Pagina 2 van 3
Geplaatst: 26.12.2005 - 17:12
door marcelg
als ik wat meer weet zal ik zeker posten.
klopt het trouwens dat als je je motor start dat je daarna even "water" hoort lopen stromen?(airco uit)
Geplaatst: 27.12.2005 - 19:58
door volvov40t4
heb ik nog nooit gehoord. En ik let over het algemeen altijd wel redelijk op of ik vreemde geluiden hoor.
Iemand anders misschien wel? :?:
Geplaatst: 27.12.2005 - 20:53
door Ludo
marcelg schreef:klopt het wat de autohandelaar zegt; dat de reservoir dop continue druk aflaat?
of is het alleen een beveiliging als er meer mis is in het systeem?
de man zijn beroep zegt blijkbaar al voldoende...
want nee, klopt niet.
marcelg schreef:klopt het trouwens dat als je je motor start dat je daarna even "water" hoort lopen stromen?(airco uit)
lucht in het systeem?.
Geplaatst: 28.12.2005 - 00:53
door v40pokemon
marcelg schreef:klopt het trouwens dat als je je motor start dat je daarna even "water" hoort lopen stromen?(airco uit)
Ludo schreef:lucht in het systeem?.
plassende hond in de achterbak?

koelvloeistof niveau?
Geplaatst: 28.12.2005 - 15:56
door Henk
Marcel,
ik heb toch mijn twijfels aan de koppakking?
het koelvloeistof-reservoir waar jij het over hebt is eigenlijk een
"expansie-tankje"wat behalve je aanwijzing "vloeistof niveau" ook als doel heeft de warm wordende koelvloeistof de "expansie" te geven om uit te zetten, vandaar dat bij een warme motor het niveau hoger is als bij een koude motor!!
De dop op het tankje is een tevens een "drukbeveiliging" !!
Bijvoorbeeld: je hebt immers mensen die genegen zijn om betreffende tankje tot de nok toe te vullen, indien motor dan warm wordt kan er geen expansie meer plaatsvinden en krijg je behoorlijke drukopbouw en zal er op de zwakste plaats spontaan een lekkage ontstaan( koppakking dan heel denkbeeldig!!)
bij een lekke koppakking behoeft er niet altijd "mayonaise"in je vuldop te zitten!!(water bij de olie) Je kan ook water verliezen door de uitlaat!!
(koelvloeistof met uitlaatgassen mee)
Maar nogmaals vanaf hier moeilijk te beoordelen, en hopelijk voor jou ook niet het geval!!(koppakking is een kostbare reparatie)
we horen wel wat het geweest is .
succes,
Henk.
Geplaatst: 30.12.2005 - 16:46
door marcelg
ik wacht nog steeds op me reservoirdop, steeds stelt de handelaar het uit, maar morgen kon ik langs komen om hem optehalen.
kan ik hem meteen wijzen op een bruinige "modder" op de wanden van het koelreservoir.
volgens mij is het olie, ruikt er wel naar.
heeft me auto een oliekoeler(1996 1.8 V40)? zo niet dan is de enigste plek waar olie en koelwater vlakbij elkaar komen het motorblok(koppakking) toch?
Geplaatst: 30.12.2005 - 17:15
door Jaap
marcelg schreef:kan ik hem meteen wijzen op een bruinige "modder" op de wanden van het koelreservoir.
Dat is hoogstwaarschijnlijk roest, het kan ook in echt dikke smurrie-vorm voorkomen.
Een bekend euvel, vooral bij Renault. Het komt van het gebruik van de verkeerde koelvloeistof en / of het bijvullen met water.
Nare veroorzaker van het dichtslibben van koelkanalen en de kachelradiateur (lauwe of koude kachel).
'T zit helaas dus niet alleen in het reservoir,...alles los en goed spoelen is het devies.
Het gebruik van een koelsysteem reiniger zoals bijv. van Wynn's is een beetje omstreden, wil ook nog wel eens lekkage achteraf veroorzaken.
Geplaatst: 30.12.2005 - 19:08
door marcelg
dus het is geen olie? (gelukkig?!)
het schoonspoelen moet dat met gewoon kraanwater?
daarna ontluchten neem ik aan?
gr
marcel
Geplaatst: 30.12.2005 - 19:25
door Jaap
marcelg schreef:dus het is geen olie? (gelukkig?!)
