Pagina 2 van 8
Geplaatst: 26.09.2009 - 15:25
door steven460
Regenbanden ?

Geplaatst: 26.09.2009 - 19:25
door NOS
Komen die uit de lucht vallen?
Geplaatst: 26.09.2009 - 19:29
door 945i
Geplaatst: 27.09.2009 - 01:36
door Avalanche
Regenbanden bestaan niet. Dat is gewoon pure marketing van Uniroyal. Anders kan het lijstje nog lang worden: plensbuibanden, Belgische wegenbanden, parkeerbanden, vrouwenbanden,...
Als ik zo naar de zomerbandentest 2009 kijk, dan zijn de banden die het best presteren op nat wegdek de Goodyear Optigrip, de Maloya Futura Sport W en de Fulda Carrat Exellero. Moeten we die banden vanaf nu "regenbanden" noemen?
Geplaatst: 27.09.2009 - 08:46
door denkweb
En dan nog contra-band... om de discussie in leven te houden
"Nog een mogelijkheid voor zekerheidszoekers: zo-dra de zomerbanden versleten zijn, winterbanden aanschaffen en daar gewoon het hele jaar op blijven rijden. Winterbanden zouden in de zomer extreem snel slijten en op nat wegdek een veel langere remweg hebben, maar dat valt in de praktijk best mee, verzekert Neeteson. Met winterbanden moet je bij een zomerse regenbui alleen wat voorzichtiger zijn en niet al te gierend door de bocht scheuren. Geruststellend feit: de auto's van de ANWB-Wegenwacht rijden het hele jaar op winterbanden. Neete-son: 'Zelf ben ik afgelopen zomer ook bij 35 graden voor het eerst op winterbanden op vakantie gegaan. Het viel me niet op.'"
BRON: Intermediair
Geplaatst: 27.09.2009 - 13:15
door The Real Master
Regenbanden zijn niet alleen van Uniroyal er zijn meer merken die dit hebben, je kan dit duidelijk zien aan het profiel van de band, ik heb persoonlijk altijd regenbanden eronder gehad en ze werken super, nooit geen last van aquaplaning of grip in bochten.
Ik zou toch maar eens verder zoeken als je neus lang is want ze bestaan echt

Geplaatst: 27.09.2009 - 19:17
door bart simpson
The Real Master schreef:ik heb persoonlijk altijd regenbanden eronder gehad en ze werken super, nooit geen last van grip in bochten.
zeker een erg groot hart?
Geplaatst: 27.09.2009 - 20:11
door toppertje
mm,persoonlijk houd ik WEL van een beetje
grip in de bocht

Geplaatst: 27.09.2009 - 20:12
door flap
bart simpson schreef:zeker een erg groot hart?
die is weer leuk voor de dagelijkse lach; complimenten
overtuigd winterbandenrijder, maar een winterband met weinig profiel heeft wel minder grip dan een nieuwe zomerband: en dat uit eigen ervaring.
overigens één keer een fietser niet geraakt met hevig sneeuwval dankzij de winterbanden; fietser had geen winterband en viel en ik stond op de wintersloffen op tijd stil.
ze liggen er dus binnenkort weer onder.
Geplaatst: 27.09.2009 - 20:48
door PeerTronic
denkweb schreef:En dan nog contra-band... om de discussie in leven te houden
"Nog een mogelijkheid voor zekerheidszoekers: zo-dra de zomerbanden versleten zijn, winterbanden aanschaffen en daar gewoon het hele jaar op blijven rijden. Winterbanden zouden in de zomer extreem snel slijten en op nat wegdek een veel langere remweg hebben, maar dat valt in de praktijk best mee, verzekert Neeteson. Met winterbanden moet je bij een zomerse regenbui alleen wat voorzichtiger zijn en niet al te gierend door de bocht scheuren. Geruststellend feit: de auto's van de ANWB-Wegenwacht rijden het hele jaar op winterbanden. Neete-son: 'Zelf ben ik afgelopen zomer ook bij 35 graden voor het eerst op winterbanden op vakantie gegaan. Het viel me niet op.'"
BRON: Intermediair
Nee he, het blijft terugkomen. Hier is elders al over gediscussieerd en het blijft een hardnekking te ontkrachten mythe. Rijd vooral niet op winterbanden in de zomer.... :evil:
Geplaatst: 27.09.2009 - 21:28
door 945i
flap schreef:
overigens één keer een fietser niet geraakt met hevig sneeuwval dankzij de winterbanden; fietser had geen winterband en viel en ik stond op de wintersloffen op tijd stil.
ze liggen er dus binnenkort weer onder.
flap pelleboer,
Jij verwacht binnenkort hevige sneeuwval?
Geplaatst: 28.09.2009 - 11:57
door flap
jomanda pelleboer: 9/10 15 cm
Geplaatst: 28.09.2009 - 12:01
door 945i
Oké, bedankt voor de waarschuwing. 8-[
Geplaatst: 28.09.2009 - 12:21
door MauritsvdT
Ik heb zelf een paar jaar geleden Nokian winterbanden onder mijn Seat geschroefd en die waren zowel in de winter en de zomer perfect.
Ik heb daar meer als 40.000 km mee gereden en toen moesten ze vervangen worden.
Ik vond die band zelfs in de zomer beter dan de huidige 'normale' banden die ik toendertijd had (merk weet ik even niet meer, maar ze waren in ieder geval nog lang niet versleten).
Aangezien we in de winter ook wel eens aan de schnaps zitten in de bergen moet ik zowiezo winterbanden hebben.
We zullen vanaf heden eens gaan zien hoe we dit bij de Volvo gaan doen.
De originele 17" wil ik als winterset gaan houden en voor de zomer (pas volgend jaar) kijken we wel wat we er voor lichtmetaal onder te schroeven.
Geplaatst: 28.09.2009 - 12:25
door 945i
Schnaps en autorijden gaat sowieso niet samen.
Dan kan je net zo goed zonder schnaps met slicks gaan rijden in de bergen.
Geplaatst: 28.09.2009 - 12:34
door MauritsvdT
Ok grapjas, daar heb je een punt !!
Mijn punt was eigenlijk dat doordat wij jaarlijks wel eens in die landen komen waar winterbanden verplicht zijn, ik ze zowiezo moet aanschaffen.
Als we nu niet in die landen komen tijdens de winterbanden-plicht had ik ze ook niet nu meteen al gekocht.
Maar dat begreep je vast ook wel ......

