Pagina 2 van 3
Geplaatst: 20.11.2005 - 18:34
door kuiper
een rare reactie van de auto is dan ook niet abnormaal
OK, dan is een rare reactie niet abnormaal. In dat geval moet er daarvoor een technische verklaring zijn. Ben benieuwd wie die verklaring kan geven....
Dirk
Geplaatst: 20.11.2005 - 18:38
door Ben
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit die technische verklaring is:
In D kan de motor niet uitvallen doordat ie meedraait met de uitrollende auto; dus gebruikt ie dan niks.
Geplaatst: 21.11.2005 - 20:21
door kuiper
Ik ben nog niet overtuigd. Nogmaals, met automaten in moderne auto's de afgelopen jaren nooit een centje pijn gehad.
En de vergelijking met aan de handrem trekken bij 150 vind ik mank gaan (en een tikkeltje demagogisch): bij de versnelling in neutraal zetten is er geen verbinding tussen wielen en aandrijving, het heet niet voor niets neutraal en bij 150 aan de handrem trekken betekent is er juist wel een vrij funest contact.
Dirk
Geplaatst: 21.11.2005 - 20:32
door bart simpson
kuiper schreef:Ik ben nog niet overtuigd. Nogmaals, met automaten in moderne auto's de afgelopen jaren nooit een centje pijn gehad.
En de vergelijking met aan de handrem trekken bij 150 vind ik mank gaan (en een tikkeltje demagogisch): bij de versnelling in neutraal zetten is er geen verbinding tussen wielen en aandrijving, het heet niet voor niets neutraal en bij 150 aan de handrem trekken betekent is er juist wel een vrij funest contact.
Dit laatste "probleem" was voor de topicstarter op dat forum een heel serieus probleem.... ik kwam die vraag zelfs op Engelstalige fora tegen, (en de reacties waren ook eensluidend, men twijfelde zeer aan zijn verstandelijke vermogens) ik probeer daarmee slechts aan te geven dat beide situaties geen normale praktijksituaties zijn.
Als je een automaat sleept in vrij sloop je hem (dat staat in ieder geval in je instructieboekje) terwijl er volgens jou in neutraal geen enkele verbinding is, ik bestrijd dat en om wel die reden.
Mocht je de behoefte voelen wil ik je uiteraard in die Neutraalstand wel een kilometer of 10 opslepen met 80km/uur, kijken we daarna hoe het spul zich gehouden heeft.... ik gok erop dat het overleden is.... mail me maar voor een afspraak, ik vind het best een leerzame "case"
Geplaatst: 21.11.2005 - 20:37
door olympus1
Oei Oei, mensen toch......
het was maar een vraagje hoor !!!
Héél hard bedankt voor jullie interesse. Wou eigenlijk gewoon weten og dat het normaal is of niet..... Daarbij je mag gerust van D naar N schakelen als je het maar doet onder de 50km/h en liefst niet te lang, bijv een afdaling van 5 km ofzo.... heb gecheckt bij dealer, stond ook in boekje van de auto !!!!
Mijn antwoord is dus, NEEN het is niet normaal dat de auto trilt als hij in stand N gezet wordt!!! Dus vroeg ik jullie gedacht over wat het kon zijn, méér niet!!
Toch héél hard bedankt voor de reacties maar we zullen de topic maar eens afsluiten zekers, want ik heb het gevoel dat er mensen zijn dat hun gedacht recht voor de raap zeggen, en anderen zeggen iets meer tactvol, en het lijkt erop dat er een beetje ruzie was tussen deze groepen!!!
Het is en BLIJFT de top site voor volvo eigenaars, en ik hoop nog veel te leren van jullie allemaal
Geplaatst: 21.11.2005 - 20:58
door kuiper
want ik heb het gevoel dat er mensen zijn dat hun gedacht recht voor de raap zeggen, en anderen zeggen iets meer tactvol, en het lijkt erop dat er een beetje ruzie was tussen deze groepen!!!
Bedankt voor je bezorgdheid Olympus; maar tot nu toe vond ik het nogal gaan!
NEEN het is niet normaal dat de auto trilt als hij in stand N gezet wordt!!!
Dat wou ik maar gezegd hebben...
Mocht je de behoefte voelen wil ik je uiteraard in die Neutraalstand wel een kilometer of 10 opslepen met 80km/uur, kijken we daarna hoe het spul zich gehouden heeft.... ik gok erop dat het overleden is.... mail me maar voor een afspraak, ik vind het best een leerzame "case"
Nee dat vind ik nou weer het anderste uiterste. Heb vandaag een hoop in de auto gezeten en bij elk stoplicht voor ik stilstond de neutraal ingeschakeld. En elke keer dacht ik, oei dit mag eigenlijk niet volgens sommigen op het Volvo-forum. Maar ik kon het toch niet laten, macht der gewoonte. Overigens is er een (nog) betere reden om de auto altijd in D te laten staan en dat is dat je daardoor onder álle omstandigheden beheersing over je auto hebt. Bij een (paniek-)situatie kun je bij 60 in N niet plotseling gas geven als de situatie dat vraagt. Dat vind ik wél een goede reden om niet in N te zetten terwijl je nog rijd.
Ik hoef niet het laatste woord, dus wie er nog wil reageren?!
