Pagina 2 van 2
Geplaatst: 01.11.2009 - 09:43
door binsbergen
Afspraken over garantie maken?? Wat dacht je van wettelijke verplichtingen?
Ofwel, extra afspraken maken is leuk (meer of minder garantie) maar dat ontneemt het bedrijf niet de verplichting om, ongeacht wat er afgesproken is, gewoon garantie te verlenen tot een bepaalde hoogte. En daar valt het volledig vervangen (gratis) van het slot onder en tevens een deel van de kosten voor het vervangen van het vliegwiel.
Ik hoef nl niet te verwachten dat een auto die voor een redelijke prijs gekocht is en voorzien van alle onderhoudsboekjes en waarvan ze zeggen de auto van haver tot gort te kennen deze defecten vertoond binnen de termijn als opgegeven.
Maar we gaan off-topic dus laten we het er maar op houden dat het gewoon een handelaar is waarbij je de ene keer meer geluk hebt dan een andere keer.
Geplaatst: 01.11.2009 - 16:49
door euerw
ik bedoelde wel/niet garantie(zo meenemen ect), maak je niet zo druk zeg

.
ik kom zelf van oorsprong bij Volvo vandaan, Aarle is een goed lopend familie bedrijf en dat komt omdat ze afhankelijk zijn van hun klanten en slechte reklame kunnen ze niet gebruiken. ik ben al te vaak tegen een muur gelopen bij andere bedrijven incl dealers, net als vele andere heb ik het gevoel en de ervaring dat dit een goed en eerlijk bedrijf is. een HANDELAARTJE IS TOCH HEEL IETS ANDERS IN MIJN OGEN :protest:
Geplaatst: 02.11.2009 - 10:17
door Summum
binsbergen schreef:Afspraken over garantie maken?? Wat dacht je van wettelijke verplichtingen?
Ofwel, extra afspraken maken is leuk (meer of minder garantie) maar dat ontneemt het bedrijf niet de verplichting om, ongeacht wat er afgesproken is, gewoon garantie te verlenen tot een bepaalde hoogte. En daar valt het volledig vervangen (gratis) van het slot onder en tevens een deel van de kosten voor het vervangen van het vliegwiel.
Ik hoef nl niet te verwachten dat een auto die voor een redelijke prijs gekocht is en voorzien van alle onderhoudsboekjes en waarvan ze zeggen de auto van haver tot gort te kennen deze defecten vertoond binnen de termijn als opgegeven.
Maar we gaan off-topic dus laten we het er maar op houden dat het gewoon een handelaar is waarbij je de ene keer meer geluk hebt dan een andere keer.
Om nog even off topic te blijven:
Waar haal je de wijsheid vandaan dat er zoiets zou bestaan als een wettelijke verplichting tot het verlenen van garantie op een gebruikte auto? Dat is er namelijk niet!
De wet bepaalt slechts dat de afgeleverde zaak (auto) moet beantwoorden aan de overeenkomst, oftewel conformiteit (art. 7:17 BW). De zaak moet de eigenschappen bezitten die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten, die voor een normaal gebruik nodig zijn en waarvan de koper de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen.
De vraag is dus wat je als koper van een gebruikte auto redelijkerwijze mag verwachten. Dit hangt o.a. af van de leeftijd, kilometerstand, prijs en de mededelingen van de verkoper. Het is natuurlijk zeer discutabel of een defect slot ertoe leidt dat de auto niet aan de overeenkomst voldoet, zeker niet als dit defect pas na de aflevering optreedt. De verkoper zal zich waarschijnlijk met recht op het standpunt kunnen stellen dat dit normale slijtage is, zo'n onderdeel kan van het ene op het andere moment de geest geven.
In ieder geval kost deze discussie je veel tijd en geld (meer dan de reparatie zelf), dus is het altijd zaak goede garantievoorwaarden overeen te komen. Maar ik geloof dat je het daar ook wel mee eens bent. Of een verkoper zo'n defect herstelt uit coulance-overwegingen of uit een service-oogpunt is een heel ander verhaal, mooi als het gebeurt maar dat wil nog niet zeggen dat de koper daar ook recht op heeft.
Geplaatst: 02.11.2009 - 21:11
door toppertje
Summum schreef:
De vraag is dus wat je als koper van een gebruikte auto redelijkerwijze mag verwachten.
hier gaat het dus ook fout!
iemand die zijn 15jr oude,veroeste escort met 350dkm verkocht/ingeruild heeft op een mooie volvo van 6jr oud met "maar"250dkm,heeft natuurlijk
hoge verwachting van zijn nieuwe bolide.
de verkoper is op zijn beurt blij dat hij eindelijk van die "oude" volvo
af is.
wat voor de 1 een "nieuwe"auto is,is voor de andere een auto
die aan vervanging toe is.
Geplaatst: 02.11.2009 - 21:12
door binsbergen
Ofwel; het is weldegelijk een wettelijke verplichting voor de verkoper dat iets wat je verkoopt altijd een zekere vorm van garantie heeft.
Je kan afzien van uitgebreide garantie (die overigens bij Van Aarle zoveel extra kost dat ze daar altijd aan winnen) en toch gewoon garantie hebben
En een slot wat het de volgende dag 's avonds begeeft is dan gewoon garantie. Je mag van een auto als deze voor een prijs als betaald verwachten dat het slot het na 1 dag nog doet. Ondanks dat de auto 8 jaar oud is! Het is geen kadettje van 28 jaar oud met 5 ton op de teller!
En een vliegwiel wat voor problemen zorgt komt niet zomaar opzetten binnen een week. Als de verkoper de auto van haver tot gort kent (wat ze aangegeven hebben) dan wisten ze (of hadden kunnen weten) dat het vliegwiel slecht was want dat voel je.
Als ik de auto voor een schijntje had gekocht kon hij er nog onderuit maar ik heb er een goede prijs voor betaald waardoor het conformiteitsartikel in de wet een groter deel van de problemen afdekt. Ook komt daarbij dat hij een professioneel verkoper is waardoor er nog meer wetsartikelen van toepassing zijn
Ik heb een soortgelijke discussie eerder gehad na aankoop van een auto en met onze "huisadvocaat" volledig uitgezocht. Dus ik weet wel wat er wel en geen garantie is.
Dus blijf ik bij mijn opmerking dat er wettelijke iets geregeld is.
En de opmerking dat hij gewoon een handelaar is (geen handelaartje, dat is denigrerend) maar wel 1 die verder netjes en vriendelijk is en dat is bij veel andere bedrijven wel anders. Alleen qua garantie weinig beter dan veel andere handelaren.
Maar wederom; misschien zou deze discussie leuk zijn voor een nieuw topic.
Ik houdt wel van felle discussies. Voel je vooral niet aangevallen want dat is niet mijn bedoeling.
Het voegt alleen weinig toe voor de topic-starter.
Geplaatst: 02.11.2009 - 21:17
door binsbergen
toppertje,
Ter info
Ik heb niets ingeruild want mijn V70 uit 2000 is gewoon particulier verkocht
En naast de S60 was er aan het begin gewoon de Mercedes C-klasse (in de lease) dus mijn verwachtingen waren niet extreem hoog.