Pagina 2 van 3
Geplaatst: 19.05.2009 - 17:22
door rene en erica
u vraagt wij draaien:

foto v/d binnenkant kofferdeksel.
kabel+slangdoorvoer rechts:
foto v/d buitenkant:op een 460 gaat het niet passen.
als je de plastick deksel van je kofferklep loshaalt zie je de 4 gaten voor de bevesteging van de motor zitten.het gat voor de wisser zit er niet natuurlijk en is ook niet voorgedrukt oid,die moet je dus zelf uit meten.
de rubberdoorvoer is het zelfde (denk ik) als die links waar je achterruitverwarmingsdraden door heen gaan.daar zitten nu als het goed is 2 doppen in de gaten.
je bent nu met je draden en het slangetje van uit de kofferklep in de auto belandt,boven de hemelbekleding.vandaar moet je zorgen dat je naar beneden komt dus deurrubber en plastick afwerking verwijderen.dan ben je als het goed is beneden bij de zitting van de achterbank uitgekomen,nu dus naar voren onder de vloerbedekking door.voor bij de voeten van de passagier zoek je een gat in het schutbord om met het slangetje onder de motorkap te komen.met de draden ga je naar de zekeringkast onder bij het stuur.de wisserbediening aan de stuurkolom verwisselen wijst zich vanzelf.een gat boren in het sproeiertankje wijst zich ook vanzelf immers het voorbeeld zit er naast (pompje van het voorraam sproeien is het zelfde).verder nog de relais in de kast doen en aansluiten(relaiskast onder de motorkap,links bij het voorraam).
een betere how-too kan ik helaas niet maken.foto's tijdens de montage heb ik niet helaas.veel dingen wijzen zich tijdens de inbouw wel.veel werk zit vooral in het netjes wegwerken van de kabel+slang,daarvoor moet je heel wat plastick en bekleding los halen.
Geplaatst: 19.05.2009 - 19:52
door ALF
Je zegt, op een 460 gaat het niet passen, maar dit natuurlijk eigenlijk wel logisch.
Volgens mij hebben alle sedans van welk merk dan ook, nooit een ruitenwisser.
Geplaatst: 19.05.2009 - 20:23
door Maurice Pierik
Er bestaan sedans met een achterruitenwisser. Zo werd er ooit een Mazda 323 sedan geleverd met zo'n wisser. Het is echter zeer zeldzaam bij sedans. Meestal heb je met een auto met kont zo'n wisser niet nodig. Het is een soort van standaard regel geworden dat hatchbacks wél een wisser hebben en sedans niet.
Met name de Britten zijn erg gevoelig voor deze 'regel'. Vandaar dat indertijd de 340/360 hatchback en 440 in Groot-Brittannië meestal standaard met zo'n wisser werden uitgerust.
Geplaatst: 19.05.2009 - 20:33
door rene en erica
PALF schreef:Je zegt, op een 460 gaat het niet passen, maar dit natuurlijk eigenlijk wel logisch.
het werd een paar berichten eerder gevraagd,vandaar dat ik het nogmaals even vermeld + een foto zodat je kunt zien waarom het niet past.

Geplaatst: 20.05.2009 - 09:09
door Gustaf Larson
In de UK zie ik ook met grote regelmaat sedans met een wisser. O.a. de Mondeo. Verdere modellen niet onthouden, maar ik weet zeker dat er veel meer zijn, die ik op het vaste land nog nooit had gezien. Ruitenwissers in de UK is sowieso een raar verhaal, peugeot heeft gewoon linksgaande wissers op de 206, maar met een soort mercedes uitschuifsysteem om toch in de rechterhoek (engelse bestuurderskant) te komen. Meestal is het zo dat een fafrikant gewoon de draairichting aanpast.
Achterwissers op een sedan: het motortje wordt gewoon achter het glas geplaatst, het asje gaat door het glas.
Geplaatst: 24.08.2009 - 14:14
door Live4Volvo
Hallo
Ik had een vraagje:
Ik heb zojuist ook een achterruitwissermotor binnengekregen,
maar daar zit geen arm met sproeikop bij. En ook het slangetje
is te kort. Iemand enig idee waar ik deze dingen krijgen kan?
Veel sloperijen hebben geen volvo met achterruitwisser.
Geplaatst: 24.08.2009 - 16:55
door rene en erica
het slangetje zal het probleem niet zijn,dit is niet specifiek volvo en kun je uit elke (sloop)auto halen.er zit ook een soort terugslagklepje in de slang terhoogte van je kofferbakschanier.de arm en de sproeikop zijn niet 1 geheel.de losse sproeier wordt over het asje v/d motor geschoven en daarna de wisserarm.ik heb ze nooit naast elkaar gehad maar een wisserarm van de voorkant lijkt er verdacht veel op,die zou je eens kunnen proberen(arm is 46cm).verder heb je nog een andere ruitenwisserstengel aan je stuur nodig,een relais en een extra pomp in je sproeiertankje.met enkel een wissermotor ben je er nog niet(helemaal).

