Pagina 2 van 9
Geplaatst: 03.01.2009 - 19:13
door Bobbl
Dries77 schreef:Kijk das duidelijk! Ik zal volgende week ff dik vet halen. Lagervet wellicht...
Ben benieuwd of het bij Bobb helpt!
Nou, ik krijg er nog geen goed beeld van omdat het erg glad is bij ons van het oprit af, dus de banden glijden nu ook een beetje, en hebben dus minder tegendruk.
Maar op het eerste gezicht lijkt het beter geworden, iig niet hetzelfde dan het was!!
En het is maar een paarminuten werk dus das ook wel mooi!!
Wordt vervolgt.
Geplaatst: 03.01.2009 - 20:16
door euerw
betreft de "stuuruitslagijzers" heb ik begrepen dat dat de reden is dat mij bredere banden(16"-205 > 17" 225) nu de binnen kanten van mij wielkast raken, enig idee waar en hoeveel ze kosten, brijp dat het met 2 boutjes vast zit en zo is gedaan?
Geplaatst: 03.01.2009 - 22:58
door hadico
Zitten inderdaad maar met twee boutjes vast door links en rechts te switchen geef je ze een tweede leven ze slijten nl maar aan een zijde van het blokje.
Geplaatst: 04.01.2009 - 02:19
door 24AB2
hadico schreef:Zitten inderdaad maar met twee boutjes vast door links en rechts te switchen geef je ze een tweede leven ze slijten nl maar aan een zijde van het blokje.
bijzonder bruikbare tip : DANK !!!!
Geplaatst: 05.01.2009 - 14:36
door RvdW
Bobbl schreef:Hoi ik heb hetzelfde met men 2003 2.4 S60.
En in een ander topic op dit forum zeggen ze dat men draagarmrubbers voor vervangen moeten worden!
Mijne heeft 95000 gereden.
Ik heb het trouwens alleen bij koude auto met wegrijden en gelijk sturen, daarna niet meer, wel rammelt de voorwielophanging, maar naarmate de auto warmer wordt gaat dit over.
Volgende beurt bij de dealer maar eens informeren wat er gebeuren moet.
Staat ook nog een topic hier waarin wordt beschreven hoe je zelf de rubbers kunt vervangen.
zal ff kijken naar de linkies
Grt Bob.
Zoals jij jouw auto beschrijft is het net alsof je het over de mijne hebt. Ook gebonk bij koude temperatuur en rammelende voorwielophanging.
Volgende week gaat hij weg dus dan zal ik de diagnose (en de oplossing hoop ik) hier wel vermelden.
Bedankt voor de input!
En effe offtopic Bobbl/Bob, volgens mij zijn wij bekenden van elkaar met een andere hobby, groeten Rvdw aka FZRene

Geplaatst: 05.01.2009 - 15:27
door obelix
Hallo,
Ik heb een V70 2.5 AWD 2002 aut. (240pk tuned)
comfort state mobility executive en nog zo iets uitvoering.
En "last" van bonkend geluid zoals jullie hier ook beschrijven.
Begin 2008 werd door de dealer een verhaal verteld dat het stuurkolom scheef stond ?! dit zou mede de oorzaak zijn dat de wagen naar rechts trok en bonkt.
stuurkolom zou recht gezet zijn.
De auto bonkt echter nog steeds en trekt ook nog steeds naar rechts.
Dealer lijnt de wagen opnieuw uit.
Helaas bij vertrek word ik bij het loslaten van het stuur weer de vluchtstrook op gestuurd.
Bij bevriende garage dit uit lijn verhaal nog eens over laten doen, maar de afwijking zou slechts 0.6 %? zijn. dit alsnog laten bij stellen.
wederom lijkt ook deze actie niet geholpen te hebben.
Banden zijn trouwens ook bekeken.
Weer terug bij de dealer zijn daarna de stabilisator stang rubbers vervangen
Dit zou het bonkend geluid moeten verhelpen en wederom zou hij zijn uitgelijnd.
In combinatie met het bonken en nog steeds naar rechts willen + vaag verhaal over een scheef stuurkolom ga ik denken aan een schade geval.
echter de historie van deze wagen is tot op het vervangen van ruiten wis bladen toe gedocumenteerd en hierin is niets terug te vinden.
