Geplaatst: 01.08.2009 - 14:29
resultaten uit het verleden bieden (ook bij gas) geen garanties voor de toekomst
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Ja, die staan hier hier zat, en dan vooral die, met de niet onderbouwde ervaringen!. #-obart simpson schreef:aah, ik ken ook verhalen
Kijk daar kunnen we wat mee. Waar zit dat bedrijf eigenlijk.t5power schreef:Waarom niet een mailtje naar Mesman? Doet bijna niks anders dan volvos (met turbo) van LPG-G3 voorzien. Met bruine injectoren kun je tot 280 pk op gas, als je t5 standaard 220 loopt zal het gechipped vast niet aan die 280 komen?
Een klein verschilletje.t5power schreef:Met bruine injectoren kun je tot 280 ~350 pk op gas,
Ze kunnen in principe 70 pk per injector aan maar de pomp (o.i.d.) kan dat niet bijhouden? Dus in de praktijk gaat Mesman tot 280pk, hij had zelf een getunede R (300-340pk) maar daar is nu alweer de gas uit gehaald.Ludo schreef:Een klein verschilletje.t5power schreef:Met bruine injectoren kun je tot 280 ~350 pk op gas,
http://www.mesman.nl/Loving-it schreef:Kijk daar kunnen we wat mee. Waar zit dat bedrijf eigenlijk.t5power schreef:Waarom niet een mailtje naar Mesman? Doet bijna niks anders dan volvos (met turbo) van LPG-G3 voorzien. Met bruine injectoren kun je tot 280 pk op gas, als je t5 standaard 220 loopt zal het gechipped vast niet aan die 280 komen?
Dat Mesman niet verder gaat, betekent echt niet dat het niet kan.t5power schreef: Ze kunnen in principe 70 pk per injector aan maar de pomp (o.i.d.) kan dat niet bijhouden? Dus in de praktijk gaat Mesman tot 280pk,
Dat zal idd wel niet. Weet jij trouwens de exacte reden dat mesman tot 280 pk gaat? Ik weet het fijne er nl niet van. Of weet je misschien andere inbouwers die wel verder gaan?Ludo schreef:Dat Mesman niet verder gaat, betekent echt niet dat het niet kan.t5power schreef: Ze kunnen in principe 70 pk per injector aan maar de pomp (o.i.d.) kan dat niet bijhouden? Dus in de praktijk gaat Mesman tot 280pk,
De reden is inderdaad de pomp zoals je eerder schreef.t5power schreef:Dat zal idd wel niet. Weet jij trouwens de exacte reden dat mesman tot 280 pk gaat? Ik weet het fijne er nl niet van. Of weet je misschien andere inbouwers die wel verder gaan?Ludo schreef:Dat Mesman niet verder gaat, betekent echt niet dat het niet kan.t5power schreef: Ze kunnen in principe 70 pk per injector aan maar de pomp (o.i.d.) kan dat niet bijhouden? Dus in de praktijk gaat Mesman tot 280pk,
Is die 280pk die Mesman opgeeft wat te voorzichtig dan? Mijn t5 heeft origineel 260, dan is de stap naar 280 niet echt opzienbarend. Heb je ook een andere pomp laten installeren? Als iets dergelijks niet al te duur is, snap ik niet waarom Mesman dat niet verder heeft getest.... zo'n pomp zal dus wel aardig duur zijn lijkt me..Ludo schreef: De reden is inderdaad de pomp zoals je eerder schreef.
Tot een kleine 300pk gaat goed.
Maar met aanpassingen is het zekers mogelijk om er overheen te gaan.
Momenteel zit ik op 290pk, mijn pomp geeft bij volle belasting 79% van z'n kunnen.
Mits nog meer aanpassingen, bv nog grotere turbo, alu intercooler..., zit er dus nog meer potentieel in.
Het kost allemaal wat, maar het is wel degelijk mogelijk.
Kijk het wordt al een leuke discusie. Dus gas in een scheurijzer gaat wel. En als ik de ervarings deskundige hierboven geloof (en dat doe ik, heb zelf ook vele KM's op gas gereden) is men ook dik tevreden. :twisted: :twisted:t5power schreef:Is die 280pk die Mesman opgeeft wat te voorzichtig dan? Mijn t5 heeft origineel 260, dan is de stap naar 280 niet echt opzienbarend. Heb je ook een andere pomp laten installeren? Als iets dergelijks niet al te duur is, snap ik niet waarom Mesman dat niet verder heeft getest.... zo'n pomp zal dus wel aardig duur zijn lijkt me..Ludo schreef: De reden is inderdaad de pomp zoals je eerder schreef.
Tot een kleine 300pk gaat goed.
Maar met aanpassingen is het zekers mogelijk om er overheen te gaan.
Momenteel zit ik op 290pk, mijn pomp geeft bij volle belasting 79% van z'n kunnen.
Mits nog meer aanpassingen, bv nog grotere turbo, alu intercooler..., zit er dus nog meer potentieel in.
Het kost allemaal wat, maar het is wel degelijk mogelijk.
