Pagina 2 van 4
Geplaatst: 26.10.2009 - 20:46
door bart simpson
Marc O. schreef:bart simpson schreef:het controleren van de klepspeling kost gelukkig maar 15 minuutjes
Als je (net als ik) gezegend bent met een motor waar nog van die inspectiegaatjes inzitten dan kost dat inderdaad niet al te veel tijd.... :oops:
Maar ik realiseer me dat die op een gegeven moment "verdwenen" zijn. Dan is het helaas alsnog een tijdrovende klus.
het tijdsverschil tussen controleren en stellen is dan nog slechts 2 uur (8 ipv 6)
Geplaatst: 26.10.2009 - 20:53
door M@rcel
Haha die Bart! Het was dus 15 minuten per klep! :evilbat:
Geplaatst: 26.10.2009 - 21:05
door bart simpson
elke 60.000km de speling checken is dan ineens een dure grap
Geplaatst: 26.10.2009 - 21:11
door Marc O.
bart simpson schreef:elke 60.000km de speling checken is dan ineens een dure grap
Yep! Ik weet niet wat de ervaringen met Flashlube zijn van andere forummers, maar bij mij was het dus na 130.000km nog steeds niet nodig om kleppen te stellen. Je zou dan, als je een motor hebt waarbij die controle inderdaad zo tijdrovend is, de afweging kunnen maken om het risico te nemen om de speling om de 100.000km te controleren.
Geplaatst: 26.10.2009 - 21:12
door bart simpson
als je die 6 uur toch al kwijt bent stel ze dan meteen
Geplaatst: 26.10.2009 - 21:13
door Marc O.
Jah...da's ook weer zo ja.

Geplaatst: 26.10.2009 - 21:25
door bart simpson
Marc O. schreef:Jah...da's ook weer zo ja.

gezien de kosten van controleren van de speling ga je het mogelijk uitstellen en voor je het weet hoef je niets meer te stellen en mag je meteen door voor de revisie
Geplaatst: 26.10.2009 - 21:40
door Marc O.
bart simpson schreef:Marc O. schreef:Jah...da's ook weer zo ja.

gezien de kosten van controleren van de speling ga je het mogelijk uitstellen en voor je het weet hoef je niets meer te stellen en mag je meteen door voor de revisie
Da's maar de helft van m'n verhaal. De andere helft was de vraag of er meer mensen zijn die soortgelijke positieve ervaringen met Flashlube hebben. En als daar louter positief op geantwoord zou worden, dan lijkt het mij persoonlijk een aanvaardbaar risico om die controle niet om de 50.000km te doen, maar om de 100.000km.
Geplaatst: 26.10.2009 - 21:48
door M@rcel
kmstand 206.000, bij 110.000km lpg/g3 + flashlube ingebouwd. Nog nooit gesteld. Motor loopt perfect.

Geplaatst: 27.10.2009 - 08:03
door bart simpson
maar de kleppen staan wel goed?
Geplaatst: 27.10.2009 - 16:47
door M@rcel
bart simpson schreef:maar de kleppen staan wel goed?
Geen idee. Het blok loopt prima, dus erg strak zullen ze niet staan. Ik ben nog aan het nadenken of ik geld wil uitgeven aan controleren/stellen. Omdat ik nog een paar ton met deze wagen wil rijden, is het vervangen van de kleppen/zittingen (zodra het nodig is, niet eerder) door betere exemplaren voor mij ook een serieuze optie.
Geplaatst: 27.10.2009 - 19:52
door t5power
bart simpson schreef:maar de kleppen staan wel goed?
Is het alleen na te gaan dmv een meting of de kleppen fout staan? M.a.w., een motor met kleppen die niet goed staan klinkt hetzelfde als 1 die wel goed staan afgesteld?
Geplaatst: 27.10.2009 - 19:54
door bart simpson
Wat denk je zelf?
Als je door te luisteren de exacte afstand kunt horen hoef je natuurlijk niet te meten, je kunt het niet horen dus moet je het af en toe meten
(is een en ander ineens stuk hoor je het iig wel)
Geplaatst: 27.10.2009 - 20:27
door t5power
bart simpson schreef:Wat denk je zelf?
Als je door te luisteren de exacte afstand kunt horen hoef je natuurlijk niet te meten, je kunt het niet horen dus moet je het af en toe meten
(is een en ander ineens stuk hoor je het iig wel)
dus tot 1 min voor het moment dat zo'n motor kapot gaat klinkt ie even goed als de jaren daarvoor?
Geplaatst: 27.10.2009 - 20:40
door bart simpson
mooi geformuleerd, ooit gehoord van "meten is weten"
Geplaatst: 27.10.2009 - 21:18
door t5power
bart simpson schreef:mooi geformuleerd, ooit gehoord van "meten is weten"
Bart, het is gewoon nieuwsgierigheid, of heb je niet genoeg ervaring met LPG autos om er iets zinnigs over te zeggen.
Geplaatst: 27.10.2009 - 21:22
door bart simpson
Ik ben op basis van mijn ervaringen anti lpg, verkoop het ook zonder meer niet.
Nu zijn we ergens tot de conclusie gekomen dat de klepspeling meten je voor potentieel kostbare schade kan behoeden, het z.g. "meten is weten".
Maar ga jij lekker op je gehoor af als je te zuinig bent om het feitelijk enige controlemiddel dat we kennen te willen hanteren, stuk is doorgaans gewoon stuk en nooit goedkoop.
Geplaatst: 27.10.2009 - 21:28
door t5power
bart simpson schreef:Ik ben op basis van mijn ervaringen anti lpg, verkoop het ook zonder meer niet.
Nu zijn we ergens tot de conclusie gekomen dat de klepspeling meten je voor potentieel kostbare schade kan behoeden, het z.g. "meten is weten".
Maar ga jij lekker op je gehoor af als je te zuinig bent om het feitelijk enige controlemiddel dat we kennen te willen hanteren, stuk is doorgaans gewoon stuk en nooit goedkoop.
Heb zelf geen LPG Bart (had je hiervoor ook al kunnen lezen), gewoon interesse. Maar goed, je weet het dus niet (hindert niks, hoef je echt niet zo om heen te draaien hoor).
Geplaatst: 27.10.2009 - 21:29
door bart simpson
laten we het daar maar op houden
Geplaatst: 28.10.2009 - 08:06
door Cor M
t5power,
Ik heb wel eens begrepen dat je (globaal) de klepspeling kunt bepalen door het verschil in compressie te meten tussen een koude en warme motor. Er is vast wel iemand op dit forum die daar iets meer over weet te melden.