Pagina 2 van 2

Geplaatst: 22.12.2008 - 00:37
door evanmandos2
Mijn 440 had ook last van gefrituurde dropveters onder de zekeringkast. erg vreemde verschijnselen, maar met een krimptang, soldeerbout en wat creativiteit en tijd erg simpel op te lossen.

De onderkant van de zekeringkast kun je inspecteren door bij je voeten de bekleding weg te halen, op je rug op je eigen stoel te gaan liggen, met je hoofd op het rempedaal. dikke looplamp erbij, en je ziet de onderkant van de voetjes van de relais.

inspecteer de kabels die hier vandaan komen goed of ze nergens aanelkaar gesmolten zijn.

Ander aandachtspunt is de massakabel die onder je accubak langs loopt, deze gaat erg vaak corroderen, maar gezien de symptomen gok ik ook eerder op slechte contacnten/relais.

Als overigens je radio het niet meer doet, zijn het waarschijnlijk weer neit de relais, aangezien de radio(volgens mij) niet over een relais loopt(net als sigarettenaansteker, binnenverlichting), maar dit moet door een expert bevestigd worden.

En nog een check die je uit kunt voeren is je auto op contact(II) zetten, alle mogelijk functies die je kunt bedenken aanzette(lampen, knippers, etc etc) en dan om de beurt de zekeringen eruit trekken, en op beide aansluitingen van de zekering meten t.o.v. massa. de zekeringen van de functies die aanstaan zou op een van beide polen spanning moeten komen staan, indien niet, is voor de betreffende functie het stuk kabelboom kapot of de bijbehorende relais.

Mocht je uiteindelijk je massa-verbinding verdenken, hang dan eens een kabel van je sigarettenaansteker(massazijde, de huls) naar de minpool van je accu, dan meer werkt(of de zekering van de aansteker eruit vliegt door overbelasting) weet je zeker dat er ergens een massapunt los is.

Mwoah, heel verhaal, volgens mij heb je samen met alle eerdere posts wel aardig huiswerk :D

Geplaatst: 02.02.2009 - 19:16
door koenne
UPDATE:
Hij doet het weer! Heb het een tijdje laten rusten en hulptroepen ingeschakeld. Het bleek een stekkertje onder één van de relais in de zekeringkast te zijn. Geen verbrandde stekkers ofzo, naar gewoon losgekomen en uit de borging geschoten.

Volgende probleem is alleen ruimtegebrek..helaas zal de 440 binnekort weg moeten. Dus liefhebbers: heb je interesse laat het maar weten. Nu is ie weer helemaal in orde.

Geplaatst: 02.02.2009 - 21:06
door wpee
Een nadeel van alle problemen kennen is dat je er zelf eens mee te maken hebt gehad ;)

Bedankt voor de moeite voor het bevestigen van mijn diagnose. Veel plezier van je 440. Een DL special, ook een carb versie? km stand?

Geplaatst: 02.02.2009 - 22:15
door koenne
wpee schreef:Een nadeel van alle problemen kennen is dat je er zelf eens mee te maken hebt gehad ;)

Bedankt voor de moeite voor het bevestigen van mijn diagnose. Veel plezier van je 440. Een DL special, ook een carb versie? km stand?
1,7 carb uit 1989 met inmiddels 110.500 km op de teller. Heb hem een paar maanden geleden van de eerste eigenaar overgenomen. Die is er ontzettend zuinig mee omgesprongen. Er zaten stoelhoezen in, ik verwachtte er versleten bekleding onder te vinden, wat blijkt: helemaal nieuw! hij heeft ook geen lakbeschadigingen enzo. Als ik ruimte had zou ik hem aan de kant zetten voor een paar jaar, en hopen dat die regels voor oldtimers niet doorgaan zoals ze van plan zijn...

Geplaatst: 02.02.2009 - 23:21
door wpee
O noe zeen ich ut pas, Haele, des gaar uns neet wiet u-weg.
Zonder gekheid, ik ben zelf uit Neer...

Gewoon normaal verder rijden dan krijg je de 440 nooit versleten. Op de tij dolie en filter, een keer koelvloeistof, remolie en verder goed in de gaten houden of nergens koelvloeistof lekt, vooral de vriesstoppen zijn van verschillende series erg slecht geweest.

Let wel op je achterste wielranden, ik zou ze van de zomer even goed schoonvegen en dan 5 x achter elkaar (op zaterdagmiddag bv) met MOTIP bodyshoot even insoppen. Buitenkant (lak) goed afplakken, dan dan vooral proberen in de naad te spuiten, de naad van de omgezette rand.
Dan aan de binnenkant (vanuit de kofferruimte dus) de plastic schermen verwijderen en dan met MOTIP WAX de binnenkanten flink volspuiten. Vooral in de naad. Van onderen uit kun je nog door het dopje bij de wielkasten spuiten en ook nog vanuit de onderzijde achte de sideskirts waar een gaatje zit. Leg er wel een krantje onder want het is zo dun dat het eruit loopt. NA indrogen wordt het een ondoordrinkgbare smurrie.

Geplaatst: 03.02.2009 - 22:26
door koenne
Bedankt voor de tip, maar ik heb nog een 850 T5 erbij, en ik moet zeggen, dat rijdt gewoon een stukje lekkerder. De 440 is leuk voor erbij, maar op de eerste plaats zal toch altijd de 850 komen. Als ik hem goed verkocht krijg gaat ie weg, anders tectileren en een plekje zoeken waar hij gestald kan worden voor een tijdje