Pagina 2 van 2
Geplaatst: 14.03.2009 - 09:28
door ferdy
Msuidgeest schreef:@whitehorsekart
Een 2,5 liter KAN betrouwbaarder zijn omdat de boring kleiner is en dus de wanden dikker waardoor de warmteafgifte beter is.
Maar dat zeg ik omdat ik denk dat het zo werkt. De waarheid zal wel weer eens anders zijn
Doordat de wanddikte toenneemt neemt ook de grootte van de conductie (warmtegeleiding) weerstand toe. Dus dan zou theoretisch de warmteafgifte slechter worden
We definiëren de thermische weerstand door conductie van een plaat materiaal als , met L de dikte van de plaat, k de thermische conductie van die plaat, en A het oppervlak ervan.

Dus wanneer de dikte L toeneemt neemt ook de conductie-weerstand toe.
Geplaatst: 14.03.2009 - 14:58
door whitehorsekart
Weer wat geleerd!
Geplaatst: 15.03.2009 - 12:07
door volvov40t4
Tjsaa, wat heet?
Hebben we hier nu echt onomstotelijk bewijs dat 3.0 beter is dan de 2.5 of andersom?? Ik snap het niet meer.
Gr, Jules
Geplaatst: 15.03.2009 - 18:03
door whitehorsekart
Nou, ik was gisteren bij een revisiebedrijf met Regio Oost van de V44 vereniging, en de geleerde daar bevestigde dat de 2,5 liter sterker was.
Dat ligt dan kennelijk aan andere zaken! Ook Volvospecialist Thom de Jong Sr. zei dat hij dezelfde ervaring had.
Geplaatst: 15.03.2009 - 19:04
door ferdy
volvov40t4 schreef:Tjsaa, wat heet?
Hebben we hier nu echt onomstotelijk bewijs dat 3.0 beter is dan de 2.5 of andersom?? Ik snap het niet meer.
Gr, Jules
Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen waarom een motor beter kan zijn dan een ander type. Maar om te concluderen dat een motor langer meegaat door dikkere cylinderwanden is kort door de bocht. Wellicht zijn er 'betere' materiaal combinaties gemaakt tussen de slijtagedelen en is de flow van de vloeistoffen beter.
Geplaatst: 15.03.2009 - 19:20
door whitehorsekart
Voor de goede orde: ook de 3 liter is een ontzettend fijne motor in een fijne auto hoor!
Goedkoop wordt die 960 en V90 nooit, maar ja.
Geplaatst: 15.03.2009 - 21:23
door Msuidgeest
Maarre ...
Is je vraag over die 164 nou beantwoord?
Geplaatst: 16.03.2009 - 07:58
door whitehorsekart
Die 164 was toch afgestemd, joh?
Hij keek nu naar een 960.
Bij het teruglezen van dit draadje vraag ik me trouwens wél af wat een 164 en andere Volvo's te maken hebben met "elite"?
Dus de Amazon rijders zijn dat niet? Ben ik blij dat ik verschillende Volvo's heb zeg!
Bluh.
Geplaatst: 16.03.2009 - 21:56
door Msuidgeest
Het antwoord is inderdaad al gegeven ...
Het woord "elite" is in mijn ogen een beetje een vreemde bijvoeglijke benaming. Persoonlijk kan ik daar niet zoveel mee. "De hoogste lagen van de maatschappij" zegt Wiki. Het zal allemaal wel goed komen.
Geplaatst: 16.03.2009 - 23:45
door v164
Heren de 164 was nu eenmaal 'top of the range' oftewel 'De hoogste lagen van de maatschappij' of dan in ieder geval de maatschappij van Volvo rijders

Geplaatst: 17.03.2009 - 08:00
door whitehorsekart
Tjsa, maar er waren ook Roll Royces, Aston Martins, Jaguars en andere "elite".
Maar als je hier je plezier uit haalt, mag dat hoor.
Geplaatst: 17.03.2009 - 12:16
door volvov40t4
Ik ben het eens met V164. De 164 was destijds de "top of the range". Daar refereerde ik dus ook aan met mijn elite.
Wij horige (de amazon rijders) durfen ons daar vaak niet aan te wagen.

..
Nee hoor ik zit maar te dollen..Een Volvo is een Volvo en derhalve al van een caliber waar weinig zich aan kunnen meten.
De zoektocht gaat gewoon door naar een Volvo die voor mij het top of the range gevoel naar boven brengt..Dwz dat ik een Volvo aan het zoeken ben met in ieder geval:
Leder interieur
automaat
LPG
Dan voel ik mij de koning te rijk (heb nu een auto met stuurbekrachteging..Da's dus de enige luxe verdeeld over 3 auto's)..Tot die "elite" wil ik mij graag voegen.
Gr, Jules
Geplaatst: 17.03.2009 - 12:25
door whitehorsekart
Nou, vooruit dan maar!
Ik heb er pas een 940 op LPG G3 gekocht met Leer, ECC, cruisecontrol, electrische ramen voor en achter, hondenrek en mooie velgen.
Geen automaat, maar ik vind schakelen geen probleem!
De 960 en V90 hebben dat allemaal ook mét een atuomaat en rijden luxer dan de 940. Ze waren ook "top of the range".
Dat merk je óók in vergelijking met de 164's nog steeds goed in de kosten van onderhoud.
Geplaatst: 17.03.2009 - 16:00
door v164
Geplaatst: 19.03.2009 - 11:48
door volvodutchy
Heb 270K erop zitten met een 2,5 in een 965Oxford, beste Volvo die ik ooit heb gekocht, originele uitlaat er nog onder en véél zuiniger dan de 3 liter.
Bovendien ligt deze beter op deversnellingen, in mijn geval de fijne 3-bak automaat met OD.
Olieverbruik nihiel enige zwakke punt zijn de riemgeleiders, deze runners willen nog weleens slecht smeren en vast komen te zitten (piep met stationairloop) Verder oerdegelijk blok geheel in de Volvo traditie.