Pagina 2 van 2

Geplaatst: 28.01.2009 - 19:19
door gravedigger25live
Ik heb vandaag ff de olie peil gemeten met een ijzerdraad en zit iets meer dan de helft vol dus ik ben nog op tijd.

Maar ik zit zo te denken bij het verwisselen van een koppelingscylinder moet het zaakje ook los? of is het cylinder alleen ertussen uit halen en klaar is kees?

groeten
richard

Geplaatst: 28.01.2009 - 19:24
door snorremans
gravedigger25live schreef:ik begrijp het ook niet want mn opa zei het tegen mij en toen ik de volvo garage belde zei hij tegen mij zit er een metalen ring/mof met 4 of 3 bouten dus ik denk dat dat het is, maar als het verhaal hoor van Bart Giesen die bovenaan heeft geantwoord zegt hij ook dat achter de hoes ook nog een keerring zit.

Wat moet ik nu verwachten? zit er iets onder de hoes? een rubberen ring of iets anders?

met vriendelijke groeten
Richard
Er zijn twee soorten aandrijfashoezen, er is er een waar de hoes stil staat als je het wiel draaid, deze zit met drie bouten aan de versnellingsbak vast, en er is er een waar de ashoes ( homokineet hoes ) met de as meedraaid daar zit dan een oliekeerring in de bak

Geplaatst: 28.01.2009 - 20:11
door gravedigger25live
Hallo snorremans

Heel erg bedankt voor uw reactie maar nu begrijp ik helemaal niks van.
Zoals u zit in mijn foto's lekt er olie uit de versnellingsbak en nu heb ik een volgens mijn gewoon die hoes besteld die je aan de buitenkant ziet en met een keerring de dealer vroeg nog om hoeveel bouten er aan zaten bij mij drie dus wat is er nauw stuk, ik moet ze morgen weer bellen voor de olie want ik hoef maar 2 liter nodig niet 4 liter.

Dus wat raad u mij aan?

met vriendelijke groeten
richard

Geplaatst: 29.01.2009 - 09:42
door Bart Giesen
Richard, gebruik es wat leestekens ;-) . Moet je verhaal 8x lezen voordat ik 'm begrijp.

Om die 2 liter olie zou ik ook niet malen, gewoon alles verversen.

En maak nou es 1 foto met kijk op de aandrijfas richting de versnellingsbak, vanaf het LINKERwiel (stuurwielzijde)

Geplaatst: 29.01.2009 - 10:13
door gravedigger25live
Hallo Bart giesen

Ja sorry ik heb het in snelheid getypt.

Goed de foto die jij bedoeld dat is foto 1.
Ik heb nu een hoes besteld met keerring. Vanmorgen heb ik de dealer gebeld en de monteur zei nog voor bevestiging, de buitenkant hoes en een keerring binnen.
Dus ik denk dat het goed komt, dan ga ik gewoon alles vervangen dan ben ik in 1 keer klaar.

Maar de vraag van die koppelingscylinder, ik heb het al eerder verteld over mn kapotte koppelingscylinder.
Ik heb het laten vervangen en toen kwam in me op, moeten de monteurs ook bij die as komen?
Waarom ik dit vraag is, dat het lekken van de versnellingsbak begonnen is na het vervangen van de kopotte koppelingscylinder.
Of halen ze gewoon de kapotte koppelingscylinder eruit en plaatsen de nieuwe weer in. Het lijkt me niet maar je weet maar nooit, kan toeval zijn.

Maar als ik nu goed begrijp is dat er 2 dingen zijn:
- de buitenkant hoes samen met de metalen ring;
- de keerring binnen de versnellingsbak (waar het ook zit).

Als ik het verkeerd heb moet iemand het zeggen.

