Pagina 2 van 8

Geplaatst: 17.11.2009 - 09:19
door eggiebirdie
Paul schreef:Mooi ding man, komt hij uit Amerika?
Via wie heb je hem geshipt?

ja, uit US.
Maar met verhuizing omdat we daar woonde.
Als je in NL woont is zelf importeren is door 42% BPM op de NL Prijs, 19% BTW daar over, 6% invoerbelasting over die 2 en dan waarschijnlijk nog slurptax niet echt aantrekkelijk.

maar voor de liefhebber:
http://www.sclnl.nl/

hebben alles geregeld.
goede club, door-to-door service.

Geplaatst: 17.11.2009 - 09:48
door bart simpson
eggiebirdie schreef:
bart simpson schreef:er zal wel meer anders zijn dan bij een Europeaan
Is precies dezelfde auto als in EU (op een extra radio module voor Satelliet na).
Ben alleen nog ruzie aan het maken met Volvo want die willen niet de software veranderen naar EU, zodat ik er KM ipv mile klokken in kan zetten en eindelijk de navigatie kan gebruiken...
Dat is zeker niet zo, de marktcodes wijken af, daar zit o.a. een afwijkende emissie in, andere remvertraging maar nog veel meer specifiek door de US gestelde eisen, zou hij hetzelfde zijn had jij geen ruzie hoeven maken, dis software gaan ze ook niet veranderen voor je, dat is gewoon een gevolg van jouw keuze om (voor weinig geld) een niet Europese auto aan te kopen

Geplaatst: 17.11.2009 - 11:01
door eggiebirdie
bart simpson schreef:
eggiebirdie schreef:
bart simpson schreef:er zal wel meer anders zijn dan bij een Europeaan
Is precies dezelfde auto als in EU (op een extra radio module voor Satelliet na).
Ben alleen nog ruzie aan het maken met Volvo want die willen niet de software veranderen naar EU, zodat ik er KM ipv mile klokken in kan zetten en eindelijk de navigatie kan gebruiken...
Dat is zeker niet zo, de marktcodes wijken af, daar zit o.a. een afwijkende emissie in, andere remvertraging maar nog veel meer specifiek door de US gestelde eisen, zou hij hetzelfde zijn had jij geen ruzie hoeven maken, dis software gaan ze ook niet veranderen voor je, dat is gewoon een gevolg van jouw keuze om (voor weinig geld) een niet Europese auto aan te kopen
Alle dingen die je noemt zijn alleen systeem software en zo te veranderen.
Volvo houdt tegenwoordig een 'geboortekaartje' bij in een central systeem. Dat geeft aan voor welk land met specifieke eisen de auto ingespoeld is - dus inderdaad emissie etc.
Enige probleem is de software.
Het is ook best ingewikkeld want het is niet 1 kastje maar diverse systemen die dan allemaal geupdate moeten worden.
De software bestaat ook gewoon en is ook beschikbaar.
Voorheen gebeurde het ook gewoon.
Alleen wegens (mijn inschatting) grijze import, falende dealers en marge verschillen weigeren ze het nu gewoon.
Of nog preciezer: de dealer kan die software er gewoon opzetten maar kan niet dat 'geboortekaartje' in het centrale systeem veranderen.
En zolang dat niet gebeurd, werkt het niet.

Geloof me, ik ben helaas ondertussen expert...

En de auto's rijden er niet minder op maar het is wel vervelend...

Geplaatst: 17.11.2009 - 11:30
door bart simpson
Het gaat inderdaad ook niet gebeuren als Volvo daar niet aan meewerkt en Volvo doet dat niet meer ivm productaansprakelijkheden, nogmaals er zijn een aantal zeer structurele verschillen, het is overigens nooit gebeurd op de S80 vanaf het actuele model

Geplaatst: 17.11.2009 - 11:55
door eggiebirdie
bart simpson schreef:Het gaat inderdaad ook niet gebeuren als Volvo daar niet aan meewerkt en Volvo doet dat niet meer ivm productaansprakelijkheden, nogmaals er zijn een aantal zeer structurele verschillen, het is overigens nooit gebeurd op de S80 vanaf het actuele model
Ik ben wel heel benieuwd naar die 'structurele verschillen'.
Graag onderbouwde reactie met part numbers.
Volgens mij zijn die er namelijk niet, behalve software.
Niemand heeft me die nog kunnen aantonen (in tegenstelling, zowel dealer USA, dealer NL en Mobility Center bevestigen dat het dezelfde hardware is).

