Pagina 2 van 2

Geplaatst: 05.02.2009 - 15:06
door Paul
Hier had ik mijn antwoord op gebasseerd:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... t=trekhaak

Geplaatst: 05.02.2009 - 15:31
door Hans
Precies. Dat topic stond me ook voor ogen. Maar daar ging het over een XC.

Geplaatst: 05.02.2009 - 15:59
door bart simpson
in de huidige brochure staat bij de fabrieksoptie four-c de volgende tekst:

Volvo Cars Nederland B.V. adviseert om geen trekhaak te monteren bij een V70/S80/XC70 voorzien van het actieve FOUR-C chassis om een optimale werking van het systeem te waarborgen

Deze tekst stond altijd al bij de optie FOUR-C als zodanig, deze stond alleen niet in de R brochure daar FOUR-C daar altijd standaard was, Volvo hanteerde dat standpunt al bij een V70 van 2003 maar doet dat vandaag de dag nog steeds.

Geplaatst: 05.02.2009 - 16:17
door PhysicalZen
Ah, bedankt.....meteen het hele topic maar even gelezen.
Ben zelf best ervaren caravan-rijder en ik weet dat als je een echt grote caravan hebt met slechte belading (veel voor en veel achter en weinig op de as!) een deining krijgt van heb ik jou daar. Vooral als de aanhanger zwaarder is dan de auto!
Wanneer je deze uiterste situatie zou hebben....
En de auto in de VS zou rijden....
je van de weg zou raken.....
met het weten dat de veiligheid (in de vorm van een stabiliserend 4C systeem.... (als verkoopsvoorwaarde gegeven!)
Er in de VS een mega-uitkering zou kunnen worden toegekend door de rechtbank.....(bekende voorbeelde van kat in de magnetron etc.)
(Ondanks het feit dat diezelfde auto zonder 4C vermoedelijk (let wel) nog eerder van de weg zou zijn geraakt....)
Dan zou ik die uitspraak van volvo kunnen begrijpen.

Gezien de (welliswaar niet professioneel onderbouwde) praktijktest en het feit dat het niveau geregeld/bepaald wordt door de vering en niet de dempers alsook mijn ervaring met het rijden met aanhangers (en deze ten opzichte van mijn R ruim lichter zijn...) en dat ik bewust ben van het feit dat alle regelsystemen de grenzen verleggen maar het eindpunt blijft het contact met de weg uiteindelijk en........
Kortom, technisch is er nog steeds geen verklaring dat het niet kan, terwijl de theorie eerder bewijst dat het wel kan in plaats van niet. (wat is het verschil van een zwaar beladen kofferbak ten opzichte van slechts 50-75 kg kogeldruk en alleen een hond in de kofferbak.......voor het 4C systeem bedoel ik dan!?)

Van Ohnlin (leverancier van 4c) begreep ik dat er een veiligheid in de demper/regeling zit die het doorslaan van de vering voorkomt in de uiterste stand! Wanneer je vol geladen zit met volledig (nagenoeg volledig!) belaste veren, kom je inderdaad in een ongewenste dempsituatie. Dat voorkom je door je veren sterk genoeg te kiezen, de belading in de aanhanger te duwen en de kofferbak (lees ook auto) normaal te beladen. De vering zit dan in de normale stand en het systeem kan dan ook zijn werk normaal verrichten. (ik bedoel we gaan toch ook niet op reis met de auto in het noodprogramma!!!).
Voor mij geen probleem en ook voor de rechter uit te leggen. Vooral ook omdat volvo geen recall heeft gemaakt of formeel heeft gepubliceerd dat het niet kan!! sterker nog, de trekhaak wordt nog steeds door volvo geleverd (!!).
((Bart, juridisch is een advies niet bindend. Het zou in grenstoestanden dus niet ideaal kunnen zijn.....maar dat is ABS ook niet!! en dat is ook geaccepteerd....na jaren!!)

Geplaatst: 05.02.2009 - 16:25
door bart simpson
Ik ben met je eens dat het enerzijds ontraden van een een trekhaak op FOUR-C en anderszijds gewoon aanbieden van een trekhaak op een "R" met std FOUR-C niet echt een duidelijk beeld schetst van wat wel en wat niet wenselijk is.

