Pagina 2 van 3
Geplaatst: 14.11.2005 - 12:04
door Ben
Mijn buurman woont deels in NL en deels in Spanje. De auto met Spaans kenteken gebruikt hij alleen om heen-en-weer te rijden. Voor gebruik in NL heeft hij er gewoon eentje met NL kenteken. Om problemen te voorkomen.
Geplaatst: 14.11.2005 - 12:05
door V480-S60
The Driver schreef:In mei van dit jaar is er een vergelijke zaak geweest van iemand die in het buitenland een auto gehuurd had en na controle door de douane, alsnog de BPM en 100 % boete moest betalen.
Uiteindelijk heeft het gerechtshof toen beslist dat een Nederlander binnen 2 dagen een in het buitenland gehuurde auto terug moest inleveren.
Belastingdienst is uiteraard in beroep gegaan en het Hof in Den Haag gaat verder beslissen.
De grote verhuurmaatschappijen houden zich uiteraard aan deze nieuwe richtlijn.
Is namelijk ook van belang als je bijvoorbeeld in het buitenland een buitenlandse vervangende auto krijgt van de ANWB, hoewel de ANWB meestal voor een Nederlandse auto zorgt.
Oké, interessant, dat van mij speelde in 2004. Dus vandaar waarschijnlijk nog geen 2 dagen verplichting.
De ANWB zorgt gewoon voor dat wat voorhanden is. Dus in Frankrijk ook een franse auto. Moest ook wel, anders was ik niet thuisgekomen.
PS de belastingdienst heeft toch echt boter op het hoofd.
Geplaatst: 14.11.2005 - 16:29
door +++t blijft behelpen+++
liquid_force schreef:ik heb jaren gebruik gemaakt van deze loophole [zowel vanuit Belgie (BMW 320 en Volvo V70) als vanuit Duitsland (Audi A8 )] door middel van (zelf opgerichte) postbus bedrijven ed., maar door dit soort dingen aan de grote klok te hangen worden de loopholes direct gedicht ... ze snijden zich direct in de vingers ... dom dom dom.
//LqF
dat vind ik dan weer niet..
Per slot van rekening is "grijs kenteken" ook jarenlang oneigenlijk gebruikt door particulieren. en dat heeft bij elkaar toch 20 jaar geduurd
Laat Justitie er maar een uitspraak over doen.
en dan zien we wel weer.
(en om tv10 er bij te halen.... tja... :? )
Geplaatst: 15.11.2005 - 11:32
door RrRrR
NVT
Geplaatst: 19.11.2005 - 17:10
door Denktank
Voor de particuliere rijder is het een lastige.
Maar voor de Nederbelgen en Nederduisters met een (BTW belaste) zakelijke activiteit in Nederland is BPM en BTW vrij rijden al jaren mogelijk. En volstrekt legaal. Er bestaan diverse gespecialiseerde leasemaatschappijen die dit voor je regelen.
Let wel. Je moet wel in B of D wonen in verband met de BPM-vrijstelling!
Particulier werkt het echter niet omdat je de BTW niet kunt terugvragen.
Denktank
Geplaatst: 19.11.2005 - 17:31
door bart simpson
Denktank schreef:Voor de particuliere rijder is het een lastige.
Maar voor de Nederbelgen en Nederduisters met een (BTW belaste) zakelijke activiteit in Nederland is BPM en BTW vrij rijden al jaren mogelijk. En volstrekt legaal. Er bestaan diverse gespecialiseerde leasemaatschappijen die dit voor je regelen.
Let wel. Je moet wel in B of D wonen in verband met de BPM-vrijstelling!
Particulier werkt het echter niet omdat je de BTW niet kunt terugvragen.
Denktank
Dat is te zeggen, je familieleden mogen niet in die auto rijden..
Geplaatst: 19.11.2005 - 17:36
door Paul
Dat is toch JUIST een voordeel, zou zeker mijn vader zeggen

Geplaatst: 19.11.2005 - 18:19
door Denktank
bart simpson schreef:
Dat is te zeggen, je familieleden mogen niet in die auto rijden..
Interessant. Hoe kom je aan die informatie? Bron? Of vermoeden/eigen mening? Dit was mij namelijk niet bekend.
Denktank
Geplaatst: 19.11.2005 - 19:04
door Battlecruiser
Heel simpel: die familieleden hebben waarschijnlijk niet die bewuste zakelijke activiteit. Als ze meewerken en juridisch mede-eigenaar zijn, hebben ze dezelfde fiscaal-juridische status en mogen dan pas die auto besturen, anders niet.
