Vakantieperikelen...

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Thijs
7th Gear member

Antwoordjes:

-De totale schade inclusief dynamo tipte net de €1000,- niet aan...
-Het is idd niet fijn om de vakantie van maar 1 week 3 dagen later dan gepland te bereiken.. Maar uiteindelijk een paar heerlijke dagen gehad, en de auto trok de 1600 kg na het reinigen met niet al te veel moeite! (Ik hou er niet van te zeggen dat het moeiteloos ging, om de auto de hemel in te prijzen. Dat hoor je zo vaak: Moeiteloos, asof er niets achter hing, met twee vingers in de neus etc!)
-Er zit idd geen roetfilter onder (gelukkig, anders zat die zo verstopt!) zoals Barnowl al omschrijft! (Scheelt ook in verbruik!)
-Doortrappen deed ik wel eens, dus echt "inrijden" hoeft gelukkig niet :D Ik moet het gewoon wat vaker doen!

Thanks voor alle reacties trouwens!
Woensdag gaat de auto naar de dealer om de terug gekeerde storing aan het magneetventiel op te lossen. Benieuwd wat de schade dan weer gaat worden, € gewijs dan he!
Ik wil wel dat er verder gekeken wordt dan alleen naar het drukregelventiel. Wellicht is deze niet stuk, maar is er een andere oorzaak die dit alarm veroorzaakt.. Nu is de kans voor de dealer om het goed te maken, ze konden me vanmiddag er niet van overtuigen dat ze "terecht" deze storing niet aan hadden zien komen..

Woensdag meer!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Bart
8th Gear member

Balen van de kosten en de verloren tijd, Thijs, maar goed dat alles weer goed is gekomen/ goed komt. Af en toe ff lekker blazen dus, je hebt toch niet voor niets de tuning laten uitvoeren ;-)
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
toppertje
6th Gear member

thijs, ik heb vorig jaar een vergelijkbaar probleem gehad mbt de laad drukstoring.
met de caravan erachter,en als ik dan moest klimmen kreeg ik soms(niet altijd)een melding op mn bc:motormanagement service bij onderhoud.
ook ik had op dat moment last van minder vermogen,al had ik niet de indruk
dat hij echt in de noodloop ging,ik schat ong.30% minder vermogen.
uitlezen bracht storing:ECM-0039 laaddrukregeling-doorstroming te hoog ah licht.
de storing is na het uitlezen gewist,en nadien ook nog niet terrug geweest.
ben wel benieuwd wat hij binnenkort weer doet als we met de caravan weg gaan.

ps.weet iemand uit te leggen wat deze storing:ECM-0039 laaddrukregeling-doorstroming te hoog,precies inhoud?
geen glans zonder wrijving
Thijs
7th Gear member

Toppertje,

Het probleem dat jij schetst is echt exact het zelfde als bij mij, op het feit na dat bij mij het alarm niet "ECM-0039 laaddrukregeling-doorstroming te hoog" was, maar magneetventiel ...(huppeldepup, iets met ook de laaddruk..)
Waarschijnlijk had ik de storing in NL helemaal niet gehad, maar berg op moet er flink aan getrokken worden en moet er toch een hoop meer lucht naar de motor wat dan eerder in een storing tot uiting komt. Hij kon bij mij niet genoeg lucht afblazen omdat niet de normale hoeveelheid naar de motor kon omdat dit verstopt zat...
Simpel om even je inlaatslang van het inlaatspruitstuk halen en ze ziet meteen of je voor je weg moet nog even langs de dokter moet!! Zou zonde zijn als je ook hiermee komt te staan!!
Ik lees wel of je iets ontdekt voor je weggaat!

Morgen gaat de mijnes naar de dokter, zal mij benieuwen! Zou er nog iets van coulance gedaan worden? Wat zullen ze nog meer vinden?

