Zo, even een oud draadje van onder het stof gehaald.
Vandaag de V70 van mijn vrouw bij de dealer opgehaald. Injectoren laten testen en gelijk gevraagd of ze de kop eens wilden lichten en de boel schoonmaken want ik vond de auto sloom worden.
Duidelijk is te zien dat cilinder 3 het benauwd heeft gehad.
Kijk en oordeel zelf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC40 Single Ultimate MY2023 Non-Volvo's XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803 V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Er is een topic hierover waarop ik gereageerd heb omdat ik op een Engels forum ook eea gelezen heb hierover. Nav het topic op het Engelse forum heb ik idd de mixer en de bijbehorende buizen schoongemaakt omdat deze ook erg vuil waren. Daarnaast heb ik met een stalen plaatje de toevoer van de uitlaatgassen (vanaf EGR klep) naar de mixer afgesloten. Dit is bij mij goed bevallen omdat de motor toch wat beter reageert op het gas in lagere toeren en lijkt wat minder te verbruiken.
Ik heb mij ook afgevraagd of het zinvol is om de kopdeksel eraf te halen zoals hierboven getoond wordt. Maar dan zal je ook de injector leidingen moeten loskoppelen, en dat is mij momenteel nog teveel werk.
Voordat mensen vragen of ik storingen gekregen heb omdat dit ook wel wordt gemoemd in de verschillende fora, dit is niet het geval.
De garage (dealer) stond er ook van te kijken. Ze zijn een uur bezig geweest met het schoonmaken. Moet nog navragen aan de chef werkplaats hoe ze dat gedaan hebben.
Ik merk wel verschil met voorheen. In eerste instantie ben je natuurlijk bang dat dat gevoel tussen de oren zit. Echter na een paar keer ongewenst vlotter weg rijden bij het stoplicht kwam ik tot de conclusie dat ie toch echt beter reageerd op het gas.
Het roken bij vlot gas geven doet ie nog wel. Dat was de reden dat ik de injectoren heb laten testen. De injectoren (en het inlaatkanaal) kan ik nu uitsluiten. Misschien de intercooler? Iemand een ander idee?
XC40 Single Ultimate MY2023 Non-Volvo's XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803 V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Meestal is overmatig roken een lekkage in het inlaattraject 9lucht), dus even afpersen dan weet je of het helemaal dicht is. Een injector kun je niet testen volledig testen zonder hem uit te bouwen. Wat je wel kunt zien is de brandstofcorrectie per injector en natuurlijk een retourlek test. Maar als een injector geen mooi sproeibeeld meer afgeeft gaat een auto ook meer roken, en kunnen beide testen nog prima zijn.
Overigens roken de D5's zonder af fabriek roetfilter allemaal wel een beetje bij gas geven. Zie je het ook overdag, of alleen 's avonds in het koplamp schijnsel van je achterligger?
Ik denk dat ze het hebben schoongemaakt met een stofzuiger bij de hand om de brokjes weer uit de inlaat te krijgen.
Heb je de EGR nu ook laten dicht zetten? Anders ben je over 2 jaar weer aan de beurt.
Is het eigenlijk mogelijk de boel zelf te reingen bij de 'nieuwe' D5's? Zo ja, wat komt daar bij kijken? Heb morgen wat tijd gereserveerd om winterwielen eronder te zetten en wat andere klussen te doen, leek me wel een zinvolle.
BlackcurrantV70 schreef:Ik las ergens dan RICA het niet meer doet wegens mogelijke problemen achteraf ?
Stond hier ergens op het forum vermeld
Ik heb er nog helemaal niets over gelezen, en Fasttech heeft al een aantal gechipte D5's (2.4D) lopen zonder problemen op het roet filter. Alhoewel dit nog steeds wel is wat mij er het meest van weerhoudt om het te doen...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000 Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007 Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015