Geplaatst: 19.11.2005 - 19:15
door bart simpson
Battlecruiser S80 schreef:Heel simpel: die familieleden hebben waarschijnlijk niet die bewuste zakelijke activiteit. Als ze meewerken en juridisch mede-eigenaar zijn, hebben ze dezelfde fiscaal-juridische status en mogen dan pas die auto besturen, anders niet.
Dank vast voor jouw antwoord....
Je hebt met deze fiscale truc een heel wagenpark nodig om het gezin legaal te kunnen laten rijden, wordt het niet echt goedkoop van...
Geplaatst: 19.11.2005 - 19:45
door Denktank
Het lijkt heel simpel maar dat is het niet.
De NL stelt de auto aan de particuliere B of D ter beschikking ten behoeve van de NL onderneming en vermeldt in het contract dat de auto mede voor privedoeleinden gebruikt mag worden. Hierdoor mogen zowel echtgeno(o)t(e) als kinderen er ook gebruik van maken. Dit wijkt in principe niet af van een auto-van-de-zaak welke door een NL bedrijf aan een in NL woonachtige wordt verstrekt.
Het enige verschil is dat de NL onderneming hier geen auto met NL kenteken
mag verstrekken aan een in B of D woonachtige (uitzonderingen daargelaten). De auto wordt derhalve direct op naam van de particuliere Nederbelg/duitser gezet op B/D kenteken, doch blijft economisch en (later) het juridisch eigendom van de NL onderneming.
Dit heeft als bijkomend voordeel dat de auto BPM vrij naar prive gehaald kan worden na afloop van de gebruiksperiode en er per saldo alleen maar BTW wordt betaald over de restwaarde (=verkoopprijs door NL bedrijf aan B/D particuliere werknemer). Deze is in Belgie op minimaal 16% gesteld (na vier jaar). Dus over de auto wordt uiteindelijk slechts 3% BTW (16% van 19 %) afgerekend. Hoe eerder je de auto overneemt, des te meer BTW dat je nog moet betalen aan de grens.
En wat je vervolgens met de in prive behaalde "boekwinst" bij inruil/verkoop doet, dat moet je zelf maar weten... :twisted: Een courante auto levert na 4 jaar nog wel 40 % op ipv 16 %.
Daar staat overigens wel een fiscale bijtelling gedurende 4 jaar tegenover... Doch BTW van brandstof en onderhoud kun je weer aftrekken in de NL onderneming. Vervelend he
Kunt u het allemaal nog volgen???
Denktank
Geplaatst: 19.11.2005 - 19:50
door Denktank
bart simpson schreef:Battlecruiser S80 schreef:Heel simpel: die familieleden hebben waarschijnlijk niet die bewuste zakelijke activiteit. Als ze meewerken en juridisch mede-eigenaar zijn, hebben ze dezelfde fiscaal-juridische status en mogen dan pas die auto besturen, anders niet.
Dank vast voor jouw antwoord....
Je hebt met deze fiscale truc een heel wagenpark nodig om het gezin legaal te kunnen laten rijden, wordt het niet echt goedkoop van...
De truc zit hem in het toestaan van privegebruik door de NL onderneming.
Je mag je eigen gezin toch ook in je eigen Nederlandse auto v/d zaak laten rijden?
Denktank
Geplaatst: 19.11.2005 - 19:51
door bart simpson
Deze situatie is uitsluitend voor een heel klein groepje "niet Nederlands ingezetenen" van toepassing op een niet in Nederland geregistreerde auto...
Niet echt een bruikbare aanvulling op een topic waarin de suggestie gewekt wordt dat mensen die de hier geldende belastingen betalen gek zijn.
Hier rijden kost hier nu eenmaal geld, zo zijn de (zure) regels.
Denktank schreef:de truc zit hem in het toestaan van privegebruik door de NL onderneming.
Je mag je eigen gezin toch ook in je eigen Nederlandse auto v/d zaak laten rijden?
Je mag in Nederland je Nederlanse gezinsleden niet in een Belgisch of Duits geregisteerde auto laten rondrijden, dat is belastingontduiking, zij hebben niet de specifieke ontheffing die jij wel hebt.
Een BPM naheffing die zou kunnen volgen op het ongeoorloofd gebruik op de Nederlandse openbare weg is doorgaans geen feest.
Geplaatst: 19.11.2005 - 20:04
door Denktank
Daar ben ik het met jou eens Bart Simpson (w.b. eerste deel van jouw reply)
Ik wilde alleen maar demonstreren dat het in bepaalde gevallen reeds wel mogelijk was om BPM en BTW vrij te rijden.
Conclusie: in Nederland wonen betekent: Nederlandse kentekenplaat, dus BPM betalen (daarom dan die Luxemburg-constructie ook niet werken).
