Pagina 2 van 10

Geplaatst: 15.08.2009 - 09:15
door Black 2.4T awd
In juni bij 123.000 km distrubitie+multiriem en waterpomp laten vervangen. Natuurlijk is de waterpomp een meer kostenpost (110,00 netto) Maar het weegt niet op tegen de ellende die het kan veroorzaken.

Geplaatst: 16.08.2009 - 11:28
door Carfreak
Waarom al bij 123.000km terwijl je dan nog ruim 25000 km kunt/ mag rijden?

Geplaatst: 20.08.2009 - 13:20
door degids
Het is of 160k km of 8 jaar geloof ik.

Geplaatst: 20.08.2009 - 22:05
door Black 2.4T awd
Carfreak schreef:Waarom al bij 123.000km terwijl je dan nog ruim 25000 km kunt/ mag rijden?
Op zeker gegaan. Volgens het instructieboekje 160.000 km of 8 jaar. De auto wordt volgend jaar 8 jaar. Maar ik wilde geen risico lopen en deed dit tegelijk met een onderhoudsbeurt voor de vakantie.

Geplaatst: 22.08.2009 - 08:49
door Carfreak
Oh Ok! Had ik ook gedaan. Beter voorkomen dan genezen. Ik ben over 15000km aan de beurt maar laat alles ook ruim voor de tijd vervangen.

Geplaatst: 24.08.2009 - 11:41
door GerardV70
Mijn collega, ook een fervent Volvo rijder vervangt altijd de waterpomp gelijktijdig met de distributieriem. De vorige eigenaar van zijn auto (V70 diesel) heeft het opgelopen dat de waterpomp is vastgeslagen waardoor de distributiesnaar is gebroken en een aardige schade is ontstaan. Er moest een andere kop op etc. Voor de extra kosten hoef je het niet te laten! De kosten van de pech die je oploopt is vele malen hoger.

Geplaatst: 24.08.2009 - 12:35
door V480-S60
Heren, heren wat een discussie toch weer.

Als ik het goed begrepen heb wordt bij de benzinemotoren de waterpomp NIET direct door de D-riem aangedreven. KLOPT dit HH monteurs?

Indien de waterpomp niet direct door de D-riem aangedreven wordt behoeft de waterpomp NIET bij elke D-riemwissel vervangen te worden.

Bij de D5 wordt de waterpomp in ieder geval WEL direct door de D-riem aangedreven. Dat betekent dus WEL elke D-riemwissel de waterpomp vervangen.

Geplaatst: 24.08.2009 - 12:44
door wim de jong
Volgens mij wordt de waterpomp altijd door de distributieriem aangedreven, zowel de benzinemotoren als de diesels.
Tenminste, dat is zo bij de V70.

mvg

Geplaatst: 24.08.2009 - 15:43
door Gast
V480-S60 schreef:Heren, heren wat een discussie toch weer.

Als ik het goed begrepen heb wordt bij de benzinemotoren de waterpomp NIET direct door de D-riem aangedreven. KLOPT dit HH monteurs?
Jij start de discussie. :wink:
Waterpomp wordt ook bij de 2.4 benzine motoren door de distributieriem aangedreven.

Geplaatst: 24.08.2009 - 17:19
door Ramon&Ramon
alleen bij de franse motoren wordt de waterpomp aangedreven door de multiriem...de rest door de distririem...

Geplaatst: 24.08.2009 - 17:22
door Ramon&Ramon
440,460 benzine en diesel zijn multiriem aangedreven waterpompen
S40,V40 diesel zijn multiriem aangedreven waterpompen.

Geplaatst: 12.10.2009 - 16:11
door Carfreak
Ik ben ook aan de beurt. Voor volgende week een afspraak gemaakt voor grote beurt, distributie, spanrollen, alle filters, olie, bougies, multiriem (indien nodig) en APK. Over de waterpomp zei de monteur (20jr werkzaam bij Volvo) dat die bij de 140pk benzineversies niet vervangen werd. Alles bij elkaar kom ik op zo'n 600 euro.

Nav deze topic twijfel ik nog over de waterpomp. Ik denk dat ik hem toch maar preventief mee laat nemen. Voorkomen is beter dan genezen en alles ligt toch open.

