Pagina 2 van 11

Geplaatst: 09.09.2009 - 15:06
door CasperJuna
Precies dezelfde omschrijving inderdaad. Uitslag is bij mij links groter dan rechts, en vooral in relatief scherpe bochten op de snelweg een beetje eng...

De dealer zegt dat de kleppen in het stuurhuis waarschijnlijk kapot of versleten zijn, en dat er het beste een nieuw stuurhuis in kan. Gelukkig nog onder BOVAG garantie, wel een beetje jammer aangezien ik de auto nog geen week heb.

Geplaatst: 09.09.2009 - 15:27
door edraket
Is inderdaad een domper, maar wees blij met je garantie. Dit zijn geen leuke reparaties om zelf te moeten betalen.

Laat je even weten in dit topic hoe het afloopt?

Geplaatst: 09.09.2009 - 15:32
door CasperJuna
Ja, ik laat het uiteraard weten! En ben zeker blij met de garantie...

Geplaatst: 23.09.2009 - 09:18
door RinseB
Edraket en CasperJuna. Ik heb exact hetzelfde probleem. Heb de rubbers laten vervangen en de stuurhoezen. Het probleem werd iets minder. Daarna de auto laten uitlijnen en ook nu werd het probleem weer iets minder. Dit alles is drie weken geleden. In de tussentijd is het probleem weer erger geworden. Bijvoorbeeld de bocht van de A6 naar de de A27 bij Almere. Ik kan daar hooguit met 95km/u doorheen en werd laatst ingehaald door een jaren 90 vectra. . . .

Wat edraket hierboven beschrijft bij stilstand gebeurt mij ook. Ik ben erg benieuwd of jullie garage het probleem wel kan oplossen. Groet en succes, Jan-Rinse

Geplaatst: 23.09.2009 - 09:42
door RVL
Het lijkt dan alsof de stuurinrichting kleine stuurbewegingen terug wil maken. Het gevolg is dat het stuur daardoor wat heen en weer gaat
Edraket, ik herken dit en komt inderdaad van de stuurbekrachtiging die even zijn eigen wil toont. Is dit fenomeen een oorzaak van een snelheids afhankelijke bekrachtiging of hebben we die niet?

Geplaatst: 23.09.2009 - 09:53
door CasperJuna
De garage heeft van mijn S60 het stuurhuis vervangen. Duurde allemaal lang ivm levering van onderdelen, maar na bijna een week wachten was het dan zover.

Het lijkt wel minder, maar is volgens mij nog niet helemaal weg. Heb er pas 10min in gereden, dus is nog lastig te bepalen, kan ook zijn dat ik het gevoel nog niet kwijt ben. Zodra ik een langer stuk heb gereden laat ik het weten.

@RVL: voorzover ik weet heb ik geen snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Iemand enig idee waar je dat uit kan afleiden?

Geplaatst: 23.09.2009 - 12:34
door Salaridebrito
Hmmmm...

Oplossing is dus het stuurhuis vervangen....

Ik heb ook die "pendelbeweging" in het stuur

Mijn wagen heeft 171.000 km gelopen

Geplaatst: 23.09.2009 - 17:06
door Ramon&Ramon
Bij een snelheidsafhankelijk stuurhuis,zit er een sensor op de ingaande as vanaf je stuur op het stuurhuis..

Geplaatst: 23.09.2009 - 20:09
door bartv70
Ik rij nu 2 1/2 jaar V70 en spreek al 2 1/2 jaar van weg ligging ipv wegligging, misschien door de 15" stepwieltjes, maar je blijft inderdaad lichtjes sturen.

Geplaatst: 23.09.2009 - 21:11
door edraket
Die vraag had ik al eens eerder gesteld, om precies te zijn luidde de vraag: "hoe herken ik dat ik snelheids afhankelijke stuurbekrachtiging heb".

Ik denk dat het te herkennen is aan een schakelaar op de stuurpomp, maar ik hoor dat graag van een expert. Ik wil eens proberen om het systeem te spoelen. wellicht dat dat helpt.

Geplaatst: 23.09.2009 - 22:48
door hadico
Hoi Ed heb met genot dit topic gelezen maar voor dit 'probleem' is geen oplossing anders dan zonder bekrachtiging te gaan rijden of in de bocht het gas erop te houden 'klacht' komt vaak voorbij maar is als je de opbouw van een bekrachtigt stuurhuis bekijkt ook logisch te verklaren.
Je bedient met je stuurwiel grofweg gezegd een veerbelaste klep wat tot gevolg heeft dat je in een bocht door kleine verschillen in wegdek en belasting van de wielen de klep open en dicht voelt gaan ,wat tot gevolg heeft dat je dit in het stuur ervaart als 'een eigen leven'.
Snelheidsafhankelijk zie je op het stuurhuis zelf ter hoogte van de stuuras zit dan een ventiel wat elekt. word aangestuurd, dit is bij de nieuwe mod. wat geavanceerder maar op de oudere mod, is het niet meer dan open of dicht afhankelijk van de gereden snelheid, het is dan ook bedoelt om het inparkeren wat soepeler te laten gaan (hogere druk)

Geplaatst: 23.09.2009 - 23:00
door Ramon&Ramon
Ed Raket
het antwoord was al gegeven,zie bovenstaand bericht.:)
Dus niet op de stuurpomp,maar op het stuurhuis zelf.