foto van de arm en de sproeikop.succes.
Geplaatst: 24.08.2009 - 22:24
door Live4Volvo
Gelukkig heb ik er wel een relais en schakelaar bij gekregen.
Aan het pompje voor in de ruitenvloeistof tank kan ik ook nog wel komen,
maar waar zijn die sproeierkop, en het rubbertje ergens te krijgen?
Geplaatst: 25.08.2009 - 22:51
door rene en erica
je kun natuurlijk altijd de dealer proberen.een stukje plastik en een rubbertje zal je de kop niet kosten (maar je weet maar nooit).vragen is weten.en het pompje is hetzelfde als van je voorraam.
Geplaatst: 11.09.2009 - 20:49
door Live4Volvo
Ik heb de onderdelen uit engeland laten overkomen.
Alles past

alleen ik krijg het intervalrelais niet aan de praat.
Bedrading was bij mij ook niet aanwezig, heb ik dus zelf gefabriceerd.
Nu heb ik dus alleen continu wissen. Kijk maar in mijn
topic voor foto's.
Heeft iemand toevallig nog een origineel achterruitwisser intervalrelaistje over?
Geplaatst: 29.03.2010 - 19:44
door leip11
oud topic naar boven halen.
@ rene en erica.
ik weet dat het ook per mail kan maar en zijn misschien meerdere mensen die dit zouden willen weten. en nu ik mijn camera terug heb ga ik hier een complete foto how to van maken.
in vogelvlucht gaat het als volgt:
1 een wisser + motor en de rest vinden.
2 gat boren in je kofferklep.
3 motor en wisserarm monteren.
4 kabels +slangetje door je klep worstelen.
5 dakbekleding los en vandaar naar beneden met de slang en kabel.
6 onder je vloerbedekking door naar voren met slang en kabels.
7 de slang doorvoeren richting motorruimte.
8 de kabels richting zekeringkast brengen.
9 stuur eraf om de ruitenwisser hendel te verwisselen.
10 gat in je sproeiertankje boren en pomp plaatsen (stekker al aanwezig).
waar is deze stekker verstopt net gekeken maar kon hem niet vinden.
ook is mijn vraag nog hebben jullie de tankjes eraf gehaald. en zoja is dat makkelijk te doen. nou wil ik het bij mij zoiezo doen. omdat de vorige eigenaar met bijvullen van de ruitenvloeistof erover gelekt heeft dus ziet er erg blauw uit. dit wil ik oplossen. maar dan kan ik wel alles in 1 keer doen.
11 aansluiten in je zekeringkast en relais plaatsen.
12 testen en alle bekleding en afwerking terug plaatsen.
in het sproeiertankje zit in elke 440/460 een lege plek voor het pompje en de stekker is volgens mij ook altijd aanwezig.gaten om de wissermotor aan te bevesigen zijn er ook.veel werk maar het is te doen.
Geplaatst: 29.03.2010 - 23:50
door EvertBram
Goede info mensen!
Geplaatst: 30.03.2010 - 17:00
door leip11
zo even bezig geweest met het uitzoeken van het aansluiten voor de relais en dergelijke.
altijd handig als je elektronica doet.
deze link linkt naar mijn website waar de uitleg staat wat ik nu gedaan heb en ook de foto's
http://www.timoheskes.com/?page_id=252
Geplaatst: 30.03.2010 - 23:56
door Live4Volvo
@timo: In mijn auto was de bekabeling voor de sproeier niet aanwezig, ik heb deze zelf gemaakt.
Geplaatst: 31.03.2010 - 12:41
door leip11
ok. het ziet er naar uit dat dat bij mij ook moet. is nie thet probleem materiaal genoeg hier.
waar heb jij het relais geplaats. is daar nog een officeele plek voor. nog niet naar gekeken hoor maar makkelijk als iemand dat al weet.
Geplaatst: 31.03.2010 - 12:54
door V480-S60
sleutelaar schreef:kijk eens op de engelse ebay: onder volvo 440
daar zie je ze zowat standaard met achterwisser.
Was inderdaad in Engeland vanaf (ik meen) de GLE standaard.
Ik heb een '94-er TD gehad, dat was op dat moment in Nederland de enige geleverde met extra ruitenwisser achter. In later jaren zijn er nog een paar afgeleverd.
Geplaatst: 31.03.2010 - 17:30
door Live4Volvo
@timo: Ik heb het relais niet geplaatst omdat ik die nog steeds niet heb.
Ik kreeg bij mijn eerste "levering" een HELLA relais waar ik niks aan had, omdat het niet functioneerde.
Ik ben op het moment bezig om zelf een schakelingetje in mekaar te prutsen wat ik straks achter het dashboard weg werk.
Wat de print doet:
Het is een astabiele multivibrator met ongelijke RC-tijden.
Ik gebruik twee condensatoren met de waarden 100uF en 1mF en een regelbare weerstand zodat ik de interval in kan stellen. De kleine condensator zorgt voor het maak-contact om de motor een puls te geven. De grote condensator is voor de wachttijd.
Geplaatst: 31.03.2010 - 17:33
door leip11
het kan toch ook met 1 timer af als ik het goed heb.
als ik het schema goed heb gevolgd op de tekening. krijgt het relais een signaal vanuit de hendel. dan gaat er 1 timer lopen loop deze af dan wordt het relais 1 keer bekrachtigd. dan gaat de motor draaien. en deze draait dan vanzelf weer terug als hij op zijn eind is. dan wacht hij weer op de timer enz enz
kan het fout hebben maar dat lijkt deze te doen
Geplaatst: 31.03.2010 - 17:53
door Live4Volvo
Dat is precies wat een astabiele multivibrator ook doet

Geplaatst: 31.03.2010 - 18:44
door leip11
wacht effe zit niet goed te lezen. je hebt compleet gelijk.