Pagina 2 van 3
Geplaatst: 23.03.2009 - 20:26
door Bart Giesen
Waar zit deze?
Geplaatst: 23.03.2009 - 20:37
door edraket
Lijkt me ook op de dynamo (weet het niet zeker bij een S40), dus moet hij er alsnog af vermoed ik. Meestal is het inderdaad de spanningsregelaar of de koolborstels (indien van toepassing). Als je handig bent kun je je op die manier aardig wat geld besparen.
Geplaatst: 23.03.2009 - 20:42
door Baseman
Als je de regelaar in je handen hebt, zie je wel dat dat eigenlijk niets voorstelt.
Ik kon zo gauw niets anders vinden dan dit, nummer 7:

Geplaatst: 23.03.2009 - 20:46
door vin940
100% dynamo, die stuk is, hij laad nog wel bij, maar er is een wikkeling stuk. Er zit met een moderne dynamo geen losse spangsregelaar meer op. Compleet vervangen kan je er weer jaren tegen.
Geplaatst: 23.03.2009 - 20:51
door Baseman
(ik leer graag bij, dus...)
Als er een wikkeling stuk is, dan slaat de dynamo toch vast?
Ik rijdt een 940 met een Bosch dynamo, met een losse standaard 14.4 spanningsregelaar erop. Vanaf welk jaar zijn ze verdwenen?
De auto uit dit topic is ook uit 96, dus denk ik dat er nog een losse regelaar op zit.
Geplaatst: 23.03.2009 - 21:02
door vin940
rond 1995, en als er in de koper wikkeling een onder breking in zit, is je spannings veld niet goed. Dan loopt hij dus niet aan. Dat zijn je lagers, of je koolborstels. Wat je zou kunnen doen hoevel amp laad hij bij. Wat is je spanning die je dynamo nog vrij geeft. Het klop ook dat de oudere 700 en 900 een losse spanningsregelaar hadden. De moderne auto zit het verwerkt in de dynamo
Geplaatst: 23.03.2009 - 21:17
door Baseman
Maar als er een wikkeling in de rotor los zit, dan wordt die door middelpunt vliedende kracht toch naar buiten geslingerd en loopt de dynamo toch vast of heb ik niet op zitten letten bij energietechniek?
In de stator maakt het niet uit, klopt.
Geplaatst: 24.03.2009 - 10:31
door vin940
Baseman schreef:Maar als er een wikkeling in de rotor los zit, dan wordt die door middelpunt vliedende kracht toch naar buiten geslingerd en loopt de dynamo toch vast of heb ik niet op zitten letten bij energietechniek?
In de stator maakt het niet uit, klopt.
ja dat klopt, was gister ook een beetje moe lange dag gehadt. En weer een dag met veel rare storingen etc. Maar blijf erbij dat de dynamo stuk is. :fadein:
Geplaatst: 24.03.2009 - 10:33
door Baseman
vin940 schreef:Maar blijf erbij dat de dynamo stuk is. :fadein:
Dat kan natuurlijk alsnog.
Meten is in dit geval weten, waarbij dat meten een verschil kan uitmaken van ongeveer 150 euro....

Geplaatst: 24.03.2009 - 10:37
door vin940
Natuurlijk is meten is weten, maar ik zag de km stand dan kan wel een dynamo op zijn hoor. Ben eigenlijk alleen maar benieuwd of de dynamo wel bekrachtigt wordt.
Geplaatst: 26.03.2009 - 19:19
door Bart Giesen
Bagger... Nu zit er een dynamo in, die een aanlopende / gierend geluid maakt. Ik vermoed de lagers. En hij laad maar 13.8 volt. Das ook niet goed!
Geplaatst: 27.03.2009 - 23:12
door Bart Giesen
Andere dynamo erop, goede spanning. Alleen na 2 dagen ging het ding erg geluid maken. Dynamo eraf, en een andere gehaald. Gemonteerd, mooi geen geluidjes!
Echter hele zwik aan lampjes weer aan. Spanning bedroeg 11volt. PFFF.
Ding eraf en maar losgesloop
Kap eraf;
Spanningsregelaar eraf;
Deze is nog goed;
Deze niet;
Alles omgewisseld, start de auto. Geen herrie en 14.2 volt HEHE, eindelijk.
Echter, me fan ging als een dolle blazen meteen en een motorstoring.
1+1=2. Bij de pomp, en dynamo zit de thermostaat. Hier zit een voelertje in.
Maar zo doet die weinig. Hersteld, gestart, EINDELIJK 100% in orde.
Geplaatst: 29.03.2009 - 12:22
door DirkT4
FIjn om te lezen dat het opgelost is!!
Ik had ook hetzelfde probleem bij mijn T4, na een diagnose van 160 euro
bij de Volvo dealer bleek de dynamo niet goed te zijn.
Deze is vervangen wat ook nog wat centen heeft gekost.
Twee weken later precies dezelfde kerstboom op het dashboard!
Toen zou de accu niet goed zijn (nieuwe Varta was er in de zomer 2008 in gegaan).
Accu vervangen.
Een week later wederom dezelfde problemen.
Wat blijkt nu....
- de plus accuklem is geoxideerd vanuit de kern en daar kwam dus het
probleem vandaan.
Voor 2,5 euro een nieuwe klem gekocht en geen problemen meer!
De accu nalaten kijken bij Johson Controls Batteries (Varta) en deze bleek helemaal goed te zijn!
De oude dynamo na laten kijken en deze bleek ook helemaal goed te zijn.
Kortom een hele dure accuklem!
Check bij dit soort problemen dus eerst eventje de aansluitingen bij en rondom de accu.
Geplaatst: 29.03.2009 - 12:29
door Dries77
Sowieso is het bij elke vage elektrische storing verstandig om alle kabels ff na te lopen.
Accu kabels en Massa kabels zitten soms net niet goed vast, waardoor ze zo nu en dan geen contact maken.
Spreek ook uit ervaring.....
Geplaatst: 29.03.2009 - 12:53
door laheije
DirkT4 schreef:FIjn om te lezen dat het opgelost is!!
Ik had ook hetzelfde probleem bij mijn T4, na een diagnose van 160 euro
bij de Volvo dealer bleek de dynamo niet goed te zijn.
Deze is vervangen wat ook nog wat centen heeft gekost.
Mag ik vragen wat die dynamo heeft gekost?
Huub
Geplaatst: 29.03.2009 - 14:05
door Bart Giesen
Nou het mag onderhand wel
Dynamo eruit
Dynamo erin
Dynamo eruit
Dynamo erin
Dynamo eruit
Dynamo erin
PFFF
Geplaatst: 29.03.2009 - 15:41
door vin940
Mooi dat het gelukt is, succes en geniet van je auto
Geplaatst: 30.03.2009 - 00:47
door Bart Giesen
Ja nog ff, want hij gaat eruit

Geplaatst: 30.03.2009 - 17:57
door schaefer
en wat volgt dan?
Geplaatst: 31.03.2009 - 01:15
door Bart Giesen
Een Volvo
OF een 850R
OF een S70
OF een C70
OF een S60
De laatste drie zijn momenteel de grootste kanshebbers.
Wil perse nu automaat. De S60 icm gas en betaalbaar is niet te vinden
De C70 en S70 wel.