Pagina 2 van 2

Geplaatst: 15.09.2009 - 20:39
door bart simpson
klopt idd (op 019 is dat al > 50 jaar niet) Unilak heet ook niet voor niets zo

Geplaatst: 15.09.2009 - 22:40
door von D
unikleur of lak...hoe je het noemen wilt...staat voor effe kleur.
heeft dus niets te zeggen ofdat er wel of geen blanke lak op zit!
in het verleden...de wat oudere auto's....was uni altijd zonder blanke lak.
kijk maar bijv. naar een oud peugeot 205je....deze zijn bijna allemaal dof omdat hier toen nog geen blanke lak overheen zat.
tegenwoordig worden bijna alle nieuwe auto's met unikleur voorzien van blanke lak!
het verbaasd mij dan ook eigenlijk best wel dat dit bij een zwarte unikleur Volvo dus niet het geval is!

Geplaatst: 15.09.2009 - 23:24
door Driven2Shine
von D schreef:Dan weet jij ook wel hoe deze eruit ziet na een aantal jaartjes zonder al te veel onderhoud!
Celica op jou webshop komt mij trouwens bekend voor!!
Ik heb geen Celica in de webshop staan :lol: wel op mijn website.

Welke van de 6 Celica`s bedoel je eigenlijk die ik heb gedaan ?

Geplaatst: 15.09.2009 - 23:31
door von D
de special paint celica...

Geplaatst: 16.09.2009 - 01:48
door Driven2Shine
Ah ja die is van Björn
Die komt hier regelmatig over de vloer en ik bij hem :)

Staat te koop trouwens.

psst we gaan wel heeeeel erg off topic nu ;)

Geplaatst: 16.09.2009 - 08:54
door bart simpson
von D schreef:unikleur of lak...hoe je het noemen wilt...staat voor effe kleur.
heeft dus niets te zeggen ofdat er wel of geen blanke lak op zit!
in het verleden...de wat oudere auto's....was uni altijd zonder blanke lak.
kijk maar bijv. naar een oud peugeot 205je....deze zijn bijna allemaal dof omdat hier toen nog geen blanke lak overheen zat.
tegenwoordig worden bijna alle nieuwe auto's met unikleur voorzien van blanke lak!
het verbaasd mij dan ook eigenlijk best wel dat dit bij een zwarte unikleur Volvo dus niet het geval is!
bij geen enkele unilak is er een blanke laklaag (dus bij wit en rood evenmin) dat tegenwoordig "bijna alle unilakken worden voorzien van blanke lak" is een aanname en zeker geen feit

Geplaatst: 16.09.2009 - 10:58
door Rick H
ik ben ze nog niet tegen gekomen. zelf doe ik het ook niet, alleen als iemand er specifiek om vraagt. De verstandige keuze is dan om een de effe kleur in matte vorm op de auto te spuiten en dan nog een keer blanke lak. anders kloppen de kosten ook niet meer, het is toch niet voor niets dat metallic (vanwege de extra spuitgang) duurder is.

grt
Rick

Geplaatst: 16.09.2009 - 21:42
door von D
Zeker geen aanname Bart!
Er worden alleen 2 dingen verward, nl. er bestaat een 2k Uni, dit is zonder blanke lak.
En dan is er nog een 2lagen Uni, dit is met blank!
En tegenwoordig zijn de meeste auto's in een uni kleur (rood,wit,zwart,enz.) voorzien van een blanke lak laag, een 2lagen uni kleur dus.
Dit omdat deze veel minder gevoelig is dan de ouderwetse 2k uni, deze heeft nl. de eigenschap na verloop van tijd te verkrijten en verkleuren (als vb. het peug 205je van vroeger) door weersinvloeden.
Metallic is idd duurder vanwege de extra lagen blanke lak tov van een 2k uni, maar ook vanwege het gebruikte metallic en tegenwoordig mica in deze kleur.
Het is zelfs zo dat een reparatiebedrijf die volgens Focwa regels werkt verplicht is om de auto die in een 2lagen uni kleur is gespoten deze ook weer in een 2laags systeem te repareren, dus met blanke lak!
Zelfs bedrijfsauto's, waarbij je een 2k uni nog wel tegen komt worden tegenwoordig ook al in een 2lagen uni gespoten....
Dus sorry Bart, maar dit is zeker geen aanname....
En ja, dat deze kleur zwart 019 al vanaf 1958 ofzo gebruikt wordt klopt, en dat gebeurde vroeger zeker altijd in een 2k uni, alleen verbaasd het mij nog steeds dat dat vandaag de dag nog steeds zo is.