Pagina 2 van 2

Geplaatst: 20.04.2009 - 13:50
door Summum
Hoewel ik niet de behoefte voel mij ergens voor te "verantwoorden", voel ik mij wel aangesproken genoeg om een paar zaken te willen verduidelijken.

Zoals eenieder hierboven heeft kunnen lezen heb ik Rampjaar inderdaad aangeboden om hem per privémail informatie te verschaffen over de mogelijke stappen die hij zou kunnen ondernemen om zijn "recht te halen". Rampjaar heeft mij daarop een aantal documenten toegezonden die door mij zijn bestudeerd. Ik heb hem daarop naar eer en geweten geadviseerd over de sterke en minder sterke punten aan zijn zaak, de kansen, de risico's en de kosten die gemoeid zouden zijn met een desgewenst verdere (beroepsmatige) actie mijnerzijds.

Rampjaar heeft mij in reactie daarop gevraagd om hem een offerte ("aanbieding") te doen toekomen voor een aantal door hem verlangde werkzaamheden, aangezien hij het niet zag zitten om de verkoper zelf aan te spreken. Ik heb daarop een inschatting gemaakt van de te verwachten tijdsbesteding en opgave gedaan van het te hanteren uurtarief. Geheel ter zijde heb ik daarbij overigens een onverplichte "Forumkorting" van 15% aangeboden.

Uit de reactie van Rampjaar hierboven leid ik af dat hij van mijn aanbieding geen gebruik wenst te maken. Hoewel het jammer is dat hij mij dat nog niet rechtstreeks heeft laten weten, is dat uiteraard zijn goed recht.

Wat ik niet helemaal begrijp is zijn verongelijkte reactie op dit forum.
Ik heb gedaan wat ik heb beloofd, namelijk info gegeven over de mogelijke stappen die Rampjaar tegen de verkoper van zijn Volvo zou kunnen nemen. Ik heb hem daarbij zelfs een inschatting gegeven van zijn kansen en de kosten die gemoeid zouden zijn met een professioneel inschakelen van mijn diensten, zodat hij een afgewogen beslissing zou kunnen maken. Voor de tot nu toe bestede tijd aan het bestuderen van de stukken en het geven van advies (toch al gauw weer een uurtje of twee) is overigens geen enkele euro in rekening gebracht.

Natuurlijk is de kracht van het forum dat de leden elkaar op basis van hun expertise en ervaring tips en adviezen kunnen geven. Dat dit in het kader van het forum gratis gebeurt vind ik vanzelfsprekend, niemand is immers verplicht hier zijn kennis te delen. Op het moment dat een ander forumlid echter daadwerkelijke werkzaamheden verlangt in het kader van de bedrijfsuitoefening van een forumlid, vind ik het ook niet meer dan vanzelfsprekend dat er afspraken gemaakt worden over de vergoeding daarvoor. Dat leden elkaar daarbij "forumkorting" geven is alleen maar mooi meegenomen toch?

Zoals Oceanracer terecht stelt zal niemand verwachten dat forumleden bij hem gratis rijles krijgen. Ook zal niemand hier verwachten dat hij bij de op dit forum actieve Volvodealers gratis Volvo's, onderdelen of onderhoud kan halen, of dat forumsponsors gratis diensten en producten leveren.

Dat het voor Rampjaar "zuur" is dat hij eerst een kat in de zak gekocht blijkt te hebben en dan nog kosten moet maken om te proberen (een deel van) zijn schade te verhalen kan ik goed begrijpen. Maar daar kunnen de andere forumleden noch ikzelf iets aan doen!

Veel van mijn adviezen op dit forum hebben dan ook betrekking op het vooraf voorkomen van mogelijke conflicten. Mensen kunnen zich vaak een hoop ellende besparen door vooraf goed na te denken, onderzoek naar aangeboden auto's te (laten) doen of afspraken op papier te laten zetten. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee!

Geplaatst: 20.04.2009 - 15:39
door Summum
Kleine aanvulling:

Ik begrijp dat Rampjaar in zijn verwijderde post ook had gemeld dat hij bij een andere "advocaat" zijn licht had opgestoken, maar dat deze geen genoegen nam met 15% van de opbrengst om de zaak op no cure - no pay basis te behandelen.

