bart simpson schreef:@ goelette, dat je het niet begrijpt was mij al duidelijk.
Voor de gunst van de klant gaan sommige bedrijven veel te ver, gaan ze niet mee koopt een klant ergens anders, hun ondernemingen komen in gevaar door o.a. (veel) te hoge inruilprijzen en/of te hoge kortingen, het perspectief dat > 40% van de dealerbedrijven het niet zal gaan redden is een trieste realiteit, volg de kranten gewoon
Dat was je al duidelijk voordat ik postte? Dit is mijn eerste post in dit topic namelijk. Maargoed. Ik zei al dat jij gerust dealers mag verdedigen, zijn ook allemaal gewoon mensen die willen leven cq winst maken, dat hoort zo bij ieder bedrijf. Anders ben je niet goed bezig.
Ik begrijp ook je punt dat de markt kapot wordt gemaakt door sommige dealers die teveel korting geven. Maar that's life, dat heet nou marktwerking.....
Maar ook de dealer die "teveel" korting geeft, en bij wijze van spreken verlies maakt op een verkochte auto, doet dat ook met een reden. Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat hij verwacht op onderhoud en klantenbinding weer wat terug te kunnen pakken. Of omdat hij dan op het eind van het jaar wegens grote verkoopaantallen een bonus van de importeur krijgt.
Vergelijk maar met telefoonabonnementen waar je allerlei telefoons gratis bij krijgt. Het lijkt alsof zo'n telefoondealer giga verliezen maakt, maar onder de streep is dat natuurlijk niet zo. Dan zou hij namelijk meteen een andere baan zoeken. Lijkt me niet meer dan logisch.
Zo ook met de autodealer. Als hij echt niet rond zou komen, zou hij echt de kortingen niet geven. En dan heb ik het over het getal onder de streep. Nou kan het zijn dat dit getal onder de streep op dit moment wel te laag wordt wegsn kredietcrisis, maar daar is dan helaas niets meer aan te doen. Ook dat heet marktwerking. Gaat de dealer failliet dan gaat de fabrikant falliet, dan vallen er ontslagen en kunnen mensen zich minder permitteren, gaan ze sparen en minder consumeren, gaat het beter met de banken, kunnen die weer krediet verschaffen kunnen andere mensen weer meer consumeren, gaan ze weer een auto kopen, komt het ook weer goed met de dealer. Enzovoort etcetera. De varkenscyclus heet dat in economietermen geloof ik.
Wat er met de markt gaat gebeuren kan alleen de toekomst uitwijzen, maar alleen maar om de dealer op de hoek te redden zal ik niet een auto duurder gaan aanschaffen dan nodig is. En het lijkt me belachelijk om consumenten daarom maar te gaan zitten afschieten hier (en het komt wellicht onbedoeld over alsof je dat doet)
Dus wat ik maar bedoel te zeggen is dit: geeft de dealer korting, dan geeft ie korting. Wil hij dat niet doen, ook prima. Wellicht kiest de klant toch voor hem vanwege service en een goed gevoel, wellicht kiest de klant de goedkopere optie die later wellicht toch nog duurder uitpakt. Dat weet niemand. Wederom marktwerking.
overigens zou ik ook de kortingen die genoemd worden met een korreltje zout willen nemen. Iedereen kan wel 20% korting geven als hij van te voren 25% er op gooit (bij wijze van spreken). Wel eens een keuken gekocht? Dát is pas erg! Ik heb een paar maanden geleden een keuken aangeschaft waar ze begonnen met een prijs van € 16.500 en waarbij ik uiteindelijk een deal maakte voor € 6.300 zonder verdere consessies. Ongelogen! Het percentage mag je zelf uitrekenen maar dit gaat natuurlijk helemaal nergens meer over en is ook volslagen belachelijk. Iedereen snapt dat het eerste bedrag klinklare onzin is, en dat de inkoopprijs van de keuken waarschijnlijk niet meer dan € 3.500 geweest is (komt nog montage/garantie/transport bij etc. natuurlijk)
Laat iedereen gewoon de auto kopen waar hij zelf wil en laat dealers zelf beslissen of ze korting geven en hoe veel. Het gaat alleen maar om het gevoel van verkoper en koper, en indianenverhalen zijn er genoeg.
Nog een ding dat me van het hart moet: Ik weet absoluut niet welk percentage als korting bij een dealer gegeven kan worden. Ik werk niet bij een dealer en zal ook nooit een auto bij een dealer kopen. Maar dat is persoonlijke smaak. Maar net zoals jij beweert dat mensen hier indianenverhalen vertellen over de korting die ze hebben gekregen, kunnen we jouw getallen ook niet checken. Sterker nog, je noemt niet eens getallen, je zegt alleen maar dat de anderenonzin vertellen. Lekker genuanceerd ja.
Maar om nou niet te verzanden in een eindeloze discussie over percentages, volgens mij zeggen percentages helemaal NIETS, je zal op zijn minst moeten weten of het bedrag waarover het percentage berekend wordt hetzelfde is. En dan nog geldt ook nog het gevoel, vertrouwen en dergelijke dat meespeelt in elke deal en waar heel moeilijk een algemeen prijskaartje aan kan hangen. Dat verschilt van persoon tot persoon.
Lang verhaal hè

Sorry daarvoor...