Ook Volvo USA verwijst gewoon naar de NL dealer met de mededeling dat die zonder problemen de software kan updaten, ook voor de huidige modellen.

Product aansprakelijkheid is ook onzin;
a. het is dezelfde sofware die ook op de NL modellen draait, op dezelfde hardware. Natuurlijk is het ingewikkeld maar daarom hoeft het niet gratis en kan het niet bij elke beunhaas.
b. in het uiterste geval kun je altijd de klant er voor laten tekenen dat het risico voor hem is.

Enige verschil is dat vroeger (pre 2007) die centrale server niet bestond en de dealer gewoon zelf de software download en er op zet.
Nu kan de sofware alleen centraal omgezet / aangezet worden.
Zeg maar Windows activation - je kunt Windows er wel op zetten maar zonder hulp van MS kun je 'm niet activeren.

PS - werk jij soms bij Volvo of zo?

PS2 - 'keuze' is het voor mij ook niet - als je in het buitenland woont en je hebt daar een auto, is het prettig om die mee te nemen, zeker als het van te voren allemaal goed uitgezocht is en bevestigd dat het kan.

PS3 - Sorry, hoor, maar na twee weken allerlei onzin van Volvo NL aanhoren begint het een gevoelig onderwerp te worden.

Geplaatst: 17.11.2009 - 12:17
door bart simpson
Leg die vraag eens bij Volvo AB neer, de verschillende marktcodes zijn geheelomvattend en niet terug te voeren tot verschillende individuele partnummers.
Dat verschillen minder geworden zijn bij de huidige reeksen Volvo's betekend zeer zeker niet dat ze geheel weg zijn en dat is wel hetgeen jij op basis van een onderbuikgevoel hier zegt.

Die centrale server bestaat overigens reeds sinds laat 1998.

Als alles nu zo simpel is had de Amerikaanse dealer het toch voor je kunnen regelen?
Die roepen maar wat je komt tenslotte toch niet meer terug en de klant komt met dat (onterechte) verwachtingspatroon bij de dealer in Nederland en voelt zich daar zeer onbegrepen, meent dan ook maar meteen dat de dealers hier "onwillig" en "ondeskundig" zijn.

"Volvo AB doet het niet" welk deel van die boodschap begrijp je niet?

Geplaatst: 17.11.2009 - 13:42
door diesel01
De heer simpson is Volvodealer vandaar dat hij "redelijk" wat info heeft :D

Geplaatst: 17.11.2009 - 14:34
door edraket
Die in Waddinxveen is inderdaad een schitterende auto, maar ik zou de historie goed checken.

Geplaatst: 17.11.2009 - 14:53
door Wiebe

Geplaatst: 17.11.2009 - 15:01
door Paul
Wat dan?

Geplaatst: 17.11.2009 - 15:16
door edraket
Auto heeft 4 keer met een kokende motor gestaan. Geen probleem natuurlijk als er een nieuwe motor in is gebouwd, maar dat zou ik dan wel zeker willen weten.

Geplaatst: 17.11.2009 - 20:03
door Paul
Je meent het, mag ik weten hoe je dat weet?

Geplaatst: 17.11.2009 - 20:10
door Oceanracer
Goh, wat 1 vraag van een forumlid (met maar 1 post) allemaal wel niet teweeg kan brengen. :D

Zou hij z'n Saab al hebben ingeruild?

Geplaatst: 17.11.2009 - 20:13
door mad
diesel01 schreef:De heer simpson is Volvodealer vandaar dat hij "redelijk" wat info heeft :D
Jouw Volvo-dealer kan alle specificaties en alle codes uitlezen en printen van elke -individuele-Volvo in Europa op basis van het chassisnummer of VIN. Er is absoluut geen verschil tussen een Volvo uit NL of een Volvo uit Italië, Spanje, Roemenië of Turkije...heb dit bij mijn NL-dealer nagevraagd.

