Pagina 2 van 5
Geplaatst: 28.08.2009 - 07:17
door asta
Van de week 51 liter getankt en nog 80km op de boardcomputer en brandstoflampje brande.
:puppydogeyes:
Geplaatst: 28.08.2009 - 09:30
door Christopher
Dan wisselt het allemaal echt per auto... Bij mij gaat het brandstoflampje al branden, en dan kan er nog 42 liter in.
Gister een nieuwe S60 aangeduwd omdat ie zonder brandstof stond. Meneer had mazzel dat het net op het puntstuk voor het benzinestation gebeurde en niet een kilometer verder midden op de snelweg.
Geplaatst: 28.08.2009 - 13:17
door jpostma
Bij mij gaat het lampje branden bij 110 km. Eergisteren 50,3 liter getankt, op de boardcomputer stond nog 30 km te gaan.
Geplaatst: 28.08.2009 - 13:49
door Peter-V50
Het lijkt er in elk geval op dat de actieradiusmeter nauwkeuriger is dan de benzinemeter. Als de naald al ver in het rood staat geeft de boordcomputer nog een flinke actieradius aan, die ook redelijk lijkt te kloppen.
Geplaatst: 28.08.2009 - 14:51
door Frederik Welvaert
Bij de mijne springt het lampje aan op het moment dat de boordcomputer zegt dat ik nog 140 km kan, op dat moment zit de naald echter al een stukje in het rood, en tegen de tijd dat ik ga tanken zit die daar al helemaal onder...
Geplaatst: 28.08.2009 - 17:37
door rsnhakan
Het lampje brandt gewoon veel te snel! Bij ons ging het lampje branden toen er plus minus nog 150 kilometer op de boordcomputer stond. We reden door tot ongeveer 60-80 km op de boordcomputer. Er kwam 44-46 liter in.
Geplaatst: 28.08.2009 - 18:31
door supafly1975
Dinsdag nieuwe 1.6D Drive Start/Stop afgehaald, en meteen de melding 150 km tot lege tank. 37 liter getankt. Ondertussen 375km gepasseerd en melding nog 560km tot lege tank...
Is voor mij voldoende.
Let wel de wagen werd gereden volgens de schakelindicator, en het verbruik is ongelooflijk laag.... (vind ik, en hopelijks blijft dit zo)
Geplaatst: 28.08.2009 - 19:15
door Tarantino
De tankinhoud is idd niet ruim. Toen ik veelrijder was met de V50 2.0D moest ik zelf om de dag tanken

.
Het rijden op de boordcomputer, x-km tot lege tank, is het beste. Het lampje gaat niet altijd op het zelfde moment branden, maar is afhankelijk van het afgelopen verbruik. Bijvoorbeeld tijdens wat snellere ritten in Duitsland gaat het lampje branden terwijl de boordcomputer aangeeft 150 km tot lege tank. In Nederland is dat bij 100km.
Je kan idd 'rustig' doorrijden rijden totdat de boordcomputer aangeeft dat de resterende te rijden kilometers bijna 0 is. Uiteraard moet je dan wel weten dat je bijna bij een tantstation bent.
Ik rijd in Nederland overigens nog steeds zo rond de 700 km op een tank
benzine 
.
Geplaatst: 28.08.2009 - 19:54
door ICEFOX
Deze week ook maar eens de proef op de som genomen. Meestal tankte ik bij ongeveer 650 km, nu doorgereden tot de boordcomputer nog 80 km aangaf.
Snel tanken en er ging wel...44,93 liter in. Wat de boordcomputer aangeeft komt dus, zoals hierboven ook al genoemd, met meest in de goede richting.
781,6/44,93=17,4
17,4x7=122
Een 800 km op een tank is dan best "veilig" te rijden.
Geplaatst: 29.08.2009 - 08:18
door rsnhakan
Ligt eraan hoe je rijstijl is he
Maar die van jouw is wel ver in het rode gedeelte, die van ons was bij 80 nog iets verder naar rechts.
Geplaatst: 30.08.2009 - 14:43
door ICEFOX
rsnhakan schreef:Ligt eraan hoe je rijstijl is he
Daar ligt het inderdaad aan
Maar volgens het boekje van Volvo ben ik een gemiddelde rijder. Daar geven ze een gemiddeld verbruik van 5,7 l per 100 km op, wat bij mij overeen komt met de werkelijkheid, 100/17,4=5,7 (boordcomputer geeft 5,3 l op 100 km aan).
Rij elke dag een stuk provinciale weg (80), stuk stad (70+50 en stoplichten) en een stuk snelweg (120).
