Pagina 2 van 2
Geplaatst: 24.06.2009 - 09:03
door wim de jong
Een wat volle aanhanger die meer weegt dan het max toelaatbare, dus 2500 ipv max 1800 zou ik ook nog niet eens zo wakker van liggen. Dat heb ik ook wel gepresteerd met mijn vorige (was ook een classic) Zelfs een keer met een totaal aanhangergewicht van 2800 kg rond gereden (met 2 paarden)
Maar ik zorgde er wel altijd voor dat de kogeldruk altijd tussen de 50 en 75 kg was. Dan verdeelde ik de lading een beetje en desnoods wat zwaardere dingen achterin de aanhanger. De auto heeft gewoon minder grip op de voorwielen bij een zeer hoge kogeldruk. Tevens is de remweg behoorlijk langer (weer omdat de druk op de voorwielen minder is.)
De meeste trekhaken hebben een max kogelgewicht van rond de 75 kg, dus 300 kg lijkt me zwaar overdreven, zou ik niet doen. Gooi dan liever wat rommel in de auto zelf met neergeklapte achterbank, zoveel mogelijk naar voren om het gewicht te verdelen.
Je hebt helemaal gelijk dat de wagen heerlijk rijdt als hij lekker vol zit, maar wel gelijkmatig verdelen, en niet 300 kg op de trekhaak!
Geplaatst: 24.06.2009 - 12:57
door Renze TDI
Wim,
kracht maal arm is kracht maal arm. De wielbasis is 2.66 meter, de achteroverbouw pakweg de helft daarvan. 250 kg kogeldruk zal dus de vooras 125kg ontlasten, wat helemaal niet zo veel is: om nogmaals de VW Crafter als voorbeeld te nemen, die weegt 1600kg op de vooras en met open laadbak ongeveer 900 a 1000 kg op de achteras. De maximaal toegestane vooraslast is 1850 kg en de achteraslast 3500 kg. Dus dan ligt die verhouding andersom.
Uiteraard heeft een Crafter een lastafhankelijk remsysteem die de remkracht van de achteras laat afhangen van hoe ver de veren zijn ingedrukt door de last, en dat heeft de Volvo niet.(voor zover ik weet)
Ik zal wel eens kijken wat hij doet met de standaard veren, ik kan eerst nog op de sloop een paar veren van een estate halen, kijken hoe dat gaat, en dan alsnog de verzwaarde estate veren nemen.
Ik denk dat je op zich wel gelijk hebt dat je met 250kg kogeldruk (dus 125 minder op de vooras en 375 meer op de achteras) al over het technisch toelaatbare zit van de achteras, en tevens de banden gaan "dweilen" bij dat gewicht. Ook zal de stabilisatorstang waarschijnlijk niet stug genoeg zijn om op gebied van stabiliteit, echt munt te slaan uit de vergrote oplegdruk.
Wat je wel hebt met een hogere oplegdruk, is dat je ondanks oneffenheden in de weg, ten allen tijde verzekerd bent van kogeldruk, dit wordt een sprong/zwel belasting in plaats van een wisselende (positief/negatief) belasting. Dat vergroot de stabiliteit ook.
Dat de achterklep uit het slot getrokken wordt als je door een knipgat rijdt met een 2 tons paardentrailer, zoals bij de Nissan Bluebird die mijn broer jaren geleden gehad heeft, ben ik met een degelijke S70 helemaal niet bang voor
Als ik nou met de veren van een estate, de toegestane kogeldruk van de aanhanger (150kg) op de auto kan hangen, heb ik waarschijnlijk de beste verhouding tussen de techisch toelaatbare belastingen en rij-eigenschappen.
Geplaatst: 24.06.2009 - 21:31
door Haenzel
Je hebt het steeds maar over een LT en een Crafter. Volgens mij wil je de S70 met 250kg kogeldruk belasten...De krachten die vrijkomen als je door een kuil rijdt of plots moet uitwijken zijn gigantisch. De trekhaak zal het wel kunnen hebben. De carrosserie denkt daar toch heel anders over.
Je zegt het zelf al: Bij trainingscentra voor brandweerlieden vertelt men, "niets is echt gevaarlijk zolang je precies weet waar je mee bezig bent"
Laat ik het hier nou 200% mee eens zijn.....
Geplaatst: 24.06.2009 - 21:55
door +++t blijft behelpen+++
Volgens mij is dit niet des Volvorijders..
of Volvorijders zijn van Karakter veranderd
Of voorwielaandrijvers zijn andere Volvorijders..
Ik kan alleen maar zeggen: veel plezier met je 250 KG kogeldruk!
.
Geplaatst: 25.06.2009 - 19:45
door Renze TDI
+++t blijft behelpen+++ schreef:Volgens mij is dit niet des Volvorijders..
of Volvorijders zijn van Karakter veranderd
Volgens mij heeft "de Volvo rijder" nooit bekend gestaan als een kleinburgerlijke zedenpreker, maar juist als iemand die kwaliteit en degelijkheid waardeert en maling heeft aan wat het conformistische gepeupelte daarvan vindt...
p.s. ik ga mij terugtrekken uit deze zinloze discussie...

Geplaatst: 26.06.2009 - 08:42
door Haenzel
Ook kwaliteit en degelijkheid kent haar grenzen. Dit alles heeft niets met kleinburgelijkheid of conformisme te maken. Gewoon gezond verstand, iets wat iedere automobolist dient te hebben (hieronder vallen ook de Volvo-rijders..) dekt de lading. (Om maar in context te blijven.....

)
Heel veel veilige km's gewenst!!!
Geplaatst: 28.06.2009 - 07:45
door Dirk342
Goed plan Renze, ben echt geen zeikerd of een moraalridder maar ondanks dat je zelf zegt dat je constructies hebt ontworpen, RDW bewijzen en weet ik al niet meer hoop ik jou niet tegen te komen als jij op de weg zit met een aanhanger die 250 kg kogeldruk heeft. Zoals andere mensen ook al zeggen, je wilt niet weten wat voor krachten er vrij komen als jij met die combi over / door een flinke kuil in de weg schiet. LEVENSGEVAARLIJK !!
Geplaatst: 28.06.2009 - 17:15
door Renze TDI
Dirk342 schreef: Zoals andere mensen ook al zeggen,...
Dat bedoel ik nou met conformisme. Men baseert SLECHTS daarop zijn mening en huilt met de wolven in het bos

Geplaatst: 28.06.2009 - 18:56
door Dirk342
Ben blij dat je het zelf zegt

Geplaatst: 28.06.2009 - 23:22
door ziggy
de volvo 240 die ik enkele jaren geleden kocht voor mijn vriendin had bij de vorige eigenaar ook een paardentrailer getrokken...... tot hij door de politie werd tegengehouden.
hij wist nog niet hoeveel de boete ging bedragen, moest nog voor de politierechtbank komen, maar ging in de duizenden euro's lopen.
heeft zich nu een zware jeep gekocht.
Geplaatst: 09.08.2009 - 08:13
door jasp
een dag voor de vakantie was ik er achter gekomen dat mijn achterveren toch wel erg slap waren,ik had alleen nog maar de dakbox beladen en had al bijna geen vering meer laatstaan als ik de kofferbak ook nog beladen had.s'ochtends nordicar gebeld en ik kon s'middags al langs komen voor verzwaarde achterveren.na 1/5 uur was het al gepiept.s'middags de auto helemaal ingepakt en je kon niet eens zien dat hij helemaal was volgepakt ,echt super!enigste minpuntje is dat de auto onbeladen iets hoger staat aan de achterkant maar dat is bijzaak.super service van nordicar trouwens