Geplaatst: 05.02.2009 - 16:37
door PhysicalZen
Ja, ik ben het er ook mee eens dat er heel veel chauffeurs zijn die een rijbewijs hebben, maar geen verstand van eenvoudige natuurkunde en mechanica......
Ik bedoel, als je bijvoorbeeld italianen op vakantie ziet gaan..... alleen de voorruit is nog zichtbaar!!

In de papieren staat de maximale belading per as. Een trekhaakbelasting zit hier dus al in! Ik zie dus autos met caravan door frankrijk rijden waarbij de voorwielen dus amper de grond raken!!
ik zie het al voor me......meneer de rechter, ik heb toch ABS DTC airco en 4C!! :drinking: <- dat doe ik dus nooit tijdens het rijden (altijd ervoor of erna!!)

I rest my case

ps, graag weer ontopic ivm de bekabeling en misschien kent iemand nog een goed adres voor Westfalia, zodat ik die kan "testen"!

Geplaatst: 05.02.2009 - 17:19
door Paul
PhysicalZen schreef: ps, graag weer ontopic ivm de bekabeling en misschien kent iemand nog een goed adres voor Westfalia, zodat ik die kan "testen"!
Topic gaat over een trekhaak op een AWD (geen XC70)

Daar hebben we het toch over?

We hebben het niet over 300pk en een sleurhut erachter....

Geplaatst: 05.02.2009 - 17:52
door PhysicalZen
:onfire: die sleurhut wordt vanzelf aerodynamisch :angel12:

Geplaatst: 12.02.2009 - 10:03
door @je
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen straks.

Zelf ben ik rond aan het kijken naar een V70.
Ik ging uit van een T5 maar zie met name in duitsland interessante opties qua V70R.
En waarom dan niet gelijk mijn droomauto verwezenlijken?

Hij moet in mijn geval 2x per jaar een sleurhut rondzeulen.
De berichten over four-c hadden de R een beetje uit mijn hoofd gezet.
Nu komt hij toch weer een beetje in beeld ;-)

Geplaatst: 13.02.2009 - 23:15
door PhysicalZen
Ben weer een stukje verder!
Westfalia typenummer 320050 moet het worden.
Vertikaal afneembare trekhaak, onzichtbaar wanneer gedemonteerd.
Belastingsgrens 120kg kogeldruk en 2100 kg trekgewicht (de R mag max 1800 trekken!). De bekabeling wordt waarschijnlijk origineel volvo.
(nog even op zoek naar het volvo-nr.!)

Nu nog een leverancier!

Geplaatst: 16.02.2009 - 20:11
door V70Rene
PhysicalZen schreef:Ben weer een stukje verder!
Westfalia typenummer 320050 moet het worden.
Vertikaal afneembare trekhaak, onzichtbaar wanneer gedemonteerd.
Belastingsgrens 120kg kogeldruk en 2100 kg trekgewicht (de R mag max 1800 trekken!). De bekabeling wordt waarschijnlijk origineel volvo.
(nog even op zoek naar het volvo-nr.!)

Nu nog een leverancier!
Gewoon even via Ebay bestellen , heb ik ook gedaan . Volvo dealer hier heeft de trekhaak geplaatst gelijk met een beurt en heeft ook de kabelboom geleverd. Wist ik in ieder geval zeker dat alles zou werken.

Ik betaalde 275 Euro voor de trekhaak incl. verzendkosten voor de afneembare versie ( niet zichtbaar en dus perfect )

Succes

Geplaatst: 20.02.2009 - 13:57
door PhysicalZen
Rene,

was het de westfalia 320050?
Bij wie heb je besteld?

Geplaatst: 22.08.2009 - 22:05
door hilhorsta
Hallo PhysicalZen,

Ik ben zeer geinteresseerd in de afloop van dit verhaal. Zelf zoek ik een trekhaak voor mijn v70r my2005. De Westfalia lijkt de beste oplossing, maar ook ik liep vast bij de keuze van het juiste model....

Grt,
Adri

Geplaatst: 24.08.2009 - 11:08
door hilhorsta
Ik heb nog es even zitten kijken. Volvo biedt de volgende trekhaken:

V70, V70 R: Hoge trekhaak (voor auto's zonder niveauregeling)
V70: Lage trekhaak (voor auto's met niveauregeling)
XC70: Hoge trekhaak (voor auto's zonder niveauregeling)
XC70: Lage trekhaak (voor auto's met niveauregeling)

Geen onderscheid dus voor wat betreft wel/niet AWD.