Geplaatst: 17.11.2009 - 20:25
door bart simpson
@ Mad, jouw dealer heeft daarbij absoluut ongelijk, de marktcodes zijn voor vrijwel alle europese landen verschillend, België wijkt al af van Nederland met MC20 en MC21.
Hetgeen je in TIE terug kunt vinden zijn de eventuele fabrieksopties, niet de marktcode gerelateerde std voor die markt aanwezige (c.q. vereiste) voorzieningen.
Een C30 1.6 Kinetic voor Italie is stuctureel anders dan een Kinetic voor Nederland qua standaard voorzieningen, geen 16" alu velgen, geen leren stuur (feitelijk alleen maar een ECC) het uitrustingsnivo Kinetic, Momentum en Summum scheelt in de verschillende Europese landen al.
Er is dus absoluut wel verschil tussen verschillende landen in Europa en al helemaal tussen de verschillende landen in de wereld.
Denk daarbij eens aan de op Duitse diesels aanwezige standkachels maar ook aan de daar ontbrekende bekabeling voor een alarmsysteem, daarvan vind je in TIE niets terug, alles Europees gelijk is dus 100% zeker niet zo

Geplaatst: 17.11.2009 - 20:47
door edraket
Paul schreef:Je meent het, mag ik weten hoe je dat weet?
Auto is van mijn broer geweest, maar nadat de auto steeds oververhitte en de dealer er niets aan kon doen (importeur ook niet) heeft hij de auto terug gegeven. Heeft veel geld gekost. De auto is al een jaar weer in bezit van de dealer. Het kan best dat er een nieuwe motor in is gekomen maar als ik hem zou kopen zou ik dat zeker willen weten.

Erg jammer dat het zo is gelopen, want het is werkelijk een schitterende auto!

Geplaatst: 17.11.2009 - 22:36
door eggiebirdie
bart simpson schreef:Leg die vraag eens bij Volvo AB neer, de verschillende marktcodes zijn geheelomvattend en niet terug te voeren tot verschillende individuele partnummers.
Dat verschillen minder geworden zijn bij de huidige reeksen Volvo's betekend zeer zeker niet dat ze geheel weg zijn en dat is wel hetgeen jij op basis van een onderbuikgevoel hier zegt.

Die centrale server bestaat overigens reeds sinds laat 1998.

Als alles nu zo simpel is had de Amerikaanse dealer het toch voor je kunnen regelen?
Die roepen maar wat je komt tenslotte toch niet meer terug en de klant komt met dat (onterechte) verwachtingspatroon bij de dealer in Nederland en voelt zich daar zeer onbegrepen, meent dan ook maar meteen dat de dealers hier "onwillig" en "ondeskundig" zijn.

"Volvo AB doet het niet" welk deel van die boodschap begrijp je niet?
Als meneer Simpson graag een ruzie begint, mag het van mij hoor.
Mensen voor gek uit maken is een goed begin, in ieder geval.
1. Ik zit toevallig in de IT en kan best enigzins beoordelen hoe dit soort software werkt. Dat 'buikgevoel' heeft 15 jaar ervaring.

2. Waarom zou in hemelsnaam de US dealer dat voor me moeten regelen? Daar hebben ze miles en gallons en geen KM en liter.
Die hebben er niks mee te maken behalve dat ze proberen zowel vooraf als achteraf correcte info te geven.

3. Je vergeet even naar de feiten te vragen:
- voordat ik naar US verhuisde heb ik bij de NL dealer uitgezocht wat er nodig was- er zou geen probleem zijn;
- voordat ik de auto's kocht van de US dealer bevestigd gekregen dat het kon; geen problemen te verwachten;
- alles wat er op internet 1,5 jaar geleden te vinden was bevestigde dat het zonder problemen kon;
- ik heb zowel van de NL dealer als van NL mobility center een offerte gehad deze zomer (2009) om de omzetting te regelen;
- 2 wk geleden stonden de auto's bij het mobility center. Die hebben alle hardware vervangen die nodig was (dashboard) en alles aangesloten. Software er op, geen probleem. Alleen daarna geen 'activation' - om het dan maar zo te noemen;
- De blijkbaar bestaande helpdesk in Keulen heeft de analyse ook bevestigd: het kan wel maar we doen het gewoon niet meer.
- US dealer / US helpdesk van Volvo vraag neergelegd - die zeggen nog steeds dat het gewoon kan en dat de NL dealer het kan regelen.
- Volvo NL heeft 2 kletspraat mails gestuurd en na doorvragen lijken er misschien mogelijkheden - gelukkig lijkt er uiteindelijk in ieder geval iemand te zijn die zijn best doet om klanten blij te maken.

