Pagina 2 van 2

Geplaatst: 23.04.2012 - 19:17
door joerka
Hallo
Ik zou je hydraulische stoters maar laten vervangen. Laatst een d5 185pk bij ons in de garage gehad waar een paar hydraulische stoters het van hadden begeven. De slepers waren als gevolg van de defecte hydraulische stoter kapot gegaan en restanten van de sleper tussen de nokkenas en het gat van de verstuiver geraakt, gevolg defecte kop (gat in) en een beschadigde nokkenas. Reparatie: cilinderkop vervangen, alle hydr. stoters en alle 20 slepers vervangen, alsmede een nokkenas. Duur geintje! Kan het gevolg zijn van verversen met een niet voorgeschreven oliesoort.
Als ik ooit een d5 koop dan laat ik uit voorzorg alle 20 hydraulische stoters vervangen en ververs ik de auto met de voorgeschreven soort olie.

Geplaatst: 23.04.2012 - 19:42
door Musicus
De auto waar je nu over praat is de D5 met regenererend roetfilter. De genoemde schade komt toch doordat zich diesel mengt met de olie en daardoor de smering afneemt?
Ik heb de eerste generatie D5, dus zonder deze roetfilter, met een onderhoudsinterval van 20 000 km.

Zijn er hier verhalen bekend dat dit ook bij deze eerste generatie motoren voorkomt?

Geplaatst: 23.04.2012 - 19:52
door joerka
Dat zou ik zo niet weten. Weet wel dat het een auto is met toen nog geen twee ton op de teller. Motor liep rauw en dus later stuk. Ik vond de schade een grote ravage. Toen we de stoters uit de kop hadden gehaald waren er diverse hydraulische stoters die gewoon vast zaten, dat komt dus door slechte smering lijkt mij.
En dat kan wel te maken hebben met wat jij vermeldt, ik weet het niet. Regelmatig je motorolie verversen, olie filter vervangen lijkt me raadzaam en verstandig.

Geplaatst: 23.04.2012 - 21:29
door kuupertie
Hallo Joerka...waar werk je als ik vragen mag ?

Het probleem dat jij beschrijft gaat vaak gepaard met een klop in het inlaatcircuit. Ik heb op youtube een filmpje geplaatst:


Geplaatst: 26.04.2012 - 21:51
door Gast
Musicus schreef:Zijn er hier verhalen bekend dat dit ook bij deze eerste generatie motoren voorkomt?
Dit verhaal ken ik alleen van de D5 185 PK, waarbij het roetfilter automatisch wordt geregenereerd.
Dit bij de oude 163 PK nog niet gehoord, voor mij een reden om nog even te blijven doorsturen, totdat ze bij Volvo het werkelijk onder de knie hebben.
Dit zou bij de modellen na 2009 zo zijn (behalve de 2.0D daar zou het partikelfilter weer voor problemen zorgen).

Geplaatst: 14.04.2013 - 17:44
door Remon
Mijn S60 my2007 maakt alleen dat geluid als ik het gaspedaal echt vloer. Bij normaal stevig optrekken hoor je het niet. Het lijkt dan alsof de motor de druk niet kwijt kan. Inderdaad tot 2900 toeren. Het gaat om het blok met 163pk. Overigens doet die het alleen in de 1e en 2e versnelling. Daarna hoor je het niet meer. Schijnt dus geheel normaal te zijn?


Edit: Ik gebruik de specifiek voorgeschreven Castrol olie 0w30 A5/B5 en wissel elke 15dkm.

Geplaatst: 14.04.2013 - 20:01
door Musicus
Of het geheel normaal is durf ik te betwijfelen. Mijn auto deed het eerst namelijk niet. De garage kan geen duidelijke oorzaak vinden, dus tja...

Geplaatst: 14.04.2013 - 20:20
door Remon
Jou d5 is van voor t roetfilter e.d toch? Hebben meer 'nieuwe' 2.4d motoren zo'n ratel. (hwb zelf het idee dat demotor bij plankgas de druk niet genoeg kwijt kan).

Geplaatst: 14.04.2013 - 22:15
door Musicus
Remon schreef:Jou d5 is van voor t roetfilter e.d toch?
Klopt, ik heb geen regenererende filter.