banden en velgen voor en na 2006 ook de steek en ET
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Het was me enige jaren geleden al eens opgevallen dat een setje anti-diefstalbouten (V70/135) een tikkeltje te breed waren voor mijn V70 (850-V70/875)
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
eddy3 schreef:Beste Bart,als ik mijn tekst vergelijk met de Uwe,heb ik niks verkeerd gezegd.
Grtn Eddy
het past in het geheel niet, maar als we er een ringetje tussen doe past het zelfs beter, jaja... imho past het wel of het past nieteddy3 schreef:Beste Bart,met alle respect,maar centreerringen zijn in vele gevallen zelfs beter sluitend ,dan originele velgen.
het was idd even zoeken, heb je wat aan mijn hulp? :twisted:eddy3 schreef:2 Volvoverkopers leveren waarschijnlijk liever nieuwe velgen,(kan ze natuurlijk geen ongelijk geven),; of zijn niet goed op de hoogte van de mogelijkheden tot aanpassing.
Toch een fijne gedachte, dat mijn huidige velgen (winter) onder een toekomstig nieuwe V70 gaan passen.
Maarja eigenlijk heb ik (toekomst droom) mijn zinnen op een XC60 gezet.
Maarja eigenlijk heb ik (toekomst droom) mijn zinnen op een XC60 gezet.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Het is goed hoor, wat niet past past met wat geknoei nog steeds niet zoals het hoort te passen.
Die dealer die montage van een oud type S80 velg ontraadt heeft 100% gelijk, kan me ook niet echt voorstellen dat de wetgeving die productaansprakelijkeid regeld in België nog niet is doorgedrongen
Die dealer die montage van een oud type S80 velg ontraadt heeft 100% gelijk, kan me ook niet echt voorstellen dat de wetgeving die productaansprakelijkeid regeld in België nog niet is doorgedrongen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 09.05.2007 - 20:52
Dan ben jij, de allesweter, blijkbaar niet op de hoogte dat Volvo bijvoorbeeld de 17" Otrera velgen ook monteerde op de S60, een wiel dat van de C70 collection afkwam, en rara: geen ET49 had maar ook ET43!bart simpson schreef:@eddy3, de 850-V70/875 had in alle velgmaten (15", 16" en 17") altijd een ET waarde van 43mm, de 15" velgen van de V70/285-S80/184 hadden net als de 6,5J 16" velgen ook een ET waarde van 43mm, de 7J-16" en alle bredere/grotere velgen hadden daarentegen een ET waarde van 49mm.
Er bestaan van de V70/135-S80/124 geen 6,5J 16" velgen en de ET waarde is op deze modellenreeks varierend van 50mm voor de 7J-16" en de 7J-17" velgen tot 55mm voor de 7,5J-17" en de 8J-18" velgen.
Vrijwel alle stalen velgen voor de (oude) S80/184 zijn 6,5J-16" en hebben een ET waarde van 43mm waar minimaal nodig is 7J-16" met een ET van 50mm en een asgat van 65mm, je kan hier wel heel katterig doen over Volvoverkopers maar als zij stellen dat het niet past qua voorgeschreven getallen hebben zij de Volvo velgenhandleiding mogelijk net iets beter gelezen dan jij.
Jouw uitleg klopt van geen kanten trouwens, als je volgens jouw geen mm vandezelfde ET waarde mag afwijken zou Volvo per verschillende velgbreedte ook een ander ET waarde moeten hanteren, want een ET waarde hangt volledig af van de velgbreedte!
(R-pegasus velgen hadden trouwens ook een afwijkende ET46)
Past dus zonder problemen!
Centreerring is ook perfect veilig, en zelfs de meest respectabele velgen fabrikanten gebuiken dit (die ook gewoon de velgen voor Volvo maken).
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Heerlijk zo'n deskundige zuiderbuur!
(alle door mij genoemde maten en gegevens komen uit Volvo's eigen informatiebronnen, ik zal ze snel in kennis stellen van uw bevindingen)
(alle door mij genoemde maten en gegevens komen uit Volvo's eigen informatiebronnen, ik zal ze snel in kennis stellen van uw bevindingen)
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
(Ik wil dan toch ook even een duit in het zakje doen)C70ESBen schreef: Jouw uitleg klopt van geen kanten trouwens, als je volgens jouw geen mm vandezelfde ET waarde mag afwijken zou Volvo per verschillende velgbreedte ook een ander ET waarde moeten hanteren, want een ET waarde hangt volledig af van de velgbreedte!
Deze opmerking klopt ook van geen kanten.
ET (EinpressTiefe of wielbolling) heeft geeft r**t te maken met de velgbreedte.
ET zegt iets over de afstand vanaf het hart van de naaflager tot aan de bevestigingsaanslag van de velg, op die naaf.