Geplaatst: 28.09.2009 - 13:04
door 945i
Jawel, dat begrijp ik, alleen jammer dat je er hier ook mee rijdt.
Maar als je dan toch WB moet hebben voor wintersport, dan heb je met Nokian een goede keuze gemaakt.
Geplaatst: 28.09.2009 - 13:33
door MauritsvdT
945i schreef:Jawel, dat begrijp ik, alleen jammer dat je er hier ook mee rijdt.
Huh, wat bedoel je daar nu mee?
945i schreef:Maar als je dan toch WB moet hebben voor wintersport, dan heb je met Nokian een goede keuze gemaakt.
Die had ik onder mijn (nog steeds) huidige Seat.
Waar ik voor kies straks voor onder de Volvo moet ik nog beslissen, hangt ook een beetje af van de aanbiedingen die er komen.
Geplaatst: 28.09.2009 - 15:52
door MDA
t5power schreef:
Volgens mij zijn er meer dagen dat het droog is of niet koud nat, als je daar een kansberekening op los laat, dan is de kans toch groter dat je met winterbanden schade rijdt?
Aha... het magische woordje 'kansberekening'... Maar helaas: deze redenering gaat hier helemaal niet op. Het is namelijk niet zo dat ik op mijn winterbanden ineens alle kanten uitglijd op een warmen droge dag.
Neem een typisch jaar: 99 dagen mooi weer en een dag dikke sneeuw. Iemand op winterbanden heeft 99 dagen 'iets' minder grip, en 1 dag redelijke grip op sneeuw.
Iemand op zomerbanden heeft 99 dagen prima grip, en rijdt hem die ene dag tegen de eerste beste boom, want 0 grip.
Wat is dan de beste keuze?
Omdat je met winterbanden iets minder grip hebt op droog, betekent dat niet evenredig meer kans op een ongeluk op droog. Op droog heb je met alle banden zoveel grip dat de kans op een ongeluk niet echt sterk toeneemt. Met een zomerband op sneeuw is dat dus juist wel zo.
Laat ik het anders stellen: we hebben in NL meer droge dagen dan natte dagen (ja, echt!). Zou je dan het beste af zijn op het hele jaar op slicks te rijden? immers: die hebben iets meer grip gedurende de meeste dagen, toch?
Banden zijn nooit geoptimaliseerd op goede omstandigheden (droog en warm), maar op de slechte: nat en / of koud.
Geplaatst: 28.09.2009 - 15:54
door MDA
t5power schreef:
Ik kan me voorstellen dat een klein verschil ontstaat omdat de rubbersamenstelling van belang is bij het testen bij lage temperaturen maar ik kan me niet voorstellen dat het zoveel uit maakt.
Je maakt een grapje zeker? Rubbersamenstelling is, samen met de vorm van het profiel, het allerbelangrijkste kenmerk van een band!!!