Vraag me niet hoe je dit doet. Ik ken alleen de theorie maar het schijnt niet moelijk te zijn.

Kan maar het probleem ligt daar niet aan! De H7 lamp is niet geschrikt is voor ruim 14Volt. Toen dit type lamp ontworpen is, hebben ze daar geen rekening mee gehouden.. De aftermarket oplossing is weerstand draden te plaatsen. En na 2007 wordt de verlichting duty cycle aangestuurd. Om dit probleem op te lossen, in principe blaas je gewoon steeds je lampen op…Jand schreef:Waar de H7 lampjes het meeste van te lijden hebben, is het starten met brandende velichting. Dus, op contact verlichting aan, starten verlichting uit en dan gaan ze weer branden terwijl de spanningsregelaar de stroom nog niet goed afgeregeld heeft. Mijn advies is (en dit doe ik al jaren) voor het starten de verlichting even op stadslicht. Ik heb zeer weinig last van kapotte lampen.
Met vriendelijke groet Jan
Een half uur echt niet veel langer.Bombina schreef:Oke, het was me ook al opgevallen.
Bij mijn V70 Classic nu al 4 lampen vervangen sinds jan 2008.
Dus dat blijft nog even zo?
- Hoeveel werk is het om er aftermarket weerstand draden te monteren?
Herke schreef:Dit probleem komt bij veel merken voor, zoals opgemerkt. Het minder koelen van de lampen bij plastic lenzen is een veel gehoorde uitleg.
De mooiste die ik gehoord heb, is dat de lampen dan zo heet worden dat ze erg te lijden hebben van het dicht slaan van de deuren
Een collega van mij kreeg als advies van de dealer om de lampen vast een paar kilometer voor de bestemming uit te doen (!)
Maar dat ging over een Citroën...
Toch klopt dit verhaal ten dele. Het laten dichtslaan van de motorkap moet worden voorkomen wanneer de verlichting is ingeschakeld, of net ingeschakeld is geweest. Dit om breuk van de gloeidraad te voorkomen.Herke schreef:Dit probleem komt bij veel merken voor, zoals opgemerkt. Het minder koelen van de lampen bij plastic lenzen is een veel gehoorde uitleg.
De mooiste die ik gehoord heb, is dat de lampen dan zo heet worden dat ze erg te lijden hebben van het dicht slaan van de deuren
Een collega van mij kreeg als advies van de dealer om de lampen vast een paar kilometer voor de bestemming uit te doen (!)
Maar dat ging over een Citroën...
Ik denk dat je die lampjes nog nooit echt goed bekeken hebt. De (achter-)lampen die Volvo de laatste jaren gebruikt zijn wel degelijk anders dan die in de reguliere handel. Zoals Bart al opmerkt zitten de bajonetpinnen niet recht tegenover elkaar. Een reguliere achterlamp gaat dan ook niet passen. Ook het wattage is anders; 4/21 ipv de gebruikelijke 5/21 voor de combinatie van rem-/stadlicht.donald1957 schreef:Ik put uit een voorraad door de jaren heen verzamelde lampjes die probleemloos in de achterlichtfitting passen (gaan nog steeds wel regelmatig stuk).
Ik kan mij niet voorstellen dat er aparte lampjes in moeten. Het is wel zo dat ze er maar op een manier in kunnen.
Is inderdaad lekker handig gemaakt, ik heb nu het bovenste achterlicht en een remlicht kapot.donald1957 schreef:Mijn voorlampen gaan niet snel stuk, maar wel de met het verwisselen handopenhalende achterlichtlampen. Zeker elke 3/4 maanden een stuk.
Daarom heb ik ooit een tandemasser gekocht...... ehm nou niet daarom maar dat ding is wel verrekte makkelijk.Oceanracer schreef:Nou, daar hoef ik niet eens voor naar Zweden! Als ik hier bij de plaatselijke bouwmarkt zo'n gratis leenkarretje gebruik, kan ik vervolgens mijn BC resetten en ook een handvol lampjes uit de voorraad halen, omdat spontaan de helft van de achterlampen het begeeft. :evil: