standverwarming rookt zwart

Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33124
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik kan me het herinneren...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Bover schreef:Blijft geining totdat de brandweer met
breekijzer en blusser op je nieuwe volvo afstapt.

Heb ik gehad :redhotevil:
even off topic:
stel dat.....
wie draait er dan voor de evt schade op?
tenslotte heb je niet zelf de brandweer ingeschakeld toch?
en er is geen brand tenslotte
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14864
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

nou de eigenaar van de volvo dus zegt de verzekering
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Auw...
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14864
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@#$%^begint die weer zwart te roken.
Dealer zegt dat alles al is ver repareerd tot kabelboom aan toe.

Zucht
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
132460
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 26.10.2006 - 00:01

Bij mij zat het verwarmingselement binnen in de standkachel los waardoor de diesel net niet goed / voldoende verbrandde. De garage heeft hem helemaal gedemonteerd en extra goed / opnieuw in elkaar gezet. Roken is over.
Gebruikersavatar
ehoningh
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.02.2010 - 20:30
Locatie: Mooi West-Friesland

Mijn D5 (bj2003) heb ik in september uit duitsland gehaald.
Ook voorzien van een standkachel die zowel via de boardcomputer handmatig, per timer in te stellen is maar hij schakeld met een lage buitentemp ook bij.

Mijn standkachel begint na een korte aanloop tijd enorm wit te roken voor ca. 1 minuut. Het maakt niet uit hoe de kachel start (handmatig of automatisch). Na de minuut is de rook weg (de kachel is blijkbaar een beetje warm maar de motor nog niet). Als er rook is, stinkt de kachel ook enorm en als de rook weg is, niet meer.

De kachel werkt verder prima en maakt de auto goed warm. Ook zie ik geen zwarte rook als ik de motor nogmaals start terwijl de kachel nog aan het nadraaien is.

Ook bij mij hebben de andere weggebruikers weinig begrip met dit onschuldige maar lastige euvel.

De dealer heeft er al eens kort naar gekeken en dacht dat de kachel eens goed schoongebrand moest worden. Dus hebben ze de kachel handmatig een uur laten draaien zonder resultaat.

Het is dus of zo laten of helemaal uit elkaar en maar zien wat het probleem is.

Heeft er iemand ervaringen van gelijke aard?
Ik zou toch wel van de rook en stank af willen ook al lijkt het grappig...
Volvo V70 D5 2003 <150.000KM
[/img]
  • mobilityline
    winterline
    sportline
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14864
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

We zijn inmiddels een jaar later na de start met dit toppic en een stevige winter.
Deze ronde geen enkele klacht. :?

Alsof de standkachel geniet van het koude weer. 8)
Vorig jaar is er wel nogmaals een kabelboom aansluiting vernieuwd en nieuwe software geprogrammeerd. ( onder garantie )
nu alles toppie! :D
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
stippie
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 22.08.2007 - 20:18

Kan de temp. waarbij de standkachel aanslaat, 5 graden celsius, ook verlaagd worden dmv de software te wijzigen?
Zou je de automatsche inschakeling ook uit kunnen zetten, zodat de kachel alleen op commando inschakeld?
Ik rijd namelijks dagelijks op en neer tussen twee gebouwen, waarbij iedere keer de standkachel zichzelf activeerd. Dit is irritant en niet goed voor de kachel natuurlijk, weet iemand raad?

Stippie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41046
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Je moet de standkachel bewust aanzetten.
Voor zover ik weet gaat hij nooit automatisch aan.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
stippie
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 22.08.2007 - 20:18

Ben schreef:Je moet de standkachel bewust aanzetten.
Voor zover ik weet gaat hij nooit automatisch aan.
Ben,
Hij gaat zeker wel automatisch aan, teneinde snel op bedrijfstemp te komen.
Bij korte stukjes van 500 meter is er geen spraken van opwarmen, maar schakelt de standkachel toch steeds in om snel bij te verwarmen. Voor behoud van de standkachel zou ik dit uit moeten kunnen schakelen.
Gebruikersavatar
ehoningh
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.02.2010 - 20:30
Locatie: Mooi West-Friesland

Het klopt dat de standkachel automatisch ingschakeld.
volgens mijn Volvo dealer alleen bij lage temperaturen. Daarnaast is de kachel natuurlijk altijd via een timer of handmatig direct aan te schakelen.

Volgens mijn dealer kan hij de automatische inschakeling niet uitschakelen in de computer, helaas.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ehoningh schreef:Het klopt dat de standkachel automatisch ingschakeld.
volgens mijn Volvo dealer alleen bij lage temperaturen. Daarnaast is de kachel natuurlijk altijd via een timer of handmatig direct aan te schakelen.

Volgens mijn dealer kan hij de automatische inschakeling niet uitschakelen in de computer, helaas.
je kunt wel de zekering(no. 1 onder de motorkap) er uit
halen.
de standkachel zal dan niet meer aanslaan(ook niet handmatig)
geen glans zonder wrijving
stippie
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 22.08.2007 - 20:18

toppertje schreef:
ehoningh schreef:Het klopt dat de standkachel automatisch ingschakeld.
volgens mijn Volvo dealer alleen bij lage temperaturen. Daarnaast is de kachel natuurlijk altijd via een timer of handmatig direct aan te schakelen.

Volgens mijn dealer kan hij de automatische inschakeling niet uitschakelen in de computer, helaas.
je kunt wel de zekering(no. 1 onder de motorkap) er uit
halen.
de standkachel zal dan niet meer aanslaan(ook niet handmatig)
Mijn dealer zei ook dat het niet uit te schakelen was, dat van die zekering is wel een goede tip. Je zou zeggen dat je er eigenlijk ook gewoon een schakelaar tussen zou moeten kunnen zetten?
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Waarom zou je een standkachel helemaal willen uitschakelen door de zekering te verwijderen?
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

BlackSapphire

BerichtGeplaatst: Zo 07 Mar, 2010 8:15 pm Bericht onderwerp:
Waarom zou je een standkachel helemaal willen uitschakelen door de zekering te verwijderen?
misschien hierom?
stippie

BerichtGeplaatst: Zo 07 Mar, 2010 9:06 am Bericht onderwerp:
« Ben » :
Je moet de standkachel bewust aanzetten.
Voor zover ik weet gaat hij nooit automatisch aan.
Ben,
Hij gaat zeker wel automatisch aan, teneinde snel op bedrijfstemp te komen.
Bij korte stukjes van 500 meter is er geen spraken van opwarmen, maar schakelt de standkachel toch steeds in om snel bij te verwarmen. Voor behoud van de standkachel zou ik dit uit moeten kunnen schakelen.
geen glans zonder wrijving
stippie
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 22.08.2007 - 20:18

Het bij kleine stujkes van een paar honderd meter scakelt de standkachel steeds in als het onder de 5 graden is. Als ie net aan is moet ie al weer doven omdat het contact uit gezet wordt. Dit 10 keer op een dan is slecht voor de standkachel denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”