Pagina 2 van 2

Geplaatst: 14.03.2009 - 16:11
door toppertje
Oceanracer schreef:Het aanpassen van het gewicht op papier van de aanhanger is alleen zinvol wanneer het aanhangergewicht anders boven het eigen gewicht uitkomt. Hiermee is te voorkomen dat BE noodzakelijk is.

Het verkopen van de caravan is ook niet noodzakelijk. Als de caravan op papier maximaal 1380 mag wegen en de auto maximaal 1320 mag trekken, zorg je er voor dat je caravan niet boven die 1320 kilogram komt. Of de caravan meer aan gewicht mag hebben, doet niet ter zake!

Dan nog even een tip: Er wordt bij controle altijd gekeken naar het asgewicht. Als je kogeldruk 75 kilo is, mag ie bij de as dus 1320 kilo wegen. In totaal (3-puntsmeting) mag je dan 1405 kilo wegen. Nog even los van de 10% regeling die veelal wordt toegepast.

Praktisch gezien is er dus helemaal niets aan de hand! Maar ik begrijp dat het je dwars zit. Het moet ook gewoon opgelost worden. Al was het alleen al voor het idee.
ben bang dat dit niet helemaal klopt!
stel dat in jouw geschetste situatie(asdruk 1320kg+75kg kogeldruk)
de caravan op de weegbrug word gezet,dan geeft deze toch echt 1395kg aan.
dit is dus 75kg te zwaar,want:max trekgewicht is totaal gewicht

Geplaatst: 14.03.2009 - 16:15
door Oceanracer
Het klopt echt! De kogeldruk hoort namelijk bij de belading van de auto.

Daarom wordt bij politiecontroles altijd alleen de asdruk gemeten en niet het neuswiel.

Geplaatst: 14.03.2009 - 17:04
door Bornfree
Het punt dat mij als koper het meeste dwars zit :
Bij aankoop is duidelijk op papier en in woord aangegeven dat die 1500 kg mocht trekken.
Bij aflevering bleek dat maar 1320 kg te zijn. dat is 12 % minder !!

Dat ik hierdoor in de problemen kom met mijn huidige caravan is bijzaak, als ik volgend jaar of later een andere wil kopen zit ik weer met dat rekensommetje.

Geplaatst: 14.03.2009 - 17:08
door Oceanracer
Dat begrijp ik. Het moet ook gewoon opgelost worden.

Geplaatst: 16.03.2009 - 22:58
door Daneel
In NL/D/A/CH/I wordt voor het caravangewicht alleen de aslast gewogen door de politie. In BE wordt het gehele gewicht (incl dissellast) genomen voor de gewichtsbepaling.

Wat juist is, daar laat ik me niet over uit. Ik weet alleen dat ik inmiddels een keer of 6 door de politie van de snelweg geplukt ben voor een controle. In 1e instantie tot plezier van een verwachtingsvolle agent (met grote oren, waar die pet dan op rust) Helaas voor hem, is tot nog toe altijd alles in orde geweest qua gasslangetjes/gasdrukregelaars/banden/papieren/rijbewijs én het gewicht. Wij zijn erg precies in het onderhoud en de belading van onze caravan en auto. We wegen de hele set ook altijd op het moment van vertrek.

Terug naar jouw probleem: het maximale aanhangergewicht wordt voor de typegoedkeuring meestal al bepaald. De fabrikant geeft de technisch gegevens én het gewicht op dat zij als verantwoord beschouwt. Daarna wordt tijdens de keuring bepaald (door de keuringsinstantie) of dat aanhangergewicht echt veilig is en de combinatie (een aantal keer achter elkaar) tegen een 8% en 12% helling opkomt. (NL hanteert alleen het aanhangergewicht bij de 12% helling). Bepalende faktoren zijn versnellingsbak (-verhoudingen), koppeling, oversteek (afstand van het centrum van je achterwiel tot het centrum van de kogel van je trekhaak), wielbasis enz... Motorvermogen speelt ook wel een rol, maar ik moest wel eens met 3.500 kg op een bedrijventerrein van bedrijf A naar B (paar 10 meter) moeten rijden met een Ford Taunus met 83 pk. Ik had verwacht dat de auto met geen mogelijkheid van zijn plek zou komen, maar niets was minder waar. Het ging uiteraard niet soepel, maar het kwam best van zijn plek. Zulke grappen doe ik uiteraard niet meer, maar mijn D5 rijdt met een 1.600kg aanhanger met 2 handen in zijn neus de Alpen over terwijl de 2.4D met 130pk ook 1.800kg mocht trekken. Motorvermogen speelt bij Volvo maar een bescheiden (niet erg beperkende) rol volgens mij.

Geplaatst: 16.03.2009 - 23:04
door Bornfree
Klopt allemaal, maar 2 identieke auto's waarvan de een geleverd is op 15 januari mag 1500 kg trekken en die van mij op 10 februari 1320 kg. Daar gaat het dus om.