Geplaatst: 24.09.2009 - 10:04
door RVL
Snelheidsafhankelijk zie je op het stuurhuis zelf ter hoogte van de stuuras zit dan een ventiel wat elekt. word aangestuurd, dit is bij de nieuwe mod. wat geavanceerder maar op de oudere mod, is het niet meer dan open of dicht afhankelijk van de gereden snelheid, het is dan ook bedoelt om het inparkeren wat soepeler te laten gaan (hogere
Bedankt voor de info Hadico,
Bij de V70 gecheckt en ik heb inderdaad (oud type) een snelheidsafhankelijke servo. In mijn 945 zit uiteraard ook stuurbekrachtiging maar daarmee heb ik het 'eigen leven' niet ervaren. Waarin verschillen die systemen of moet ik daarvoor naar de 700 vereniging?

Geplaatst: 24.09.2009 - 10:09
door degids
Misschien is de oplossing wel 18" wielen nemen... Ik heb in elk geval geen last van voorgenoemde symptomen.. :D

reactie niet al te serieus nemen a.u.b. ;)

Geplaatst: 24.09.2009 - 11:42
door edraket
hadico schreef:Hoi Ed heb met genot dit topic gelezen maar voor dit 'probleem' is geen oplossing anders dan zonder bekrachtiging te gaan rijden of in de bocht het gas erop te houden 'klacht' komt vaak voorbij maar is als je de opbouw van een bekrachtigt stuurhuis bekijkt ook logisch te verklaren.
Je bedient met je stuurwiel grofweg gezegd een veerbelaste klep wat tot gevolg heeft dat je in een bocht door kleine verschillen in wegdek en belasting van de wielen de klep open en dicht voelt gaan ,wat tot gevolg heeft dat je dit in het stuur ervaart als 'een eigen leven'.
Snelheidsafhankelijk zie je op het stuurhuis zelf ter hoogte van de stuuras zit dan een ventiel wat elekt. word aangestuurd, dit is bij de nieuwe mod. wat geavanceerder maar op de oudere mod, is het niet meer dan open of dicht afhankelijk van de gereden snelheid, het is dan ook bedoelt om het inparkeren wat soepeler te laten gaan (hogere druk)
Ik vraag me af of het echt wel zo hoort. Het weggedrag is echt heel onprettig en misschien zelfs gevaarlijk te noemen omdat je echt met een heen en weer draaiend stuur een bocht door gaat (echt niet overdreven!). Het is simpelweg onmogelijk om bepaalde bochten (hangt af van de stuurstand) te nemen en het stuur in een bepaalde stand te houden. Door de tegenstuur werking van het stuurhuis gaat het stuur gewoon een stukje terug, waarna je zelf gaat corrigeren. Daarbij is het echt niet mogelijk om het stuur stil te houden.
Bij mijn S60 heb ik dat nooit eerder gehad, die ging als op rails door de bocht.

Zeg je overigens hiermee dat dit effect verergerd wordt door de snelheids afhankelijke stuurbekrachtiging?
En zou spoelen nog verbetering kunnen geven of kan ik me die moeite besparen?

Geplaatst: 24.09.2009 - 11:43
door edraket
degids schreef:Misschien is de oplossing wel 18" wielen nemen... Ik heb in elk geval geen last van voorgenoemde symptomen.. :D

reactie niet al te serieus nemen a.u.b. ;)
Deze liggen al klaar voor montage. De auto zal ook nog wat strakker gemaakt worden kwa vering en demping, want nu is het sturen niet prettig.

Geplaatst: 24.09.2009 - 11:44
door edraket
Ramon&Ramon schreef:Ed Raket
het antwoord was al gegeven,zie bovenstaand bericht.:)
Dus niet op de stuurpomp,maar op het stuurhuis zelf.
Ik bedoelde natuurlijk ook het stuurhuis.

Geplaatst: 24.09.2009 - 20:42
door hadico
Het efect is meer of minder met een andere maat wiel/band ook de spanning in de banden geeft een ander efect als deze hoger of lager is.
Het snelheidsafh. stuurhuis heeft bij rijden een lagere bekrachtiging waardoor dit efect al minder is, het is ook het best op te roepen in een lange bocht welke ook iets naar beneden afbuigt met liefst enige oneffendheden en de snelheid nagenoeg constant word gehouden ,belading speelt ook nog mee in het geheel.
Spoelen heb ik ook geen ervaring mee maar gezien dat het zich voordoet op nieuwe en oudere voertuigen neem ik aan dat dit geen zin heeft ook al omdat het nieuwe type olie zo dun is als water.
Ik heb deze opmerking ook al gehad uit de klpd hoek waarbij verschillende berijders eenzelfde voertuig benutten de een heeft er dan wel last van en de ander merkt niets het hangt dus ook met hoe een bocht word genomen en of er hoe miniem ook gecorrigeerd word in het stuur en op het gas in de bocht.
Een lagere band of een iets hogere spanning geeft meest een verbetering probeer maar eens dan horen we het wel weer.

Geplaatst: 24.09.2009 - 21:43
door Gast
Ed, hoe is het effect als je aandrijving houdt op de wielen in de bocht?
Ik bedoel dus dat je je snelheid zodanig aanpast voor de bocht, dat je vervolgens de bocht door komt door juist iets te versnellen.
Ik kan mij namelijk voorstellen dat door het gas iets los te laten in een bocht dit een raar effect kan geven op het stuurgedrag.
Dit is namelijk ook al zo bij een V70 zonder snelheidsafh. stuurhuis.

Geplaatst: 24.09.2009 - 21:54
door Rick H
hier s60 en ik heb het "vage" effect ook. dacht eerst dat ik dus snelheidsafhankelijke stuurbekr. had. denk ik nu niet meer. heb er ondertussen mee leren leven. merk wel dat als ik gas in bocht niet los laat dit "effect" niet voorkomt. beweging in stuur is soms wel heftig te noemen.

grt
Rick