Pagina 2 van 2

Geplaatst: 27.01.2009 - 11:35
door bart simpson
Stinky schreef:Het vriest weer tegenwoordig. Een niet-intelligente airco aanzetten bij
temperaturen onder de 4 graden celcius is funest heb ik wel's gehoord.
die zet je wel zelf aan, dat dat niet intelligent is klopt idd

Geplaatst: 27.01.2009 - 14:44
door Bart Giesen
Scherp

Geplaatst: 27.01.2009 - 21:12
door Goelette
zijn alle airco's die vanzelf aan gaan intelligente airco's? Of zijn ze intelligent genoeg om aan te gaan als het interieur warm wordt maar niet intelligent genoeg om te weten dat het buiten vriest?

Geplaatst: 27.01.2009 - 22:22
door tvc15
Zowel de manuele airco als de ECC airco schakelt zelf uit bij temperaturen onder ongeveer 2 graden boven nul om te voorkomen dat de verdamper bevriest. Op de stand auto(en a/c op on) staat de airco van de ECC altijd aan, de temperatuur wordt geregeld met de kachel en de fan speed. Niet echt intelligent dus, wel comfortabel. Zou de temperatuur geregeld worden door de airco in en uit te schakelen, dan krijg je een flink variƫrende luchtvochtigheid in je auto (de gekoelde lucht is kurkdroog) en dat voelt een stuk minder comfortabel.

Geplaatst: 28.01.2009 - 11:36
door Rene68
asta schreef:Ik denk dat je je beter kunt afvragen waarom er ijssterren op je voorruit komen aan de binnenkant.
Dit wijst meestal op aanwezigheid van vocht.
Dit kan komen doordat je sneeuw/ijs meegenomen hebt onder je schoenen in de auto die uiteindelijk is gaan condenseren op je ramen toen de zon erop stond.
Als het onder nul is dan vriest dit op met de mooie sterren als gevolg.

- Rij je veel met de airco uit, zet deze dan de komende tijd gewoon aan.
- Zijn je matten droog?
- Probeer de auto zoveel als mogelijk in het middag zonnetje te zetten.
- Droog de voorruit iedere keer als je gaat rijden.
- Houd je voorruit altijd goed schoon, bij een vervuilde ruit (met tegenlicht 's-avonds goed te zien) hecht het vocht beter aan de ruit.

Heb je voorlopig even wat om te testen.
Dit is gebeurd tijdens de wintersport. Je stapt dus na het skieen in de auto (met sneeuw onder de schoenen) en parkeert vervolgens de auto terwijl het 's-nachts -20 vriest. Dat er dan afzetting aan de binnenkant van de auto ontstaat vind ik niet zo gek. Als de airco het verolgens niet doet met dat soort temperaturen dan is het al helemaal niet verwonderlijk.

Maar, ik heb de binnenkant van de ruiten gedaan met een doekje en een sopje van het HG glazenwassersspul. Brandschoon!

Even nog mbt de krant: als je het met een krant doet dan gaat het mooi glimmen. Maar als je daty maar langgenoeg doet dan krijg je op een gegeven moment vanzelf getinte ruiten. Dit aldus mijn vriendin die als au pair in Israel de ramen wekelijks met kranten moest schoonmaken.....;-)

Geplaatst: 04.03.2009 - 20:12
door Brussels
ik deed nog weleens gewoon sopje met spiritus en dan met ligt vochtige spons en daarna met trekkertj/zeem de boel drogen.
Gebruik je de spiritus ook op de ruiten die behandeld zijn met de waterafstotende coating?

Ik werk nl. in de sector van de ramen en weet dat spiritus nefaste gevolgen heeft op beglazingen met bepaalde kleurtinten en/of waterafstotende behandelingen.
Zeker voor de rubberriemen.
Deze worden poreus.
Een goede behandeling voor rubberriemen is talkpoeder. Deze zorgt ervoor dat de riemen soepel blijven.

Geplaatst: 04.03.2009 - 20:45
door s60magic
Kijk wel uit met siliconenspray als je waterafstotende ruiten hebt.
Brussels schreef:
ik deed nog weleens gewoon sopje met spiritus en dan met ligt vochtige spons en daarna met trekkertj/zeem de boel drogen.
Gebruik je de spiritus ook op de ruiten die behandeld zijn met de waterafstotende coating?

Ik werk nl. in de sector van de ramen en weet dat spiritus nefaste gevolgen heeft op beglazingen met bepaalde kleurtinten en/of waterafstotende behandelingen.
Zeker voor de rubberriemen.
Deze worden poreus.
Een goede behandeling voor rubberriemen is talkpoeder. Deze zorgt ervoor dat de riemen soepel blijven.