Dat wekt geen verbazing, want het is advocaten in Nederland op grond van beroepsregels van de Nederlandse Orde van Advocaten verboden om zaken op no cure - no pay basis te behandelen.

Geplaatst: 20.04.2009 - 15:56
door Gast
Kijk, een verhaal heeft altijd 2 kanten.
Blij beide standpunten te kennen. :P

Enige verbazing van mijn zijde dat @Rampjaar, blijkbaar een offerte heeft aangevraagd en niet(?)
het fatsoen heeft gehad dit netjes af te handelen.
Ik ben er van overtuigd dat ook daar een plausibele verklaring voor zal zijn.
Het blijft immers een verhaal dat 2 kanten kent. :P

@Summum, misschien is het idee om "gewoon" forum-sponsor worden, dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is.
Er zijn volgens mij meerdere ZZP ers die dit doen. :wink:

Geplaatst: 20.04.2009 - 19:25
door Oceanracer
Hoewel ik toch ook wel bekend sta als redelijk kritisch (volgens sommigen hier zelf als redelijk recalcitrant) vind ik sommige bijdragen wel erg negatief. Zo ook de laatste opmerking van Rampjaar.

Zelf heb ik ten tijde van mijn echtscheiding ook contact gehad met Rutger, dit naar alle tevredenheid. Hij heeft mij voorzien van informatie en duidelijkheid verschaft in de materie. Als ik verder van zijn diensten gebruik wilde maken, kon ik contact met hem opnemen. Het sprak voor mij voor zich dat ik voor die diensten dan een vergoeding moest betalen. Ik heb door zijn advies voldoende kennis opgedaan, zodat ik weer verder kon.

Ik vind het erg jammer (zacht uitgedrukt) dat wanneer iemand zijn/haar diensten aanbiedt hier wordt neergezet als een profiteur. Er is hier op het Forum bijzonder veel kennis en ervaring aanwezig, maar we zijn geen familie en vrienden dus het lijkt mij billijk wanneer iemand's hulpvraag wordt beantwoord hiervoor ook voor wordt betaald. Ik ga dan ook mee met het verhaal van Summum.

Geplaatst: 22.04.2009 - 14:54
door Rampjaar
Alles heeft inderdaad twee kanten.

Op 29 januari vroeg ik in het forum onder de titel « 5000 € verborgen gebreken » : Wie heeft er een goed idee om deze kennis van een kennis op andere gedachten te brengen?

Voor hen die hun medeleven toonden mijn hartelijke dank.

Aan de reactie van Summum (3/02) « dan kun je desgewenst nadere info bij mij krijgen » zou ik iets kunnen hebben, dacht ik.

Op 19/02 stuur ik het dossier op naar het door Summum aangegeven adres.

Op 13/03 diens reactie. Duidelijk. ‘Niks krijgen”. Conclusie: De verkoper kan wel worden aangesproken, maar waarschijnlijk niet voor de volledige schade. Een procedure gaat al gauw richting de € 5000,-- kosten. “Forumkorting” 15% op het reguliere uurtarief van € 220,-- excl. 6% kantoorkosten en 19% btw. (€238,88) Betaling van een voorschot van € 500,-- excl. Btw.

Op 13/03 verzoek ik Summum een aanbieding te maken voor:
1. Verkoper een aangetekende brief met ontvangstbevestiging te sturen waarin deze hem beleefd doch dringend verzoekt (zo nodig sommeert, bij gebreke waarvan....) koper een minnelijke schikking voor te stellen voor de geleden schade ten bedrage van € 4.730,97 (overzicht) waarbij verkoper wordt gewezen op diens schriftelijk afgegeven garantie ("...ik verkoop de auto als nieuw...") en ("Na ontvangst van de factuur zal het verschil (+/-) verrekend worden.").
2. Koper diens reactie toe te zenden vergezeld van commentaar.

Op 2/04 Summums’s reactie. Conclusie: Geschatte benodigde tijd 2 à 3 uur.
De eerder genoemde voorschotnota is kostendekkend.

Er is weinig fantasie voor nodig om vast te stellen dat ik het woord « krijgen » kennelijk verkeerd begrepen heb, gezien iedereen Summum’s verantwoording deelde, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik al zo lang in Frankrijk woon.
Voor niets gaat bij ons de zon op…

Rampjaar

Geplaatst: 22.04.2009 - 18:05
door Oceanracer
Zo ook hier hoor: Ook hier gaat alleen de zon voor niets op.

