Pagina 2 van 5
Geplaatst: 07.02.2009 - 19:27
door Carfreak
Dit euvel komt bij meer merken voor. Het kan ook zo zijn dat er teveel spanning naar de lampen gaat. Door er een weerstandje tussen te zetten voorkom je dat je zo vaak nieuwe lampen nodig hebt. Ik heb dit ooit gelezen op een ander forum. Ik dacht Alfa (toen ik nog een 156 had)
Vraag me niet hoe je dit doet. Ik ken alleen de theorie maar het schijnt niet moelijk te zijn.

Geplaatst: 26.04.2009 - 08:45
door joepjazz
Ik overweeg om xenon er in te zetten niet voor meer zicht maar ik wil van dat gewissel af met die H7 lampen om de 2 maanden gaat er wel een stuk
Geplaatst: 26.04.2009 - 09:02
door vin940
Jand schreef:Waar de H7 lampjes het meeste van te lijden hebben, is het starten met brandende velichting. Dus, op contact verlichting aan, starten verlichting uit en dan gaan ze weer branden terwijl de spanningsregelaar de stroom nog niet goed afgeregeld heeft. Mijn advies is (en dit doe ik al jaren) voor het starten de verlichting even op stadslicht. Ik heb zeer weinig last van kapotte lampen.
Met vriendelijke groet Jan
Kan maar het probleem ligt daar niet aan! De H7 lamp is niet geschrikt is voor ruim 14Volt. Toen dit type lamp ontworpen is, hebben ze daar geen rekening mee gehouden.. De aftermarket oplossing is weerstand draden te plaatsen. En na 2007 wordt de verlichting duty cycle aangestuurd. Om dit probleem op te lossen, in principe blaas je gewoon steeds je lampen op…
Geplaatst: 26.04.2009 - 09:22
door Bombina
Oke, het was me ook al opgevallen.
Bij mijn V70 Classic nu al 4 lampen vervangen sinds jan 2008.
Dus dat blijft nog even zo

?
- Hoeveel werk is het om er aftermarket weerstand draden te monteren?
Geplaatst: 26.04.2009 - 09:31
door Wim J
Kan er een verschil zijn tussen de 'glazen' koplampenlens en de 'plastic'koplampenlens van de nieuwere modellen. Het lijkt me dat een glazen exemplaar beter is voor de warmte afvoer,...
Maar of zich dat ook uit in langere levensduur vd lamp? Hier alvast geen H7 vervangen de laatste 2,5 jaar (glazen lens)
Geplaatst: 26.04.2009 - 09:55
door donald1957
Mijn voorlampen gaan niet snel stuk, maar wel de met het verwisselen handopenhalende achterlichtlampen. Zeker elke 3/4 maanden een stuk.
Geplaatst: 26.04.2009 - 10:01
door Herke
Dit probleem komt bij veel merken voor, zoals opgemerkt. Het minder koelen van de lampen bij plastic lenzen is een veel gehoorde uitleg.
De mooiste die ik gehoord heb, is dat de lampen dan zo heet worden dat ze erg te lijden hebben van het dicht slaan van de deuren
Een collega van mij kreeg als advies van de dealer om de lampen vast een paar kilometer voor de bestemming uit te doen (!)
Maar dat ging over een Citroën...
Geplaatst: 26.04.2009 - 10:04
door V70 T5 assen
Ipv van een weerstand is het beter om er een spanningsregelaar voor te zetten , een weerstand is in deze kwestie een ballast (een verbruiker die warm wordt) en met een weerstand verlaag je de klemspanning ook niet..
Geplaatst: 26.04.2009 - 10:06
door vin940
Bombina schreef:Oke, het was me ook al opgevallen.
Bij mijn V70 Classic nu al 4 lampen vervangen sinds jan 2008.
Dus dat blijft nog even zo

