Pagina 2 van 2

Geplaatst: 04.06.2009 - 13:31
door Christopher
Dries77 schreef:@Christopher, gewoon geen geld investeren, maar je auto regelmatig laten staan. Loop de stad eens in en zet de kachel een paar graden lager. Op zondag rondje rijden overslaan en je bent een held voor het milieu.
Kan ook, maar het was niet mijn insteek. Het gaat me eigenlijk niet om het echte besparen, maar om het weten wat er kan en niet kan met zo min mogelijk middelen.
Als ik echt wil besparen verkoop ik mijn auto en ga ik met de bus, die wordt namelijk compleet vergoed door de baas. De auto niet.

Geplaatst: 04.06.2009 - 22:09
door leonboersma
( offtopic )Hee christopher. jij wil je auto ook laten chippen ? ik namelijk ook dus mss kunnen we een dealtje maken bij de chipper :P , we wonen toch dicht bij elkaar dus t is dan gelijk een mini meeting

Geplaatst: 05.06.2009 - 06:43
door Edgar
Eco-tuning moet maatwerk zijn anders heeft het weinig nut.. iedere zelfde auto is toch anders..

Ik weet dat Hartog tuning bezig een een Eco-tuningslabel aan het opzetten is. Hij levert dit al langer. Maar het belangrijkste is toch je rechtervoet... ook na de tuning ;-)

Cruisecontrol is ook goed voorbeeld, als je na het afremmen op resume drukt gaat de cruisecontrol "volgas" terug naar de opgegeven snelheid, dit kost veel brandstof. Bij een goede Eco-tuning zullen ze dit ook aanpakken.

Geplaatst: 17.06.2009 - 19:39
door leonboersma
mischien moet je gewoon je voet eens van het pedaal halen :twisted:

Geplaatst: 03.07.2009 - 00:05
door sjoerdb
zijn er al vorderingen met zuiniger maken van de auto's????

Geplaatst: 03.07.2009 - 00:17
door Christopher
Nou, ik heb hem laten tunen... En de laatste tanks lijkt 't wel of hij zuiniger is gaan rijden.

Toevallig het weekend na het tunen naar Disney geweest... Op de heenweg zelfs 1 op 17.98 gereden (pompmeting, niet boordcomputer). De auto kan het dus wel. De tank op de terugweg was weer 1 op 15.3, maar hier heb ik ook hele stukken 130 gereden.

De laatste tank met normaal verkeer was 1 op 15 ipv normaal 1 op 14.3 dus echt zekerheid hebben we nog niet. Meer volgt.

Geplaatst: 03.07.2009 - 17:55
door kmser
Ik voel me het zwarte schaap hier. Ik doe voornamelijk snelweg en kom aan 1 op 14,2 uit. Als ik meer stadsverkeer doe durft dat te stijgen tot 1 op 12,5 als ik me niet inhoud. En ik rij meestal alleen met relatief weinig bagage.

Mijn verbruik was niet mijn hoofdbezorgdheid, anders had ik een 1.6 ED gekocht, maar eigenlijk wilde ik een D5, maar omwille van de fiscus en de verzekeringen zat die niet meer in mijn budget als ik enige luxe wilde. Tuning overweeg ik, maar ik ken mezelf en twijfel of ik er zuiniger mee zal rijden. Ledjes komen erin, maar zullen absoluut niets helpen.

Het is afgelopen week constant 28 graden geweest, dus mijn airco blijft op automatisch staan. Als ik wilde inboeten op comfort t.v.v. het milieu had ik wel een polo blue motion gekocht. Maar om toch nog een beetje milieubewust te zijn is het geen 4x4 geworden.

Geplaatst: 17.09.2009 - 10:35
door ewing
Met mijn getunede V50 2.0D haal ik nu 1 op 19km (in plaats van eerst max. 1 op 16).

Daarnaast heb ik mijn V50 verlaagd. Misschien levert dit ook een extra besparing op, omdat de auto minder luchtweerstand heeft?

Geplaatst: 17.09.2009 - 18:45
door supafly1975
ff googlen voor Hypermiling...

Geplaatst: 17.09.2009 - 19:51
door Fredhead
kmser schreef:Ik voel me het zwarte schaap hier. Ik doe voornamelijk snelweg en kom aan 1 op 14,2 uit. Als ik meer stadsverkeer doe durft dat te stijgen tot 1 op 12,5 als ik me niet inhoud. En ik rij meestal alleen met relatief weinig bagage.
Beetje laat, maar zal je troosten dat je niet de enige bent die rond dit verbruik zit.
Zit de laatste tijd steeds rond de 1 op 14,5, maar het lukt me ook zonder problemen om hier onder te komen.
Houd van lekker doorrijden zodra alles netjes op temperatuur is en dat is te merken aan het verbruik.

Vorig jaar naar Belgiƫ toe 1 op 11,5 gereden. Over de gemiddelde snelheid zullen we het dan niet hebben.
Dit was wel met 4 man in de auto en de nodige bagage en wat heuveltjes onderweg