Pagina 2 van 3

Geplaatst: 27.01.2009 - 13:41
door den toerist
Het was me enige jaren geleden al eens opgevallen dat een setje anti-diefstalbouten (V70/135) een tikkeltje te breed waren voor mijn V70 (850-V70/875)

Geplaatst: 27.01.2009 - 18:57
door eddy3
Beste Bart,als ik mijn tekst vergelijk met de Uwe,heb ik niks verkeerd gezegd.
Grtn Eddy

Geplaatst: 27.01.2009 - 19:20
door bart simpson
eddy3 schreef:Beste Bart,als ik mijn tekst vergelijk met de Uwe,heb ik niks verkeerd gezegd.
Grtn Eddy
eddy3 schreef:Beste Bart,met alle respect,maar centreerringen zijn in vele gevallen zelfs beter sluitend ,dan originele velgen.
het past in het geheel niet, maar als we er een ringetje tussen doe past het zelfs beter, jaja... imho past het wel of het past niet
eddy3 schreef:2 Volvoverkopers leveren waarschijnlijk liever nieuwe velgen,(kan ze natuurlijk geen ongelijk geven),; of zijn niet goed op de hoogte van de mogelijkheden tot aanpassing.
het was idd even zoeken, heb je wat aan mijn hulp? :twisted:

Geplaatst: 27.01.2009 - 20:16
door Gast
Toch een fijne gedachte, dat mijn huidige velgen (winter) onder een toekomstig nieuwe V70 gaan passen. :wink:

Maarja eigenlijk heb ik (toekomst droom) mijn zinnen op een XC60 gezet.

Geplaatst: 27.01.2009 - 21:57
door eddy3
Bart Simpson,het feit dat ge een centreerring afkeurt,bewijst nog maar es dat ge niet zijt,wat ge zelf denkt!

Geplaatst: 27.01.2009 - 22:02
door bart simpson
Het is goed hoor, wat niet past past met wat geknoei nog steeds niet zoals het hoort te passen.
Die dealer die montage van een oud type S80 velg ontraadt heeft 100% gelijk, kan me ook niet echt voorstellen dat de wetgeving die productaansprakelijkeid regeld in België nog niet is doorgedrongen

Geplaatst: 29.07.2009 - 19:23
door C70ESBen
bart simpson schreef:@eddy3, de 850-V70/875 had in alle velgmaten (15", 16" en 17") altijd een ET waarde van 43mm, de 15" velgen van de V70/285-S80/184 hadden net als de 6,5J 16" velgen ook een ET waarde van 43mm, de 7J-16" en alle bredere/grotere velgen hadden daarentegen een ET waarde van 49mm.
Er bestaan van de V70/135-S80/124 geen 6,5J 16" velgen en de ET waarde is op deze modellenreeks varierend van 50mm voor de 7J-16" en de 7J-17" velgen tot 55mm voor de 7,5J-17" en de 8J-18" velgen.
Vrijwel alle stalen velgen voor de (oude) S80/184 zijn 6,5J-16" en hebben een ET waarde van 43mm waar minimaal nodig is 7J-16" met een ET van 50mm en een asgat van 65mm, je kan hier wel heel katterig doen over Volvoverkopers maar als zij stellen dat het niet past qua voorgeschreven getallen hebben zij de Volvo velgenhandleiding mogelijk net iets beter gelezen dan jij.
Dan ben jij, de allesweter, blijkbaar niet op de hoogte dat Volvo bijvoorbeeld de 17" Otrera velgen ook monteerde op de S60, een wiel dat van de C70 collection afkwam, en rara: geen ET49 had maar ook ET43!
Jouw uitleg klopt van geen kanten trouwens, als je volgens jouw geen mm vandezelfde ET waarde mag afwijken zou Volvo per verschillende velgbreedte ook een ander ET waarde moeten hanteren, want een ET waarde hangt volledig af van de velgbreedte!

(R-pegasus velgen hadden trouwens ook een afwijkende ET46)

Past dus zonder problemen!
Centreerring is ook perfect veilig, en zelfs de meest respectabele velgen fabrikanten gebuiken dit (die ook gewoon de velgen voor Volvo maken).