Dat 'marktcodes' verhaal is echt onzin. Marktcodes zijn niks anders dan een set aan software instellingen voor een bepaalde hardware configuratie.
Net als een Windows versie met alles voorgeinstalleerd voor 1 bepaald type Dell laptop in een bepaalde taal met bepaalde hardware (om in de vergelijking te blijven).
Wat jij beweert komt het op hetzelfde neer als dat je Windows7 niet zou kunnen installeren op een Dell laptop van 2 jaar oud want daar is geen standaard CD van Dell voor met alles voorgeinstalleerd.
Onzin natuurlijk, gewoon de standaard CD er in en alle andere instellingen invoeren zoals ze die voor jou laptop nodig zijn.
Marktcode xyz12345 betekend gewoon 'navteq rti, US, miles, versie 2009.1, hardware versies a tot t, taal a, b en c' (bij wijze van voorbeeld).
Of in termen die meneer Simpson waarschijnlijk beter begrijpt:
part number = hardware,
marktcode = hardware met bepaalde software instellingen.
Zolang de hardware hetzelfde is (part numbers) kan de software veranderd worden (markt code 'omgezet') - die software bestaat namelijk gewoon (want deze autos rijden ook in NL rond).


- Ik begrijp volledig dat dit niet eenvoudig is en dat een specialist (dealer, speciaal mobility center, desnoods de fabriek) het zou moeten doen. Geen probleem om naar Gent of Goteborg te rijden als dat er voor nodig is (nog leuk tripje ook en hopelijk rondleiding in de fabriek).
- Ik begrijp ook volledig dat dit een stukje nieuwe hardware behoeft- offerte van de dealer was 1300 euro/auto incl nieuwe dashboards en navigatie DVD. Prima, had ook nog iets meer mogen zijn als het geen gezeik had opgeleverd.
- Ik begrijp ook dat dit geen garantie of service is maar een betaalde dienst.

Wat ik helemaal niet begrijp is de ONBEREIDWILLIGHEID om in deze automarkt KLANTEN te helpen (Geen klachten over de dealers, btw- die hebben juist wel hun best gedaan - Volvo NL / AB is het probleem).
Volvo is altijd super populair geweest bij ex-pats omdat die JUIST goede internationale service gaven.
Dat hoeft blijkbaar niet meer in deze tijden.
Welk deel van het woord 'klant' was je niet duidelijk?

Consequentie is dat ik nu m'n 3e Volvo heb, voor $100,000+ aan auto's en nu dus een CD speler van $4000 of zo, want m'n navigatie en radio doen het niet. De miles en gallons kan ik nog wel overheen komen al is dat jammer.


Jammer, nu heb je me toch boos gekregen :-(


PS - ja, een mooie brief van mijn advocaat aan Ad van Batenburg en Stephen Odell lijkt me wel een fijne vervolgstap.

PS2 - en toch zijn het hele mooie en fijne auto's ;-)

PS3 - sorry voor de lange posts over dit onderwerp - had ongetwijfeld ergens anders op dit forum besproken moeten worden.

Geplaatst: 17.11.2009 - 22:47
door t5power
Ben nu nog maar net lid, maar zelfs ik kan me soms opwinden aan de toon van Bart. Is wel handig dat er een dealer op het forum zit, maar de manier waarop hij soms met het vingertje zwaait kan best vervelend zijn.

Geplaatst: 18.11.2009 - 08:25
door mad
t5power schreef:Ben nu nog maar net lid, maar zelfs ik kan me soms opwinden aan de toon van Bart. Is wel handig dat er een dealer op het forum zit, maar de manier waarop hij soms met het vingertje zwaait kan best vervelend zijn.
Elk gedrag heeft een positieve intentie. Hij bedoelt het niet kwaad, maar komt soms wat chagrijnig over, heeft goeie feebdback, weet veel; maar niet alles. En als dealer mag je best wat arrogant zijn op dit forum?! :-k

Geplaatst: 18.11.2009 - 08:32
door Walter
Die "arrogantie" komt vanuit de irritatie dat velen het beter denken te weten. de softwarebeperkingen van de dealer zijn niet de softwarebeperkingen van de software. Denk je dat de dealer die software zelf schrijft en aanpast? Die is gewoon afhankelijk wat ze van Volvo aangeleverd krijgen. Van mening dat Volvo daar anders mee om moet gaan:
Volvo Car Corporation
405 31 Göteborg
Sweden
En uiteraard wel je bevindingen op het forum uitten.