Pagina 2 van 2
Geplaatst: 11.02.2011 - 21:11
door pimsam
Precies. Het water is puur voor het extra afkoelen van de ingaande lucht. Hoe kouder de lucht, hoe meer zuurstof het kan bevatten.
Geplaatst: 11.02.2011 - 22:49
door Philken
maat van mij had dit op zijn 242 turbo voor op't circuit, was ook om het detoneren/pingelen tegen te gaan
hij rijdt sinds kort op E85 en heeft dit systeem dan ook niet meer nodig, ik kan je altijd in contact brengen indien je interesse hebt om een nog zo goed als nagelnieuw systeem te hebben aan verminderde prijs
Geplaatst: 11.02.2011 - 23:15
door Saabisookleuk
Intussen bij de buren, die Zweden van SAAB, wordt er ook aardig geknutseld aan de autootjes. We hebben het geluk dat er een zeer deskundig persoon rondloopt op het saabforum die de software van het motormanagement heeft opengemaakt. Met deze open source software kun je in de binnetjes kijken en zelf wijzigingen aanbrengen

Gratis chiptuning op eigen kracht zullen we maar zeggen. Alleen voor de liefhebbers en op eigen risico.
Bij de SAAB's, met bijna allemaal turbomotoren, is de luchtmassa de belangrijkste driver. De ECU stuurt de andere parameters daarop aan. Andere metingen zoals pingels en misfires worden uiteraard ook meegenomen om eventueel de air request en dus het vermogen terug te regelen. Zoals hier al eerder aangegeven is de inlaattemperatuur erg belangrijk voor een goede vulgraad en om pingel te voorkomen. Dan is meer voorontsteking mogelijk met hoger vermogen als gevolg.
Er is dit
http://www.coolisbetter.nl/catalog/inde ... 2d409998f5 systeem in gebruik door de uber-deskundige. En haalt daarmee bijna 500pk uit zijn SAAB. Op euro 95 benzine..