Het bonken komt net als bij jullie het meest voor in de ochtend, maar met toevoeging dat het niet uitsluitend bij maximale stuur uitslag is maar met flauwe bochten en ook wel eens bij het "nemen" van een drempel voorkomt.
Het vervelende is is dat als je het wil laten horen je het niet kunt produceren.
(hard over drempels / scherpe bochten)
Ik mag over 2 weken weer langskomen en dan gaat deze wagen voor de 4e keer ook weer op de uit lijn bank.
Offtopic: ik krijg dan via Volvo NL ook een nieuw portier ivm roest pokken onder de rubbers.
Misschien moet het wel in het AWD gebeuren gezocht worden in mijn geval?
Persoonlijk heb ik steeds minder vertrouwen in deze dealer/wagen
waarbij ik 2 verschillende locaties al bezocht heb in de hoop op "beter" garage personeel.
Misschien dat er bij iemand van jullie een lampje gaat branden bij het lezen van mijn verhaal.
Bij voorbaat mijn dank (ik ga ook die maximale uitslag blokken bekijken)
Geplaatst: 05.01.2009 - 20:01
door Bobbl
RvdW schreef:Bobbl schreef:Hoi ik heb hetzelfde met men 2003 2.4 S60.
En in een ander topic op dit forum zeggen ze dat men draagarmrubbers voor vervangen moeten worden!
Mijne heeft 95000 gereden.
Ik heb het trouwens alleen bij koude auto met wegrijden en gelijk sturen, daarna niet meer, wel rammelt de voorwielophanging, maar naarmate de auto warmer wordt gaat dit over.
Volgende beurt bij de dealer maar eens informeren wat er gebeuren moet.
Staat ook nog een topic hier waarin wordt beschreven hoe je zelf de rubbers kunt vervangen.
zal ff kijken naar de linkies
Grt Bob.
Zoals jij jouw auto beschrijft is het net alsof je het over de mijne hebt. Ook gebonk bij koude temperatuur en rammelende voorwielophanging.
Volgende week gaat hij weg dus dan zal ik de diagnose (en de oplossing hoop ik) hier wel vermelden.
Bedankt voor de input!
En effe offtopic Bobbl/Bob, volgens mij zijn wij bekenden van elkaar met een andere hobby, groeten Rvdw aka FZRene

Hahaha. zo kom je mekaar nog eens tegen, nou qua auto`s heb je iig ook smaak!!!
Ben benieuwd wat eruit komt, houdt het in de gaten!
Geplaatst: 21.01.2009 - 00:07
door Sorcerer
Ik heb er ook last van gehad, maar ik denk dat het klopt wat arjen zegt: het is alleen bij extreme kou doordat de banden erg koud zijn. Heb er nu nauwelijks last meer van, alleen toen het flink ver onder nul was.
Het gebeurde ook bij net-niet-maximale uitslag, en daarmee lijkt het toch echt aan de banden te hebben gelegen. Na een stukje rijden was het over en nu komt het eigenlijk niet meer voor.
Geplaatst: 25.01.2009 - 13:06
door Bobbl
Hoi, gisteren effen men voorwielophanging bekeken, enne moeten de rubbers op de foto vervangen worden als ik van dat gerammel af wil zijn?
Geplaatst: 25.01.2009 - 13:07
door Bobbl
En deze
Geplaatst: 27.01.2009 - 22:11
door obelix
Dit zijn dan die standaard olie gevulde dempers?
waar je in je vorige verhaal aan gaf dat je deze kunt vervangen voor massief rubberen? De z.g.n. "politie" uitvoering.
En ben je dan af van het effect dat je wel heel erg relaxed aan het sturen bent.
Ik kan nu b.v. kleine rukjes aan het stuur geven zonder dat de wagen reageert.
Maar nog veel belangrijker vind ik dat ie tussen de lijnen blijft als je het stuur loslaat. na 4x uitlijnen blijft ie nog steeds rechtsaf gaan.
Er valt mee te leven, maar als je veel km's' maakt krijg je kramp in je arm omdat je constant tegen stuurt.
Misschien ben ik wel een zeurpiet.
Wat is acceptabel? na 100 a 200 meter zit ik al op de andere baan (met 100kmph)
affijn als deze rubbers (4 stuks?) dit kunnen oplossen dan gaan ze er volgende week uit.
DSC01092.JPG welk rubber?