Hoe breed de velg is, maak echt niets uit.
Stel dat je met een boortje door de trommel heen zou boren, heb je bij een ET van 38mm een boorgaatje van 38 mm diep nodig om precies midden in de naaflager te eindigen. De ET van de velg moet dan dus ook 38 mm zijn, om het geheel in balans te krijgen.
Alles afwijkend is in theorie niet alleen zwaarder sturen, kans op aanlopen een wet ik wat meer, maar ook slecht voor de techniek.
Die ET staat er niet voor Jan D op, die moet je respecteren.
(koop je een Volvo, ga je met de ET hannessen.......soms snap ik het gewoon niet.....)
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 09.05.2007 - 20:52
Je geeft het zelf al aan op het einde.Baseman schreef:(Ik wil dan toch ook even een duit in het zakje doen)C70ESBen schreef: Jouw uitleg klopt van geen kanten trouwens, als je volgens jouw geen mm vandezelfde ET waarde mag afwijken zou Volvo per verschillende velgbreedte ook een ander ET waarde moeten hanteren, want een ET waarde hangt volledig af van de velgbreedte!
Deze opmerking klopt ook van geen kanten.
ET (EinpressTiefe of wielbolling) heeft geeft r**t te maken met de velgbreedte.
ET zegt iets over de afstand vanaf het hart van de naaflager tot aan de bevestigingsaanslag van de velg, op die naaf.
Hoe breed de velg is, maak echt niets uit........soms snap ik het gewoon niet.....)
Natuurlijk heeft de ET waarde direct te maken met de velgbreedte, zonder velgbreedte zegt een ET waarde helemaal niets!
De ET waarde is de afstand vanaf het hart van de velg tot het virtuele midden van de velg, en dat is dus afhankelijk van de velgbreedte!
Kijk anders eens op bijgevoegde tekening:

@Bart Simson, de informatie die ik jou zonet gegeven hebt komt ook van Volvo en heb ik al met mijn eigen ogen gezien, een S60 standaard geleverd met Otrera's 7.5 x17" ET43! Dus niet ET46.
Dus wat is je punt nu eigenlijk?
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Neen, dat is het dus niet.C70ESBen schreef:
Je geeft het zelf al aan op het einde.
Natuurlijk heeft de ET waarde direct te maken met de velgbreedte, zonder velgbreedte zegt een ET waarde helemaal niets!
De ET waarde is de afstand vanaf het hart van de velg tot het virtuele midden van de velg, en dat is dus afhankelijk van de velgbreedte!
ET is de afstand vanaf het hart van de naaflager, tot de aanslag op de velg.
of die velg nou 5,5J breed is, of 8 J breed is, als van beide de ET38mm is, doet de breedte van de velg toch helemaal niet ter zake?
Het hart van de velg, is trouwens niet altijd gelijk aan het hart van de naaflager, maar als je dat gemakshalve wel aanneemt, klopt het verhaal al meer.
ET is bedacht en uitgerekend, op basis van de auto waar ie onder moet, om te zorgen dat het geheel is uitgebalanceerd, zoals ik al zei.
De velgbreedte maakt dus niet uit, gezien de meeste ongelaste velgen gewoon symmetrisch zijn, lijkt me, als het gaat om 7 of 8 J breed.
dat is een half J naar beide kanten, niet 1J aan 1 kant.
Dus is de velgbreedte onbelangrijk, midden is tenslotte midden, hoe breed dan ook.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
@C70ESBen, leuk dat je 6 maanden nodig had om een uitzondering te vinden! je hebt daar gelijk.
De Volvo gegevens van de 800 (874/875/876) serie lopen in de boeken tot aan 2000, de 872/873 liepen als modellen wat langer door en staan niet in de boeken (maar wel op vida) de aanvankelijke partnummers zijn niet gelijk, de vervangingsnummers zijn dat daarentegen wel.
De naaf van een R is ietsie anders dan van een niet R, dat zou het verschil in ET waarde kunnen verklaren.
Een centreerring blijft imho altijd gerommel om iets dat niet past passend te maken, dat een velgenfabrikant ze levert snap ik, hoe kan deze zijn universele (niet goed passende) velgen anders slijten?
Maar wat jouw punt nou eigenlijk? dat er 1 velg een uitzondering vormt?
De Volvo gegevens van de 800 (874/875/876) serie lopen in de boeken tot aan 2000, de 872/873 liepen als modellen wat langer door en staan niet in de boeken (maar wel op vida) de aanvankelijke partnummers zijn niet gelijk, de vervangingsnummers zijn dat daarentegen wel.
De naaf van een R is ietsie anders dan van een niet R, dat zou het verschil in ET waarde kunnen verklaren.
Een centreerring blijft imho altijd gerommel om iets dat niet past passend te maken, dat een velgenfabrikant ze levert snap ik, hoe kan deze zijn universele (niet goed passende) velgen anders slijten?