Dirk
Geplaatst: 06.02.2006 - 17:34
door kuiper
Ben 4 weken in Nieuw Zeeland geweest en daar een Mazda 6 automaat gereden. Door het vreemde schakelpatroon (beetje zoals Mercedes) zet je 'em niet zo snel in N. Dus ook bij afremmen en stoplicht in D laten staan. Van de weeromstuit doe ik dat nu in Nederland ook. Of ik moet heel erg achteraan de rij staan bij het stoplicht.
D.
Geplaatst: 06.02.2006 - 18:33
door GEELEE 850
mij is ter ore gekomen dat het ondermeer slecht is voor de koppelomvormer die krijgt iedere keer een opdonder.
alleen als je langere tijd moet wachten is het raadzaam i.v.m warmte ontwikkeling.
en dat je nog nooit problemen hebt gehad zegt nog niet dat het goed voor de bak is!
mazzel jan :smileymouse:
Geplaatst: 06.02.2006 - 18:43
door kuiper
Ik geloof dat ik inmiddels wel overtuigd ben. Excuses aan iedereen die me te eigenwijs vond.
Dirk
Geplaatst: 08.02.2006 - 22:59
door Phyl
Ik rij nog niet zo lang een automaat. Als we hier toch over de N en de D hebben.
Is het nou wel of niet versatndig om de auto in N te zetten als je stil staat voor een stoplicht ( tot stilstand komen en dan pas in N).
of gewoon in D laten staan. Wat is nu wijsheid????
Geplaatst: 08.02.2006 - 23:08
door kuiper
Volgens mij staat er in de handleiding dat je bij stoplichten en andere kleine stops de auto in D moet laten staan. Het druist ook tegen mijn gevoel in, maar het schijnt beter te zijn.
Dirk
Geplaatst: 09.02.2006 - 13:07
door Marcel
In onze S80 zit een schakeling die bij stilstand automatisch de bak in "vrij" zet. dit merk je alleen bij het wegrijden doordat hij eerst weer naar de "d" moet. Het zal wel geen kwaad kunnen denk ik, automatisch of met de hand.
Geplaatst: 09.02.2006 - 19:12
door GEELEE 850
dat kan best zijn maar bij een auto die dat niet vanzelf doet is het niet goed,alleen als je lang stilstaat dan wel.
Geplaatst: 09.02.2006 - 19:50
door Battlecruiser
Hoe ouder de auto met automaat hoe meer het uitmaakt.
Bv. een 960 verbruikt bij stilstand in D meer dan in N, omdat het toerental bij die motor stationair hoger is en minder geavanceerd geregeld. Hij gaat dus wat meer duwen.
Bij een S80 zit een veel moderner motormanagement en het stationair toerental is een stuk lager. Controleer maar: er is nauwelijks verschil tussen het toerental in D of in N (bij stilstand). Daardoor is het méérverbruik in D te verwaarlozen.
Er is echter nog een ander punt: stilstaan na flink geremd te hebben. Als de remschijven heel heet zijn en je moet een tijdje stilstaan bij een stoplicht moet je erg oppassen. Door lang in D te staan (immers: op de rem!) kunnen de remschijven kromtrekken doordat de hitte ongelijkmatig kan wegvloeien. Als je vlak voor het stilstaan door een plas hebt gereden moet je helemaal oppassen.
Een handige oplossing in deze is om tóch in D te staan en elke 15 seconden de rem ietsjes te lossen, zodat de auto een centimeter of 30 rijdt, zodat de remklauwen weer een ander stukje remschijf vastgrijpen
Geplaatst: 09.02.2006 - 19:52
door IkeV70
Handrem ?
Geplaatst: 09.02.2006 - 19:58
door Battlecruiser
Waarom zou je die gebruiken in D?
Geplaatst: 09.02.2006 - 19:59
door IkeV70
Om te voorkomen dat je schijven kromtrekken?
Geplaatst: 09.02.2006 - 20:13
door Battlecruiser
Of in N gaan staan?
Of de motor uitzetten?
Of een steen voor je wielen?
Of tegen je voorligger aan gaan staan?
Geplaatst: 09.02.2006 - 20:28
door IkeV70
Battlecruiser S80 schreef:Er is echter nog een ander punt: stilstaan na flink geremd te hebben. Als de remschijven heel heet zijn en je moet een tijdje stilstaan bij een stoplicht moet je erg oppassen. Door lang in D te staan (immers: op de rem!) kunnen de remschijven kromtrekken doordat de hitte ongelijkmatig kan wegvloeien. Als je vlak voor het stilstaan door een plas hebt gereden moet je helemaal oppassen.
Een handige oplossing in deze is om tóch in D te staan en elke 15 seconden de rem ietsjes te lossen, zodat de auto een centimeter of 30 rijdt, zodat de remklauwen weer een ander stukje remschijf vastgrijpen
Ik ben dan wel niet gezegend met een automaat en heb dus feitelijk geen idee waar het over gaat, maar om te voorkomen dat hete remschijven kromtrekken voor een stoplicht lijkt mij de meest voor de hand liggende methode het aantrekken der handrem. Ook bruikbaar voor handgeschakelde bakken die even stil moeten staan op een op- of aflopend stukje weg.
Jouw methode lijkt me echter ook erg handig.
Geplaatst: 09.02.2006 - 21:35
door EV
Heeft de topicstarter dit probleem nog steeds?
Wat is het probleem op dit moment?
Wat is de km-stand
Wat voor motor ligt erin, met wat voor automaat
Is er al door een garage naar gekeken?
EV