Morgen het vervolg!
Volvo V70N 2.5D MT 2000
toppertje
6th Gear member

de ecm-0039 storing kwam bij mij niet in de bc, maar werd bij het uillezen
geconstateerd.
idd. lijken onze problemen wel erg veel op elkaar,ook ik heb na vorig jaar vakantie in nl. de melding{storing}nog niet weer gehad.
het enige verschil met jou storing is dat de mijne niet volledig in de noodloop gaat,maar,ik schat ongeveer 30% vermogensverlies.
waar ik normaal met ong 110km omhoog ging,zakte de snelheid tijdens de storing
naar ong.80-85km.
na een aantal minuten verdween de storing dan om soms even later weer
te verschijnen.

maar wat moet ik mij voorstellen van de lucht-inlaat die verstopt zit?
de mijne is ook bij fasttech gechipt,waarbij tevens de egr softwarematig is uitgeschakeld.
ben benieuwd wat jouw"dokter" voor diagnose stelt.
vwb mijn auto,zaterdag gaan we weg,dus zal voor die tijd mijn inlaattraject
iig nog even loshalen en bekijken.
Thijs
7th Gear member

de ecm-0039 storing kwam bij mij niet in de bc, maar werd bij het uillezen
geconstateerd
Bij mij ook! Motormanagement service bij onderhoud was het alarm in de display. Bij gas lossen verdween deze meteen, en minuutjes later ook het storingslampje (Het geel gekleurde motorblokje)
het enige verschil met jou storing is dat de mijne niet volledig in de noodloop gaat,maar,ik schat ongeveer 30% vermogensverlies.
waar ik normaal met ong 110km omhoog ging,zakte de snelheid tijdens de storing
naar ong.80-85km
Jah, ik zakte echt terug naar 40... wellicht toch meer verstopping gehad als jij?
maar wat moet ik mij voorstellen van de lucht-inlaat die verstopt zit?
de mijne is ook bij fasttech gechipt,waarbij tevens de egr softwarematig is uitgeschakeld.
ben benieuwd wat jouw"dokter" voor diagnose stelt.
vwb mijn auto,zaterdag gaan we weg,dus zal voor die tijd mijn inlaattraject
iig nog even loshalen en bekijken
Wat je vraagt beantwoord je in het laatste gedeelte! Dat bedoel ik ermee!
Die van mij is dus ook bij Fasttech geweest, maar kennelijk helpt het niet helemaal tegen vervuiling, die dichte EGR... Ik zal hun ook eens bellen mbt deze problemen.

Maar ik kan je aanraden om het in- en uitlaat traject te laten reinigen met Forte intake cleaner om problemen tijdens de rit naar de belangrijkste weken van het jaar (vakantie) te voorkomen.

To be continued!
Volvo V70N 2.5D MT 2000
toppertje
6th Gear member

heb nog even in de inlaatbuis gekeken(voor zover dat ging)maar kon geen verstopping zien oid.
ik verdenk mijn turbo regelventiel.
ook lijkt het wel of hij bij weinig toeren wat slechter trekt.

maar,weet jij ondertussen al wat meer?
ben benieuwd!
Thijs
7th Gear member

ook lijkt het wel of hij bij weinig toeren wat slechter trekt.

maar,weet jij ondertussen al wat meer?
ben benieuwd!
Bij weinig toeren niet zo goed trekken heb ik voor het gevoel ook een beetje last van.. Voor mijn gevoel ging hij er steviger vandoor bij lagr toeren.
jij bedoelt het turbo druk regelventiel? Dat is een magneetklepje.

Ik kom net bij de dealer vandaan. Ik heb een eurootje of 70,- betaald voor het uitlezen van de computer en wissen van storingen (? storingen waren al gewist en er was al uitgelezen!) en een korte visuele controle van de slangetjes van en naar de turbodruk regelklep (magneetventiel) en een visuele inspectie van het inlaatspruitstuk. Alleen daar waren sporen van olie gevonden. Maar dat moet geen ramp zijn voor deze auto met deze km stand.

Voor mij persoonlijk een beetje een onbevredigend gevoel. weer geld uitgegeven, niets gevonden, niets gedaan. Ik kan niet testen, Luik is een beetje ver weg.. Ik weet niet goed wat ik er mee moet... Gewoon accepteren zo?

