Pagina 2 van 3
Geplaatst: 18.08.2009 - 23:56
door VolvoGuy
Ja die verfmerken heb ik ook wel zien staan.
maar er werd gesproken over een inkeping op de kap, boven bij de nokkenastandwiel waar Wpee het net over had.
Omdat ik in boeken lees dat het merkteken op de riem overeen moet komen met de merkteken op de kap. Op de fotos in het midden van de ronde distributiekap. Het verfteken op het tandwiel staan bijna 90 graden naar links nu en t verfteken bovenop de nokkenas bovenop (bij de 2ecilinder)
Je begrijpt mn vraag niet dus het was geen belediging richting jouw verstand van zaken Ramon

Geplaatst: 19.08.2009 - 00:05
door Ramon&Ramon
als je even goed leest wat ik getypt heb,dan wijst het vanzelf,simpeler kan het niet,Wpee kun je wat mij betreft in de Kliko kwakken!:)
Het zijn geen verfstrepen,maar op het nokkenas tandwiel zit een dun streepje,even goed kijken dus en op het krukastandwiel zit een klein vierkantje of puntje bij een tand als je er van opzij tegenaan kijkt..
Die moeten overeen komen met de tekens op de riem en de pijlen wijzen dan met de klok mee.
Ik weet niet waar je woont,anders kom ik wel even kijken...
Geplaatst: 19.08.2009 - 00:17
door VolvoGuy
Haha ok ik begrijp het ook wel.
Besef nu ook waar ik de fout heb gemaakt heb denk.
Ik ben van boven naar onder gaan werken waardoor de riem wel goed op de nokkenastandwiel zit maar onder kwam ik telkens niet uit...
Waarschijnlijk staat het krukastandwiel dan niet goed in het bdp.
Mn beschrijvingen klopte ook niet goed want bij dat boek en de skf set stonden die nokkenastandwiel streepjes telkens recht bovenaan het tandwiel. Terwijl die bij mij nu dus ongv. 90 graden naar links staan
Ik maar denken dat die niet goed stond :roll:
Probleem is dus waarschijnlijk opgelost.
Volgende keer niet meer blind staren op 1 ding

Geplaatst: 19.08.2009 - 13:11
door edraket
En start hij nu al en loopt hij netjes???
Geplaatst: 19.08.2009 - 15:52
door slagschip-s60
Die zijn nog aan het knutselen !!!
Geplaatst: 19.08.2009 - 23:29
door redrooster
Ik durfde het bijna niet te zeggen, maar ik doe het niet meer zelf.....
Geplaatst: 20.08.2009 - 15:55
door VolvoGuy
Haha nee ik ben vanmiddag weer begonnen met knutselen..
Alleen ik blijf het een beetje raar vinden.
Mn krukastandwiel stond in het BDP punt van de 1e cilinder.
Mn nokkenasmerkteken wat bovenop de nokkenas aangegeven stond door middel van een rood verfmerkteken stond ook goed..(Omhoog gericht)
Toch kwam ik 3 tandjes te kort op mn riem.
Nokkenas een klein beetje verdraait en de riem staat nu wel goed.
Best vreemd toch want je nokkenas draai je rond en dan voel je m op een gegeven moment stilvallen. Ik moest mn nokkenas dus net iets voorbij dat stille punt zetten anders kwam ik echt niet uit op mn riem. ECHT niet, en ja de riem ligt ook correct

