Pagina 2 van 4

Geplaatst: 24.09.2009 - 11:22
door bart simpson
die garage moet een anwb constatering gemotiveerd gaan weerleggen, dan heb je al snel de onderste steen boven

Geplaatst: 24.09.2009 - 13:28
door pimsam
Ik heb een V70 2.5D uit 1999 (dus de classic) al is dit een automaat. Wat me een beetje bevreemd is dat iedereen meteen gebreken aanwijst maar het feit vergeet dat deze VAG motoren verre van trillingsvrij zijn.
Ik weet niet wat voor auto je gewend bent maar een zekere mate van trillen, zeker stationair is normaal bij deze motoren. Doet de mijne ook en ik heb geen lastig vliegwiel. Als ie eenmaal rijd, is het trillen weg.
Ga eens in een andere V70 2.5D rijden dan heb je een beter vergelijk anders blijft het erg subjectief.
Mocht hij toch overmatig trillen, wat ik niet wil uitsluiten natuurlijk, hebben motorsteunen bij deze km stand al een zwaar leven achter de rug ook al zien ze er op het oog goed uit. Vervangen is bij anderen al heel positief uitgevallen.

Geplaatst: 24.09.2009 - 14:27
door Wiggerd
Ik heb hiervoor een v40 1.9 td met 330.000 km op de teller gehad en die was schudvrij bij stationair, trillen deed ie wel een heel klein beetje maar dat is denk ik i.d. normaal. Deze v70 schud en dat voel je in de stoel plus dat je benen een beetje heen en weer gaan bij het stationair draaien en dat is zeker niet normaal. Een kennis van mij heeft de classic bj. 1997 en heeft dat niet.

Geplaatst: 24.09.2009 - 15:28
door pimsam
Als je een V40 TD gewend bent, moet de V70 absoluut een verbetering zijn. Ook de classic is tov de V40 een verbetering.
Wat ik bedoel is dat je trillingen voelt in stuur en stoel, dit redelijk normaal is. Echt schudden niet.
Tja, gevoel omschrijven is nog altijd een beetje lastig op het net.

Geplaatst: 24.09.2009 - 20:48
door Msuidgeest
Ik dacht altijd dat trillen van draaiende ronde delen zorgt voor nog meer trillen bij sneller roteren. Denk maar eens aan de wasmachine: bij rustig centrifugeren kan hij trillen maar dat wordt erger bij sneller centrifugeren.

[het viel zomaar uit mijn toetsenbord]

Geplaatst: 24.09.2009 - 21:17
door Noof
Wiggerd schreef:Ik heb hiervoor een v40 1.9 td met 330.000 km op de teller gehad en die was schudvrij bij stationair, trillen deed ie wel een heel klein beetje maar dat is denk ik i.d. normaal. Deze v70 schud en dat voel je in de stoel plus dat je benen een beetje heen en weer gaan bij het stationair draaien en dat is zeker niet normaal. Een kennis van mij heeft de classic bj. 1997 en heeft dat niet.
Maar een 1.9 td is toch een 4 cylinder? Dat loopt anders dan een 5 in lijn.

Geplaatst: 24.09.2009 - 23:01
door Ramon&Ramon
dat komt door onbalans in het draaiend gedeelte,bijv als je de was niet goed verdeeld over de trommel.

Dat is het zelfde geval met het vliegwiel,de veer die er in zit,heeft zoveel ruimte gekregen dat de twee delen van het vliegwiel totaal uit balans zijn,met als gevolg,hevig trillen en of schudden.

Geplaatst: 25.09.2009 - 08:11
door bartv70
Hier virtueel de werking

Geplaatst: 25.09.2009 - 14:36
door Wiggerd
Bedankt allemaal voor jullie reakties. Fijn om zo'n forum te hebben.
Ik heb gebeld met de anwb rechtshulp en zij zeiden dat ik nog een keer een afspraak moet gaan maken met de kennis van het vliegwiel. Dit heb gelijk gedaan en volgende week gaan ze er naar kijken en hopelijk repareren.
Als het probleem weer niet opgelost wordt dan nog een keer schriftelijk een afspraak maken en als het hun dan nog niet lukt, op hun kosten naar de Volvo dealer.
Ik hou jullie op de hoogte.

Geplaatst: 25.09.2009 - 14:53
door bartv70
Als ze er naar kijken, wat een erg tijdrovende klus is want je bak moet eronderuit/los en ze gaan vervangen geef dan meteen aan dat door een defect vliegwiel ook je koppelingsplaten een flinke oplazer gehad kunnen hebben.
Als ze toch alles losmaken dan meteen koppelingsplaten en aanverwanten spullen laten vervangen.
De meeste kosten zitten in het arbeidsloon.
Als het werkelijk het vliegwiel is dan kan het best wel eens richting 2000 euro lopen, de garage zal hier niet blij mee zijn.......ik spreek uit ervaring.
Bij mij gelukkig alles onder garantie vervangen.
Succes

Geplaatst: 25.09.2009 - 16:27
door bart simpson
je staat in een discussie zoveel steviger als je met verifieerbare feiten komt, daarmee haal je altijd de wind uit iemands zeilen