Ben geen helderziende hé
Maar bruine smurrie in het koelsysteem duidt op roest in het koelsysteem.
Ik zou idd (als alles nog goed werkt, kachel enzo) gewoon érg goed spoelen met water, alles wat los kan aan slangen losmaken en de losse delen goed spoelen met de tuinslang, vergeet niet ook de kachel te spoelen.
Thermostaat verwijderen om ook het blok goed te kunnen spoelen.
De radiator apart van de rest spoelen.
Daarna goed schoonblazen met lucht en vullen met de juiste koelvloeistof (ik weet niet welke dat is voor de x40)
Na een weekje of twee de koelvloeistof nog eens vervangen.
Altijd ontluchten na het vullen.
Heb je trouwens wel eens gecheckt op nattigheid onder de matten?
Het zou kunnen dat de kachelradiator lekt door roest (ik meen dat je koelwater kwijtraakt?
Geplaatst: 30.12.2005 - 21:27
door marcelg
Jaap schreef:
Heb je trouwens wel eens gecheckt op nattigheid onder de matten?
Het zou kunnen dat de kachelradiator lekt door roest (ik meen dat je koelwater kwijtraakt?
de handelaar heeft het koelsysteem afgeperst voor lekkage's vanwege druk opbouw in de koelsysteem.
volgens hem waren er geen lekkage's meer.
neem aan dat de kachel dan ook niet lek kan zijn?
vraag tussen door; kan een lekke koppakking alleen bij koude motor voorkomen, dus dat ie weer goed dicht is bij warme motor(of juist andersom)?
allemaal bedankt trouwens voor jullie steun
Geplaatst: 30.12.2005 - 22:00
door Jaap
marcelg schreef:neem aan dat de kachel dan ook niet lek kan zijn?
Klopt, als de kachelkraan open stond zeker niet.
marcelg schreef:vraag tussen door; kan een lekke koppakking alleen bij koude motor voorkomen, dus dat ie weer goed dicht is bij warme motor(of juist andersom)?
Neuh, volgens mij is kapot ook echt kapot

Geplaatst: 30.12.2005 - 22:21
door marcelg
@Jaap; heb jij een idee of ideeën waardoor er druk in het koelsysteem kan komen?
Geplaatst: 30.12.2005 - 23:19
door Jaap
Marcel,
Het meest logische zou idd de dop zijn, dat die niet opent bij teveel overdruk.
Doorgeslagen koppakking zou m.i. een onophoudelijke bubbelstroom in het reservoir tot gevolg moeten hebben.
Olie in het koelwater geeft bovendien een vuilgrijs goedje in het reservoir, als het nog maar een beetje is zie je de kenmerkende "oliefilm" op de vloeistof.
Als je echt bang bent voor een kapotte kop of pakking kun je natuurlijk de compressie op alle cilinders eens laten testen, kost je de "kop" ook niet.
De overdruk zou kunnen ontstaan door verstopping (roest-sludge)
Als je toch bezig gaat zou ik meteen een nieuwe thermostaat monteren trouwens.
Eerst maar eens kijken hoe het met die nieuwe dop gaat.
Wordt ie ook (te) heet?
Succes.
Geplaatst: 30.12.2005 - 23:27
door Ludo
je volgt de adviezen hier ook niet goed op.
eerder is er gevraagd of er lucht in het systeem zit. ??
wat je ook kan doen is het volledige systeem aflaten en opnieuw vullen, dan de motor starten zonder de dop op het expansievat, verwarming vol open op warme stand.
als nodig is bijvullen.
als de motor op temp is gaat de thermostaat open, dan de dop erop en laten draaien.
controleer dan de temperatuur meter, gaat deze hoger dan normaal, dan opent de thermostaat niet en is deze de oorzaak.
als er water uitgegooid word vóórdat de motor op temperatuur is, is de koppakking of de waterpomp de oorzaak.
Geplaatst: 31.12.2005 - 09:33
door marcelg
Ludo schreef:je volgt de adviezen hier ook niet goed op.
eerder is er gevraagd of er lucht in het systeem zit. ??
wat je ook kan doen is het volledige systeem aflaten en opnieuw vullen, dan de motor starten zonder de dop op het expansievat, verwarming vol open op warme stand.
als er water uitgegooid word vóórdat de motor op temperatuur is, is de koppakking of de waterpomp de oorzaak.
ik hoor 'water' stromen als ik de motor gestart heb, duurt enkele seconden.
hoe doe ik de verwarming vol open met digitale climate control?(hoogste temp kiezen en ventilator max open?
water reist de pan uit als de motor op temp is.