Geplaatst: 29.07.2009 - 21:01
door bart simpson
Heerlijk zo'n deskundige zuiderbuur!
(alle door mij genoemde maten en gegevens komen uit Volvo's eigen informatiebronnen, ik zal ze snel in kennis stellen van uw bevindingen)

Geplaatst: 29.07.2009 - 23:02
door Baseman
C70ESBen schreef: Jouw uitleg klopt van geen kanten trouwens, als je volgens jouw geen mm vandezelfde ET waarde mag afwijken zou Volvo per verschillende velgbreedte ook een ander ET waarde moeten hanteren, want een ET waarde hangt volledig af van de velgbreedte!
(Ik wil dan toch ook even een duit in het zakje doen)
Deze opmerking klopt ook van geen kanten.
ET (EinpressTiefe of wielbolling) heeft geeft r**t te maken met de velgbreedte.
ET zegt iets over de afstand vanaf het hart van de naaflager tot aan de bevestigingsaanslag van de velg, op die naaf.
Hoe breed de velg is, maak echt niets uit.
Stel dat je met een boortje door de trommel heen zou boren, heb je bij een ET van 38mm een boorgaatje van 38 mm diep nodig om precies midden in de naaflager te eindigen. De ET van de velg moet dan dus ook 38 mm zijn, om het geheel in balans te krijgen.
Alles afwijkend is in theorie niet alleen zwaarder sturen, kans op aanlopen een wet ik wat meer, maar ook slecht voor de techniek.
Die ET staat er niet voor Jan D op, die moet je respecteren.

(koop je een Volvo, ga je met de ET hannessen.......soms snap ik het gewoon niet.....)

Geplaatst: 29.07.2009 - 23:37
door C70ESBen
Baseman schreef:
C70ESBen schreef: Jouw uitleg klopt van geen kanten trouwens, als je volgens jouw geen mm vandezelfde ET waarde mag afwijken zou Volvo per verschillende velgbreedte ook een ander ET waarde moeten hanteren, want een ET waarde hangt volledig af van de velgbreedte!
(Ik wil dan toch ook even een duit in het zakje doen)
Deze opmerking klopt ook van geen kanten.
ET (EinpressTiefe of wielbolling) heeft geeft r**t te maken met de velgbreedte.
ET zegt iets over de afstand vanaf het hart van de naaflager tot aan de bevestigingsaanslag van de velg, op die naaf.
Hoe breed de velg is, maak echt niets uit........soms snap ik het gewoon niet.....)
Je geeft het zelf al aan op het einde.
Natuurlijk heeft de ET waarde direct te maken met de velgbreedte, zonder velgbreedte zegt een ET waarde helemaal niets!

De ET waarde is de afstand vanaf het hart van de velg tot het virtuele midden van de velg, en dat is dus afhankelijk van de velgbreedte!

Kijk anders eens op bijgevoegde tekening:

Afbeelding

@Bart Simson, de informatie die ik jou zonet gegeven hebt komt ook van Volvo en heb ik al met mijn eigen ogen gezien, een S60 standaard geleverd met Otrera's 7.5 x17" ET43! Dus niet ET46.
Dus wat is je punt nu eigenlijk?

Geplaatst: 30.07.2009 - 00:55
door Baseman
C70ESBen schreef:
Je geeft het zelf al aan op het einde.
Natuurlijk heeft de ET waarde direct te maken met de velgbreedte, zonder velgbreedte zegt een ET waarde helemaal niets!

De ET waarde is de afstand vanaf het hart van de velg tot het virtuele midden van de velg, en dat is dus afhankelijk van de velgbreedte!
Neen, dat is het dus niet.
ET is de afstand vanaf het hart van de naaflager, tot de aanslag op de velg.
of die velg nou 5,5J breed is, of 8 J breed is, als van beide de ET38mm is, doet de breedte van de velg toch helemaal niet ter zake?

Het hart van de velg, is trouwens niet altijd gelijk aan het hart van de naaflager, maar als je dat gemakshalve wel aanneemt, klopt het verhaal al meer.
ET is bedacht en uitgerekend, op basis van de auto waar ie onder moet, om te zorgen dat het geheel is uitgebalanceerd, zoals ik al zei.

De velgbreedte maakt dus niet uit, gezien de meeste ongelaste velgen gewoon symmetrisch zijn, lijkt me, als het gaat om 7 of 8 J breed.
dat is een half J naar beide kanten, niet 1J aan 1 kant.
Dus is de velgbreedte onbelangrijk, midden is tenslotte midden, hoe breed dan ook.