Geplaatst: 28.01.2009 - 20:19
door Packmann
obelix schreef:
Maar nog veel belangrijker vind ik dat ie tussen de lijnen blijft als je het stuur loslaat. na 4x uitlijnen blijft ie nog steeds rechtsaf gaan.
Er valt mee te leven, maar als je veel km's' maakt krijg je kramp in je arm omdat je constant tegen stuurt.
Misschien ben ik wel een zeurpiet.
Wat is acceptabel? na 100 a 200 meter zit ik al op de andere baan (met 100kmph)
Herkenbaar probleem, na veel zeuren bij de dealer kreeg ik het verhaal dat het asfalt in Nederland afwaterend is gelegd!?!? daardoor trekt de auto als het ware naar rechts, met als gevolg dat je binnen de kortse keren op de vluchtstrook rijdt als je niet tijdig tegenstuurt. Ik moet toegeven op de linkerbaan blijft de auto V70 D5 geartronic 2007 merkbaar langer rechtuit gaan.
Hierop verder advies bij een echte uitlijnspecialist gevraagd die herkende dit probleem en heeft de uitlijning bewust iets afwijkend afgesteld in overleg met de dealer, zeg maar bewust afgesteld met een kleine tolerantie naar links. Daarmee behoorde het probleem direct tot het verleden. Alleen op linkerbaan gaat hij niet echt overdreven, na verloop van een aantal honderden meters iets naar links.
De banden slijten ook niet noemswaardig sneller, en die vermoeide arm van het tegensturen behoort ook tot het verleden.
Dus mijn advies rij een langs een echte uitlijnspecialist, en zoek die monteur die weet waar hij over praat.
Geplaatst: 29.01.2009 - 08:07
door 24AB2
Packmann schreef:obelix schreef:
Maar nog veel belangrijker vind ik dat ie tussen de lijnen blijft als je het stuur loslaat. na 4x uitlijnen blijft ie nog steeds rechtsaf gaan.
Er valt mee te leven, maar als je veel km's' maakt krijg je kramp in je arm omdat je constant tegen stuurt.
Misschien ben ik wel een zeurpiet.
Wat is acceptabel? na 100 a 200 meter zit ik al op de andere baan (met 100kmph)
Herkenbaar probleem, na veel zeuren bij de dealer kreeg ik het verhaal dat het asfalt in Nederland afwaterend is gelegd!?!? daardoor trekt de auto als het ware naar rechts, met als gevolg dat je binnen de kortse keren op de vluchtstrook rijdt als je niet tijdig tegenstuurt. Ik moet toegeven op de linkerbaan blijft de auto V70 D5 geartronic 2007 merkbaar langer rechtuit gaan.
Hierop verder advies bij een echte uitlijnspecialist gevraagd die herkende dit probleem en heeft de uitlijning bewust iets afwijkend afgesteld in overleg met de dealer, zeg maar bewust afgesteld met een kleine tolerantie naar links. Daarmee behoorde het probleem direct tot het verleden. Alleen op linkerbaan gaat hij niet echt overdreven, na verloop van een aantal honderden meters iets naar links.
De banden slijten ook niet noemswaardig sneller, en die vermoeide arm van het tegensturen behoort ook tot het verleden.
Dus mijn advies rij een langs een echte uitlijnspecialist, en zoek die monteur die weet waar hij over praat.
ben dit vaker op het forum tegengekomen
bevreemd mij ten zeerste
geen enkele auto welke mijn eigendom is geweest had dit probleem
ook mijn huidige S60 niet !!!!!
( ooit 1 maal een auto laten uitlijnen , maar dit was n.a.v. overmatige slijtage van de voorbanden aan de binnenzijde )
Geplaatst: 29.01.2009 - 09:30
door edraket
Even een opmerking over het scheeftrekken: Ik heb vorige week mijn 18" even verruild voor de 17" velgen. Ik had van de 17" set de banden die altijd achter hebben gezeten voor gemonteerd zodat ze netjes gelijk kunnen afslijten. Wat me meteen opviel was dat ik constant bij moest sturen. De auto wil constant naar links en sterk ook! Binnen 100 mete zit ik op de baan voor tegenliggers als ik niet zou ingrijpen. De banden zijn wel helemaal recht en gelijk afgesleten, maar blijkbaar is er toch iets anders aan de hand met de banden. Met de 18" set heb ik het totaal niet en spoort de auto perfect.
Voordat mensen meteen beginnen over de kwaliteit banden: Beide sets zijn Michelin Pilot Sport II.