Met vriendelijke groete
Richard

Geplaatst: 29.01.2009 - 19:50
door snorremans
Als ik de eerste foto bekijk lijkt het mij dat het rubber van de hoes gescheurd is, ik zie geen lekkage bij de aansluiting van de hoes aan de versnellingsbak, en ik zie ook geen lekkage tussen de hoes en de as.
Het lijkt erop dat dit een stilstaande hoes is, die met drie bouten aan de bak vast zit.
Volgens de dealer en de vraagbaak die ik destijds had, moet de homokineet uitelkaar gehaald worden, om de hoes te monteren, en er moet een nieuw afdichtring over de as geperst worden waar de hoes de as moet afdichten.

Suc6

Geplaatst: 29.01.2009 - 23:37
door Ramon&Ramon
Kijk uit met monteren van de complete hoes,daar zit een lager in,daar moet je niet op slaan,want dan gaat hij stuk en monteer deze hoes weer op dezelfde plek als de oude.je moet hem er met een stukje pijp van dezelfde diameter als de binnenring van het lager monteren.
Succes..

Geplaatst: 29.01.2009 - 23:42
door Bart Giesen
Als jij trouwens vermoed dat het kan komen door die koppelingscilinder, zou je een daling in niveau van remvloeistof moeten zien.

Ik zal morgen even in de technische handleiding van Volvo kijken. Dan kan ik je foto / uitleg geven.

Geplaatst: 30.01.2009 - 00:05
door Ramon&Ramon
Als je even kijkt en ruikt wat voor olie het is,dan is het zoeken naar de lekkage simpel.
Het verschil in remvloeistof en bakolie is duidelijk merkbaar.
je stopt je vinger even in de remvloeistofpot,ruikt eraan,was daarna je handen,kijk waar de lekkage zit en vergelijk het dan met je eerdere diagnose.:)

Geplaatst: 30.01.2009 - 11:48
door gravedigger25live
Hallo
Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Oke ik haal vandaag de onderdelen op en als het alleen de buitenste hoes is dan gaat het nog wel maar ik bekijk het morgen hoe het zit. Lekker rustig sleutelen goed kijken en dan verder gaan.

De koppelingcylinder lekt niet, ik vroeg me alleen af of de monteurs die de koppelingscylinderen hebben vervongen ook bij de aandrijfas hebben gezeten zodat de hoes is beschadigd.

Het is duidelijk dat de aandrijfashoes is kappot. Als ik de verhalen over versnellingsbak olie heb gelezen is dat de oliepeil net onder de vuldopje zit en bij mij duidelijk net boven midden van de versnellingsbak.

Maar ik moet het zo wie zo erbij en ik kijk wel van hoe en wat, ik zal zeker een paar foto's maken voor diegene ook met dit probleem zit/of in de toekomst problemen mee krijgt.

Met vriendelijke groeten
Richard

Geplaatst: 04.02.2009 - 08:47
door gravedigger25live
Hallo allemaal

Afgelopen zaterdag morgen heb ik even de boel los gedraaid.
Nou de wiel los krijgen is ook een werk zeg, dat ding zit ongelofelijk vast. Maar waarom zit voor die grootte 32 (dopsleutel) moer geen split pen? Dat zit wel op de stuur stang maar niet op de wiel.

Goed vervolgens alles los gehad kijk ik zo naar de ijzeren ring die wil ik los maken en die metalen ring zit gewoon los.
Ik kreeg een gevoel dat er niet klopte wanneer ik de plastic kap los haalde boven de versnellingsbak lag ook een beetje olie en dat kan niet als de hoes stuk is.
Ik heb de hoes bekeken en niks aan te zien de keerring is ook niks geen rare scheuren of gaten. Dus alles weer op gemonteerd en heb een paar dagen gewacht of het nog lekte maar tot zo ver niets te zien.

Dus heb ik de onderdelen terug gebracht. Ik vindt het raar dat die ring een beetje los zat maar het kan gebeuren. Nu heb ik geribbelde waaiers erachter gedaan en nu komen ze niet meer los.

Iedereen bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groeten
Richard