Geplaatst: 08.04.2009 - 19:06
chassisnummer gebonden software op meerdere auto's gebruiken? zolang ze hetzelfde chassisnummer kun je gelijk hebben
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Ik ben al een tijdje niet meer bij die Volvo-specialist geweest (tja probleemloze auto héhadico schreef:Bij Volvo opgehaalde software heeft een houdbaarheidsdatum :pukeright: en word vanzelf van de pc verwijdert ,ook is hij maar eenmalig te gebruiken en dan op chassisnr yype etc ,afrekenen van de software geschied na een succesvolle download in de auto waarvan een logboekbestand word overgeseind naar de centrale database rara wat daar allemaal in staat :
en zo kun je eveneens andere blokkades opheffen / overschrijvenDus overzetten op een andere PC en vervolgens de "ini" opzoeken met de validinfodate
Dat klopt en het is nog minder boeiend: de software wordt gewoon per email als attachment verstuurd.AlexV70 schreef:Nu heb ik (enige tijd geleden) gehoord bij een Volvo-specialist dat ze de software ook mogen downloaden.
Deze software zou ook opgeslagen kunnen worden, dus niet rechtstreeks of in copy naar auto.
klopt helemaal. Maar geldt dat niet voor alle software op de compu bv?24AB2 schreef:heb geen inzicht in de gang van zaken bij Volvo m.b.t. dit onderwerp
maar kan mij het vlgd. voorstellen ( corrigeer mij indien nodig )
stel topicstarter komt bij een dealer om de CC te activeren
de dealer zal deze software dienen aan te schaffen bij een Volvo database
om dit te verwerven zal hij/zij een aantal gegevens moeten aanleveren ( dealer ID - softwarepakketnr. - chasisnr. etc )
deze worden vervgls. geïntergreerd in de benodigde software en er zuller ter beveiliging 1 of meerdere "crossreferences " worden ingevoerd
hierna word het pakket teruggestuurd naar de dealer waarbij hij/zij gelimiteerd is t.a.v. het gebruik in tijd en chasisnr.
neemt niet weg dat hoe je het ook wendt of keert : dit zijn gegevens die ingevoerd worden in een bestaand software pakket ( heb niet de illusie dat voor ieder afzonderlijke auto de software opnieuw word geschreven )
dergelijke gegevens zijn dus ook te verwijderen / veranderen
is afhankelijk van de gebruikte programmeertaal ( en niet zelden is een gangbare textverker al voldoende )
al met al ben je op deze wijze niet bezig met de software maar met de validatie !!!
Frank, probeer eens positief te kijken.FrankS60 schreef:24AB2; doe geen moeite om het uit te leggen, de mensen die hier meer ervaring mee hebben weten dit toch al. Volgens mij is het hier aan dovemansoren gericht.
Alle software is te kraken, de vraag is alleen hoeveel moeite dat kost. De software in een auto is nog steeds redelijk beperkt, dus echt heel ingewikkeld wordt het nooit.
Het zijn ook allemaal stand-alone scripts in feite, je electrische spiegels hebben niets te maken met je CC enz. waardoor je gemakkelijk aan 1 deel kunt herprogrammeren terwijl je al het andere ongemoeid laat. Dat zorgt er ook voor dat de dealer gemakkelijk per optie een softwarebundel kan downloaden.
Die validatie zal niet 1.2.3. te kraken zijn verwacht ik, maar een geoefend kraker zal er hooguit een paar uur mee bezig zijn. En aangezien het waarschijnlijk voor alle softwarepakketten min of meer hetzelfde is zou het nog lonend zijn ook...
Hoe diep kun je een chassisnummer embedden als de software er in eerste instantie een lege plek heeft om het zo maar te zeggen. Kwestie van bronbestand binnen zien te halen en de tijdbegrenzing eruit pulken. Mocht het zo zijn dat de software bij de bron voorzien wordt van chassisnummer alvorens de software te versturen dat wordt het wat meer werk. Feit blijft dat het de software moeilijk structureel zou kunnen veranderen en je dus zonder al te veel risico kunt rommelen aan de beveiligingen.
Bij ons komt het binnen in VADIS en wordt het via een kabel (of BT transponder) in de auto geladen. Niet via email maar dat zegt niet dat het niet zo gebeurdpiotrV70 schreef:Dat klopt en het is nog minder boeiend: de software wordt gewoon per email als attacment verstuurd.AlexV70 schreef:Nu heb ik (enige tijd geleden) gehoord bij een Volvo-specialist dat ze de software ook mogen downloaden.
Deze software zou ook opgeslagen kunnen worden, dus niet rechtstreeks of in copy naar auto.
:shock: wij hebben nog postduivenpiotrV70 schreef:Dat klopt en het is nog minder boeiend: de software wordt gewoon per email als attacment verstuurd.AlexV70 schreef:Nu heb ik (enige tijd geleden) gehoord bij een Volvo-specialist dat ze de software ook mogen downloaden.
Deze software zou ook opgeslagen kunnen worden, dus niet rechtstreeks of in copy naar auto.
In Hoorn in het centrum, ik nodig je van harte uit! Neem wel een goede accuboor mee want er zitten slotbouten op. Kratjes ook handig, als je er 1 of 2 tekort komt kun je die wel komen lenen.VolvoMafia schreef:Frank, probeer eens positief te kijken.FrankS60 schreef:24AB2; doe geen moeite om het uit te leggen, de mensen die hier meer ervaring mee hebben weten dit toch al. Volgens mij is het hier aan dovemansoren gericht.
Alle software is te kraken, de vraag is alleen hoeveel moeite dat kost. De software in een auto is nog steeds redelijk beperkt, dus echt heel ingewikkeld wordt het nooit.
Het zijn ook allemaal stand-alone scripts in feite, je electrische spiegels hebben niets te maken met je CC enz. waardoor je gemakkelijk aan 1 deel kunt herprogrammeren terwijl je al het andere ongemoeid laat. Dat zorgt er ook voor dat de dealer gemakkelijk per optie een softwarebundel kan downloaden.
Die validatie zal niet 1.2.3. te kraken zijn verwacht ik, maar een geoefend kraker zal er hooguit een paar uur mee bezig zijn. En aangezien het waarschijnlijk voor alle softwarepakketten min of meer hetzelfde is zou het nog lonend zijn ook...
Hoe diep kun je een chassisnummer embedden als de software er in eerste instantie een lege plek heeft om het zo maar te zeggen. Kwestie van bronbestand binnen zien te halen en de tijdbegrenzing eruit pulken. Mocht het zo zijn dat de software bij de bron voorzien wordt van chassisnummer alvorens de software te versturen dat wordt het wat meer werk. Feit blijft dat het de software moeilijk structureel zou kunnen veranderen en je dus zonder al te veel risico kunt rommelen aan de beveiligingen.
Tuurlijk is het te kraken maar als dat zo eenvoudig was, waarom is dat nog niet gedaan ? Overigens, waar staat jouw auto normaliter? Kan wel een set mooie wielen gebruiken, steel ik die onder je auto vandaan. Of is dat anders?