Pagina 2 van 3

Geplaatst: 27.05.2009 - 08:50
door Supergrover
Dank voor de adviezen. Grappig trouwens dat Autoweek aan het eind juist adviseert voor de 170pk te gaan - voor dat beetje extra. Ik ga nog maar wat proefrijden en proberen. Ik neig nu naar de 140/170, maar als er een mooie 200pk op m'n weg komt weet ik dat dat ook een degelijke is.

Geplaatst: 27.05.2009 - 14:07
door JJDD
Heb zelf 140, bevalt prima. Misschien beter geen 200 pk te proberen? 170 pk heeft voor mij weinig toegevoegde waarde tov 140 pk:
- niet veel dynamischer
- minder aanbod
- zie reactie bart simpson

De 140 pk leek mij over het geheel genomen toch wat voordeliger dan de 200 pk (denk dan niet alleen aan verbruik, maar ook verzekering, onderhoud, levensduur/afschrijving).

Dus als ik zou mogen kiezen, zou ik dat doen tussen de 140 en de 200.

Wat betreft advies autoweek: het is ook maar wat je bent gewend! Voor mij is de motor ruim sterk genoeg, zeker gezien ik voorheen reed. Maar ik ben geen stoplichtkoning, meer een snelweg cruiser (en pakezel...). En dat gaat beide prima! Ook een sleurhut er achter gaat overigens probleemloos, mocht iemand denken dat dat niet zo goed zou gaan.

Geplaatst: 27.05.2009 - 16:00
door janpie
Ik ben het helemaal met de vorige spreker eens ..
200 pk is mooi als je er een knoert van een caravan achter knupt (140 is anders ook niet kinderachtig)
en 120 km p. uur is de top hier in nederland
Voor mij geen 200 meer ..
heb het hellemaal gehad met geld uit geven
Maar ieder zijn ding

Geplaatst: 28.05.2009 - 10:02
door Supergrover
Ik heb geen sleurhut, ben geen stoplichtkoning, maar cruise met 100km/u over snelwegen met een achterbak vol kindershit. En wil niet meer geld uitgeven aan m'n auto dan nodig.

Ik denk dat ik eruit ben en mik op 140pk. Dank voor de -wederom puike- adviezen!

Geplaatst: 28.05.2009 - 16:57
door janpie
toppie jongen :hello1:

Geplaatst: 28.05.2009 - 17:31
door bart simpson
daar ga je veel plezier van hebben

Geplaatst: 29.05.2009 - 08:17
door Carfreak
Zekerrrrr. en als je niet tevreden bent kun je nog altijd de software laten aanpassen! Daarbij kun je tegenwoordig ook nog kiezen voor (veel)meer pk's (140 naar 180) of koppel (220 naar 240).

Ik kan je alleen uit eigen ervaring zeggen dat je dat helemaal niet nodig gaat hebben. De 140 rijdt heerlijk soepel en ook in de bergen is het koppel voldoende om lekker door te stomen.

Alleen......soms bij de stoplichten, in een gekke bui.....zou je toch zo'n 200+ motor wensen :D

Geplaatst: 30.05.2009 - 08:20
door janpie
Zekerrrrr. en als je niet tevreden bent kun je nog altijd de software laten aanpassen! Daarbij kun je tegenwoordig ook nog kiezen voor (veel)meer pk's (140 naar 180) of koppel (220 naar 240).

Ik kan je alleen uit eigen ervaring zeggen dat je dat helemaal niet nodig gaat hebben. De 140 rijdt heerlijk soepel en ook in de bergen is het koppel voldoende om lekker door te stomen.

Alleen......soms bij de stoplichten, in een gekke bui.....zou je toch zo'n 200+ motor wensen
Is dat veel euries zo'n software aanpassing van 140 naar 180 of de newton te laten aanpassen ??

