Pagina 2 van 2
Geplaatst: 02.02.2011 - 20:30
door Drapu
Heb ook een nieuwe (geen Volvo trouwens) besteld via Elferink, € 118 incl verzenden en BTW. Binnen 2 dagen in huis. Binnenkant dashboard kastje eruit gehaald en bekleding onder kastje gedemonteerd. Vier schroeven behuizing los en klaar. Had wel ruzie met de grote grijze stekker; die zat vast op de behuizing. Binnen 20 minuten weer aan de koffie ...
Geplaatst: 02.02.2011 - 20:45
door edraket
AT NRG schreef:Met grote dank voor de nauwkeurige beschrijvingen heb ik mij -voorlopig- €400,= uitgespaard door de kachelmotor er uit te halen en deze schoon te blazen en de as daar waar mogelijk een beetje te smeren. De motor maakte een enorm gierend geluid (geluid dat je ook hoort als de multiriem oid te slap staat) en dat is nu over! Hopelijk houdt hij het nog een tijdje...
Hij begint binnenkort vermoedelijk weer te gieren. Als die dat eenmaal doet is het gebeurd vrees ik.
Geplaatst: 02.02.2011 - 21:43
door mini2
Heb vorig jaar hetzelfde probleem gehad, aanjager piepte bij een bepaalde stand. Kachelmotor gedemonteerd en schoongemaakt. Daarna met kontactspray de boel ingespoten. Even een tijdje gewacht met terug inbouwen tot de boel was uitgedampt. Daarna alles terug ingebouwd. Rij nu inmiddels een driekwart jaar piepvrij. Misschien uitstel van executie maar voorlopig werkt het prima.
Geplaatst: 14.02.2011 - 18:26
door Volvo Station freak
Blij met deze info, ik vraag me alleen af of het bij mijn V70 2.5T, 2006 hetzelde probleem is.
Bij gaat er geen lampje branden maar vooral bij koud weer hoor ik het 1e halfuur een wat gierend geluid, met name bij gas geven, rechts thv mijn dashboard kastje. De garage benaderde het geheel door de motorkap te openen en de afdekplaat thv de ruit los te maken... diagnose... er is niks aan te zien maar een nieuwe blower kost ongeveer 450 Eurootjes.. ik snap het dus ff niet meer... kon die garage mijnheer daar de blower wel zien zitten? Is het bij mij een andere montage manier... of ben ik voor de gek gehouden en kan ik de blower via het dashboard benaderen en demonteren zoals jullie allemaal perfect beschrijven?
Groet
Arie
Re: aanjagermotor moet vervangen worden
Geplaatst: 15.11.2018 - 16:32
door dinkylou
Na diverse Volvo's te hebben gereden was ik nu toe aan de xc70 bouwjaar 2016 in nagenoeg nieuwstaat met 207K op de klok. Ik was eigenlijk een beetje bang om deze auto aan te schaffen vanwege het feit dat er veel elektronica in verwerkt zit en je voor ieder wissewasje naar de dealer zou moeten gaan. Nu, na een half jaar, valt ineens de aanjager van de verwarming uit. Waar te beginnen? Op het forum eens gesurfd en diverse filmpjes op youtube bekeken en tot de conclusie gekomen dat ik toch maar eerst naar de dealer zou gaan om uit te laten lezen. Na betaling van 35 euro kreeg ik de uitslag, hetgeen inhield dat ik geen snars verder kwam, het probleem niet verholpen was en een advies van een volledig afgeschermde chef monteur die het ook niet wist uit te leggen.
Mijn vraag: wie heeft hetzelfde euvel meegemaakt en kan mij hier bij helpen.
Welk werkplaats manual kan ik het beste aanschaffen, let wel het gaat om een xc70 benzine 5 cylinder bouwjaar 2016.
Zit de aanjager hier ook achter het dashboardkastje of , zoals ik op een filmpje heb gezien bij een heel jonge uitvoering in het midden achter het dashboard op een uiterst moeilijke plek?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de aanjager het opeens niet meer doet omdat hij niet bij kouder of warmer weer langzamer ging draaien of zo. Kan het ook aan de resistor , de regelbare weerstand, liggen? De lampjes hiervan werken wel maar hebben geen invloed. Kan het ook aan het kleine ventilatortje liggen dat de lucht aanzuigt via de spleetjes in het bedieningspaneel? Het lampje van de schakelaar van "ontdooien voorruit" doet het wel wanneer deze wordt ingeschakeld. Normaliter zou de aanjager dan op volle toeren gaan werken. Ook hoor je de pomp van de airco regelmatig in- en uitschakelen.
Waar te beginnen? En wie voelt zich geroepen om met mij mee te denken om tot een oplossing te komen.
Re: aanjagermotor moet vervangen worden
Geplaatst: 15.11.2018 - 19:13
door sbv
bouwjaar 2016 met 5 cylinder ? klopt bouwjaar ? 207k is dan best wel erg veel in ruim 2 jaar
Re: aanjagermotor moet vervangen worden
Geplaatst: 15.11.2018 - 19:21
door Jelmer de Jong
Dus het ding draait helemaal niet meer? Dan zou je eerder verwachten dat de stekker er uit ligt.
Re: aanjagermotor moet vervangen worden
Geplaatst: 15.11.2018 - 20:06
door dinkylou
Wat een domme fout van mij, het bouwjaar moet zijn 2006 i.p.v. de genoemde 2016. Ik meen dat dat ook het laatste jaar was voor de 5 cylinder die vervangen werd door de 6 cylinder.
De zekering van de aanjager heb ik nog gecontroleerd, was in orde. Zijn er soms ook nog relais of meerdere zekeringen in dat circut die controle behoeven?