Geplaatst: 02.02.2009 - 17:34
door obelix
Ik heb de wagen ondertussen weer retour gekregen.
Bij het huiswaarts rijden (A4) ging hij weer als vanouds naar rechts.
Als leen wagen had ik voor 3 dagen een V50 1.6D met slechts 1000 km op de teller, deze bleef op dezelfde weg kaarsrecht rijden.
Maar heel het stuur gebeuren tussen deze V50 en mijn V70 is enorm anders, dus appels met peren misschien?
7 jaar nieuwere techniek en 700 kilo minder kunnen een hoop doen.
Ik heb trouwens 205-55-16 wielen eronder zitten, misschien als ik eens andere eronder zou zetten??? 18 inch ? zoals edraket kan ik die er klakkeloos onder zetten? misschien kan ik die bij een maatje van me eens lenen
En ik heb van mijn antieke vader ooit geleerd dat als 1 voorband defect is, je het beste meteen beide kunt vervangen omdat je altijd slijtage verschil en/of ander loopvlak hebt met een evt. ander merk.
"mijn dealer" was het daar niet mee eens, en heeft er slechts 1 vervangen. (achterbanden naar voren zetten is dan ook een optie)
Bedankt voor de reacties, ik moet het er maar misschien bij laten en accepteren.
Geplaatst: 02.02.2009 - 20:07
door 24AB2
omtrek van een cirkel is diameter x 3.14 ( Pi )
ter verduidelijking extreem voorbeeld
1 band 3 mm profiel , de ander 8 mm profiel
de ene band zal dan per omwenteling 3.14 cm meer hebben afgelegd
aangezien mijn schooljaren reeds ver achter mij liggen laat ik het aan anderen over om uit te rekenen hoe dit zich verhoudt t.o.v. snelheden
Geplaatst: 02.02.2009 - 20:41
door obelix
"mijn dealer" zijn reactie was na mijn pleidooi om beide voorbanden te vervangen: BELACHELIJK!.
Misschien moeten onze wegen scheiden.
De rekening vervangen 1 voorband a € 170.-
Mijn opmerking: BELACHELIJK!.
Geplaatst: 03.02.2009 - 23:03
door Sorcerer
edraket: heb zelf ook Michelin Pilot Sport II. Wat me wel opvalt (naast het feit dat ze ontzettend veel lawaai produceren) is dat ze veel last hebben van spoorvorming (zal ook door de bandenmaat komen: 235/45R17). Ik zit eraan te denken om zodra ze op zijn direct te switchen naar Michelin Primacy HP. Die had ik op m'n vorige auto: ontzettend fijne banden!
Geplaatst: 04.02.2009 - 15:27
door edraket
Ik denk dat het spoortrekken een eigenschap is van de ophanging van de S60. Smallere banden helpt natuurlijk wel om het te voorkomen, maar weg krijg je het niet. 235 is ook best wel breed. Zou zelf liever 225 monteren.
Dat de pilot sport lawaai maakt kan ik niet delen!
Geplaatst: 05.02.2009 - 16:58
door Sorcerer
edraket schreef:Ik denk dat het spoortrekken een eigenschap is van de ophanging van de S60. Smallere banden helpt natuurlijk wel om het te voorkomen, maar weg krijg je het niet. 235 is ook best wel breed. Zou zelf liever 225 monteren.
Dat de pilot sport lawaai maakt kan ik niet delen!
Niet? Ik vind het erg duidelijk merkbaar als je van 'lawaaierig' naar 'zacht' asfalt gaat op de snelweg. Extreem verschil is het... Ook als ik google naar reviews van die banden kom ik élke keer weer het minpunt 'lawaai' tegen.
Ik zal even kijken of ik misschien nog de oude versie van de banden eronder heb liggen. Misschien zijn de nieuwe versie wel een stuk beter (Michelin Primacy HP is ook duidelijk beter dan Pilot Primacy vond ik, hoewel dat moeilijk te voelen is omdat je switcht van oud naar nieuw).
Ik denk in ieder geval weer aan Primacy HP eronder. Hoewel dat het sportieve karakter van de auto geen goed zal doen, is het toch stukken comfortabeler... Hoewel het ook weer erg moeilijk vergelijken is, 205/55R16 en 235/45R17...
Spoorvorming met 205/55R16 was trouwens zo goed als helemaal afwezig. Nooit last van gehad.