Ik had vanmiddag ook Fasttech nog even aan de lijn. Die was goed spraaks en we hebben even over het probleem gehad. Hij veronderstelde dat het magneetventiel wel vaker vervangen moet worden, en het kwam over alsof dat een kleine moeite was, en aanbevelenswaardig om preventief te vervangen. Dus dat de storing die mijn auto gaf waarschijnlijk terecht was ivm een minder goed werkend magneetventiel. Ook kwam het nogal eens voor dat de vacuumslangetjes nog wel eens scheuren of los schieten wat ook de werking verstoord. Als ik nog problemen blijf ondervinden moest ik maar even langs komen! Kijk, daat soort open en toegankelijke en behulpzame gesprekken krijg ik een beter gevoel van als nu (dus) bij de dealer!

Zo, iig even opgeschreven, das al wat beter!

En toppertje, ik persoonlijk zou toch even kijken of er nog een mogelijkheid is de boel te laten reinigen met forte! De kosten zijn het niet en het kan geen kwaad. En als er wel troep in zit zal dit iig oplossen! Uiteraard als tip geef ik je dit mee, ik vond het erg vervelend langs de weg te komen....
Volvo V70N 2.5D MT 2000
toppertje
6th Gear member

mm,beetje vaag van de dealer.
maar er stonden dus geen storingen meer in het geheugen als ik het goed begrijp?en de foutcodes die in luik werden uitgelezen?weet je die toevallig nog?

dat forte-reinigings verhaal geloof ik persoonlijk in mijn situatie niet zo in,mede omdat als de boel goed verstopt zit je dat ook zou moeten merken bij solo rijden,en dan heb ik geen last.
storing ecm-0039 wil volgens vadis zeggen:

Toestand

De storingscode wordt opgeslagen als het verschil tussen de gewenste en de eigenlijke waarden voor de laaddruk van de turbocompressor te groot wordt.

Vervangende waarde
-Alleen de basislaaddruk is toegestaan
-Er is geen uitlaatgasrecirculatieregeling.

Mogelijke oorzaak

Doorstroming te hoog:
-Defect turboregelventiel
-Verstopte slangen voor het turboregelventiel
-Defecte turbocompressor
-Verstopte driewegkatalysator of verstopt uitlaatsysteem.
Luchtstroom te laag:
-Valse lucht in het inlaatsysteem.

Storingsbeeld
-Slechte acceleratie, de motor voelt stroef aan
-Het uitlaatgasrecirculatiesysteem werkt niet.

dit komt dus aardig overeen met de klacht die ik,en jij ook hebt.
het rare is dus dat de storing nu al bijna een jaar weg is,maar ik bang ben dat als ik volgende week met caravan ri spanje vertrek,dat ik de storing weer krijg.
ik denk dat ik mrg toch een turboregelventiel(magneetventiel)bij de dealer ophaal(kost ong.70 euro)en als de storing dan komt,dan probeer ik het nieuwe
turboregelventiel.
ik heb afgesproken dat als ik geen storing krijg,dat het onderdeel(nog in de verpakking)retour kan.
ps.het ventiel zit bovenop je luchtfilter,en is in een vloek en een zucht vervangen.

/
Thijs
7th Gear member

het rare is dus dat de storing nu al bijna een jaar weg is,maar ik bang ben dat als ik volgende week met caravan ri spanje vertrek,dat ik de storing weer krijg
Daar ben ik bij mij dus ook bang voor... Als het meezit ga ik over twee weken nog even kamperen in Belgie, vlak achter de eerste killerbult achter Luik, de E25 richting Luxemburg! Dan weet ik het meteen!

Voor wat betreft het ventiel, kan je een plaatje plaatsen van de klep en waar die precies zit? Dan kan ik zelf ook eens op onderzoek uitgaan. Mezelf vertrouw ik in ieder geval! Als die zo makkelijk bereikbaar is en te vervangen kan ik jouw manier wellicht ook uitvoeren, er een meenemen voor onderweg!

Voor wat betreft de storing die ik had was het echt iets in de trand van magneetventiel huppeldepup. Kan jij daar in VADISook wat mee?

