Pagina 2 van 2
Geplaatst: 14.04.2009 - 22:29
door Audi
Volgens mij heb je te grote banden gemonteerd.
Ik heb dezelfde auto en motor (vandaar mijn gebruikersnaam) met 195/65/15, standaardmaat. Ik dacht dat destijds de maximale maat op de T5 215/55/16 (staat ook in de link die je boven hebt ingevoegd) was en dat dit de maximale omvang is. Ik zelf zou daar niet van afwijken. De verhouding tussen die drie maten (breedte/hoogte in % van de breedte/ velgmaat) moet wel in orde zijn (Dat sommetje moet steeds ongeveer hetzelfde resultaat hebben). Bijvoorbeeld tegen aanlopen of onjuiste weergave van je klokkenwinkel.
Ik zou voor en achter geen verschillen nemen.
@toppertje: ET-waarde slaat op de steek van de velggaten voor de velgmoeren, dus dat heeft op de maat van de band geen invloed, dacht ik tenminste.
Donderdag een goeie bandenboer opzoeken inderdaad

Geplaatst: 14.04.2009 - 23:00
door obrasp
toppertje schreef:
heb je wel de juiste ET waarde?
en wat is de hoogte vd band?
ET 49, hoogte 55. Volgens productbeschrijving van de regulus-velg is op een V70 een 205 of 215/55 aanbevolen.
Geplaatst: 14.04.2009 - 23:19
door Ramon&Ramon
Je kunt het trekken naar een bepaalde kant wel zoeken in de wielen en of banden,maar er kan ook een storing in het stuurhuis zitten,als er een drukverschil is bij naar links of rechts sturen heb je dit probleem namelijk ook!
De regelventielen in het stuurhuis kunnen lek zijn namelijk,komt weinig voor,maar kan wel!
Het slechte starten komt toch meestal voor bij een verkeerde nokkenas afstelling bij het vervangen van de distributieriem,waarbij de pomp ook buiten zijn bereik staat.
Geplaatst: 15.04.2009 - 10:14
door Thijs
Ramon&Ramon schreef:Je kunt het trekken naar een bepaalde kant wel zoeken in de wielen en of banden,maar er kan ook een storing in het stuurhuis zitten,als er een drukverschil is bij naar links of rechts sturen heb je dit probleem namelijk ook!
De regelventielen in het stuurhuis kunnen lek zijn namelijk,komt weinig voor,maar kan wel!
Kijk, ik denk dat we hier wel eens de gouden tip kunnen hebben!! Zowat alles lijkt al gedaan, dit moet het bijna wel wezen!
Ramon, kan dit ook getest worden, of moet er meteen "proefondervindelijk" vervangen worden??
Geplaatst: 15.04.2009 - 14:16
door degids
Audi schreef:Volgens mij heb je te grote banden gemonteerd.
Ik heb dezelfde auto en motor (vandaar mijn gebruikersnaam) met 195/65/15, standaardmaat. Ik dacht dat destijds de maximale maat op de T5 215/55/16 (staat ook in de link die je boven hebt ingevoegd) was en dat dit de maximale omvang is. Ik zelf zou daar niet van afwijken. De verhouding tussen die drie maten (breedte/hoogte in % van de breedte/ velgmaat) moet wel in orde zijn (Dat sommetje moet steeds ongeveer hetzelfde resultaat hebben). Bijvoorbeeld tegen aanlopen of onjuiste weergave van je klokkenwinkel.
Ik zou voor en achter geen verschillen nemen.
@toppertje: ET-waarde slaat op de steek van de velggaten voor de velgmoeren, dus dat heeft op de maat van de band geen invloed, dacht ik tenminste.
Donderdag een goeie bandenboer opzoeken inderdaad

Voor het bekijken van afwijking van je nieuwe velg/band maat ten aanzien van je oude maat kun je een zogenaamde
bandenmaat calculator gebruiken. Deze kun je vinden op verschillende websites.
