Pagina 2 van 3
Geplaatst: 20.03.2006 - 09:00
door Plex
Is het correct dat nieuwe banden steeds achteraan geplaatst moeten worden?
Geplaatst: 20.03.2006 - 09:14
door MathijsT4
Het is veiliger om je beste banden op de achteras te leggen inderdaad.
Als je grip zou verliezen met de voorwielen is dat vervelend, dan schuif je rechtdoor. Maar als je grip verliest met je achterwielen zou je achterstevoren kunnen komen te staan...
Geplaatst: 20.03.2006 - 16:41
door Vvijftig
Ik heb ze toch liever op de voorkant zitten. Lijkt me veiliger
Geplaatst: 20.03.2006 - 16:51
door menjo
Vvijftig schreef:Ik heb ze toch liever op de voorkant zitten. Lijkt me veiliger
Lijkt? Wat voor argument heb je daarvoor?
Geplaatst: 21.03.2006 - 09:54
door danielk
Of de beste banden nu voor of achter moeten zitten is net zo'n discussie als over wel of niet inrijden. Bij een voorwielaangedreven auto moeten de voorwielen de aandrijving leveren én sturen, dus dan lijkt het logisch om de beste banden vooraan te zetten. Anderen zeggen dan weer dat juist omdat je voor al aandrijving en stuurmogelijkheden hebt je de beste banden achter moet zetten, omdat je de grip van de banden daar het enige is wat je controle geeft. Ik zou het serieus niet weten

Geplaatst: 21.03.2006 - 10:07
door MathijsT4
Als je met 120 een diepe plas tegenkomt met kale voorbanden is het net alsof de voorbanden over ijs rijden. Eng, maar geen ramp als je op je weg rechtdoor niks tegenkomt.
Als je met 120 een diepe plas tegenkomt met kale achterbanden....
Ik heb toevallig wel eens gereden in een auto waarbij zwenkwieltjes onder de achterwielen gemonteerd waren. Daar wil je geen 120 mee rijden (zelfs bij 20 betekent de kleinste stuurbeweging dat je wordt ingehaald door de achterkant).
Zo zie ik het.
Geplaatst: 21.03.2006 - 10:12
door menjo
Daarnaast blijft het weggedrag van je auto voorspelbaarder als je altijd betere banden achter hebt dan voor. Als je nieuwe banden voor monteert worden ze op den duur slechter dan de achterbanden, en verandert het gedrag van de auto dus.
Geplaatst: 03.09.2006 - 01:43
door eXite
Ik heb mijn PremiumContacts (205/55/16) ook moeten vervangen na een kilometertje of 20000. Enkel de voorwielen, want de achterwielen zijn nog prima. Ik rijd vrij sportief, dus heb me er niet over verbaasd. Ook over de hoeveelheid grip had ik niet te klagen.
Nu zitten er michelin banden onder en deze doen het verder ook prima, maar afwachten hoe lang die meegaan...
Geplaatst: 04.09.2006 - 10:42
door Vvijftig
Bij mij waren ze bij 30.000 oook helemaal op.
Geplaatst: 04.09.2006 - 11:29
door danielk
Dat is wel vlot, ik heb er nu zo'n 30k op staan (53k in totaal, maar ik heb ook winterbanden) en ze hoeven nog niet vervangen te worden.
Geplaatst: 13.09.2006 - 17:07
door Summum
Vandaag een 40.000 beurt laten uitvoeren. Volgens mijn dealer zijn alle 4 banden (Continental SportContact 2) bijna aan vervanging toe, met profiel van 2,6 tot 2,9 mm. Gelet op het feit dat ik de wintermaanden op winterbanden rij toch wel een forse slijtage!
Ik rij nog even door tot ik de winterbanden weer monteren kan, dan komen nieuwe zomerbanden wel in het voorjaar. Iemand tips? Ik lees her en der dat Michelin Pilot Primacy aan te raden zou zijn. In mijn maat (205/50/17 93W) praten we dan over bandjes van ruim € 250,-- per stuk! Overigens kosten de Conti's dat ook bijna. Op mijn vraag of W code wel nodig is (tot 270 km/h) zei de dealer dat dit ook te maken had met het door de fabrikant voorgeschreven gewicht. Dat zou dus wel weer moeten.
Geplaatst: 19.09.2006 - 00:40
door eXite
W hoeft niet, W wordt affabriek onder alle Volvo S40's en V50's gezet i.v.m. massale inkoop bij volvo. Zelf een 1.6 benzine krijgt W'tjes.
Ik heb een paar maanden terug mijn voorbanden (conti's) vervangen en er zitten nu inderdaad michelin pilot primacy banden onder met een V markering (tot 240 km/h). Ik moet eerlijk zeggen dat de topsnelheid omlaag is gegaan, maar de michelin's hebben wel vele malen meer grip dan de conti's! (vandaar ook de verlaagde topsnelheid, scheelde bij mij +/- 10 km/h op de teller)
Ik per definitie niet van alles wat Frans is, maar de michelin bandjes doen het goed

Geplaatst: 19.09.2006 - 10:43
door Summum
Mag ik vragen wat die Michelins je hebben gekost? Zijn ze veel duurder dan de Conti's?
Geplaatst: 20.09.2006 - 00:05
door Daanh78
Bij mij zijn de Pirelli P7's aan de voorkant van mijn Focus nu bij 42K vervangen door de genoemde Michelins. Veel meer grip in de (snelle) bochten en bij nat weer! Ik rij nogal wat km's in en rond Amsterdam, met de fijne op en afritten van de A10/A2/A1 etc
Het zijn bij mij wel 205/??/16 en heb geen idee wat ze gekost hebben, daar het nog om een huurauto gaat en ik geen rekening zie.
Geplaatst: 20.09.2006 - 21:32
door henkv50
Ik heb een paar maal sportcontacts gekocht 17" voor 380 euro per 2 incl montage etc.
Bij Euromaster.
Geplaatst: 24.09.2006 - 18:39
door eXite
Summum schreef:Mag ik vragen wat die Michelins je hebben gekost? Zijn ze veel duurder dan de Conti's?
Poeh pin me er niet op vast, maar ik geloof dan een 205/55/R16 neer komt op 160 euro.
Geplaatst: 28.09.2006 - 00:11
door eXite
Zo verdomme, mijn achterbanden moeten er nu ook aan geloven. Het viel me al op dat bij +/- 65km/h een regelmatig kloppend geluid te horen was, dus ik vermoede gecupte banden en ja hoor! Achterbanden moeten allebei vervangen worden terwijl ze nog ruim voldoende profiel hebben.

Geplaatst: 28.09.2006 - 21:21
door Mistral
Summum,
Ik kan Euromaster of Profile aanbevelen. Maak in ieder geval in het voorjaar een prijsvergelijk tussen jouw dealer en deze fitters!
Mistral
Geplaatst: 07.10.2006 - 19:59
door eXite
Ik heb overigens de rekening van volvo voor me liggen: 167 euro per band ( Michelin Primacy 205/55/R16/91V ) en 45 euro voor het uitlijnen.
Geplaatst: 08.10.2006 - 00:32
door newfh
Mooie tram Menjo, maar uh, hoeveel kilometertjes doe jij met je voor bandjes.....
Op je perzonenauto welteverstaan...