Oja, er stond ook nog een algemene storing in, die kwam bij het chippen vandaan, was standaard bij gechipte auto's zeiden ze.

Mocht het lukken, de/het plaatje(s) bijvoorbaat dank! Ook wel benieuwd of je iets zou kunnen vinden icm de foutmelding magneetventiel huppeldepup! Bijvoorbaat ook hiervoor dank!
Volvo V70N 2.5D MT 2000
toppertje
6th Gear member

ps.het ventiel zit bovenop je luchtfilter,en is in een vloek en een zucht vervangen.
het plaatje krijg ik 123 niet zo gauw hier geplaatst,maar het kan niet missen.
bovenop je luchtfilter zie je een blokje met vacuumslangetjes en een elek-stekker,dat is het turboregelventiel.
dit IS trouwens een magneetklep-ventiel,dus ik denk dat we hetzelfde bedoelen.
ik kan hier verder weinig andere info over vinden.
maar weet je de foutcodes niet meer?
dan had ik het kunnen opzoeken.

ps.op het 850 forum kwam ik ook nog iets tegen over het magneetventiel
Thijs
7th Gear member

Als het tegen zit komt het alarm er over twee weken weer in! Dan schrijf ik hem op1

Kan je iets vertellen over wat het ventiel precies doet? Voor zover mij bekend regelt hij (dus) de turbodruk, maar welke lucht gaat waarheen? Als hij op het luchtfilterhuis zit doet het vermoeden dat de op druk gebrachte lucht alles wat teveel is wordt afgeblazen in het luchtfilterhuis? Kan jij dat op de tekening zien?

Iig alvast bedankt voor de moeite dus he!!
Volvo V70N 2.5D MT 2000
toppertje
6th Gear member

zie hier:Regelsysteem turbocompressor
Constructie

-Motorregeleenheid (1)
-Turboregelventiel (2)
-Laaddruksensor (3)
-Regeleenheid voor de automatische versnellingsbak (4)
-Turbocompressor (5)
-Drukregelaar (6).
De turboregeling is aangepast om tegemoet te komen aan de speciale kenmerken van de dieselmotor. De laaddrukregeling wordt iets anders uitgevoerd in vergelijking met benzinemotoren.
De maximale laaddruk wordt alleen bij optrekken verkregen.
Bij hoge motortoerentallen wordt de laaddruk begrensd.
Dit zorgt voor goede rijeigenschappen en een goede reactie van het gaspedaal.
Het laaddrukregelventiel is een schotelklep die in staat is om nauwkeuriger te regelen dan andere types wastegate-kleppen.
Een zekere hoeveelheid inlaatlucht kan door de behuizing van de drukregelaar gaan voor de koeling van het membraan van de drukregelaar, het laaddrukregelventiel en de klepsteel.
De turbocompressor kan toerentallen bereiken van ongeveer 110 000 omw/min.

Functie

De laaddruk wordt gestuurd door het laaddrukregelventiel. Een kant van de drukregelaar voor het laaddrukregelventiel staat onder invloed van de druk van de turbocompressor. De andere kant van de drukregelaar voor het laaddrukregelventiel staat onder invloed van de regeldruk van het turboregelventiel.
Normaal staat het turboregelventiel tussen de drukregelaar en het inlaatspruitstuk open, dit houdt in dat de laaddruk gelijk is aan beide zijden van het membraan.
Maximale laadruk wordt bepaald door de veer van de drukregelaar.
Deze positie staat een hoge laaddruk toe. De motorregeleenheid kan de laaddruk echter verlagen door de regeldruk aan de achterzijde van het membraan te verlagen met behulp van het turboregelventiel.
Dit houdt in dat het laaddrukregelventiel open zal gaan bij een lagere druk, waardoor de laaddruk afneemt.