Geplaatst: 30.07.2009 - 07:10
door bart simpson
@C70ESBen, leuk dat je 6 maanden nodig had om een uitzondering te vinden! je hebt daar gelijk.
De Volvo gegevens van de 800 (874/875/876) serie lopen in de boeken tot aan 2000, de 872/873 liepen als modellen wat langer door en staan niet in de boeken (maar wel op vida) de aanvankelijke partnummers zijn niet gelijk, de vervangingsnummers zijn dat daarentegen wel.
De naaf van een R is ietsie anders dan van een niet R, dat zou het verschil in ET waarde kunnen verklaren.

Een centreerring blijft imho altijd gerommel om iets dat niet past passend te maken, dat een velgenfabrikant ze levert snap ik, hoe kan deze zijn universele (niet goed passende) velgen anders slijten?

Maar wat jouw punt nou eigenlijk? dat er 1 velg een uitzondering vormt?

Geplaatst: 30.07.2009 - 13:05
door Narnia
De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel wielbolling.

Een velg bestaat uit 2 delen, namelijk een deel waar de band op gemonteerd zit en de schijf die ervoor zorgt dat het wiel (band plus velg) aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf in het midden van de velg geplaatst is, spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.

Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.

Mvg Dimi

Geplaatst: 30.07.2009 - 13:19
door Baseman
Narnia schreef: Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
Mvg Dimi
CVolgens mij schreef ik precies hetzelfde, toch?

Anyway, de een na laatste zin klopt niet, tenzij je het anders bedoeld, dan je het schreef.
Als jouw auto een velg nodig heeft met ET35 en je monteert er ET10 velgen op, komen je velgen 25mm verder naar binnen te liggen, niet naar buiten. Kijk maar naar het plaatje van C70ESBen.

Wettelijk gezien is 2% afwijking toegestaan (los van of het goed is voor je auto), wat neerkomt op een gemiddeld verschil van 35mm ten opzichte van de typegoedkeur. (of iemand dat ooit controleert, als de band netjes binnen de kast blijft, is de vraag.)

Geplaatst: 30.07.2009 - 13:28
door bart simpson
aan een afwijkende slijtage van je wielophanging ga je het zelf wel merken

Geplaatst: 30.07.2009 - 16:34
door Narnia
Deze aanduiding bepaald hoe ver een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast.
Een positieve ET-waarde geeft aan dat de velg dieper in de wielkast valt en bol gemonteerd staat.
Een negaieve ET-waarde geeft aan dat de velg feller buiten de wielkast steekt en dus hol gemonteerd staat.
Een ET van -30 betekent dus dat het bevestigingspunt (wielflens) 30 mm meer naar binnen ligt dan het midden van de velg (hartlijn).
(zie afbeelding)

Velge-fabrikanten produceren elk type velg slechts in een beperkt aantal fitments. Bijgevolg is het dus best mogelijk dat een bepaald type velg niet beschikbaar is in een ET-waarde die voor jouw auto geschikt is.

Wanneer een velg te ver naar buiten steekt, dan kan er geopteerd worden voor een velg met een hogere ET-waarde. Bij ET 40 valt een velg immers 5 mm meer naar binnen dan bij ET 35. Omgekeerd geldt dus ook : Hoe lager de ET-waarde, hoe meer een velg naar buiten steekt.

Wanneer een velg te ver naar binnen steekt, dan kan er dus geopteerd worden voor een velg met een lagere ET-waarde. Een andere oplossing is de velg meer naar buiten te brengen door het gebruik van spacers, spoorverbreders, adapters; het gebruik hiervan is in België echter bij wet verboden.
Afbeelding
Mvg Dimi

Geplaatst: 30.07.2009 - 17:00
door Baseman
Narnia schreef: Wanneer een velg te ver naar buiten steekt, dan kan er geopteerd worden voor een velg met een hogere ET-waarde. Bij ET 40 valt een velg immers 5 mm meer naar binnen dan bij ET 35. Omgekeerd geldt dus ook : Hoe lager de ET-waarde, hoe meer een velg naar buiten steekt.
Dit lijkt er meer op, maar een negatieve ET heb ik nog nooit gezien, op een personenauto, maar ik wacht met spanning af.
Overiegens fiets je wel weer voorbij aan het feit dat een fabrikant die ET niet voor niets voorschrijft.

Blijft een lastig onderwerp, blijkbaar...;-)

Geplaatst: 30.07.2009 - 21:17
door C70ESBen
bart simpson schreef:@C70ESBen, leuk dat je 6 maanden nodig had om een uitzondering te vinden! je hebt daar gelijk....
Maar wat jouw punt nou eigenlijk? dat er 1 velg een uitzondering vormt?
Ik zie nergens van mij een antwoord in dit topic van 6 maanden terug hoor, ik heb het net gelezen.