Geplaatst: 06.10.2009 - 19:22
door Wiggerd
Ik heb de auto vorige week terug gebracht wegens het schudden. Hij is twee hele dagen weg geweest. De eerste dag kwamen ze er naar hun zeggen niet uit, dus hebben ze hem maar naar de Volvo dealer gereden. Daar hebben ze hem uitgelezen (geen foutmeldingen), en hebben ze nog naar steunen e.d. gekeken; is ook allemaal goed. Het vliegwiel kan het niet wezen, want dat maakt een ratelend geluid en dat doet de auto niet. Het kwam er op neer dat het normaal is met deze km-stand, dat het allemaal wat losser is ofzo.
Voordat ik hem weer op ging halen, heb ik de Volvo dealer zelf nog even gebeld. Aan het eind van dat gesprek zei de monteur dat er bij deze motoren geen vliegwiel in zit! alleen bij benzine uitvoeringen en de d5. Volgens mij zit hij er gewoon in!
Ik vertrouw het allemaal voor geen meter, dus ben gisteren maar even naar een Volvo specialist in de buurt geweest. Onder de motorkap gekeken, en ze zagen gelijk dat het trillen niet normaal is. Wat verder kijken met een lichtje erbij en toen zagen ze dat de krukas poelie een heel klein beetje zwabberde!
Daar moet in ieder geval een nieuwe krukas poelie in en misschien nog wat
aan de krukas zelf gedaan worden. Er lag namelijk ook wat metaalsplinters op de bodemplaat en de zijkant waar de riem langs loopt is wat bruin uitgeslagen.
Ik ga dus weer terug met dat hok!

Geplaatst: 06.10.2009 - 23:19
door Oceanracer
Wiggerd schreef:Ik ga dus weer terug met dat hok!
Naar dat hok, bedoel je zeker? Want dit slaat natuurlijk nergens op. Prutsers!

Geplaatst: 07.10.2009 - 08:06
door RVL
De verkopende partij gaat in deze situatie alles uit de kast halen om de hoge kosten niet te hoeven betalen. Jammer dat de feiten niet gestaafd zijn met een rapport van een derde. Ik hoop dat je er uit komt

Geplaatst: 07.10.2009 - 08:35
door bartv70
Wiggerd schreef:Ik heb de auto vorige week terug gebracht wegens het schudden. Hij is twee hele dagen weg geweest. De eerste dag kwamen ze er naar hun zeggen niet uit, dus hebben ze hem maar naar de Volvo dealer gereden. Daar hebben ze hem uitgelezen (geen foutmeldingen), en hebben ze nog naar steunen e.d. gekeken; is ook allemaal goed. Het vliegwiel kan het niet wezen, want dat maakt een ratelend geluid en dat doet de auto niet. Het kwam er op neer dat het normaal is met deze km-stand, dat het allemaal wat losser is ofzo.
Voordat ik hem weer op ging halen, heb ik de Volvo dealer zelf nog even gebeld. Aan het eind van dat gesprek zei de monteur dat er bij deze motoren geen vliegwiel in zit! alleen bij benzine uitvoeringen en de d5. Volgens mij zit hij er gewoon in!
Ik vertrouw het allemaal voor geen meter, dus ben gisteren maar even naar een Volvo specialist in de buurt geweest. Onder de motorkap gekeken, en ze zagen gelijk dat het trillen niet normaal is. Wat verder kijken met een lichtje erbij en toen zagen ze dat de krukas poelie een heel klein beetje zwabberde!
Daar moet in ieder geval een nieuwe krukas poelie in en misschien nog wat
aan de krukas zelf gedaan worden. Er lag namelijk ook wat metaalsplinters op de bodemplaat en de zijkant waar de riem langs loopt is wat bruin uitgeslagen.
Ik ga dus weer terug met dat hok!
Heb je handgeschakelt of automaat.

Geplaatst: 07.10.2009 - 13:24
door Oceanracer
Wiggerd schreef:Bedankt voor jullie reaktie!
Ik ga binnenkort weer even een afspraak maken met ze en dan leg ik dit even voor. Ik begrijp dat dit een dure reparatie is. Is het dan ook slim om de koppelingsplaten gelijk te laten vervangen of zouden ze dan denken dat vliegwiel is al een behoorlijke reparatie dat gaan wij niet ook nog eens doen.
Want op deze manier proberen ze het allemaal wel af te wimpelen!
Ik gok op een handbak...

Geplaatst: 07.10.2009 - 15:13
door bartv70
Oeps heb ik zitten slapen, sorry.
Dan is het toch sterk dat er een Volvomonteur rondloopt die zegt dat er geen vliegwiel aanwezig is.

Geplaatst: 07.10.2009 - 15:25
door Ramon&Ramon
Je weet zeker dat je bij een dealer geweest bent en niet bij de plaatselijke fietsenmaker?:)

Geplaatst: 07.10.2009 - 16:07
door bartv70
Ik denk dat die dealer en de fietsenmaker hun kennis en krachten hebben gebundeld

Geplaatst: 07.10.2009 - 20:37
door olav
bartv70 schreef:Ik denk dat die dealer en de fietsenmaker hun kennis en krachten hebben gebundeld
Kijkend naar de fiets komt het met de bestuurder daarvan wel goed, maar hoe zit het met de Volvo rijder die zijn stoel en stuur verruild heeft zien worden voor een fietszadel en een fietsstuur? Moet die nou drie keer met zijn fietsbel bellen als hij wil inhalen, en hoe zit dat met de airbag en de lendensteunverstelling? Is daar geen foto van? 8)