Pagina 2 van 2
Geplaatst: 19.06.2009 - 14:50
door admiral
DrBumQuist schreef:Tijdens de demontage kwam ik erachter dat er nog best wat moeren en bouten in slechte staat zijn. Volgens mij gaat het allemaal om metrische maten toch? Weet iemand een webshop waar ik die eventueel kan bestellen, of een assortiment daarvan? Vind het namelijk wat onverantwoordelijk om roestige bouten terug te zetten. Heb liever nieuwe.
Bij scandar hebben ze wel e.e.a, maar vind het erg duur, drie euro per bout.
Onze ama's zijn groot en deels opgebouwd met bouten en moeren met engelse draad. dus gooi niets weg want je weet wat ze kosten

En als ze roestig zijn haal je er toch ff een roterende staalborstel overheen tenzij ze half weggerot zijn maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. En nieuwe bouten en moeren roesten ook, gewoon een beetje ML erop en je houdt de roest enige tijd weg.
Geplaatst: 19.06.2009 - 15:32
door Grijze144
Hoewel van origine meest "Engels" (Unified Course, UNC) heb ik al genoeg metrische bouten uit B20's gedraaid. De originele zijn te herkennen aan drie strepen en de letters UNC op de kop vd bout, en de draad is ietsie grover.
Metrische bouten hebben een M erop staan.
Allebei kunnen sterkteklasses zoals 8.8 erop hebben staan, of niks, kan ook nog. Eska, Kamax, BUFO, NEDUR, zijn allemaal merknamen die zowel UNC als M bouten maken.
Het liefst zou ik alle bouten in hun eigen gat terugdraaien, zelfs al zijn ze fout. Als je weer een UNC in een 'gemetriseerd' gat draait, heb je goeie kans dat de schroefdraad het dan echt begeeft.
Geplaatst: 21.06.2009 - 18:20
door DrBumQuist
Een kennis van me attendeerde me erop dat onderstaand onderdeel bij mij afgezaagd is, korter gemaakt dus. Zou iemand weten waarom dat is gedaan? Volgens mij kan het niet zoveel kwaad. Maar toch

Liefst alles origineel natuurlijk! Dus als iemand er nog één heeft liggen...

Geplaatst: 21.06.2009 - 19:27
door Iroll
In de B20's van 1975 en later is alles metrisch, dus in de latere 140 kom je die veel tegen. In de Ama's en 1800's is alles echter Engelse draad op een paar uitzonderingen na. Meestal is het UNF (fijne draad) de grove draad is UNC. Op
deze site kan je een assortiment van 450 UNF of UNC bouten, moeren en ringen bestellen voor €29,50. Ik vond het een goede investering, je grijpt nooit mis.
De carterventilatie op je foto is idd een stuk afgezaagd. Maakt niet uit, de oliedampen worden alleen een stuk hoger de atmosfeer in geblazen. In latere uitvoeringen worden de oliedampen meeverbrand in de motor om het milieu te sparen
Geplaatst: 21.06.2009 - 20:05
door Grijze144
Ik heb twee "metrische" B20's, één uit '74 en één uit '76, te herkennen aan de 8 bouten voor het vliegwiel. Deze zijn een gevaarlijke mix van metrische en UNC bouten. Metrisch: krukaspoeliebout, de vliegwielbouten, bouten voor bevestiging koppelingshuis, bouten voor hoofdlagerschalen. UNC: de rest.
UNF wordt denk ik alleen gebruikt aan fuseekogels e.d.
Geplaatst: 01.07.2009 - 00:32
door DrBumQuist
Afgelopen twee weken hard gewerkt! Een hoop rotzooi in de motor gevonden. Alles goed schoongemaakt en vervangen waar nodig.

Alles schoongemaakt en kaal. Olie en koelwaterkanalen schoongemaakt en de boel geverft natuurlijk! Cilinderwanden rondom wat opgeschuurd, t.b.v. goede compressie. Zagen er nog zeer goed uit, niet uitgesleten.

Het lijkt wel een operatietafel

Alles wat daar ligt is netjes schoongemaakt.

Krukas er weer in.

Ouderwetsch handwerk, kleppen slijpen!

De nieuwe tandwielset, de veroorzaker van alle ellende

Na alles netjes glad te hebben geschuurd m.b.v. een glasplaat, de carterpan er weer op. (inclusief nieuwe UNC boutjes natuurlijk)

In de takel..

De aansluiting op de versnellingsbak ging niet zo heel lekker.. en dat bij dertig graden.. maar uiteindelijk toch gelukt.

Bijna klaar! De motor draait prima, morgen nog wat dingetjes afmaken.
Ben erg tevreden over het resultaat. Bedankt voor alle input hier!
Geplaatst: 01.07.2009 - 08:03
door admiral
Ziet er weer gelikt uit, compressie meten en je weet wat je hebt.
Geplaatst: 01.07.2009 - 22:50
door pieter007
heb ik ook nog niet zo lang geleden gedaan ,
maar andere kleppen enz erin ,
compressie gemeten na een tijdje en 16 bar

Geplaatst: 02.07.2009 - 09:55
door whitehorsekart
Zooooo: Ik heb nog nooit meer dan 12 bar gemeten en dat was bij een zgan B18.
Geplaatst: 02.07.2009 - 22:44
door pieter007
de cilinderkop is 1mm afgevlakt , motor gereviseert met 2de overmaat zuigers
en 0,8 mm koppakking ertussen
ondertussen 1,2 ertussen want had enorm last van pingelen , op 11 graden ontsteking zelfs nog ,
nu op 14 geen problemen , compressie weet ik niet nu , moet ik nog eens nameten
ofwel is mijn meter compleet verkeerd
maar denk van niet want m'n oud blok had 9 bar dacht ik
Geplaatst: 04.07.2009 - 09:39
door ferdy
Heb je nieuwe zuigerveren en lagerschalen gemonteerd?
Geplaatst: 05.07.2009 - 20:35
door DrBumQuist
ferdy schreef:Heb je nieuwe zuigerveren en lagerschalen gemonteerd?
Nee, was het wel van plan, maar zag er allemaal zeer goed uit. Heb ze voor de zekerheid nog wel even meegenomen naar Scandcar, maar die gaven aan dat vervangen zeker niet nodig was. Denk dus dat die motor eerder open heeft gelegen. Maar weet de historie niet..
Geplaatst: 06.07.2009 - 22:29
door ferdy
Mooizo dat is dan een meevaller, ik denk dat je motor voornamelijk beter is gaan lopen doordat je je kleppen hebt ingeslepen, heel verstandig!!