De maten 215/55/16 is voor een V70N T5 zeker niet het maximum. Ik heb zelf 225/40/18 als maten op mijn T5. Dat gaat prima.
Mijn T5 was origineel geleverd op de 215/55/16 maatvoering. Als ik daar mijn huidige setup mee vergelijk, dan kom ik op een afwijking van
-0.89%. Dat valt binnen de toleranties. Qua snelheden die mijn klok dan aangeeft:
50 km/u : 49.56 km/u
70 km/u : 69.38 km/u
90 km/u : 89.2 km/u
120 km/u : 118.93 km/u
Weer net iets minder kans op snelheidsboets...
De ET waarde is de offset en slaat niet op de steek van de velggaten. Hiermee wordt bepaald hoever een wiel naar binnen of naar buiten komt. Hoe lager de ET waarde, hoe verder het wiel naar buiten komt en hoe verder het wiel naar buiten komt, hoe meer ruimte je hebt bij het insturen.
Ik heb replica velgen (Nebula). De originele volvo velgen hebben een ET van 49mm, maar mijn replica's hebben een ET van 43mm, waardoor mijn wielen dus 6mm meer naar buiten staan dan de originele, maar daardoor heb ik dus ook 6mm meer ruimte aan de binnenkant.
Wel oppassen dat je ook weer niet TE veel verschil gaat krijgen met wat voorgeschreven is. Het moet wel een beetje netjes binnen de spatborden blijven natuurlijk

Geplaatst: 15.04.2009 - 17:21
door lemmer
Audi schreef:Volgens mij heb je te grote banden gemonteerd.
Ik heb dezelfde auto en motor (vandaar mijn gebruikersnaam) met 195/65/15, standaardmaat. Ik dacht dat destijds de maximale maat op de T5 215/55/16 (staat ook in de link die je boven hebt ingevoegd) was en dat dit de maximale omvang is. Ik zelf zou daar niet van afwijken. De verhouding tussen die drie maten (breedte/hoogte in % van de breedte/ velgmaat) moet wel in orde zijn (Dat sommetje moet steeds ongeveer hetzelfde resultaat hebben). Bijvoorbeeld tegen aanlopen of onjuiste weergave van je klokkenwinkel.
Ik zou voor en achter geen verschillen nemen.
@toppertje: ET-waarde slaat op de steek van de velggaten voor de velgmoeren, dus dat heeft op de maat van de band geen invloed, dacht ik tenminste.
Donderdag een goeie bandenboer opzoeken inderdaad

Nee, dat is niet waar. De laatste v70 edition sport hebben af fabriek 225-45-17 banden. Er zijn wel verschillende instellingen qua uitlijning, heb zelfs eens en uitlijning "politie"zien staan.
Dat van het stuurhuis is een interessante opmerking, ben benieuwd.
Geplaatst: 15.04.2009 - 20:25
door obrasp
Ramon&Ramon schreef:Je kunt het trekken naar een bepaalde kant wel zoeken in de wielen en of banden,maar er kan ook een storing in het stuurhuis zitten,als er een drukverschil is bij naar links of rechts sturen heb je dit probleem namelijk ook!
De regelventielen in het stuurhuis kunnen lek zijn namelijk,komt weinig voor,maar kan wel!
Het slechte starten komt toch meestal voor bij een verkeerde nokkenas afstelling bij het vervangen van de distributieriem,waarbij de pomp ook buiten zijn bereik staat.
Kijk daar kan ik wat mee! Bedankt! Hoe zou jij dit voorleggen aan de garage? Is testen mogelijk?
Voor wat betreft de nokkenas-suggestie: Ik heb (veiligheidshalve) alle riemen bij 140.000 laten vervangen (kleine 2 jaar geleden). Nu zit ik op ruim 210.000. Hoe is het dan mogelijk dat ik (tenminste) 40.000 kilometer met dezelfde instelling geen problemen heb ondervonden? Daarbij snap ik niet waarom het starten met warm weer veel beter gaat.