Geplaatst: 12.10.2009 - 16:53
door Ramon&Ramon
voorkomen is beter dan genezen,de uitspraak van die monteur met zijn lange ervaring vind ik vreemd,er lopen er genoeg in de soep na het vervangen van de distributieriem,waar de waterpomp is blijven zitten..

Geplaatst: 12.10.2009 - 18:13
door Gast
Dat is idd een vreemde uitspraak van een monteur met 20 jaren aan ervaring.
Zorg wel even dat je die uitspraak zwart op wit krijgt. Voor het geval dat. :wink:

Geplaatst: 13.10.2009 - 13:18
door Carfreak
Hij was er heel duidelijk over. De 140pk benz. heeft pas een nieuwe waterpomp nodig bij km stand 280.000 (hij is Chef Werkplaats)

Bij zijn garage doet men dat al jaren zo. Als die waterpompen massaal kapot zouden gaan dan zou men de werkwijze neem ik aan allang aangepast hebben.

Maar ik ben dusdanig aan het twijfelen geraakt door dit topic dat ik die extra kosten voor de waterpomp maar voor lief neem :D
Ik denk niet dat deze meneer, die deze klus privé voor me doet, iets zwart op wit gaat zetten ;-)

Geplaatst: 13.10.2009 - 14:41
door Ramon&Ramon
lekker slim omdat hier te melden dat die chef het in zijn prive tijd doet,hoe breng je iemand in de problemen,zo dus!Sjonge jonge.

Geplaatst: 13.10.2009 - 14:41
door piotrV70
Carfreak schreef:Hij was er heel duidelijk over. De 140pk benz. heeft pas een nieuwe waterpomp nodig bij km stand 280.000 (hij is Chef Werkplaats)

Bij deze Volvodealer (meerdere vestigingen) doet men dat al jaren zo. Als die waterpompen massaal kapot zouden gaan dan zou men de werkwijze neem ik aan allang aangepast hebben.

Maar ik ben dusdanig aan het twijfelen geraakt door dit topic dat ik die extra kosten voor de waterpomp maar voor lief neem :D
Ik denk niet dat deze meneer, die deze klus privé voor me doet, iets zwart op wit gaat zetten ;-)
Kan ook verkeerd uitpakken, ik heb eens meegemaakt dat de nieuwe waterpomp het vrijwel direct begaf. Weliswaar garantie maar het kost je toch weer extra tijd en moeite. Bij mijn V70 is de hele boel overigens bij 81.000 vervangen, auto was toen 8 jaar oud.

@Ramon&Ramon: die chef mag toch zeker zelf weten wat hij in z'n vrije tijd doet ? Netjes is het niet maar het gebeurt overal: stucadoors, stratenmakers, schilders enz enz.

Geplaatst: 13.10.2009 - 15:54
door degids
Carfreak schreef:Hij was er heel duidelijk over. De 140pk benz. heeft pas een nieuwe waterpomp nodig bij km stand 280.000 (hij is Chef Werkplaats)

Bij deze Volvodealer (meerdere vestigingen) doet men dat al jaren zo. Als die waterpompen massaal kapot zouden gaan dan zou men de werkwijze neem ik aan allang aangepast hebben.
Waarom zou een waterpomp van een 140 pk langer meegaan dan van een ander model... Hij maakt toch dezelfde omwentelingen... Misschien dat je met een 140 pk gemiddeld genomen minder toeren maakt, maar ik vind het toch wel een behoorlijke gamble om daar dan maar vanuit te gaan. 120.000 extra kilometer is bijna een verdubbeling! Holland casino ziet 'm graag komen denk ik.. :D
100 euro voor een waterpomp staat absoluut niet in verhouding met de schade die je hebt als het mis gaat.

Geplaatst: 13.10.2009 - 17:46
door Ramon&Ramon
Die waterpompen zijn allemaal hetzelfde,ook van de dieseluitvoeringen,dus ik snap het verhaal ook niet echt.

Als je de distributieriem vervangt,krijg je op de lagers van de waterpomp een andere spanning,waardoor hij kan gaan lekken,of nog erger,helemaal stuk kan lopen,met het risico dat de riem breekt of eraf loopt met alle gevolgen van dien...

Geplaatst: 13.10.2009 - 23:05
door Carfreak
Ramon&Ramon schreef:lekker slim omdat hier te melden dat die chef het in zijn prive tijd doet,hoe breng je iemand in de problemen,zo dus!Sjonge jonge.
He jongens.....sssssssssssssssssst