?
- Hoeveel werk is het om er aftermarket weerstand draden te monteren?
Een half uur echt niet veel langer.
Geplaatst: 26.04.2009 - 10:34
door donald1957
Herke schreef:Dit probleem komt bij veel merken voor, zoals opgemerkt. Het minder koelen van de lampen bij plastic lenzen is een veel gehoorde uitleg.
De mooiste die ik gehoord heb, is dat de lampen dan zo heet worden dat ze erg te lijden hebben van het dicht slaan van de deuren
Een collega van mij kreeg als advies van de dealer om de lampen vast een paar kilometer voor de bestemming uit te doen (!)
Maar dat ging over een Citroën...
Als je de motor dan ook meteen uit doet spaar je ook nog brandstof.
Geplaatst: 31.03.2010 - 18:43
door bartv70
Ruim 1 jaar later en de lampjes, H7, uit het Actionsetje doen het nog steeds.
Die € 1,59 waren dus wel besteed.
Echter nu 1 van de Duplo lampjes achter stuk, heb er 8 van liggen (over uit al die andere setjes), maar niet 1 past er.
Palletjes van de bajonet staat recht tegenover elkaar terwijl die van het Volvolampje in lichte V-vorm staan.
Is dit typisch Volvo of is het gewoon net anders als standaard.
Geplaatst: 31.03.2010 - 18:51
door donald1957
Ik put uit een voorraad door de jaren heen verzamelde lampjes die probleemloos in de achterlichtfitting passen (gaan nog steeds wel regelmatig stuk).
Ik kan mij niet voorstellen dat er aparte lampjes in moeten. Het is wel zo dat ze er maar op een manier in kunnen.
Geplaatst: 31.03.2010 - 19:34
door Oceanracer
Herke schreef:Dit probleem komt bij veel merken voor, zoals opgemerkt. Het minder koelen van de lampen bij plastic lenzen is een veel gehoorde uitleg.
De mooiste die ik gehoord heb, is
dat de lampen dan zo heet worden dat ze erg te lijden hebben van het dicht slaan van de deuren
Een collega van mij kreeg als advies van de dealer om de lampen vast een paar kilometer voor de bestemming uit te doen (!)
Maar dat ging over een Citroën...
Toch klopt dit verhaal ten dele. Het laten dichtslaan van de motorkap moet worden voorkomen wanneer de verlichting is ingeschakeld, of net ingeschakeld is geweest. Dit om breuk van de gloeidraad te voorkomen.
donald1957 schreef:Ik put uit een voorraad door de jaren heen verzamelde lampjes die probleemloos in de achterlichtfitting passen (gaan nog steeds wel regelmatig stuk).
Ik kan mij niet voorstellen dat er aparte lampjes in moeten. Het is wel zo dat ze er maar op een manier in kunnen.
Ik denk dat je die lampjes nog nooit echt goed bekeken hebt. De (achter-)lampen die Volvo de laatste jaren gebruikt zijn wel degelijk anders dan die in de reguliere handel. Zoals Bart al opmerkt zitten de bajonetpinnen niet recht tegenover elkaar. Een reguliere achterlamp gaat dan ook niet passen. Ook het wattage is anders; 4/21 ipv de gebruikelijke 5/21 voor de combinatie van rem-/stadlicht.
Maargoed, dit topic ging over de H7 lampen en die van Osram en de Philips Premium gaan echt jaren mee. Ik heb in de afgelopen 5 jaar dat ik mijn auto nu heb, slecht 1 keer een H7 lamp hoeven vervangen.
Geplaatst: 31.03.2010 - 19:42
door bartv70
Zijn die lampjes met "scheve" pinnetjes alleen bij de Volvo dealer te halen?
Zul je tijdens je vakantie achterkomen met de dichtsbijzijnde dealer op 200km!!

Geplaatst: 31.03.2010 - 19:46
door bartv70
donald1957 schreef:Mijn voorlampen gaan niet snel stuk, maar wel de met het verwisselen handopenhalende achterlichtlampen. Zeker elke 3/4 maanden een stuk.
Is inderdaad lekker handig gemaakt, ik heb nu het bovenste achterlicht en een remlicht kapot.
Lampje remlicht gaat er uit, maar heeft een afwijkende fitting, bovenste lampje krijg ik met geen mogelijkheid/mijn kennis los.
En zoals je zegt, geen vel meer op de handen, geen Volvo for lijf
Geplaatst: 31.03.2010 - 19:51
door bart simpson
die lampjes met "scheve" pinnetjes zijn overal te koop, draai je het verkeerde lampje erin kan het idd een kluif worden om het er weer uit krijgen
Geplaatst: 31.03.2010 - 19:58
door Oceanracer
Je moet inderdaad NOOIT proberen niet-passende lampjes in het armatuur te wurmen. De betere automaterialenzaak heeft ze gewoon liggen. Ze zitten nooit in zo'n voordeelsetje voor een H7 of H4 met diverse gloeilampjes. Overigens zitten daar ook nooit de benodigde oranje knipperbollen in. Wanneer deze niet is/zijn gemonteerd, geldt APK-afkeur.
Geplaatst: 31.03.2010 - 20:01
door Hans oet Twent
Geheel of topic, moet je een leenauto voor je caravan zetten in Zweden. heb je ineens ook een handje vol lampjes. De aansluitingen zijn dar niet hetzelfde als hier. Ik draaide de lampjes maar uit de fittingen van de caravan....
Geplaatst: 31.03.2010 - 20:04
door Oceanracer
Nou, daar hoef ik niet eens voor naar Zweden! Als ik hier bij de plaatselijke bouwmarkt zo'n gratis leenkarretje gebruik, kan ik vervolgens mijn BC resetten en ook een handvol lampjes uit de voorraad halen, omdat spontaan de helft van de achterlampen het begeeft. :evil:
Geplaatst: 31.03.2010 - 20:08
door Hans oet Twent
Oceanracer schreef:Nou, daar hoef ik niet eens voor naar Zweden! Als ik hier bij de plaatselijke bouwmarkt zo'n gratis leenkarretje gebruik, kan ik vervolgens mijn BC resetten en ook een handvol lampjes uit de voorraad halen, omdat spontaan de helft van de achterlampen het begeeft. :evil:
Daarom heb ik ooit een tandemasser gekocht...... ehm nou niet daarom maar dat ding is wel verrekte makkelijk.