Is dat vaker zo ofwat want ik ben nu toch wel stiekem een beetje bang dat de riem niet goed :roll:
Maargoed ik ga nu de multiriem erop leggen.
Geplaatst: 20.08.2009 - 16:11
door Wiebe
Draai de motor eerst wel even met de hand rond voordat je hem start!
Geplaatst: 20.08.2009 - 17:02
door Ramon&Ramon
let erop dat de riemspanner in de uitsparing valt,er zit een pen op het blok en een gat in de spanner,die moeten corresponderen,er gaat toch kenelijk iets mis met het monteren van de riem begrijp ik,het is zo simpel.....
Geplaatst: 20.08.2009 - 19:04
door VolvoGuy
Ja de riem ligt nu op de juiste plek op de poulie's .
Ja theoretisch gezien leek het mij ook vrij simpel maar ik heb de nokkenas toch handmatig een stukje moeten draaien voordat de riem goed echt goed op lag.
Ik dacht dat als de nokkenas met het gemerkte tekente bovenstond en hij op dat punt valt dat dan de nokkenas goed lag.
Maargoed het is nu opeens pokkeweer hier dus morgen kan ik m gaan testen...
@ Wiebe , Ik heb de moter inderdaad een paar keer met de hand rondgedraaid en dat ging vrij goed , voelde geen aparte weerstand ofzo.
Maar daaraan weet je nog niet zeker of je kleppen krom zijn toch?
In ieder geval bedankt voor jullie hulp mannen!
Geplaatst: 20.08.2009 - 21:53
door Wiebe
Nee daaruit kun je niet voelen of je kromm kleppen hebt. Ben benieuwd hoe de motor loopt...
Geplaatst: 20.08.2009 - 21:58
door slagschip-s60
Nog een nachtje slapen Wiebe , morgen gaat ie hem starten.
Geplaatst: 21.08.2009 - 00:14
door redrooster
Ach ja, ik heb er ook wel mee zitten klooien in het verleden, zoals ik zei.
Blijft spannend.
Maar als ik een auto heb die mij erg lief is laat ik het toch maar door een specialist in de buurt doen voor 200 euro.
Geplaatst: 21.08.2009 - 08:59
door slagschip-s60
Kan goedkoper zijn dan zelf maken en verkeerd doen (klepjes krom)
Geplaatst: 22.08.2009 - 12:54
door VolvoGuy
Nou mensen de distributieriem en multiriem liggen er goed op..
Alleen de auto start niet , heb gekeken of bougie wel een vonk krijgt en dat is niet het geval.
Ik heb de bobine doorgemeten om te kijken of die genoeg spanning aangevoerd krijgt en hij meet maar 9,5 volt om de spanningskabel. Terwijl de accu 13,5 volt krijgt. Er hangt nu zelfs een lader aan en de spanning blijf op 9,5 volt hangen.
Maargoed is dat te weinig om te vonken?
Verder draait de moter wel rond en hoor ik ook niet echt vreemde geluiden.
Krijg alleen geen ontsteking dus.
De min pool van de accu is er ook een tijdje af geweest is misschien de computer van slag dan?
Bougiekabels zijn ook nog goed..
Van het ene naar het andere probleem :roll:
Geplaatst: 22.08.2009 - 23:10
door wpee
Waarschijnlijk verdeelkap / verdeler niet goed gemonteerd op kleppendeksen/nokkenas. Heb je alles (ook connectoren) er weer goed opgeduwd?
Heb je wel vonk/spanning vanuit de bobine?
Zitten alle kabels er goed in?
Aardkabel ook goed onder bout gemonteerd?
Geplaatst: 24.08.2009 - 13:35
door VolvoGuy
wpee schreef:Waarschijnlijk verdeelkap / verdeler niet goed gemonteerd -op kleppendeksen/nokkenas. Heb je alles (ook connectoren) er weer goed opgeduwd? Ja , zitten er goed op
-Heb je wel vonk/spanning vanuit de bobine? Heb wel spanning uit de bobine maar geen vonk
-Zitten alle kabels er goed in? Zo te zien wel
-Aardkabel ook goed onder bout gemonteerd? Die zit ook goed gemonteerd tussen de bout en de verdelerkap
Ik heb dit weekend ook verder niet meer gekeken , ga vanavond waarschijnlijk weer ff verder .
Geplaatst: 24.08.2009 - 13:56
door wpee
Wel spanning uit bobine? Er moet een vnokje uitkomen, iedere keer al een xiloinder afgevuurd moet worden. Dus 4 x zo vaak dan een enkele cilinder zou hebben.
Geplaatst: 24.08.2009 - 17:24
door Ramon&Ramon
wel compressie dan?start hij niet rond alsof er geen bougies in zitten??
Geplaatst: 25.08.2009 - 09:26
door mightyspawn
Ook een keer gehad, vorige eigenaar was vergeten de looprol mee te vervangen. NIeuwe riem + rol dr op en t liep weer prima. Een zachte tik in de motor bleef, maarja wilde er verder niet veel geld in stekken en er was verder geen compresseiverlies in de cylinders.