Mijn punt is dat Volvo dus zelf 6mm afwijkt op een even brede velg, dus dat je best wel wat kan afwijken van de ET-waarde zonder dat dit gevaarlijk of slecht zou worden. En jij laat het overkomen dat je levensgevaarlijk bezig bent als je hier één mm zou van afwijken!

Een Canisto velg van een C70 872/873 zou dus perfect passen op een S60 aangezien alle afmetingen ( ET43 /7.5 x17 ) exact hetzelfde zijn als deze Otrera velg, maar volgens de Volvo-voorschriften is dit waarschijnlijk onmogelijk.
Baseman schreef:of die velg nou 5,5J breed is, of 8 J breed is, als van beide de ET38mm is, doet de breedte van de velg toch helemaal niet ter zake?

Het hart van de velg, is trouwens niet altijd gelijk aan het hart van de naaflager, maar als je dat gemakshalve wel aanneemt, klopt het verhaal al meer.
ET is bedacht en uitgerekend, op basis van de auto waar ie onder moet, om te zorgen dat het geheel is uitgebalanceerd, zoals ik al zei.

De velgbreedte maakt dus niet uit, gezien de meeste ongelaste velgen gewoon symmetrisch zijn, lijkt me, als het gaat om 7 of 8 J breed.
dat is een half J naar beide kanten, niet 1J aan 1 kant.
Dus is de velgbreedte onbelangrijk, midden is tenslotte midden, hoe breed dan ook.
Hier heb je gelijk in Baseman, ik bedoelde het ook meer of een velg met een bepaalde ET waarde past op een auto is afhankelijk van de velgbreedte, maar dat heb ik niet echt zo geformuleerd.
Baseman schreef:[Als jouw auto een velg nodig heeft met ET35 en je monteert er ET10 velgen op, komen je velgen 25mm verder naar binnen te liggen, niet naar buiten. Kijk maar naar het plaatje van C70ESBen.
Zoals Narnia zegt klopt het hoor, je (hart) zit slechts 10mm verwijderd van de naaf, en de ET 35 moet je 25 mm dieper in de wielkast monteren om tegen de naaf te zitten.
Narnia schreef:Blijft een lastig onderwerp, blijkbaar...;-)
:)

Geplaatst: 30.07.2009 - 22:57
door bart simpson
C70ESBen schreef:Mijn punt is dat Volvo dus zelf 6mm afwijkt op een even brede velg, dus dat je best wel wat kan afwijken van de ET-waarde zonder dat dit gevaarlijk of slecht zou worden. En jij laat het overkomen dat je levensgevaarlijk bezig bent als je hier één mm zou van afwijken!
Ik geef aan dat Volvo het ontraadt op voor hen moverende redenen, geloof ook niet dat jij die redenen hier ontkracht met die ene velg die zowel op de S60 als de C70 past.
Maar als je zo goed geinformeerd bent ken je natuurlijk ook de wielophangingsconstructies van beide modellen en de krachten die Volvo meent dat daarop zonder gevaar kunnen werken?

Geplaatst: 30.07.2009 - 23:18
door C70ESBen
bart simpson schreef:
C70ESBen schreef:Mijn punt is dat Volvo dus zelf 6mm afwijkt op een even brede velg, dus dat je best wel wat kan afwijken van de ET-waarde zonder dat dit gevaarlijk of slecht zou worden. En jij laat het overkomen dat je levensgevaarlijk bezig bent als je hier één mm zou van afwijken!
Ik geef aan dat Volvo het ontraadt op voor hen moverende redenen, geloof ook niet dat jij die redenen hier ontkracht met die ene velg die zowel op de S60 als de C70 past.
Maar als je zo goed geinformeerd bent ken je natuurlijk ook de wielophangingsconstructies van beide modellen en de krachten die Volvo meent dat daarop zonder gevaar kunnen werken?
Dat is wat ik net aantoon, je zegt dat Volvo het ontraadt, maar ze doen het dus zelf, ja met één velg, maar er zijn er verschillende die exact dezelfde afmetingen hebben.
De wielophangingconstructies zijn in grote lijnen hetzelfde en sommige onderdelen zijn zelfs exact hetzelfde. Als de krachten die een ophanging aankan bij Volvo zo nauw berekend zijn als jij nu laat uitschijnen, zou ik er niet eens meer durven in rijden!