Pagina 2 van 2

Geplaatst: 22.05.2009 - 21:12
door whitehorsekart
Wat denk je dan dat je 164 waard is????

Geplaatst: 22.05.2009 - 22:10
door Iroll
Als je een klassieker bezit dan hoort een strobo bij de standaard gereedschappen, je kan eigenlijk niet zonder.

Geplaatst: 23.05.2009 - 07:53
door ferdy
Iroll schreef:Als je een klassieker bezit dan hoort een strobo bij de standaard gereedschappen, je kan eigenlijk niet zonder.
En daar heb je wel een punt, evenals een momentsleutel, kogeltrekker en engelse sleutelset :lol:
whitehorsekart schreef:Wat denk je dan dat je 164 waard is????
Je kan er maar beter een hoop plezier mee beleven anders blijft het een bodemloze put :wink:

Geplaatst: 23.05.2009 - 09:40
door Jordos
Nou ja, ik bedoelde ik heb er zo wel even genoeg geld in gestoken. Eerst maar wat kilometers maken dan kijken naar bv 123 ignition.

Geplaatst: 23.05.2009 - 10:11
door Iroll
Blijf nou niet rijden als je niet zeker weet of de ontsteking goed op tijd staat. Dat kan grote motorschade veroorzaken! Als je pech hebt brand er een gat in een zuiger doordat de ontsteking te vroeg staat.
Met de strobo kan je ook mooi zien of de timing mooi stabiel vervroegt op verschillende toerentallen, als dat zo is zou ik geen 123 aanschaffen. Dat is dan niet echt nodig, alleen doen als je ontsteking versleten is. Maximale vervroeging moet rond de 34graden liggen bij ong. 3200 toeren.

Geplaatst: 23.05.2009 - 17:01
door bart1111111112
De motor loopt en start redelijk, maar alleen als het mengsel rijk staat. Hij ruikt ook naar benzine / lpg bij de uitlaat. Het vermogen neemt snel af wanneer ik het mengsel armer zet (zowel lpg als benzine).
als ik dit lees denk ik eerder aan een slechte compressie dan aan een ontstekings probleem.
heb je al een compressie test gedaan?

de ontsteking kan je ook door je garage op tijd laten zetten,kan nooit veel kosten.(mijne deed het voor niets,vond het wel leuk om wel eens aan een echte auto te sleutelen)

Geplaatst: 24.05.2009 - 09:49
door Jordos
Iroll, ik ga inderdaad de ontsteking beter op tijd zetten. Bart, ik wil ook de compressie eens meten, maar toch is mijn eerste aanknooppunt de vonk die zo klein is dat ik hem amper zie. Dat is toch niet normaal?

Geplaatst: 24.05.2009 - 22:48
door bart1111111112
als je bij de garage(of iemand die de apparatuur heeft) je ontsteking op tijd laat zetten kunnen ze meteen de compressie meten,weet je in iedergeval of de basis goed is.
het te laten nakijken zijn de kosten niet,maar je weet wel waar je aan toe ben!

Geplaatst: 25.05.2009 - 10:08
door ferdy
Iroll schreef:Blijf nou niet rijden als je niet zeker weet of de ontsteking goed op tijd staat. Dat kan grote motorschade veroorzaken! Als je pech hebt brand er een gat in een zuiger doordat de ontsteking te vroeg staat.
Met de strobo kan je ook mooi zien of de timing mooi stabiel vervroegt op verschillende toerentallen, als dat zo is zou ik geen 123 aanschaffen. Dat is dan niet echt nodig, alleen doen als je ontsteking versleten is. Maximale vervroeging moet rond de 34graden liggen bij ong. 3200 toeren.
Die maximale vervroeging is voorgeschreven in de jaren 70, nu zijn de brandstoffen sterk verbeterd (minimaal octaan 95). Het kan dus geen kwaad je onsteking wat vroeger te zetten.

Geplaatst: 26.05.2009 - 18:46
door Jordos
Ik dacht sowieso dat de pingelmethode wel een aardige methode was, omdat de fabriekswaarden toch niet meer te vertrouwen zijn.

Even los daarvan, ik heb die verdeler eens goed bekeken en nu zag ik dat de twee vacuumslangen verkeerd om zaten :| Denk het resultaat van de vorige eigenaar want ik heb er niet aangezeten. De achterste (buitenste) moet naar de carburateur en de middelste naar het inlaatspruitstuk volgens mijn boek en dat zat dus precies andersom.

Even voor de zekerheid; de rotor draait tegen de klok in, dus het verdeelhuis ook tegen de klok in draaien, verlaat het tijdstip, toch?

Geplaatst: 26.05.2009 - 19:38
door ferdy
ja!