Geplaatst: 30.08.2009 - 15:05
door t5power
Mijn v70 T5 met 70l tank is ook een schijthaasje. Naar het rode lampje kijk ik sowieso al niet meer, dan kun je nog een behoorlijk eindje. Kwamen gisteren uit Duitsland terug en wilde perse vlakbij huis tanken. Vlak voor een groot verkeersplein, toen ik nog 15 km moest, sprong hij ineens van 20km naar twee strepjes! Toen kreeg ik het een beetje warm en ben toch maar snel gaan tanken. Ging er 67 liter in! Zat dus gewoon nog 3 liter in de tank, had het makkelijk kunnen halen dus.

Geplaatst: 30.08.2009 - 19:10
door Ytos
Ik vond ook al dat de meter erg voorzichtig is. Daarom heb ik naar aanleiding van dit topic ook maar eens het risico genomen en ben ik afgegaan op de bc in plaats van het de meter. Ik moest toevallig iemand ophalen bij het Amstelstation in Amsterdam. Aangekomen op het station ging m'n lampje branden. De bc gaf echter aan dat ik nog 100km zou kunnen rijden. Op basis daarvan het risico genomen en vanaf het Amstelstation naar Beverwijk gereden. Vervolgens ben ik gaan tanken met nog 80km volgens bc te gaan. Er ging 45,42L in de tank. Ik had toen 583km gereden. Uit dit topic maak ik op dat de tankinhoud 52liter is. Dan had ik dus nog rond de 6 à 7 liter in de tank. Met een gemiddeld verbruik van 7,8L/100km volgens de bc en 7,58L/100km volgens Excel, klopt de te rijden afstand die de bc aangeeft dus aardig.
Geplaatst: 30.08.2009 - 19:26
door Delta
Best wel grappig om te zien dat het totale aantal km's op een volle tank volgens BC aardig klopt, om vervolgens in een ander topic te konstateren dat het gemiddeld verbruik zoveel afwijkt..............
Hoe zal die BC dan het totaal aantal km's berekenen ????
Geplaatst: 30.08.2009 - 19:40
door rsnhakan
Als je vaak volgas gaat, dan zal de boordcomputer weinig kilometers aangeven. Maar als je normaal rijdt en veel cruisecontrol dan zal die meer kilometers aangeven.
Geplaatst: 30.08.2009 - 20:15
door Delta
Ik had het over het gemiddelde verbruik........
Geplaatst: 30.08.2009 - 21:32
door ICEFOX
Delta schreef:Best wel grappig om te zien dat het totale aantal km's op een volle tank volgens BC aardig klopt, om vervolgens in een ander topic te konstateren dat het gemiddeld verbruik zoveel afwijkt..............
Hoe zal die BC dan het totaal aantal km's berekenen ????
Wat de boordcomputer aangeeft klopt bij een volle tank natuurlijk voor geen meter. Was natuurlijk wel geweldig geweest om ruim 1100 km te kunnen rijden op 50 liter, maar helaas.
In theorie is het mogelijk om met mijn gemiddeld verbruik (52x17,4=)904 km te kunnen rijden.
904/1100=0,82
De afwijking is dan ongeveer 18%.
Er even van uit gaande dat deze relatieve afwijking constant blijft, word de absolute fout steeds kleiner na mate de tank leger word.
Oftewel, wanneer je tank leger wordt, moet het resultaat steeds dichter bij de werkelijkheid liggen...en dat is wat we dan weer allemaal lijken te ervaren in dit topic.
Geplaatst: 30.08.2009 - 23:12
door Delta 97
Dan ben ik benieuwd hoe dat de bc werkt... er zijn dus twee verschillende metingen. de eerste, het verbruikgemiddelde (gebaseerd op gemiddeld huidige verbruik) doet een computer.
De tweede meting is gericht op de 'hoeveelheid brandstof resterend in de tank' (hoe de auto weet hoeveel brandstof ik tank waarop hij een 'vermoedlijke bereking' kan maken is voor mij vaag, kan niet alleen gekoppeld zijn aan het wijzertje) juist deze meting is cruciaal voor de nog te rijden kilometers lijkt mij...
kortom, Hoe berekent de bc de resterende brandstofinhoud? waarop is dat gebaseerd?! even los van gegevens die de bc verzamelt van de afgelopen kilometers die hij gebruikt om zijn voorspelling te geven.
ergens zou iedereen dus het '--- moment' moeten kunnen bereiken alvorens te tanken.
:?:
Geplaatst: 30.08.2009 - 23:37
door Fredhead
Na het lezen van de ervaringen hier ga ik toch ook maar eens wat verder doorrijden op een tank.
Sta nu steeds bij de pomp als het lampje gaat branden...
Geplaatst: 31.08.2009 - 10:11
door Pritchard
Ik ga meestal tanken als ik rond de 800 km gereden heb op 1 tank, en dan zit er bijna nog 4-5 liter in de tank...