Pagina 2 van 3

Geplaatst: 17.10.2011 - 18:35
door Wolfs XC
Zo, even een oud draadje van onder het stof gehaald.

Vandaag de V70 van mijn vrouw bij de dealer opgehaald. Injectoren laten testen en gelijk gevraagd of ze de kop eens wilden lichten en de boel schoonmaken want ik vond de auto sloom worden.

Duidelijk is te zien dat cilinder 3 het benauwd heeft gehad.

Kijk en oordeel zelf :)

Geplaatst: 17.10.2011 - 18:50
door Rob Bakker
Wat was de reactie van de garage bij het zien?
En merk je verschil na schoonmaak? Neem tenminste aan da het schoon gemaakt is ;)

Geplaatst: 17.10.2011 - 20:52
door ivoandriessen
He, dat ziet er bekend uit ;-)

Ik heb meteen de egr dicht laten schrijven na het reinigen, nu alleen nog fysiek afsluiten.

Die van mij rijd wel wat beter na de reiniging, reageert beter op het gas. Nu nog een andere/nieuwe LMM, dan gaat dat hopelijk nog beter.

Geplaatst: 17.10.2011 - 21:17
door pieneman
Er is een topic hierover waarop ik gereageerd heb omdat ik op een Engels forum ook eea gelezen heb hierover. Nav het topic op het Engelse forum heb ik idd de mixer en de bijbehorende buizen schoongemaakt omdat deze ook erg vuil waren. Daarnaast heb ik met een stalen plaatje de toevoer van de uitlaatgassen (vanaf EGR klep) naar de mixer afgesloten. Dit is bij mij goed bevallen omdat de motor toch wat beter reageert op het gas in lagere toeren en lijkt wat minder te verbruiken.

Ik heb mij ook afgevraagd of het zinvol is om de kopdeksel eraf te halen zoals hierboven getoond wordt. Maar dan zal je ook de injector leidingen moeten loskoppelen, en dat is mij momenteel nog teveel werk.

Voordat mensen vragen of ik storingen gekregen heb omdat dit ook wel wordt gemoemd in de verschillende fora, dit is niet het geval.

Topic op dit forum: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=26650
Topic op het UK forum: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=94139
PDF met instructies: http://dl.dropbox.com/u/6397587/EGRClean.pdf

Succes.

Geplaatst: 17.10.2011 - 23:30
door Gast
Zo wat een bagger. Hoe krijg je dat schoon zonder dat het je motor inloop/valt.

Geplaatst: 18.10.2011 - 01:01
door Wolfs XC
De garage (dealer) stond er ook van te kijken. Ze zijn een uur bezig geweest met het schoonmaken. Moet nog navragen aan de chef werkplaats hoe ze dat gedaan hebben.

Ik merk wel verschil met voorheen. In eerste instantie ben je natuurlijk bang dat dat gevoel tussen de oren zit. Echter na een paar keer ongewenst vlotter weg rijden bij het stoplicht kwam ik tot de conclusie dat ie toch echt beter reageerd op het gas.

Het roken bij vlot gas geven doet ie nog wel. Dat was de reden dat ik de injectoren heb laten testen. De injectoren (en het inlaatkanaal) kan ik nu uitsluiten. Misschien de intercooler? Iemand een ander idee?

Geplaatst: 18.10.2011 - 09:08
door edraket
Meestal is overmatig roken een lekkage in het inlaattraject 9lucht), dus even afpersen dan weet je of het helemaal dicht is. Een injector kun je niet testen volledig testen zonder hem uit te bouwen. Wat je wel kunt zien is de brandstofcorrectie per injector en natuurlijk een retourlek test. Maar als een injector geen mooi sproeibeeld meer afgeeft gaat een auto ook meer roken, en kunnen beide testen nog prima zijn.

Overigens roken de D5's zonder af fabriek roetfilter allemaal wel een beetje bij gas geven. Zie je het ook overdag, of alleen 's avonds in het koplamp schijnsel van je achterligger?

