Pagina 2 van 2

Geplaatst: 03.09.2009 - 12:39
door skerkmeester
Scheelt dat veel dan? Zijn daar cijfers over? Wat kost een setje Xenons op een XC60, trouwens?

Geplaatst: 03.09.2009 - 12:44
door Battlecruiser
Tijdens een normale rit, vooral op buitenwegen, zul je als zelfschakelaar regelmatig de lampen aan en uit moeten zetten. Die slijten van het schakelen meer dan wanneer je ze permanent aanhebt.
De kostenfactor kan dus nauwelijks verleidelijk zijn.

Daarbij komt dat je op buitenwegen zowat één hand permanent aan die knop moet hebben en dus ook regelmatig bezig bent met het beoordelen van de lichtsituatie. Het verkeer zit niet echt te wachten op dat soort lichtserenades. Alle geparkeerde auto's: licht uit. Alle rijdende auto's: licht aan. Veel rustiger en veiliger zo.

Geplaatst: 03.09.2009 - 12:45
door blomme.arch
Iedere lamp heeft m.i. een geraamde levensduur, uitgedrukt in uren. De uren dat ze overdag niet branden resulteren m.i. in een grotere gebruiksduur.

Geplaatst: 03.09.2009 - 12:54
door Battlecruiser
Dat is de eenvoudige benadering, bedoeld om de gemiddelde consument een houvast te geven. In werkelijkheid ligt het toch wat genuanceerder...

Geplaatst: 03.09.2009 - 13:49
door skerkmeester
Nou, ik laat ze gewoon aan hoor. Is vooral vanuit het oogpunt van gemak en veiligheid. Heb nu een Mondeo en zet toch bijna altijd al de lichten aan. Ook overdag, is veel veiliger. En die paar tientjes per jaar dat dan eventueel zou kunnen schelen... sja...

Geplaatst: 03.09.2009 - 14:29
door gsx750r
Paul schreef: ........... Misschien opgevallen dat bij alle Volvo's standaard de lampen aanstaan....... (Daylight Running Lights)
Helaas, niet álle Volvo's. Het is n.l. afhankelijk voor welke markt ze bestemd zijn. Hier staan ze standaard uit !

Rob

Geplaatst: 03.09.2009 - 19:23
door dickmans
Wat ik wilde in stand 0 is dat mijn DRL branden (zonder dimlicht), net als bij de huidige audi's bijv. Je hebt dan voor de veiligheid/zichtbaarheid overdag licht aan. Ik was van mening dat bij echte schemer de dimlichten zouden aangaan dmv de lichtsensor, zelfs mijn vorige japanner had dat. Dus niet en is niet mogelijk.
Ik vindt het een gemiste kans

Geplaatst: 03.09.2009 - 19:26
door bart simpson
Volvo heeft normaal de lichten al aan, dat hebben en Japanners niet en Audi's niet, over gemiste kansen gesproken

Geplaatst: 03.09.2009 - 19:27
door Poolrev
Die binnenste lampjes zijn geen DRL, maar 'gewone' stadslichten. DRL moeten veel feller licht geven. Volvo heeft geen DRL zoals Audi en vele andere (Duitse) automerken dat hebben, maar dat zijn in feite de gewone dimlichten bij Volvo dus...

Geplaatst: 03.09.2009 - 19:28
door bart simpson
bij audi gaat je koplamp uit als je richting aangeeft, lekker in donker..

Geplaatst: 03.09.2009 - 19:42
door Poolrev
bart simpson schreef:bij audi gaat je koplamp uit als je richting aangeeft, lekker in donker..
Niet helemaal, ze worden gedimd. Maar dat is alleen als je met de DRL rijdt, en dat zal dus nooit zijn als 't donker is, want dan springen de dimlichten aan. De DRL bij Audi branden namelijk alleen als je de lichtschakelaar op de stand 'automatisch' zet. En dan branden alleen de DRL aan de voorzijde. de achterlampen zijn dan nog steeds uit...

Geplaatst: 03.09.2009 - 22:50
door Paul
Ja en bij BMW branden bijvoorbeeld weer wel de achterlichten...

Maar goed heb dus twee keer een US XC90 gespot die wel DRL had. Dus ik denk dat ze aan de andere kant van de ocean dat wel hebben.

Geplaatst: 04.09.2009 - 10:53
door Poolrev
Paul schreef:Maar goed heb dus twee keer een US XC90 gespot die wel DRL had. Dus ik denk dat ze aan de andere kant van de ocean dat wel hebben.
Klopt, daar is het al jaren verplicht.

Geplaatst: 04.09.2009 - 12:26
door Walter
blomme.arch schreef:Iedere lamp heeft m.i. een geraamde levensduur, uitgedrukt in uren. De uren dat ze overdag niet branden resulteren m.i. in een grotere gebruiksduur.
Dat weegt bij mij niet op tegen de extra zichtbaarheid, ook overdag. En bij de 850 deed ik ruim 2 jaar (= 30000 km) met een set H1's.

Geplaatst: 05.09.2009 - 13:11
door Poolrev
Bij mijn C30 staan ze dus ook altijd aan, de eerste ging pas na ruim 55.000 km stuk. Daar kan geen VW/Audi-product tegen op :wink: .

Geplaatst: 20.01.2010 - 15:07
door elvis21
Altijd je verlichting aan is gewoon veel veiliger. Ik stoor me matel;oos aan mensen die in de schemer nog zonder velichitng rijden ( te duur?). Voor veiligheid heb je toch wel iets over? Waarom schaf je anders een Volvo aan? Bovendien wordt gezegd dat Xenon-verlichting een autoleven lang meegaat.
Automatische verlichting is waardeloos. Ze gaan altijd te laat aan. Net zoals de regensensor veel te laat aktief wordt bij Volvo
. In onze Peugeot werkt de regensensor darentegen perfect, precies op het moment dat je denkt dat ie wel een zwiep aan de ruitenwissers mag geven, gebeurt dat ook. In de Volvo moet ik ze zelf een zwiep geven. Ook zwiepen ze nog als de ruit al lang en breed weer droog is.
Wat het effect van de LED-verlichting nog is , ontgaat mij helemaal.