Met andere woorden: Voor de rest moet gewoon worden betaald. :-)

Geplaatst: 22.04.2009 - 19:04
door Paul
Rampjaar schreef: Er is weinig fantasie voor nodig om vast te stellen dat ik het woord « krijgen » kennelijk verkeerd begrepen heb, gezien iedereen Summum’s verantwoording deelde, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik al zo lang in Frankrijk woon.
Voor niets gaat bij ons de zon op…

Rampjaar
Een rechtsbijstandsverzekering is ook niet gratis.

Geplaatst: 23.04.2009 - 12:42
door Summum
Rampjaar schreef:Er is weinig fantasie voor nodig om vast te stellen dat ik het woord « krijgen » kennelijk verkeerd begrepen heb...

Nee hoor, integendeel. Het woord KRIJGEN heb je helemaal goed begrepen. Maar het woord dat daarvoor stond, nl. INFORMATIE, heb je kennelijk verkeerd begrepen.

Ik heb jouw stukken in mijn vrije tijd bestudeerd en je informatie verschaft over de stappen die mijns inziens tegen de verkoper te ondernemen zijn. Ik heb je ook informatie verschaft over de sterke en zwakke punten in jouw zaak en je informatie gegeven over de te verwachten kosten indien het onverhoopt tot een procedure zou komen. Deze informatie heb je gratis en voor niets GEKREGEN dacht ik zo.

Als je mij vervolgens vraagt om daadwerkelijk werkzaamheden te gaan verrichten vanuit mijn beroep (je wilt de verkoper immers niet een brief laten sturen door "forumlid Summum" maar door de "Advocaat"), dan valt dit niet meer onder het verschaffen van informatie en het delen van kennis en ervaring zoals dat hier op het forum gebeurt. Uit het feit dat je mij verzocht een "aanbieding" op te stellen leid ik overigens af dat je je daarvan terdege bewust was.

Op basis van mijn kostenopgave staat het je natuurlijk vrij om af te zien van het gebruik van mijn diensten. No hard feelings. Het is hooguit jammer dat er kennelijk niet eens een bedankje af kan voor de genomen moeite......

Niettemin wens ik je succes met je Volvo.

Geplaatst: 23.04.2009 - 13:11
door Hans
Voor niets gaat bij ons de zon op…
Hier in NL ook nog steeds ;-)

Hopelijk zijn alle misverstanden nu uit de weg geruimd! Het blijft erg jammer dat @Rampjaar zoveel pech heeft gehad met zijn Volvo. Jammer jammer. Ik begrijp het gevoel. Heb zelf ook eens een V70 gekocht zonder garantie en zat na twee maanden met €2500,- kosten. Dan ben je op zijn zachts gezegt verdrietig ;-)

Ik ben blij dat Summum onder ons is op dit forum. In vele "juridische" discussies weet hij van "de hoed en de rand". Waar wij met z'n allen op ons gevoel voor rechtvaardigheid (als consument) afgaan.

:sunny: (kijk! gratis zon ;-) )

Geplaatst: 24.04.2009 - 00:02
door Hapee
Sluit me aan bij hans anesthesie, vooral als het gaat om de misverstanden en de bijdragen van Summum. De "moraalridder" in mij blijft zitten met de vraag of een franse jurist wèl tegen een "nul-fee" brieven gaat schrijven. Hou het goed in de gaten, Summum verdient zijn brood met juristerij. Ik ben zelfstandig organisatieadviseur en zal vrienden en bekenden altijd de weg wijzen bij bedrijfsvoeringsproblemen. Maar als het op daadwerkelijk ingrijpen aankomt begint bij mij ook "de teller te lopen". Het klinkt wat onsympathiek, maar het is wel de realiteit.

Geplaatst: 24.04.2009 - 07:08
door JJDD
Ik verwijs bij voorkeur naar andere (die goed bekend staan), die liever geen betaalde klusjes voor vrienden / bekenden / buren etc, ook niets doorverkopen, komt vaak gelazer van. De werkwijze van summum lijkt me overigens allerredelijkst, snap niet wat je daar tegen kan hebben, zeker niet als je zelf naar een offerte hebt gevraagd.