Ik denk dat ze het hebben schoongemaakt met een stofzuiger bij de hand om de brokjes weer uit de inlaat te krijgen.

Heb je de EGR nu ook laten dicht zetten? Anders ben je over 2 jaar weer aan de beurt.

Geplaatst: 18.10.2011 - 10:31
door Wolfs XC
De injectoren zijn uitgebouwd en getest bij de dieselspecialist. Dit was allemaal in orde.

Het roken zie ik ook overdag in de koplampen van andere auto's.

Nee, ik moet de EGR nog laten afsluiten. Ga ik binnenkort een afspraak voor maken.

Zal eerst eens even een lektest laten doen. Bedankt voor het advies.

Geplaatst: 19.10.2011 - 06:39
door edraket
Als de injectoren al getest zijn op de bank heeft een lektest niet zoveel zin meer (mits ze goed getest zijn uiteraard!)

Geplaatst: 19.10.2011 - 14:22
door Thijs
Lektest van de intercooler?

Geplaatst: 19.10.2011 - 14:38
door BlackcurrantV70
Ik dacht dat afsluiten van de EGR klep nu afgeraden werd ?

Geplaatst: 19.10.2011 - 14:39
door edraket
Thijs schreef:Lektest van de intercooler?
Ja dat kan natuurlijk ook. Dacht aan de injectoren.

Geplaatst: 20.10.2011 - 21:00
door Thijs
BlackcurrantV70 schreef:Ik dacht dat afsluiten van de EGR klep nu afgeraden werd ?
Hoezo?

Geplaatst: 21.10.2011 - 10:07
door BlackcurrantV70
Ik las ergens dan RICA het niet meer doet wegens mogelijke problemen achteraf ?

Stond hier ergens op het forum vermeld

Geplaatst: 21.10.2011 - 16:18
door Brambo67
Is het eigenlijk mogelijk de boel zelf te reingen bij de 'nieuwe' D5's? Zo ja, wat komt daar bij kijken? Heb morgen wat tijd gereserveerd om winterwielen eronder te zetten en wat andere klussen te doen, leek me wel een zinvolle.

Geplaatst: 21.10.2011 - 16:28
door ivoandriessen
Waarschijnlijk goed mogelijk, maar denk dat je wel iets meer tijd mag reserveren dan ;-)

Ik ben al ca. 4 uur bezig geweest met demonteren en schoonmaken (dan wel op een 'oude' D5).

Dan zou je nog ca. 1,5 uur voor de wielen hebben, 2 uur overig, heb je zo een werkdag vol :-D

Geplaatst: 21.10.2011 - 16:38
door Brambo67
Ik heb gelezen dat het demonteren bij de 'oude' D5 veel gemakkelijker gaat dan bij de 'nieuwe'. Waar zit'm dit in? Iemand misschien een 'how-to'?

Wielen gaan sneller, auto kan op brug en beschik daar over pneumatische wielsleutel om wielen los te maken. Vast natuurlijk met momentsleutel ;-)

Geplaatst: 21.10.2011 - 22:25
door edraket
Wat wil je dan demonteren? Het kleppendeksel? Is bij een nieuwe (vanaf my2006) D5 niet moeilijker dan de types ervoor.

Geplaatst: 22.10.2011 - 10:56
door Thijs
Brandstof leidingen er af en een of twee verstuivers trekken. (toch?)

Geplaatst: 22.10.2011 - 10:58
door Thijs
BlackcurrantV70 schreef:Ik las ergens dan RICA het niet meer doet wegens mogelijke problemen achteraf ?

Stond hier ergens op het forum vermeld
Ik heb er nog helemaal niets over gelezen, en Fasttech heeft al een aantal gechipte D5's (2.4D) lopen zonder problemen op het roet filter. Alhoewel dit nog steeds wel is wat mij er het meest van weerhoudt om het te doen...