Geplaatst: 15.04.2009 - 23:46
door venician_smoker
Voor wat betreft de nokkenas-suggestie: Ik heb (veiligheidshalve) alle riemen bij 140.000 laten vervangen (kleine 2 jaar geleden). Nu zit ik op ruim 210.000. Hoe is het dan mogelijk dat ik (tenminste) 40.000 kilometer met dezelfde instelling geen problemen heb ondervonden? Daarbij snap ik niet waarom het starten met warm weer veel beter gaat.
Het is waarschijnlijk niet de nokkenas, maar de brandstofpomptiming. Deze zit met een aparte getande riem op de nokken as.
De brandstofpomp timing moet voor deze motor regelmatig gecontroleerd worden en blijkt ook wel te kunnen verlopen. Bij koude start in de winter is eea kritisch, in de zomer niet.
Bij mij is door een defecte waterpomp bij 190K de distributie tussendoor vervangen. Toen is de pomptiming kennelijk niet gecontroleerd en bijgesteld. Vanaf dat moment tot afgelopen winter had ik met enige regelmaat slecht start gedrag (aanslaan pas na ~20 seconde doorstarten, grote grijze rookwolk). Remedie: pomptiming gecontroleerd en opnieuw afgesteld en 5 nieuwe gloeibougies. Sindsdien start hij weer als vanouds.
Bovendien is de trekkracht tussen 1500-2000 rpm veel beter en dat is ook weer gunstig voor het brandstofverhruik.
Geplaatst: 16.04.2009 - 08:14
door obrasp
venician_smoker schreef:
Het is waarschijnlijk niet de nokkenas, maar de brandstofpomptiming. Deze zit met een aparte getande riem op de nokken as.
De brandstofpomp timing moet voor deze motor regelmatig gecontroleerd worden en blijkt ook wel te kunnen verlopen. Bij koude start in de winter is eea kritisch, in de zomer niet.
Bij mij is door een defecte waterpomp bij 190K de distributie tussendoor vervangen. Toen is de pomptiming kennelijk niet gecontroleerd en bijgesteld. Vanaf dat moment tot afgelopen winter had ik met enige regelmaat slecht start gedrag (aanslaan pas na ~20 seconde doorstarten, grote grijze rookwolk). Remedie: pomptiming gecontroleerd en opnieuw afgesteld en 5 nieuwe gloeibougies. Sindsdien start hij weer als vanouds.
Bovendien is de trekkracht tussen 1500-2000 rpm veel beter en dat is ook weer gunstig voor het brandstofverhruik.
Dat klinkt zeer aannemelijk. Ontzettend bedankt!
Geplaatst: 16.04.2009 - 14:53
door Ramon&Ramon
Als de nokkenas timing verkeerd staat,klopt de timing van de brandstofpomp dus ook niet!
Moge dat duidelijk zijn!
De pomp wordt aangedreven door de nokkenas,dus als die timing ten opzichte van de krukas niet klopt,klopt er van het geheel dus niets!
Geplaatst: 16.04.2009 - 19:32
door Thijs
Als de nokkenas timing verkeerd staat loopt hij heel beroerd of zelfs helemaal niet denk ik... Maar dan zal er meer aan de hand zijn. Een keer meegemaakt dat de riem tijdens het rijden uitlaatzijdig (twincam benzine) één tandje verschoof omdat de dealer de spanner niet goed gefixeerd had bij riemwissel, nou dan loopt hij echt beroerd hoor!!
Geplaatst: 16.04.2009 - 23:28
door Ramon&Ramon
Ik heb al een paar distributieriemen en brandstofpompen afgesteld in mijn halve leven bij Volvo,dus ik weet echt wel waar ik over praat.De nokkenas tandwielen aan beide zijden zijn namelijk conisch,s gemonteerd,als er maar een paar graden verschil in zit ten opzichte van de krukas,dan loopt hij wel maar hij start slecht,gaat overmatig roken en slecht starten!
