Pagina 2 van 3
Geplaatst: 22.10.2010 - 14:48
door Elveka
Er is over dit thema reeds meer geschreven op dit forum ... heeft in eerste instantie te maken met de geometrie van de achteras (dus laten uitlijnen).
Mijn Michelins hebben het in ieder geval niet (na 48500 km). Terloops kan ik ook melden dat mijn GoodYears (winter) beduidend stiller zijn dan de Michelins Energy (zomer).
Geplaatst: 22.10.2010 - 14:50
door Paul
Mijn Continentals hebben het na 50.000km ook niet gehad
en mijn vredesteinbanden-winter hebben na 60.000km ook nergens last van gehad, zijn gewoon normaal versleten bij mij.
Geplaatst: 22.10.2010 - 14:52
door 945i
v50peter schreef:Ik lees op dit forum dat het cuppen komt door het licht stuiteren van de niet aangedreven wielen.
Waar lees jij dat peter?
edit, ik zie het al, RVL zei dat... Het klopt iig. niet.
Geplaatst: 22.10.2010 - 14:59
door Ramon&Ramon
Cuppen ontstaat door een te licht onafgeveerd gewicht inderdaad.
Veel V40 en S40 modellen hebben dit probleem,een andere geometrie van de achterste draagarmen wil wel helpen vaak..
Geplaatst: 22.10.2010 - 15:34
door v50peter
Als ik de reactie van Ramon&Ramon lees, dan zou mijn suggestie van een gewassen grindtegel dus kunnen helpen....
Geplaatst: 22.10.2010 - 15:45
door 945i
Tuurlijk, ik zou het doen.
Misschien kan Ramon 2x verklaren waarom de ene het wel heeft en de andere niet?
Het onafgeveerde gewicht is immers gelijk...
Geplaatst: 22.10.2010 - 15:58
door EJV50
Help me eens met de techniek te begrijpen: wat is het onafgeveerde gewicht precies? Wiel + draagarm?
edit- eerst beetje googelen was verstandiger geweest-
onafgeveerd gewicht zijn alle onderdelen die het oppervlak van de weg volgen.
Een tegel achterin helpt dus niet, want die hoort dan bij het afgeveerde gewicht.
Geplaatst: 22.10.2010 - 16:04
door 945i
Alles wat onder de vering zit, dus wat niet afgeveerd wordt ja.
Geplaatst: 22.10.2010 - 16:25
door BillyBob
Ik heb het ook.
Continentals Sportcontact2.
Onlangs laten omleggen maar het was al te laat. Liggen nu weer achteraan.
Ga de volgende keer weer MIchelin proberen alhoewel deze Conti's wel zeer strak sturen.
Geplaatst: 23.10.2010 - 00:44
door Elveka
@v50peter : het onafgeveerd gewicht zijn de wielen en een deel van de ophanging - dus niet het gewicht ín de auto !
Geplaatst: 23.10.2010 - 08:55
door bart simpson
v50peter schreef:Als ik de reactie van Ramon&Ramon lees, dan zou mijn suggestie van een gewassen grindtegel dus kunnen helpen....
:? zou een ongewassen dan ook hetzelfde effect geven?
Geplaatst: 23.10.2010 - 18:28
door robbie2
Mijn dealer geeft overigens aan dan Conti's minder last van cuppen hebben dan Michelin banden. Heeft iemand daar ervaring mee
Grappig, mijn autobanden dealer geeft het tegenovergestelde aan. Conti;s zijn gevoeliger dan Michelin. Komt bij Conti's vaker voor.
Geplaatst: 23.10.2010 - 20:55
door 945i
Dat ligt aan het profiel, grote blokken op de zijkanten of kleine..
Geplaatst: 24.10.2010 - 23:16
door Ramon&Ramon
Een hogere bandenspanning wil wel helpen in de meeste gevallen om cuppen enigszins tegen te gaan
2.5 ipv rond de 2.0
Geplaatst: 24.10.2010 - 23:17
door Ramon&Ramon
robbie2 schreef:Mijn dealer geeft overigens aan dan Conti's minder last van cuppen hebben dan Michelin banden. Heeft iemand daar ervaring mee
Grappig, mijn autobanden dealer geeft het tegenovergestelde aan. Conti;s zijn gevoeliger dan Michelin. Komt bij Conti's vaker voor.
Het komt bij de meeste bandenmerken voor,geloof niet in verkoop praatjes!
Sportief door de bocht ?
Geplaatst: 25.10.2010 - 20:03
door gnd
Met m'n eerste V50 2.0.d had ik ook last van cuppende achterbanden.
(Oh ja, dat waren dus Conti's)
Volgens de garage kwam dat door mijn 'sportieve bochtenwerk' :oops:
Met de andere V50's (Met Michelin banden.) had ik het niet, of zou dat komen dat ik na 30.000 Km de tijdelijke huur V50 weer terug moest geven aan Hertz ?
Cheers,
GND
Geplaatst: 26.10.2010 - 20:41
door Peter-V50
Onze winterbanden zijn ook licht gecupt. Ze zijn wel goed rond, aldus de bandenspecialist. Balans is ook goed. Op hogere snelheid voel ik een trilling, maar bij lage snelheid (30 km/h) schudt de auto. Kunnen cuppende banden ook zorgen voor schudden van de auto?
PS, het zijn Goodyear Ultragrip winterbanden.
Geplaatst: 26.10.2010 - 23:29
door Skollie
Schudden op lagere snelheden en dus trillen op hogere is vaak een kwestie van hoogteslag in de banden. De banden hebben dan een afwijking ten opzichte van de cirkel die ze behoren te zijn. Dit kan in de hoogte, lees een uitstulping, maar ook in de "laagte", lees een vlak stuk zijn.
Daarnaast kunnen de wielen niet goed gecentreerd zijn op de naaf. Dit gebeurt metname bij niet originele lichtmetalen wielen waarbij gewerkt wordt met centreerringen. Het bijvoorbeeld vergeten van deze ringen of gebruik van een net niet helemaal passende maat ringen kan tot schudden en trillen leiden.
Groet S.
Geplaatst: 27.10.2010 - 14:54
door Peter-V50
De bandenboer heeft de wielen gechekt op rondheid. Een hoogteslag zouden ze dus niet moeten hebben. Ik gebruik inderdaad niet-originele velgen met centreerringen. We hebben bij het wisselen nog goed opgelet of ze goed passen en dat leek wel zo te zijn. Maar ja, een fractie speling kan al ellende opleveren. Misschien moet ik toch eens uitkijken naar een ander (origineel) setje wielen...
Geplaatst: 27.10.2010 - 16:35
door Elveka
@Peter-V50 : Hebben je zomerwielen het ook ? Indien nee, dan is er duidelijk iets mis met je winterwielen. Indien ja, dan moet je beslist eens (laten) kijken of één van de wielnaven misschien krom staat ! En wat die centreerringen betreft, die moeten goed passen, én goed op hun plaats zitten; niet zomaar ongeveer met een beetje speling !!!