Pagina 2 van 2

Geplaatst: 07.04.2009 - 17:09
door M@rcel
Ik heb even in de schema's geneusd en denk dat de meest veilige manier om het beoogde doel te breiken het toevoegen van een eigen CAN-controllertje is (klinkt wel eng of niet?)

Door de CANbus af te luisteren is te achterhalen wat de message is die over de bus verstuurd wordt als je de aanwezige schakelaar indrukt. De nieuwe controller zou dan dit bericht op de bus moeten zetten als het bericht (alarm aan" op de bus verschijnt.

Niet al te complex, maar de CANbus is nieuw voor me dus ik moet even wat studie doen. Kans op succes durf ik nog niet te voorspellen.

Is er ergens een CANbus aansluiting beschikbaar? Bijvoorbeeld links achter in de kofferbak?
Zijn er specifieke Volvo protocollen?

Geplaatst: 07.04.2009 - 21:14
door Thijs
Nou, ben benieuwd!!! Succes met uitzoeken!!!!

Geplaatst: 07.04.2009 - 21:24
door M@rcel
Als het een extra stukje electronica wordt, wat mag zoiets dan kosten? Het zou plug&play moeten zijn zonder wijzigingen aan de bestaande systemen.

Geplaatst: 07.04.2009 - 21:39
door dreday
hallo

het can systeem werkt niet voledig als het contact uit staat.
dus de link van je alarm naar je spiegels kan al niet omdat het spiegel gebeuren offline is bij contact uit.

zou gewoon lekker van het can systeen af blijven als dat stuk gaat loop je leeg.

en waarom met het alarm, en niet gewoon als je het contact uit en aan zet.
daar zie ik wel mogelijkheden.

spiegels los koppelen van het systeem en zelf een besturing maken.
wat geschakeld over contact staat.



gr dre

Geplaatst: 07.04.2009 - 21:56
door M@rcel
Ach, digitale bussen en software maken me niet bang. Spiegels openhalen om de Retraction motor te bereiken vind ik enger. Ik ben altijd al ehhh vreemd geweest ;)

Als ik de schema's goed begrijp, worden alle functies van de spiegels (verstellen/inklappen/verwarmen en de grondverlichting) door één can-node per spiegel bediend. Omdat de verlichting ook werkt als het contact uit staat (met een druk op de gele knop van de afstandsbediening), duidt dit er volgens mij op dat de spiegelnode's ook bij contact uit onder spanning staan.

Eigenwijs? Wie? Ik?

Geplaatst: 16.09.2009 - 08:21
door syswichers
Is hier nog een vervolg op? Ook ik vergeet vaak de spiegels in te klappen. Daar kom ik dan achter al ik al buiten sta en heb vervolgens geen zin meer om in te stappen, contact weer aan etct, etc...

Hopelijk is en heeft iemand hier een oplossing voor?

Geplaatst: 16.09.2009 - 10:00
door M@rcel
Jazeker, ik heb er een project van gemaakt: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=30184