Maar wat jouw punt nou eigenlijk? dat er 1 velg een uitzondering vormt?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 24.07.2009 - 16:37
- Locatie: Stekene-Oost Vlaanderen
De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel wielbolling.
Een velg bestaat uit 2 delen, namelijk een deel waar de band op gemonteerd zit en de schijf die ervoor zorgt dat het wiel (band plus velg) aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf in het midden van de velg geplaatst is, spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.
Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
Mvg Dimi
Een velg bestaat uit 2 delen, namelijk een deel waar de band op gemonteerd zit en de schijf die ervoor zorgt dat het wiel (band plus velg) aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf in het midden van de velg geplaatst is, spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.
Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
Mvg Dimi
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
CVolgens mij schreef ik precies hetzelfde, toch?Narnia schreef: Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
Mvg Dimi
Anyway, de een na laatste zin klopt niet, tenzij je het anders bedoeld, dan je het schreef.
Als jouw auto een velg nodig heeft met ET35 en je monteert er ET10 velgen op, komen je velgen 25mm verder naar binnen te liggen, niet naar buiten. Kijk maar naar het plaatje van C70ESBen.
Wettelijk gezien is 2% afwijking toegestaan (los van of het goed is voor je auto), wat neerkomt op een gemiddeld verschil van 35mm ten opzichte van de typegoedkeur. (of iemand dat ooit controleert, als de band netjes binnen de kast blijft, is de vraag.)
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
aan een afwijkende slijtage van je wielophanging ga je het zelf wel merken
Volvo for life
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 24.07.2009 - 16:37
- Locatie: Stekene-Oost Vlaanderen
Deze aanduiding bepaald hoe ver een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast.
Een positieve ET-waarde geeft aan dat de velg dieper in de wielkast valt en bol gemonteerd staat.
Een negaieve ET-waarde geeft aan dat de velg feller buiten de wielkast steekt en dus hol gemonteerd staat.
Een ET van -30 betekent dus dat het bevestigingspunt (wielflens) 30 mm meer naar binnen ligt dan het midden van de velg (hartlijn).
(zie afbeelding)
Velge-fabrikanten produceren elk type velg slechts in een beperkt aantal fitments. Bijgevolg is het dus best mogelijk dat een bepaald type velg niet beschikbaar is in een ET-waarde die voor jouw auto geschikt is.
Wanneer een velg te ver naar buiten steekt, dan kan er geopteerd worden voor een velg met een hogere ET-waarde. Bij ET 40 valt een velg immers 5 mm meer naar binnen dan bij ET 35. Omgekeerd geldt dus ook : Hoe lager de ET-waarde, hoe meer een velg naar buiten steekt.
Wanneer een velg te ver naar binnen steekt, dan kan er dus geopteerd worden voor een velg met een lagere ET-waarde. Een andere oplossing is de velg meer naar buiten te brengen door het gebruik van spacers, spoorverbreders, adapters; het gebruik hiervan is in België echter bij wet verboden.

Mvg Dimi
Een positieve ET-waarde geeft aan dat de velg dieper in de wielkast valt en bol gemonteerd staat.
Een negaieve ET-waarde geeft aan dat de velg feller buiten de wielkast steekt en dus hol gemonteerd staat.
Een ET van -30 betekent dus dat het bevestigingspunt (wielflens) 30 mm meer naar binnen ligt dan het midden van de velg (hartlijn).
(zie afbeelding)
Velge-fabrikanten produceren elk type velg slechts in een beperkt aantal fitments. Bijgevolg is het dus best mogelijk dat een bepaald type velg niet beschikbaar is in een ET-waarde die voor jouw auto geschikt is.
Wanneer een velg te ver naar buiten steekt, dan kan er geopteerd worden voor een velg met een hogere ET-waarde. Bij ET 40 valt een velg immers 5 mm meer naar binnen dan bij ET 35. Omgekeerd geldt dus ook : Hoe lager de ET-waarde, hoe meer een velg naar buiten steekt.
Wanneer een velg te ver naar binnen steekt, dan kan er dus geopteerd worden voor een velg met een lagere ET-waarde. Een andere oplossing is de velg meer naar buiten te brengen door het gebruik van spacers, spoorverbreders, adapters; het gebruik hiervan is in België echter bij wet verboden.

Mvg Dimi
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dit lijkt er meer op, maar een negatieve ET heb ik nog nooit gezien, op een personenauto, maar ik wacht met spanning af.Narnia schreef: Wanneer een velg te ver naar buiten steekt, dan kan er geopteerd worden voor een velg met een hogere ET-waarde. Bij ET 40 valt een velg immers 5 mm meer naar binnen dan bij ET 35. Omgekeerd geldt dus ook : Hoe lager de ET-waarde, hoe meer een velg naar buiten steekt.