Laaddrukregeling

De motorregeleenheid berekent continu de maximaal toegestane laaddruk gebaseerd op buitenluchtdruk, motortoerental en motorbelasting.
Wanneer de laaddruk de maximumwaarde benadert, beperkt het turboregelventiel de verbinding tussen het inlaatspruitstuk en de drukregelaar en gaat tegelijkertijd de verbinding met de inlaat van de turbocompressor open.
Hierdoor wordt een deel van de regeldruk naar de turbocompressor ontlucht en daalt de regeldruk terwijl de druk aan de andere kant van het membraan grotendeels ongewijzigd blijft. Dit betekent dat de veer van de drukregelaar wordt samengedrukt en het laaddrukregelventiel open begint te gaan. Een deel van de uitlaatgassen passeert de turbine van de turbocompressor en de laaddruk daalt.

De motorregeleenheid is werkzaam op het turboregelventiel door een van de aansluitingen met een vaste regelmaat te aarden. De werkcyclus van dit signaal bepaalt de stand van de klep en zo de toegestane laaddruk.
De toegestane laaddruk hangt af van de buitenluchtdruk, de motorbelasting en het motortoerental.

Noodprogramma
Indien het laaddruksensorsignaal ontbreekt, onjuist is of buiten het toegestane bereik valt, is de laaddrukregeling niet werkzaam en is alleen beperkte laaddruk toegestaan.
Indien het turboregelventiel defect is, wordt de hoeveelheid ingespoten brandstof beperkt.
Thijs
7th Gear member

Thanks! Lang en duidelijk verhaal!
Indien het laaddruksensorsignaal ontbreekt, onjuist is of buiten het toegestane bereik valt, is de laaddrukregeling niet werkzaam en is alleen beperkte laaddruk toegestaan
Dit zal jij wel gehad hebben denk ik.
Indien het turboregelventiel defect is, wordt de hoeveelheid ingespoten brandstof beperkt
Qua prestaties lijkt mij dat dit bij mij gebeurt.. Ik zal zo es even onder de motorkap duiken!
Volvo V70N 2.5D MT 2000
toppertje
6th Gear member

heb vandaag nog even kontakt met de chefmonteur(volvo)gehad,en deze
verdacht ook het turboregelventiel.
wat hij ook nog niet wou uitsluiten was een miniscuul klein vacuum-lekje,en dat zou best wel eens de laadluchtkoeler(intercooler) kunnen zijn.
dit is op zich makkelijk door de dealer te kontroleren dmv.een lektest.
voor mij lukt dit op korte termijn niet meer,aangezien ik aankomend weekend met vakantie ga.
maar mischien is dit een tip voor jouw dealer om hier eens na te laten kijken.
na de vakantie weet ik vast meer.
S6
Thijs
7th Gear member

Als je nog niet weg bent: Fijne vakantie! Ik blijf het in de gaten houden.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Sailor
2nd Gear member

Over vakantie perikelen: Stond vandaag (18/7) een verhaal in het AD waarbij een gezin op weg naar het zuiden met caravan ternauwernood uit de auto kon ontsnappen nadat deze in brand was gevlogen. Er stond bij dat het om een Volvo station ging. Geen idee welk type, hoop dan altijd maar dat het om zo'n 'doe het zelver' gaat die bijvoorbeeld met de elektra heeft lopen klooien. Maar goed triest voor zo'n gezin, gelukkig geen gewonden, maar ook de caravan was vergaan.
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
Henriëtte
7th Gear member

http://www.ad.nl/binnenland/3377124/Aut ... ammen.html

Godzijdank zijn ze net als Theo en zijn gezin ongedeerd, maar ik kan me voorstellen dat ze enorm geschrokken zijn. En sommige reacties die je dan leest op dit artikel kan ik me echt kwaad om maken. Ik hoop het echt nooit mee te maken, de kans is dan ook klein, maar je ziet het maar weer.
Paul
Geartronic member

Maar die brand kwam van achteren... toch benieuwd wat daar mis is gegaan.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Ben
Executive Member
Contacteer:

Paul schreef:Maar die brand kwam van achteren... toch benieuwd wat daar mis is gegaan.
De vlammen kwamen vanaf het achterwiel van de Volvo stationwagen.
Zou b.v. een vastgelopen/aanlopende rem kunnen zijn.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”