Pagina 2 van 2
Geplaatst: 08.04.2009 - 19:36
door mightyspawn
onzin, dit zijn de enige 2 eisen die gesteld worden vanaf 1 mei
Voorzien van goedwerkende koplampsproei-installatie
Moet blijven branden bij overschakelen naar grootlicht
Geplaatst: 08.04.2009 - 21:08
door ajansa
Klopt ook niet.
Wetgeving omtrent Xenon verlichting
Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis/was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket
geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld.
Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft.
Voertuigen na 31 december 2006
Voor personenauto's en bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006 en die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslicht-bronnen geldt dat deze dimlichten :
 Voorzien moeten zijn van een koplampreinigings installatie waarmee het gehele of een deel van het
lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
 Ingeschakeld moeten blijven wanneer het groot-licht brandt
 Voorzien moeten zijn van een niveauregeling die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale
afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.
Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden
deze eisen dus niet.
Waarvan akte !!
Geplaatst: 08.04.2009 - 21:10
door ajansa
O ja, nog dit:
Voor de APK hebben deze nieuwe regels geen gevolgen, omdat daar bij de APK niet op getoetst wordt. Voor de APK geldt dat het juiste lichtbeeld van de verplichte verlichting vooralsnog bepalend is.
Geplaatst: 08.04.2009 - 23:01
door Oceanracer
Uit een ander
topic:
Oceanracer schreef:Ben schreef:
Lichtarmatuur en type autolamp
Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goed-
gekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
EINDELIJK!!!
Mag iedereen z'n goedkope Halfords-setje er weer uitslopen. :twisted:
Geplaatst: 08.04.2009 - 23:13
door obelix
Uhm..
Dus dan kan ik met mijn huidige wis was koplampen uit 2002 gewoon XENON inbouwen.
Dat gedeelte dat ze moeten blijven branden tijdens groot licht zal wel iets zijn wat (indien dit niet al zo is) d.m.v. de ombouwset gerealiseerd kan worden.
Wat een regeltjes weer!
En het stopt niet eens het effect van verblinden door te hoog staande lampen.
Simpeler zou zijn als wet stelt dat je Xenon alleen mag voeren als je ook automatische hoogte regeling hebt/neemt.
Geplaatst: 08.04.2009 - 23:39
door obelix
Ach Oceanracer komt nog even tussendoor met slecht nieuws
In dit geval kan ik dus weer niet Xenon inbouwen. pfff.
"waarvoor ze zijn goedgekeurd" rekbaar stukje tekst.
"in speciaal daarvoor bestemde armaturen" men bedoelt de automatische regeling neem ik aan.
Ach het is misschien wel beter zo, want nu zijn we wel af van die verblindende koplampen.
Alleen jammer dat ik niet kan genieten van meer zicht in de nacht als ik aan de andere kant van die xenon koplampen zit.
Geplaatst: 08.04.2009 - 23:43
door hadico
Inbouwen en voor de apk even de gewone lampjes erin probleem opgelost alleen hopen dat de bende van Spee er niet op gaat controleren :puppydogeyes:
Geplaatst: 09.04.2009 - 02:40
door mightyspawn
juist ja, 2002 mag nog. eindn2006 is de grens zoals hierboven staat. Het zat in mijn 1983er 240 en die kwam probleemloos door de APK.
ZOlang men maar de juiste sets neemt, dus met reflectorkap die het licht naar boven toe stuurt. Er is namelijk een hoop troep op de markt.
En van mij mogen ze alles boven 4300k eigenlijk wel verbieden. Zo irritant dat blauwe licht en het zorgt niet voor meer lichtopbrengst. Juist minder (niet itt halogeen uiteraard)
Geplaatst: 09.04.2009 - 02:48
door mightyspawn
Oceanracer schreef:Uit een ander
topic:
Oceanracer schreef:Ben schreef:
Lichtarmatuur en type autolamp
Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goed-
gekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
EINDELIJK!!!
Mag iedereen z'n goedkope Halfords-setje er weer uitslopen. :twisted:
Ik denk dat Ben het niet helemaal heeft gesnapt, heb er nog zelfs naar geinformeerd bij de laatste APK. En de APK meester zei ook geen probleem volgend jaar, lekker laten zitten. Oke de auto's na 2006 is een ander verhaal.
Verder wordt bij de APK de automatische koplampinstelling niet gecontroleerd. Het is een eis, maar wordt niet gecontroleerd!
Heb zelfs het idee dat de APK soepeler wordt qua verlichting. Reflectors worden niet meer gecontroleerd op roestvorming of wat dan ook, zolang het lichtbeeld van beide koplampen goed en gelijk is is het goedkeur. Dat was vroeger wel anders spreek ik uit ervaring.
Sierlichten doen ze ook niet meer moeilijk over en je mag vanaf 1 mei zelfs 2 extra achterlichten, 2 extra richtingaanwijzers voor hebben etc.
Hier een interactieve informatielink
http://www.voertuigtoelating.nl/voertui ... ent/APK_2/
Het zal ook allemaal wel terug te vinden zijn op de RDW site.
Ieder zijn mening over aftermarket Xenon, maar het is prima te doen zolang men de troep links laat liggen. En daar is er helaas genoeg van.
In deze prachtige uitgave van de RDW die laatst rondgestuurd is en die ik ook voor mn neus heb liggen staat het namelijk niet vermeld dat de armatuur enig invloed heeft.
En als het een taak van de politie wordt wens ik ze veel succes met eventuele controles.
Geplaatst: 09.04.2009 - 10:03
door obelix
mightyspawn schreef:
En van mij mogen ze alles boven 4300k eigenlijk wel verbieden. Zo irritant dat blauwe licht en het zorgt niet voor meer lichtopbrengst. Juist minder (niet itt halogeen uiteraard)
4300k is geel (maar dan wel 3x sterker dan de oude lampjes)
6000K is helder wit (zou beste keus zijn icm bewegwijzering)
8000k is blauw/paars (VW sjonnies e.d.)
Xenon vs halogeen geeft 3x meer lichtopbrengst dus dat maakt voor kleurkeuze inderdaad niet uit.
@admin: kunnen we de titel niet beter wijzigen van deze topic ?
staan trouwens 2 dezelfde topics in het forum.
"uitvallende xenonverlichting" en "xenon verlichting valt uit"
en dan is er nog "hoe herken je xenon"

voorstel: Alles over xenon
Geplaatst: 09.04.2009 - 11:36
door ajansa
Interpretatie,, voor auto's geproduceerd vanaf 01-05-2009 mag geen wijziging meer worden aangebracht.
Geplaatst: 09.04.2009 - 11:45
door ajansa
Let wel even op,
Voor APK is de eis alleen een correct lichtbeeld, voor de Wegen Verkeers Wet gelden andere regels, APK eis is dus eigenlijk geen goede richtlijn in deze.
Tja, toch wel verwarrend al die regeltjes in NL.
Geplaatst: 09.04.2009 - 11:57
door Oceanracer
En, zoals ik van een ander forum begreep, is de wettekst ook nog niet af. Er kan dus nog wat verfijning op treden in die "interpretatie". We wachten af.
Overigens lijkt de regeling voor auto's van/voor 31-12-2006 niet meer van toepassing en zou het nu voor alle auto's gelden. Dus alleen Bi-Xenon MET koplampsproeiers.
Geplaatst: 09.04.2009 - 21:32
door obelix
nog 21 dagen om in te bouwen...