Geplaatst: 17.03.2009 - 00:41
door Daneel
Dat moet natuurlijk noooit mogen en als je het op papier hebt, ligt de bal weer in de hoek van Volvo (dealer/importeur/fabrikant). Technisch zal jouw auto geen enkel probleem hebben met deze caravan. Dergelijke grappen om de auto binnen de B-zonder-E-norm te houden lijkt mij trouwens heel bijzonder, want ook als je 1500kg MAG trekken heb je geen probleem want, je kunt natuurlijk altijd een caravan kopen die niet meer dan 1320kg mag wegen, en hoppa geen E-probleem. Hier heb jij nu niets meer aan.
Ik hoop dat ze jouw kenteken nog kunnen aanpassen (op grond van een administratieve fout) en dat jouw probleem netjes wordt opgelost.

Geplaatst: 17.03.2009 - 05:45
door asta
Maar als zij vanwege een administratieve "fout" ineens deze combinatie wel toelaten dan komen ze in mijn ogen niet meer geloofwaardig over.
Er is niet voor niets bepaald dat de auto niet meer dan 1320 mag trekken.
Sterker nog, als de auto niet veranderd is rijden er nu een heel stel van deze auto's rond die mogelijk een te zwaar gewicht aan het trekken zijn.
Het is een beetje spijkers op laag water zoeken maar persoonlijk vind ik niet kunnen dat een identieke auto het ene jaar 1500 mag trekken en het jaar erop ineens 1320.
Dan heeft de keuringsinstantie ook een steekje laten vallen bij de eerste keuring.
Het balletje ligt inderdaad in deze bij de dealer, hij is uiteindelijk de verkoper geweest echter dit soort gevallen kan je ook toeschrijven aan overmacht.
Heel vervelend maar het is even afwachten wat ze regelen.

Geplaatst: 22.05.2009 - 16:53
door wim de jong
Toch zie ik hier ook staan een max trekgewicht van 1320 kg op de 2009 modellen. Dus het was al bekend.

http://www.volvocars.com/nl/Documents/p ... 1-2009.pdf

Geplaatst: 22.05.2009 - 17:35
door Oceanracer
Om een half jaar na dato te stellen dat "het dus al bekend was" is een beetje kort door de bocht, Wim. Een folder die ingaat op 1 januari is niet (lees: nagenoeg nooit) op die datum beschikbaar. Zeker niet bij Volvo. Zo heeft Volvo momenteel ook de winterfolder 2008/2009 en de zomeractie 2008 nog op hun site on-line staan. Ik bedoel maar...

Geplaatst: 23.05.2009 - 11:38
door wim de jong
Misschien, miscchien niet.
Bornfree schrijft dat hij 2 jan is wezen kijken met een oude prijslijst van november 2008.
Deze prijslijst kwam uit eind dec, en alles ging in op 1 januari 2009.

Wel geeft Bornfree aan dat specifiek over het aanhangergewicht is gesproken, dan had inderdaad ook de verkoper die nieuwe prijslijst moeten raadplegen.
Maar gezien deze prijslijst per 1 jan inging, en al eerder beschikbaar was, en de auto besteld is na die datum, moet je uitgaan van deze specificaties.

Maar laten we maar afwachten wat de ontwikkelingen zijn, ben reuze benieuwd.

Opmerking:
Overigens is het maximaal aanhangergewicht van een auto is slechts van 2 faktoren afhankelijk:
Het gewicht van de trekkende auto.
De trekkracht van de motor.

Vergeleken met de folder van 2008 is het gewicht van de auto van modeljaar 2009 verminderd, niet spectaculair, maar van 1482 naar 1474 kg. Misschien valt hij dan net in een andere categorie?
Immers, je ziet ook dat de V70 FT met een automaat (die ook iets zwaarder is met 20 kg) ook al 1800 kg mag trekken, tegenover de handgeschakelde V70 FT (verder identieke auto, maar 20 kg lichter) maar 1600 kg
Hetzelfde verhaal met de D5: hand met 1800 trekken, maar met een automaat mag je opeens 2000 kg trekken, omdat je 10 kg zwaarder bent?

Geplaatst: 23.05.2009 - 22:25
door Msuidgeest
Dat de automaat meer mag trekken, zou kunnen komen omdat deze makkelijker van z'n plaats komt.
Er zijn nog steeds fabrikanten die menen dat de automaat-versies minder kunnen trekken aan gewicht. Nissan en Renault hebben dat met hun CVT-versies.

Geplaatst: 07.07.2009 - 22:00
door Peter-V70
Ik heb een zelfde telleurstelling met mijn caravan (lees mijn artikel over Foutmelding Lampfout caravan. De V70 kan niet tegen een caravan uit 2008, raakt de volledig in de war. Oplossen?
******************

Geplaatst: 08.07.2009 - 08:23
door Paul
Peter, je hebt hier al je eigen topic over? Dubbele posts zijn niet toe gestaan hier op het forum.