Verdiep je nu eerst is hoe die motor technisch,s in elkaar steekt en geef dan een goeie uitleg.

Geplaatst: 16.04.2009 - 23:33
door obrasp
Banden zijn vandaag gemonteerd. Mijn 6 maanden oude 205/55 Goodyear banden voor en bijna nieuwe Dunlop 225/55 banden achter.
Heb het nog niet op hoge snelheden kunnen testen, maar rijcomfort lijkt in orde en ik kan nu ook weer U-bochten maken.
Verkeerde alleen in de veronderstelling dat ik banden van gelijke hoogte had. Wist niet dat 55 een percentage van de breedte ipv vaste waarde is, zodat mijn achterband toch een fractie hoger is. Nu ja, op het eerste gezicht valt dat toch niet op.
De andere punten laat ik over een tijdje met een grote beurt en apk meepakken.
Geplaatst: 16.04.2009 - 23:47
door hadico
Obrasp let op met verschillende bandenmaten dat deze een onvoorspelbaar gedrag van je ABS kunnen uitlokken ,als het verschil te groot is dan meet het systeem de wielsnelheid verkeerd waardoor in jouw geval met de grote wielen achter de kans bestaat dat deze niet of minder ABS geremd worden.
Geplaatst: 17.04.2009 - 08:38
door obrasp
hadico schreef:Obrasp let op met verschillende bandenmaten dat deze een onvoorspelbaar gedrag van je ABS kunnen uitlokken ,als het verschil te groot is dan meet het systeem de wielsnelheid verkeerd waardoor in jouw geval met de grote wielen achter de kans bestaat dat deze niet of minder ABS geremd worden.
O.k. Als ik een glad en nat stuk wegdek tegenkom zal ik dat eens uitproberen. Dank voor de tip.
Geplaatst: 31.07.2009 - 00:35
door obrasp
Hoi,
Even een update.
Met dank aan de leden van dit forum lijken mijn startproblemen opgelost. Mijn garage heeft de pomptiming bij de dealer af laten stellen. Sindsdien geen enkel startprobleem meer gehad... In de winter zal blijken of het echt helemaal in orde is.
Voor wat betreft de voorgaande opmerking: Door een domme onoplettendheid mijnerzijds ben ik onlangs met ruim 100 km/u op een file ingereden, kon mijn voorganger alleen ontwijken door de berm in te vliegen en daar een noodstop te maken. Nu heb ik vanwege de schrik/adrenaline geen idee of de stabilisatiesystemen gewerkt hebben, maar feit is dat de auto keurig onder controle bleef, zodat ik er zonder schade vanaf ben gekomen.
Geplaatst: 31.07.2009 - 13:47
door degids
Zow, dat klinkt als een hachelijk avontuur!
Ik ben blij dat je er met zo weinig kleerscheuren vanaf gekomen bent.
Overigens is dat verschil tussen de voor- en achterwielen echt te groot. 3,48% is behoorlijk buiten de tolerantie.
Volgens mij moet je binnen 1% blijven.
Geplaatst: 31.07.2009 - 15:25
door obrasp
degids schreef:
Overigens is dat verschil tussen de voor- en achterwielen echt te groot. 3,48% is behoorlijk buiten de tolerantie.
Volgens mij moet je binnen 1% blijven.
Je hebt waarschijnlijk gelijk. Laatst trok ik iets te vlot op waardoor m'n voorwielen een beetje doorslipten. Vervolgens bleef het gele driehoekje op m'n dashboard bijna 15 sec. branden en kon ik duidelijk voelen dat de wielen afgeremd werden. Zo'n overdreven respons heb ik niet eerder gehad. Er moet dus wel een causaal verband zijn.
Zal ze tzt maar eens vervangen. Ook beter voor het oog, want het verschil van 3,48% ziet er niet uit (als je het eenmaal in de gaten hebt).