Geplaatst: 31.12.2005 - 09:35
door marcelg
@jaap; temp is contstant in het midden
bellen bij een kapotte koppakking zijn dat bellen in de trant van bellen blaas bellen of kleine bubbels?
Geplaatst: 31.12.2005 - 10:58
door arnoud
Ik hoor met enige regelmaat 'water' borrelen vanuit mijn dashboard, maar volgens de dealer was dat een normaal geluid van de airco...
Kan natuurlijk ander 'borrelen' zijn...
Geplaatst: 31.12.2005 - 11:02
door Hans
geborrel in het dashboard is normaal, had ik ook in m'n V40. Komt iid van de airco

Geplaatst: 31.12.2005 - 11:12
door volvov40t4
fijn elke dag een borrel uurtje in mijn dashboard.
alvast gellukig nieuwjaar!
Problemen koelsysteem
Geplaatst: 31.12.2005 - 11:42
door JosB
Nou zal ik me d’r ook maar even mee bemoeien.
Om te beginnen de druk in het koelsysteem, Natuurlijk ontstaat er een overdruk in je koelsysteem!! Al eens geprobeerd om van een pan met kokend water de deksel zo vast aan te drukken dat er geen stoom meer kon ontsnappen?? Lukt niet hé.
Natuurlijk is het dan ook zo dat de slangen van je koelsysteem keihard worden.
Er hoort een overdruk in je koelsysteem te zijn als de motor warm is, deze overdruk zorgt er ook voor dat de vloeistof niet gaat koken (als je de druk van een vloeistof verhoogd komt namelijk het kookpunt hoger te liggen). Tot zover nog niks mis met ons koelsysteem.
Bij koude motor staat het vloeistofniveau in het expansietankje normaal ergens tussen het minimum en het maximum in. Vul je nou teveel bij (boven max) dan bestaat de kans dat tijdens het opwarmen van de motor er vloeistof via de drukdop naar buiten wordt geperst.
Als het niveau te laag is (geen vloeistof meer zichtbaar in het tankje) bestaat het gevaar dat je lucht in het systeem krijgt.
Een van de plekken waar je dat zou kunnen horen is onder het dashboard, een borrelend geluid bij lopende motor wat veranderd als je wat gas geeft (net of er ergens een watervalletje loopt).
Ga nou niet hysterisch doen en direct allemaal je expansietankje vullen tot aan het max streepje. Ga ook niet de dop losdraaien bij een warme motor en je verwonderen waar nou ineens die brandwonden vandaan komen!!
Als je een lekke koppakking hebt naar het koelsysteem toe dan merk je dat gegarandeerd!!
Je hebt elke week je tankje leeg, er komen gigantisch grote witte wolken stoom uit je uitlaat, je motor loopt beroerd stationair, er zit een ontzettende berg vuilwitte rommel onder je olievuldop (krijg je trouwens ook als je alleen maar korte stukjes met de auto rijdt zegt dus niet alles!!) en op het laatst komt er witte stoom onder je motorkap vandaan.
Ga nou niet zelf lopen klooien met allerhande rare middeltjes maar laat even compressie meten en een druktest op het koelsysteem uitvoeren dan weet je meteen hoe het gesteld is met je motor.
En dan het borrelende geluid onder het dashboard met de hint naar het AC systeem.
Als je auto is voorzien van een airco installatie dan kun je een borrelend geluid horen op het moment dat je de auto start en wanneer je de motor afzet. Wij noemen het trouwens een “hissing noise” een sissend geluid. Een beetje vergelijkbaar met het laatste beetje lucht wat je uit een natgelebberde ballon laat stromen.
Het is het geluid van het stromende koelmedium door het expansieventiel.
Het expansieventiel zit namelijk in de kachelunit zelf gemonteerd en de kunststof kachelunit werkt als een klankkast. (de Japanners wilden het toen niet anders, jammer genoeg).
Niks mis mee, is een teken dat er nog koelmiddel in je AC systeem zit.
Nou een heel verhaal geworden maar bij “even voorstellen” heb ik al geschreven dat ik alleen van me laat horen als ik iets zinnigs toe te voegen zou hebben.
Bij deze dan .. het is mijn vak dat klimaat en koelsysteem.