Overiegens fiets je wel weer voorbij aan het feit dat een fabrikant die ET niet voor niets voorschrijft.
Blijft een lastig onderwerp, blijkbaar...

940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 09.05.2007 - 20:52
Ik zie nergens van mij een antwoord in dit topic van 6 maanden terug hoor, ik heb het net gelezen.bart simpson schreef:@C70ESBen, leuk dat je 6 maanden nodig had om een uitzondering te vinden! je hebt daar gelijk....
Maar wat jouw punt nou eigenlijk? dat er 1 velg een uitzondering vormt?
Mijn punt is dat Volvo dus zelf 6mm afwijkt op een even brede velg, dus dat je best wel wat kan afwijken van de ET-waarde zonder dat dit gevaarlijk of slecht zou worden. En jij laat het overkomen dat je levensgevaarlijk bezig bent als je hier één mm zou van afwijken!
Een Canisto velg van een C70 872/873 zou dus perfect passen op een S60 aangezien alle afmetingen ( ET43 /7.5 x17 ) exact hetzelfde zijn als deze Otrera velg, maar volgens de Volvo-voorschriften is dit waarschijnlijk onmogelijk.
Hier heb je gelijk in Baseman, ik bedoelde het ook meer of een velg met een bepaalde ET waarde past op een auto is afhankelijk van de velgbreedte, maar dat heb ik niet echt zo geformuleerd.Baseman schreef:of die velg nou 5,5J breed is, of 8 J breed is, als van beide de ET38mm is, doet de breedte van de velg toch helemaal niet ter zake?
Het hart van de velg, is trouwens niet altijd gelijk aan het hart van de naaflager, maar als je dat gemakshalve wel aanneemt, klopt het verhaal al meer.
ET is bedacht en uitgerekend, op basis van de auto waar ie onder moet, om te zorgen dat het geheel is uitgebalanceerd, zoals ik al zei.
De velgbreedte maakt dus niet uit, gezien de meeste ongelaste velgen gewoon symmetrisch zijn, lijkt me, als het gaat om 7 of 8 J breed.
dat is een half J naar beide kanten, niet 1J aan 1 kant.
Dus is de velgbreedte onbelangrijk, midden is tenslotte midden, hoe breed dan ook.
Zoals Narnia zegt klopt het hoor, je (hart) zit slechts 10mm verwijderd van de naaf, en de ET 35 moet je 25 mm dieper in de wielkast monteren om tegen de naaf te zitten.Baseman schreef:[Als jouw auto een velg nodig heeft met ET35 en je monteert er ET10 velgen op, komen je velgen 25mm verder naar binnen te liggen, niet naar buiten. Kijk maar naar het plaatje van C70ESBen.
Narnia schreef:Blijft een lastig onderwerp, blijkbaar...

- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Ik geef aan dat Volvo het ontraadt op voor hen moverende redenen, geloof ook niet dat jij die redenen hier ontkracht met die ene velg die zowel op de S60 als de C70 past.C70ESBen schreef:Mijn punt is dat Volvo dus zelf 6mm afwijkt op een even brede velg, dus dat je best wel wat kan afwijken van de ET-waarde zonder dat dit gevaarlijk of slecht zou worden. En jij laat het overkomen dat je levensgevaarlijk bezig bent als je hier één mm zou van afwijken!
Maar als je zo goed geinformeerd bent ken je natuurlijk ook de wielophangingsconstructies van beide modellen en de krachten die Volvo meent dat daarop zonder gevaar kunnen werken?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 09.05.2007 - 20:52
Dat is wat ik net aantoon, je zegt dat Volvo het ontraadt, maar ze doen het dus zelf, ja met één velg, maar er zijn er verschillende die exact dezelfde afmetingen hebben.bart simpson schreef:Ik geef aan dat Volvo het ontraadt op voor hen moverende redenen, geloof ook niet dat jij die redenen hier ontkracht met die ene velg die zowel op de S60 als de C70 past.C70ESBen schreef:Mijn punt is dat Volvo dus zelf 6mm afwijkt op een even brede velg, dus dat je best wel wat kan afwijken van de ET-waarde zonder dat dit gevaarlijk of slecht zou worden. En jij laat het overkomen dat je levensgevaarlijk bezig bent als je hier één mm zou van afwijken!
Maar als je zo goed geinformeerd bent ken je natuurlijk ook de wielophangingsconstructies van beide modellen en de krachten die Volvo meent dat daarop zonder gevaar kunnen werken?
De wielophangingconstructies zijn in grote lijnen hetzelfde en sommige onderdelen zijn zelfs exact hetzelfde. Als de krachten die een ophanging aankan bij Volvo zo nauw berekend zijn als jij nu laat uitschijnen, zou ik er niet eens meer durven in rijden!