Pagina 2 van 2
Geplaatst: 16.12.2009 - 13:12
door Jers3n
Verbruik V40 SE is ook hoger door de breder banden, (mijn inziens meer rol- en meer luchtweerstand). Met iets smallere winterbanden iets gunstiger verbruik. Overigens is de rijstijl is behoorlijk van invloed op het gemiddelde verbruik. (en tegen- of mee-wind op het verbruik volgens de boordcomputer, zelf berekenen geeft gunstiger/betrouwbaarder verbruik).
Mijn verbruik is gemiddeld over de laatste 2,5 jaar 1:16 of te wel ca. 6,25 l/100km. (zie autoverbruik.nl)
Terugzakken in toerental heb ik nu voor 2e maal, vorige beurt is een "dieselleiding met soort van drukregelaar van het injectie systeem" vervangen (bij stationair lopen zakte toerenal toen schommelend terug, tot afslaan aan toe).
Nu ruim 3/4 jaar later lijkt het zelfde probleem zich voor te doen (zakt af en toe terug naar ca. 550 tr/pm, slaat nu niet af, wel continu een heel licht trillende toerentellernaald). Na diagnose dealer wordt morgen een "drukventiel op de brandstof pomp" vervangen.
Dan zou het weer verholpen moeten zijn.
Verder blijft een heerlijke auto, trekt normaal, en heb ik, op de voorruitontwaseming na (lucht kanaal dashboard wordt binnenkort geplakt), geen problemen.
suc6 met de afhandeling/zoektocht.
Geplaatst: 17.12.2009 - 06:40
door clipstra
Ik kan me voorstellen dat het verbruik iets hoger ligt door de banden, maar van 1:18,5 (BMW) naar 1:15.5 (voor de V40) vind ik een groot verschil (zelfde rijstijl). Zeker als je hier leest dan men relatief makkelijk 1:17.5 haalt met een redelijk zware rechtervoet (zoals die van mij). Gisteravond de cruise op ± 140 km/h gehad (2950 toeren), volgende boord was het verbruik toen 8.0/100km. dat vind ik vrij fors! Wat is jullie ervaring?
Al met al zal ik mijn "probleem" zaterdag eens bij mijn garage voor leggen..Ik hoop dat hij me meer kan vertellen (en helpen tegen niet al te hoge kosten).
Geplaatst: 17.12.2009 - 12:53
door eouwehand
Ik moet zeggen dat het verbruik mij ook tegenvalt.
Gemiddeld rij ik denk ik zo'n 900 km op een tank en kan dan ongeveer 55 liter tanken.
Dit komt dus neer op 1 op 16,5 en dat zijn hoofdzakelijk snelweg kilometers.
Moet beter kunnen, dus als er iemand is met suggesties?
Geplaatst: 18.12.2009 - 00:33
door Bart Giesen
Breng 'm binnenkort weg. Ze leven zeg maar eens uit.
Hebben jullie ook, dat wanneer je het gas loslaat, terwijl de turbo net op druk is, een afblazend geluid?
Geplaatst: 15.01.2010 - 09:59
door eouwehand
Bart Giesen schreef:Breng 'm binnenkort weg. Ze leven zeg maar eens uit.
Hebben jullie ook, dat wanneer je het gas loslaat, terwijl de turbo net op druk is, een afblazend geluid?
En??? Ik ben erg benieuwd of er nog iets is uitgekomen
Re: 1.9 115PK diesel
Geplaatst: 15.01.2010 - 11:12
door GekkeBelg
hm, ik heb vroeger ook opeens een hoger verbruik gekregen. Bleek uiteindelijk men turbo te zijn die stilaan de geest begon te geven...
Eens de turbo vervangen was zat ik terug op 5.5l/100km.
Het verbruik schommelt wel heel gemakkelijk bij de X40, als je weg 1% stijgt, merk je het al (overdreven, maar gwn vb)
Qua optrekken, top zat net iets boven de 200 op de teller en qua optrekken bleven er mij niet veel bij. De 136pk BMW 320 bleef me wel bij, ging gelijk op.
De remmen zijn niet slecht, maar zijn zeker niet de beste die je kan vinden bij Volvo. ABS sprong geregeld te vroeg, maar echt veel last had ik er niet van.
Stationair zou die 750moeten draaien, dat het toerental effe terugvalt heb ik ook voorgehad, maar nooit problemen mee gehad. Gebeurde ook heel zelden.
Veel rook bij optrekken (kan ook op turbo wijzen dacht ik),... ok, er mag wel wat uitkomen, maar dat je nog enkel de koplampen ziet... Mss ergens iets met de uitlaat? Filtertje hier of daar? Mss zelf de benzine filter?
Geplaatst: 19.01.2010 - 01:11
door Bart Giesen
Hoe hebben ze dat gecontroleerd?
Geplaatst: 22.11.2010 - 19:38
door dsiesling
Hallo,
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem mbt het verbruik. Ik kom de laatste tijd niet veel beter uit dan 6.3/100 (berekend over volle tank, BC geeft 7.0/100 aan). Ik rijd ca 95% snelweg, 120 op de cruise. Ik zie hier overal veel gunstigere verbruiken van 5,5/100, hier kom ik dus lang niet aan. Ik vroeg me af of bij Bart en Clipstra de problemen zijn opgelost.
Mijn wagen trekt verder wel goed, bij flink optrekken wel wat rook (zie je alleen als er auto met licht aan achter rijdt). Stationair zijn er vrij veel trillingen voelbaar. Ik heb al injectorreiniger in de tank gehad en de stekker van de EGR is losgehaald. Ik hoop dat hier iemand een oplossing kan aandragen.
V40 1.9d 115 pk 2003 235.000 km
Geplaatst: 24.11.2010 - 20:21
door S40 1.9D
Het uittrekken van de EGR stekker kan uw blok meer fut geven en rook verhelpen.
Zelf gedaan bij de mijne, geen nare gevolgen alleen directer respons op gas.
Als het van mij afhangt gaat die stekker er nooit meer op!