Pagina 2 van 2
Geplaatst: 21.11.2005 - 09:35
door V480-S60
Znef schreef:
V480-V40 schreef:Idd is druk een oppervlakte eenheid (N/m2) Maar wel in een bolvormige omgeving. Maar je hebt hier ook met verdringing te maken.
Druk is druk en heeft niets te maken met de vorm van de omgeving. Druk werkt altijd loodrecht op een oppervlak, maar uw eenheden (N/m²) zijn al wel juist.
Ok heeft niets te maken met omgeving. Dat is waar. Maar eigenlijk doelde ik op de verdrining van zuurstof in deze afgesloten bolvormige omgeving. Excuses voor de onduidelijkheid. (de poreusheid is al genoemd zag ik.)
Geplaatst: 21.11.2005 - 10:38
door Denniskl
Ik heb het laatst aan de dealer gevraagd.
Die zei: "Hoe vaak controleer jij je banden."
Ik zeg: "Meestal 1 keer in de 2 weken."
Zegt hij: "Blijf dat dan lekker doen.
Banden vullen met stikstof is voor luie mensen...
En het is niet beter voor de wegligging, temperatuur of wat dan ook."
Dus ik blijf lekker naar de pomp rijden, waar het nog steeds gratis is.
Hier in Almere hebben we ook een pomp waar ze geld er voor vragen.
Voor gewone lucht!!!
Nou, ik kan je zeggen: die pomp blijft heeeel erg schoon!
En zal ook niet snel slijten.

Geplaatst: 21.11.2005 - 13:31
door ps-amazon
en dan nu de feiten:
stikstof is minder diffuus dan gewone lucht, dus een band gevuld met stikstof verliest langzamer spanning dan een band gevuld met lucht (doet er ca 3 keer langer over). Banden met stikstof worden minder warm waardoor er minder slijtage van de band optreedt, dit effect is voor een personenauto overigens nauwelijks meetbaar. Dat je banden gevuld met stikstof minder frekwent hoeft te controleren is zelfs een gevaarlijke denkfout: stikstof biedt geen enkele (extra)bescherming tegen spanningsverlies door een defecft ventiel, een lekkende velg of een slecht zichtbare inrijding in de band!!! Kortom: banden gevuld met stikstof moet je even vaak kontroleren als banden gevuld met normale lucht.
Toch zijn er omstandigheden waar stikstof aan te bevelen is. Onder zwaartransport, heftrucks, vliegtuigen etc. en in banden waar de spanning moielijk te meten is. Truckbanden gaan op de trekas soms 200.000 km mee, dan worden ze opgesneden, als het karkas goed blijft van een nieuw loopvlak voorzien en weer opgesneden, alles bijelkaar een 500.000 km! Gewone lucht bevat oa water en dit water gaat in de loop der tijd het karkas van de band aantasten, stikstof niet, dus het karkas blijft langer bruikbaar en op een combinatie met zo'n 20 banden kan dat winst opleveren. Ook is het aan te bevelen in banden die het zwaar hebben en een bedrijfsspanning hebben van 9 bar (diepladers, heftrucks etc) en denk ook aan caravans die maanden "niks" doen..... Ander aspect is brandveiligheid, als een band explodeert door oververhitting (gebeurt nog wel eens bij opleggers/diepladers door verkeerde remwerking) dan wil zo'n band (en oplegger/lading) wel eens in de fik vliegen, alle samengeperste zuurstof die dan vrijkomt wakkert de brand aan, stikstof is onbrandbaar en zal de brand eerder temperen.
Samengevat: voor personenwagens onnodig en veroorzaakt zelfs schijnveiligheid Wel in sommige vormen van beroepsvervoer etc. onder speciale (zware)omstandigheden aan te bevelen.
Geplaatst: 21.11.2005 - 13:54
door V480-S60
Hè, Hè
Ik dacht al waar blijft onze bandenspecialist.
Kijk dit snijdt echt hout. Hier hebben we wat aan.
Dus niet meer aan de stikstof in je personenautobanden. Dank voor de heldere uitleg.
PS
@ps-amazon
Dus in caravanbanden wel, maar daar heb ik een druk van circa 3.5 bar nodig en geen 9 bar
Geplaatst: 21.11.2005 - 15:10
door ps-amazon
tsja, eigenlijk geldt voor caravans het zelfde als voor personenauto's, maar stikstof kan daar helpen om tijdens de opslagperiode de spanning er een beetje beter in te houden; overigens worden door de fabrikant van caravans en aanhangertjes nogal eens goedkope flutbandjes gemonteerd, kijk er eens naar want ook op een caravan horen goede banden, want als 't zaak je ploft en gaat slingeren kan het ook het einde van de trekauto betekenen....
Geplaatst: 21.11.2005 - 16:02
door V480-S60
ps-amazon schreef:tsja, eigenlijk geldt voor caravans het zelfde als voor personenauto's, maar stikstof kan daar helpen om tijdens de opslagperiode de spanning er een beetje beter in te houden; overigens worden door de fabrikant van caravans en aanhangertjes nogal eens goedkope flutbandjes gemonteerd, kijk er eens naar want ook op een caravan horen goede banden, want als 't zaak je ploft en gaat slingeren kan het ook het einde van de trekauto betekenen....
Ik zal er aan denken volgend jaar. Dan worden ze vervangen vanwege het bereiken van de 6 jaars grens. Ik rij per slot VOLVO en wil veilig onderweg zijn.
Geplaatst: 21.11.2005 - 23:06
door ps-amazon
zes jaar grens???? ken ik niet
Geplaatst: 22.11.2005 - 09:35
door Gast
Ik denk dat hij de 6 jaar advies grens van de ANWB bedoeld?
Dit ivm het uitdrogen van de banden. Droogte scheuren!
Slijten doen ze eigenlijk niet.
Geplaatst: 22.11.2005 - 19:00
door ps-amazon
er zijn geen formele grenzen aan de leeftijd van een band; de houdbaarheidsdatum is nl. sterk afhankelijk van de manier waarop een band gebruikt is en in welke omstandigheden een band de tijd doorbrengt.
Een band die continu met te lage spanning rijdt zal eerder de geest geven. Het rubber van banden die te lang in de zon staan of in een ruimte staan waar veel gelast wordt hebben het meest te lijden. Onder mijn Lanciaatje zitten banden van 12 jaar oud en zijn nog in prima conditie, maar ze staan in een donkere niet al te warme en niet gortdroge ruimte. De zg droogtescheurtjes zegt niet veel, is oppervlakkig, het karkas moet goed zijn en dat zie je niet.
Banden altijd donker, iets vochtig en koel bewaren, in je wijnkelder dus....