Westfalia geeft aan dat voor de V70(r) model 320050 nodig is, maar geeft vervolgens aan dat deze NIET voor de AWD geschikt is.

Wellicht dus een andere montage dan de originele Volvo trekhaak waardoor 'iets' van de AWD in de weg zit?

Re: westfalia trekhaak op awd (niet XC!)

Geplaatst: 04.08.2014 - 17:02
door crackedtooth
ok....

en?
was dit de oplossing?

Westfalia typenummer 320050


Denk vooral ivm fietsenrek (kinderen worden groter, hun fietsen ook), maar kan beter zorgen dat het goed is dan.
Is het met die westfalia gelukt?

Welke kosten montage dealer+kabelboom?

Hoor het graag

Re: westfalia trekhaak op awd (niet XC!)

Geplaatst: 29.03.2016 - 20:30
door g.latten
Is hier iemand die de oplossing voor bovenstaande probleem heeft gevonden? Ben geneigd de Westfalia trekhaak te bestellen voor mijn R uit 2004, maar twijfel nog een beetje...ik lees eigenlijk tussen de regels door dat de trekhaak voor een V70 ook gewoon op een auto met AWD zou moeten passen?

Re: westfalia trekhaak op awd (niet XC!)

Geplaatst: 06.05.2016 - 17:28
door Ronaldjuuh
Ik heb een soortgelijk probleem, alleen heb ik een V70 (2008, 2.4 D). Het grootste verschil in aanbod krijg ik als ik met en zonder niveaurelegeling aangeef (ik heb hier gekeken: http://www.rameder.nl/)Volgens de berichten die ik elders op dit forum las klopt dat ook. Nu zijn de trekhaken zonder niveauregeling een stuk goedkoper dan die met, dus ik wilde vragen of ik ook een trekhaak voor een auto zonder niveauregeling op één met kan monteren? Er is er trouwens ook één die op allebei kan, dus vandaar dat ik op het idee kwam.

Re: westfalia trekhaak op awd (niet XC!)

Geplaatst: 06.09.2019 - 11:00
door Seesar
Een schopje van dit draadje om informatie bij elkiaar te houden. Ik heb n.a.v. veel zoeken en dit topic + Garfield's ervaringen (viewtopic.php?p=818801#818801) besloten om ook een Westfalia trekhaak met 13-polige stekker te monteren op mijn 2004 V70R automaat (met dus AWD en 4c ophanging - wat dus géén niveau regeling is (dat is nivomat wat een R niet heeft).

Ik begrijp uit de ervaringen dat ik typenummer 320050 moet hebben. Dat is op zich geen probleem om te kopen, maar nu komen mijn vragen:

Het volgende systeem van westfalia is ook mooi, dat lijkt een ge-upgrade versie van de 320050 (omhoog klapbare stekkerhouder):
Ebay V70 westfalia trekhaak

Afbeelding

vraag 1:

Er staat in de link geen specifieke type-nummer, dus ik kan niet natrekken of dit een opvolger o.i.d. is. Daarnaast staat erbij vermeld dat het niet voor AWD bedoeld is, maar ik denk na alle ervaringen dat dat er standaard bij staan hoewel het gewoon lijkt te passen (gezien alle ervaringen van vorige gebruikers). Hebben jullie hier ideeen over?

vraag 2:

wel of geen TRM (Trailer Module). Mijn auto is van 2004 en ik begrijp dat pas vanaf 2005 TRM modules nodig zijn. Op zich klinkt dat goed, scheelt in aanschafkosten en inleer kosten, maar hoe worden mijn parkeersensoren uitgeschakeld bij achteruit rijden met trailer gekoppeld? Ik kan daar weinig informatie over vinden. Volgens mij heb ik geen knopje om parkeersensoren uit te zetten en om nou hele tijd met piepers rond te rijden als ik manoeuvreer, dat is niet de Volvo ervaring :devil:

De TRM die ik gevonden had geschikt voor V70 P2 platform is deze (maar dus vanaf 2005-) : 30664974. Is dit een kwestie van niet nodig, of niet kunnen aansluiten? Ik vind het niet erg om te investering in een TRM module als de rij-ervaring daardoor verhoogd wordt; het heeft niet alleen invloed op de sensoren, maar ook de automaat etc.

Is daar meer over bekend onder jullie gebruikers? Ik kan daar geen feedback over vinden op dit forum.