Heb je een bedrijf, dan kun je meestal de BTW terugvragen, in andere gevallen wordt het BPM en BTW betalen (extra zuur).
Denktank
Geplaatst: 19.11.2005 - 20:06
door Denktank
bart simpson schreef:Je mag in Nederland je Nederlanse gezinsleden niet in een Belgisch of Duits geregisteerde auto laten rondrijden, dat is belastingontduiking, zij hebben niet de specifieke ontheffing die jij wel hebt.
Een BPM naheffing die zou kunnen volgen op het ongeoorloofd gebruik op de Nederlandse openbare weg is doorgaans geen feest.
Niet als die gezinsleden ook in Belgie of Duitsland worden. Of je moet zelf in B/D wonen en de rest van het gezin in NL, maar dat komt ook niet zo veel voor.
Geplaatst: 19.11.2005 - 20:07
door bart simpson
Denktank schreef:Daar ben ik het met jou eens Bart Simpson.
Ik wilde alleen maar demonstreren dat het in bepaalde gevallen reeds wel mogelijk was om BPM en BTW vrij te rijden.
Conclusie: in Nederland wonen betekent: Nederlandse kentekenplaat, dus BPM betalen (daarom dan die Luxemburg-constructie ook niet werken).
Heb je een bedrijf, dan kun je meestal de BTW terugvragen, in andere gevallen wordt het BPM en BTW betalen (extra zuur).
Denktank
Bottom-line: deze topic was een broodje aap verhaal, het ontduiken van de BPM en BTW is geen optie voor Nederlanders die een in Nederland geregistreerde auto rijden, het is niet anders.
Geplaatst: 19.11.2005 - 20:14
door bart simpson
Denktank schreef:bart simpson schreef:Je mag in Nederland je Nederlanse gezinsleden niet in een Belgisch of Duits geregisteerde auto laten rondrijden, dat is belastingontduiking, zij hebben niet de specifieke ontheffing die jij wel hebt.
Een BPM naheffing die zou kunnen volgen op het ongeoorloofd gebruik op de Nederlandse openbare weg is doorgaans geen feest.
Niet als die gezinsleden ook in Belgie of Duitsland worden. Of je moet zelf in B/D wonen en de rest van het gezin in NL, maar dat komt ook niet zo veel voor.
Ik had dus moet schrijven dat je in Nederland wonende Nederlandse gezinsleden niet in Nederland mogen rijden met een in het buitenland geregistreerde auto? jaja.....
De suggestie van het kunnen ontduiken van de belastingen in Nederland staat toch in het Nederlands op een Nederlands forum? ik veronderstelde dus ten onrechte dat het zich hier dat ook wel af zou spelen?
Geplaatst: 19.11.2005 - 20:22
door Denktank
Ruuustig Bart, ruuuustig blijven
Naast het feit dat we elkaar maar amper de kans geven om fatsoenlijk te reageren lijkt het mij dat jouw eerder getrokken bottom-line conclusie de enige juiste is.
Ik bekijk het altijd vanuit internationaal perspectief (jij ook las ik net in een andere topic).
Als je het niet erg vind ga ik verder met horizontaal nadenken over internationale oplossingen die wel werken.

Geplaatst: 19.11.2005 - 20:31
door bart simpson
Denktank schreef:Naast het feit dat we elkaar maar amper de kans geven om fatsoenlijk te reageren lijkt het mij dat jouw eerder getrokken bottom-line conclusie de enige juiste is.:
Volgens mij ging het juist uiterst fatsoenlijk....
Denktank schreef:Ik bekijk het altijd vanuit internationaal perspectief (jij ook las ik net in een andere topic).:
De vermaledijde (illegale) BPM die wij hebben is mij ook een doorn in het oog, een complete afschaffing zal daarentegen niet te overziene konsekwenties hebben... het is dus een "noodzakelijk kwaad" geworden.
Een (nw. model) V70 is sinds 2000 zo'n ruime 15% duurder geworden dit om de prijzen voor belasting recht te trekken op het nivo van de ons omringende landen :shock:
Denktank schreef:Als je het niet erg vind ga ik verder met horizontaal nadenken over internationale oplossingen die wel werken.

Slaap lekker!
Geplaatst: 19.11.2005 - 20:41
door Denktank
Slapen lukt niet erg. Ik ben juist weer helemaal wakker en getriggerd om wel een toepasbare oplossing te vinden (= beroepsmisvorming, ik kan er niks aan doen, want ik ben accountant). De oplossing lijkt in ieder geval iets te moeten worden met een niet-Nederlandse kentekenplaat...
Denktank