Voorzichtig is een groot woord in deze.t5power schreef:Is die 280pk die Mesman opgeeft wat te voorzichtig dan? Mijn t5 heeft origineel 260, dan is de stap naar 280 niet echt opzienbarend. Heb je ook een andere pomp laten installeren? Als iets dergelijks niet al te duur is, snap ik niet waarom Mesman dat niet verder heeft getest.... zo'n pomp zal dus wel aardig duur zijn lijkt me..
Ah loopt je auto dan op benzine dan standaard niet te rijk? En worden de injectoren dan aangestuurd middels een % waarde? Zo van, nu 5% (bijv stationair), nu 40% (beetje cruisen) en nu 100% (vollast). Als het nou een X aantal ms zou zijn, zou het inspuiten boven 100% toch geen probleem moeten zijn. (bijv 100% standaard is 10 ms, dan 120% is dan 12 ms spuiten). Doet LPG limburg ook electronische flashlube?Ludo schreef:Voorzichtig is een groot woord in deze.t5power schreef:Is die 280pk die Mesman opgeeft wat te voorzichtig dan? Mijn t5 heeft origineel 260, dan is de stap naar 280 niet echt opzienbarend. Heb je ook een andere pomp laten installeren? Als iets dergelijks niet al te duur is, snap ik niet waarom Mesman dat niet verder heeft getest.... zo'n pomp zal dus wel aardig duur zijn lijkt me..
Met de standaard onderdelen (lees standaard auto) is die 280pk ongeveer het maximum, dus dat klopt wel in grote lijnen.
In de Vialle computer is een factor geprogrammeerd die ± 20% bij telt op de benzine-injectortijd.
Omdat bij vollast de injectortijd van de benzineinjectors (te) hoog is, gaan de gasinjectors over de 100%, daardoor hik je tegen de max aan.
Een injector kan immers niet meer openen dan 100%.
Wat ik zelf heb gedaan, is grotere benzine injectors gemonteerd, de software opnieuw laten remappen bij European Tuning, en uiteraard ook de lpg software aangepast.
Door de grotere injectors is de injectietijd veranderd, de gasinjectors nemen de injectietijd nu 1 op 1 over van de benzine computer.
De omrekenfactor benzine -> lpg is daarom ook aangepast/verdwenen.
Door deze "ombouw" is het vermogen hetzelfde gebleven, maar door de lagere injectietijd is het maximaal pomptoerental, pompdruk... allemaal lager.
Ik heb dus nog steeds dezelfde pomp als iedereen heeft.
Echter, op deze manier blijft er meer marge over, en hik je niet steeds tegen de max aan.
Er zijn echter meer manieren.
Samen met mijn lpg specialist, LPG Technieken Limburg word er wel meer geëxperimenteerd.![]()
Maar hoge vermogens zijn zeker haalbaar.
Uiteraard hangt aan alles een prijskaartje.
Nee hoor, het mengsel is gewoon perfect.t5power schreef:Ah loopt je auto dan op benzine dan standaard niet te rijk? En worden de injectoren dan aangestuurd middels een % waarde? Zo van, nu 5% (bijv stationair), nu 40% (beetje cruisen) en nu 100% (vollast). Als het nou een X aantal ms zou zijn, zou het inspuiten boven 100% toch geen probleem moeten zijn. (bijv 100% standaard is 10 ms, dan 120% is dan 12 ms spuiten). Doet LPG limburg ook electronische flashlube?
Mmm ik denk dat ik het snap. Stel je oude injectoren deden bijv 10 eenheden per us, je nieuwe grote 12 eenheden per us. Daardoor kon de injectietijd omlaag per injector omdat ze per us minder hoeven te spuiten.Ludo schreef: Nee hoor, het mengsel is gewoon perfect.
Een klein beetje te rijk tussen 2500 en 3000 toeren als je plots volgas gaat, maar verder perfect.
Hoe de MTE software geprogrammerd is weet ik niet, die informatie geeft een tuner niet vrij.
Een injector kan nooit meer dan 100% openen.
Het is op dat punt dat velen een 'probleem ervaren', omdat de software het wel wil, maar de hardware achterblijft.![]()
Natuurlijk doen ze electronische Flashlube bij LPG Techniek, ze zijn immers lpg specialist.
Even terug naar mijn Topic,Ludo schreef:De reden is inderdaad de pomp zoals je eerder schreef.t5power schreef:Dat zal idd wel niet. Weet jij trouwens de exacte reden dat mesman tot 280 pk gaat? Ik weet het fijne er nl niet van. Of weet je misschien andere inbouwers die wel verder gaan?Ludo schreef: Dat Mesman niet verder gaat, betekent echt niet dat het niet kan.
Tot een kleine 300pk gaat goed.
Maar met aanpassingen is het zekers mogelijk om er overheen te gaan.
Momenteel zit ik op 290pk, mijn pomp geeft bij volle belasting 79% van z'n kunnen.
Mits nog meer aanpassingen, bv nog grotere turbo, alu intercooler..., zit er dus nog meer potentieel in.
Het kost allemaal wat, maar het is wel degelijk mogelijk.