Geplaatst: 30.05.2009 - 08:37
door bart simpson
die upgrade levert ook een 1500t/min hoger toerental op

Geplaatst: 30.05.2009 - 08:41
door janpie
moet ik dan nog meer trappen om het koppel te berijken
rij namelijk veel met caravan in de bergen

Geplaatst: 30.05.2009 - 08:43
door bart simpson
@janpie, 220Nm haal je nu bij 3500t/min, de 240Nm komt er boven de 4500t/min pas uit

Geplaatst: 30.05.2009 - 08:57
door Johann
Je legt 't uit alsof ie dan bij 3500 geen Nm's meer heeft..

Je kunt de auto in pricipe 't zelfde blijven rijden maar de motor zal makkelijker naar z'n piek koppel doorlopen.

Je moet dus niks. Kan wel zo zijn dat je nu misschien soms de indruk hebt dat je te snel door moet naar 't volgende verzet. Bij iets meer koppel hogerop kun je dan dus makkelijker door.

Daarbij kan het ook zo zijn dat het koppel iets stijler oploopt naar de hoger liggende nieuwe koppelpiek. Dit zal waarschijnlijk de "oude" koppelpiek iets optrekken van 220 naar misschien 230.

Geplaatst: 30.05.2009 - 08:59
door bart simpson
nee, dat is natuurlijk niet zo, bij 3500 t/min heeft hij er nog steeds die 220Nm.

het is alleen niet zo dat je een 140pk die normaal bij 4500 t/min zijn maximale vermogen afgeeft ineens 1 op 1 180pk's laat geven bij hetzelfde toerental, daarvoor moet hij wel 6000 t/min afgeven

Geplaatst: 30.05.2009 - 09:47
door Johann
Een caravan rij je normaliter niet op PK's .. . :laughing5:

Geplaatst: 30.05.2009 - 10:45
door bart simpson
heb je zonder meer een punt

Geplaatst: 31.05.2009 - 10:44
door janpie
Nou idd dan help die upgrade niet zo veel voor mij, wand wat voor een versnelling moet je dan wel niet rijden als je 90/100 km,p uur rijdt
om die toeren te halen .
nee laat maar.
Echt een beest was die blok van mijn vorige auto ,193 pk en een awd
die had een koppen van 270 en dat al bij 1800 toeren tot 5000

Geplaatst: 31.05.2009 - 23:13
door Carfreak
janpie schreef:
Zekerrrrr. en als je niet tevreden bent kun je nog altijd de software laten aanpassen! Daarbij kun je tegenwoordig ook nog kiezen voor (veel)meer pk's (140 naar 180) of koppel (220 naar 240).

Ik kan je alleen uit eigen ervaring zeggen dat je dat helemaal niet nodig gaat hebben. De 140 rijdt heerlijk soepel en ook in de bergen is het koppel voldoende om lekker door te stomen.

Alleen......soms bij de stoplichten, in een gekke bui.....zou je toch zo'n 200+ motor wensen
Is dat veel euries zo'n software aanpassing van 140 naar 180 of de newton te laten aanpassen ??
Varieert tussen de 225 en de 650 euro.

Geplaatst: 01.06.2009 - 09:36
door janpie
Ik denk dat ik 'of wie dan ook' er niet veel mee zal opschieten .
Of die gene moet al een stoplicht trekker zijn ,en dat voor dat geld.
Ze hebben mijn in het verleden verteld dat de 140 'met de 200 ' een goede caravan trekker was , en heb ik toen maar gekozen voor een 140 .
en niet voor een 170

Geplaatst: 09.06.2009 - 14:04
door MaartenV70D5
Als het je toch niets uitmaakt, zou ik me überhaupt niet richten op de motor en puur wachten op een leuke aanbieding. Ik denk dat je dan het meeste hebt aan een leuke uitrusting met weinig kilometers. Als het je hebt over rustig cruisen, denk dan aan bijvoorbeeld cruise-control en een regensensor. Dat zijn echt zaken die het rijden ontspannender maken.
Mocht er toevallig 170PK opzitten, is het toch leuk meegenomen?

Geplaatst: 09.06.2009 - 16:30
door janpie
Een cruise-control is toch altijd wel aanwezig bij my 2001/2007 ?
Wat echt mooi is is en telefoon is de auto .Dat is pas makkelijk, simkaart er in en klaar .